جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 13
فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
نازاره کوهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش بررسی فضایل حضرت زهرا (س) از دیدگاه آیات و روایات می باشد . این پژوهش بر آن است تا با بررسی آیات قرآن کریم و سیر در منابع معتبر روایی و تاریخی بحث و بررسی پیرامون شخصیت حضرت زهرا (س) بپردازد و فضایل آن حضرت را بیان و معرفی نماید . روش این تحقیق ؛ با توجه به امکانات و یافته های تحقیق روش توصیفی تحلیلی است محقق در این پژوهش با توجه به آیات ، روایات و اسناد تاریخی به موارد زیر دست می یابد : حضرت فاطمه (س) دختر پیامبر گرامی اسلام و حضرت خدیجه می باشد که در بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت پاک و مطهر متولد شد برای آن حضرت اسامی ، القاب و کنیه های متعددی می باشد که این اسامی و القاب حکایت از فضل والای ایشان دارد زیرا میان اسم و مسمی سنخیتی تام وجود دارد . از جمله ، فاطمه ، صدیقه ، طاهره ، مبارکه ، زکیه ، ، مرضیه ، محدثه ، زهرا ، ام ابیها ، ام البلاغه و ... است که در هر یک از این ها سر و رازی نهفته است . با توجه به اینکه حضرت فاطمه (س) عضوی از اهل بیت پیامبر (ص) است در آیاتی از قرآن کریم مقام آن حضرت را توصیف نموده اند از جمله اینکه ایشان را کوثر ، مطهر و ... معرفی می نماید . حضرت زهرا (س) دارای کمالاتی ذاتی می باشند که دیگران از آن بهره ای نبرده اند از جمله آفرینش و خلقت نورانی خاص ، شرافت نسب ، طهارت و عصمت . از جمله فضایل دیگر آن بانوی بزرگوار این است که در نزد خداوند صاحب مقام والایی است و مقام شفاعت به ایشان داده شده است از ویژگیهای خاص حضرت زهرا (س) عبادت و خشوع در عبادت ، علم و معرفت ، پوشش و حجاب ، ادب ، احترام ، صبر و بردباری ، زهد و ساده زیستی ، آراستگی و ایثار و از خودگذشتگی است . در پایان پیشنهاد می گردد که ابعاد فردی ، اجتماعی و سیاسی حیات حضرت زهرا (س) با استفاده از روایات و تاریخ تبیین گردد . در این تحقیق پژوهشگر با مشکلات و محدودیتهایی چون مشابه بودن مطالب اکثر منابعی که در این زمینه وجود داشته روبرو بوده است .
صفات پسندیده انسان از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
مرضیه محمد زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش « صفات پسندیده انسان از منظر قرآن کریم » است . این پژوهش در صدد آن است تا با بررسی آیات قرآن کریم و سیر در منابع معتبر اسلامی به بحث و بررسی پیرامون صفات پسندیده انسان از منظر قرآن کریم بپردازد و به اهداف زیر دست پیدا نماید : ویژگی های خاص انسان از دیدگاه قرآن ، صفات پسندیده انسان در قرآن ، عوامل و موانع بروز صفات پسندیده از دیدگاه قرآن . روش این تحقیق با توجه به امکانات و ماهیت و اهداف ، روش توصیفی _ تحلیلی است محقق در این پژوهش به نتایج ذیل دست یافته است : انسان اشرف مخلوقات و تنها موجودی است که به خاطر ویژگی های منحصر به فردی از قبیل نیروی تعقل و اندیشه ، اختیار و انتخاب ، برخورداری از دو بعد مادی و معنوی ، دارا بودن کرامت ذاتی و اکتسابی ، دارا بودن ظرفیت علمی بالا و ... شایستگی مقام خلافت الهی را داراست که می تواند با بکارگیری از ویژگی های خدادادیش صفات حسنه را در خود به ظهور برساند که این صفات عبارتند از : اعتدال و میانه روی ، عفت ، عزت ، صبر ، توکل ، اخلاص ، عدالت ، وفای به عهد ، عفو و گذشت ، تقوا ، ایثار ، شجاعت ، کظم غیظ ، صدق ، احسان ، خوف و رجاء ، تواضع ، امانتداری ، شکر ، انفاق ، زهد و امانت داری ، وفای به عهد ، شجاعت ، کظم غیظ ، عفو و ایثار . فایده صفات و فضایل پسندیده رسیدن به سعادت و کمال حقیقی انسان است ، لذا بنابر اهمیت آن ها باید عوامل و موانعی که در بروز صفات نقش مهمی دارند شناخته گردند که مهم ترین عوامل بروز صفات عبارتند از : بکارگیری از نیروی تعقل و اختیار ، وراثت ، محیط ، ازدیاد معرفت ، داشتن هدف صحیح ، شناخت انسان کامل ، اعتدال ، تمرین های سخت ، تکرار ، سختیها و توبه . و مهم ترین موانع بروز صفات عبارتند از : جهل و نادانی ، غفلت و بی خبری ، ضعف ایمان و فقر مذهبی ، فقر و تنگدستی ، خودخواهی و تکبر . در پایان پیشنهاد می گردد که تحقیق جامعی پیرامون عوامل و موانع بروز صفات پسندیده در قرآن کریم صورت پذیرد .
سیره وروش پیامبر (ص) در برخورد با مخالفان
نویسنده:
مصطفی نامداری کرم اله
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش «سیره ورفتار پیامبر (ص) دربرخورد با مخالفین » است واین تحقیق برآن است که با توجه به آیات قرآن کریم ودیگر منابع اسلامی به بررسی تحلیلی مسئلۀ «سیره ورفتار پیامبر (ص) دربرخورد با مخالفین » بپردازد. ضمن بیان تحلیلی وروشن از ابعاد مختلف درمورد «سیره ورفتارپیامبر (ص) دربرخورد با مخالفین » بااستفاده از آیات وروایات ،اهمیت این تحقیق مشخص می شود.این پژوهش برآن است تابا استفاده از آیات وروایات به بحث تحلیلی درموارد ذیل بپردازد: 1- بررسی معنای سیره وروش 2-بررسی برخورد پیامبر (ص) با مشرکان 3- بررسی برخورد پیامبر(ص)با مستهزئان 4- بررسی برخورد پیامبر(ص) بامنافقان 5- چگونگی برخورد پیامبر با یهود6- بررسی برخورد پیامبر (ص) با مسیحیان 7- تحلیل وبررسی برخورد پیامبر (ص) با مرتدان 8- چگونگی رفتار وبرخورد پیامبر (ص) بامجوسان . باتوجه به ماهیت موضوع اهداف تحقیق وامکانات موجود ،ازمیان روشهای پژوهش از روش توصیفی تحلیلی ،برای انجام تحقیق استفاده گردیده است .پس از مطالعه ، سابقه موضوع درکتب مرتبط با آن از جمله قرآن کریم ،کتب تفسیری وکتب معتبر حدیثی وتاریخی وجمع آوری اطلاعات ازطریق فیش برداری وتجزیه وتحلیل آنها با استفاده از دیدگاه صاحبنظران ،مفسران واسلام شناسان نتایج زیر حاصل گردید: 1-سیره : ازماده سَیر به معنای حرکت ورفتار وسیره به معنای نوع راه رفتن است ، همانند جَلسه که برنشستن به صورت عام وجِلسه به سبک ونوع نشستن دلالت دارد.ازسیره می توان به منطق عملی نیز تعبیر کرد ،منظور ازآن منطق مشخص ومعیار معین دررفتار است که درشرایط مختلف ازآن جدا نمی شود وبراساس آن عمل می کند. 2- پیامبر (ص) دربرخورد با مشرکین درروز فتح مکه رفتاری نجیبانه ودرخور یک پیامبر از خود نشان داد به گونه ای که همۀ آنها را بخشید وحتی تعدادی از آنهایی را که مهدور الدم اعلام کرده بود مورد عفو قراردادوحتی بعدازفتح مکه وغزوۀ حنین به آنها غنائم بخشید. 3- سیرۀ پیامبر (ص) بامستهزئان وحرمت شکنان مانند مرتدان قابل توجه است زیرا ایشان با آن همه آزارواذیتی که ازمردم مکه دیده بودند در روزفتح مکه همۀ آنها را عفو کردبجز مسخره کنندگان ومستهزئان که آنها رابانام مشخص نمود وفرمود هرکجا که آنها را یافتید آنها رابه هلاکت برسانید که آنها از قاعدۀ رحمت به دورند. 4-شیوه های برخورد پیامبر (ص) بامنافقان به چند گونه بوده است که این موارد شامل : الف:مدارابامنافقان ب:بی اعتنایی به منافقان ج: برخورد احتیاط آمیز با منافقان د: جلوگیری از فتنه انگیزی منافقان ر:شدت عمل وگوشمالی منافقان بوده است. 5- پیامبر (ص) پس از هجرت به مدینه سعی برمصالحه وهم پیمان بودن با یهودیان راداشتند وحتی دربعضی از کارشکنی ها وپیمان شکنی های آنها با آنها به مدارارفتار می نمود ولی بعداز پیمان شکنی های مجدد،تحریک قریش برعلیه اسلام ،حرمت شکنی ها وحرکتهای ضداسلامی به شدت با آنها برخورد کرده وطی عملیاتهای نظامی تمام قلعه هاودژهای آنها را فتح کرده وبعضی از آنها را تبعید کرده وبعضی رابه هلاکت رسانید. 6- شدت برخورد پیامبر (ص) با مسیحیان نسبت به یهودیان کمتر بودزیرا که مسیحیان نسبت به یهودیان حق پرست تربوده اند وحتی بعضی از پادشاهان آنها بنابر گواهی تاریخ دین اسلام راپذیرفتند ولی به لحاظ شرایط آن را مخفی نگه داشته اند وآنها پیامبر (ص) را به عنوان فرستادۀ الهی قبول داشته اند وباآنها پیمانهایی منعقد نمود. 7- سیره وبرخورد پیامبر (ص) با مرتدان قابل توجه است ،رفتار پیامبر (ص) با اهل مکه شهری که درآن بیست سال ایشان رابه انواع گوناگون آزاروتحقیر کرده بودند ، نجیبانه ودرخوریک پیامبر رحمت بود وبسیاری از بدخواهان ودشمنان راعفو کردند، اماتعدادی راازاین قاعده مستثنی کردند ودستور دادند هرکجا که اینها رایافتید به قتل برسانید تا نشان دهد که درنقض اصول دین هیچ عفو وگذشتی وجود ندارد وبا شدت با متخلفین برخورد می شود ودراین مورد هیچ گونه نرمش وتساهلی ازخود نشان نمی داد. 8- پیغمبر(ص) درزمان حیات خودشان پس از چند سالی که از هجرت آن حضرت به مدینه گذشت وبعد ازصلح حدیبیه زمانی که پیامبر (ص) از جانب مکه مطمئن شد که خطری مسلمانان را تهدید نمی کند رسالت جهانی خود را با نوشتن نامه هایی به سران وپادشاهان کشورهای مختلف اعلام کرد ،که یکی از این نامه ها رابه پادشاه ایران نوشت که مردم ایران درآن زمان مجوس بودند ، دراین راستا دراثر تبلیغات اسلامی عدۀ زیادی ازمجوسان مسلمان شدند
بررسی روایات اسباب النزول ثلث اول قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی و طبری
نویسنده:
معصومه آزادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
موضوع این پژوهش ، «بررسی روایات اسباب النزول ثلث اول قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی و طبری» است . این پژوهش درصدد آنست تا با مراجعه و بررسی در تفسیر المیزان و جامع البیان به اهداف ذیل دست یابد: معنا و مفهوم اسباب النزول ، ملاکها و معیارهای پذیرش روایات اسباب النزول و عیوب آنها از دیدگاه علامه طباطبایی و طبری . روش این تحقیق با توجه به امکانات و یافته های آن روش توصیفی تحلیلی است و محقق در این پژوهش به نتایج زیر دست پیدا می کند: اسباب النزول عبارتست از اموری که در زمان بعثت پیامبر (ص) رخ داده است و به دنبال آن و به خاطر آن یک یا چند آیه و یا سوره ای نازل شده است. آگاهی به این حقایق سبب می شود که مفسر در فهم آیات قرآنی بیشتر و بهتر بهره مند گردد. علامه هر جا در المیزان نامی از شأن نزول می آورد در واقع منظورشان همان اسباب نزول می باشد همچنین ایشان معیارهایی را برای پذیرش روایات دارند از جمله: 1- صحت سند و تایید با روایات دیگر . 2- انطباق روایت بر آیه 3- موافقت روایت با زمان نزول4- عدم اخلال به پیوستگی آیات و از جمله عیوب روایات که علامه بدانها پرداخته است عبارتند از :1- اجتهاد راویان 2- تعارض با زمان نزول 3- تعارض در متن روایت 4- تطبیق بر مصداق. طبری نیز به مانند علامه طباطبایی شان نزول را به معنای اسباب النزول گرفته اند واز جمله معیارهای پذیرش روایات ایشان عبارتست از : 1 - صحیح بودن منبع و سند روایت2- ترجیح ظاهر آیه در بررسی روایت3- سیاق پیوستگی آیه 4- خبر صحیح و قاطع از رسول خدا (ص)5- اجماع علماء و مفسران و از جمله محدودیتی که در این پژوهش وجود داشت: تکراری بودن مطالب در کتب و منابع در زمینه پژوهش بود. کلید واژه ها : شأن نزول ، سیاق، سبب نزول
روایات اسباب النزول در تفسیر المیزان
نویسنده:
عبدالحسین شورچه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش روایات اسباب النزول در تفسیر گرانقدر " المیزان فی تفسیر القرآن " اثر علامه محمد حسین طباطبایی است . این پژوهش در صدد آن است تا با تفکر و تدبر در آن اثر گرانبها به اهداف ذیل دست یابد . معنا ، مفهوم و اهمیت اسباب النزول ، نقش آن ها در فهم آیات قرآنی ، عیوب روایات اسباب النزول و همچنین ملاک ها و معیارهای پذیرش آن روایات از دیدگاه علامه طباطبایی . روش این تحقیق با توجه به امکانات و یافته های تحقیق روش توصیفی ، تحلیلی است . و محقق در این پژوهش به نتایج زیر دست پیدا می کند . اسباب النزول به معنای موجبات و علل نازل شدن است و در اصطلاح عبارت است از : رخدادی که در زمان بعثت روی داده و به خاطر آن و پس از آن ، آیه ، آیات یا سوره ای نازل شده است . آگاهی و وقوف به روایات اسباب النزول نقش مهمی در فهم مدلول و مفهوم آیات قرآنی دارد ، زیرا علم به سبب مقدمه و زمینه ی علم به مسبب می باشد . ولی اینگونه روایات مانند سایر آثار مأثور از گزند مشکلاتی چون جعل ، تحریف ، نقل به معنا و ... مصون نبوده و همین امور سبب بی اعتباری آن ها می گردد و عمده ی عیوب روایات اسباب النزول که در " المیزان " مطرح شده است عبارت است از : ضعف سند ، جعلی بودن ، اجتهاد راوی ، تعارض با قرآن ، سنت ، عقل ، زمان و مکان نزول و تعارض در متن روایات ، تطبیق بر مصداق ، نقل به معنا و ناسازگاری روایات با پیوستگی آیات . با توجه به مشکلات مذکور علامه طباطبایی برای پذیرش روایات ملاک ها و معیارهایی مد نظر قرار داده است که عبارتند از : صحت سند و تأیید با روایات دیگر ، موافقت روایت با زمان نزول و وقایع تاریخی ، انطباق روایت با آیه ، مساعدت با دلایل عقلی و عدم اخلال به پیوستگی آیات . در پایان پیشنهاد می گردد که موضوعاتی چون محکم و متشابه ، ناسخ و منسوخ و ... به صورت تحلیلی در تفسیر المیزان مورد بحث و بررسی قرار گیرد . پژوهشگر در انجام این تحقیق با مشکلات و محدودیت هایی چون عدم وجود منابع کافی و تخصصی و تکراری بودن مطالب در این زمینه روبرو بوده است .
راههای رسیدن انسان به کمال از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
خسرو عثمان نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق «راههای رسیدن انسان به کمال از دیدگاه قرآن و روایات » می باشد که در صدد آن است که با مراجعه به قرآن کریم و منابع معتبر اسلامی اهم راههایی که انسان را به کمال می رساند بررسی نماید و با توجه به ماهیت واهداف تحقیق و امکانات موجود روش توصیفی تحلیلی برای این پژوهش انتخاب شده است . محقق در این پژوهش به نتایج زیر دست پیداکرد : کمال از ماده کمل به معنای تمام وآنچه تمامیت شئبه آن است و در خصوص انسان به معنای این است که متصف به صفات حمیده گردد و صفات انسانی در وی به صورت با الفعل در آیند و برای رسیدن انسان به این مقام قرآن راههای چون : ایمان به خداوند ، انبیاء و جهان غیب ، خود شناسی ، تزکیه نفس ، رعایت اصل اعتدال ، پاسداری از کرامت انسانی ، پرهیز از لهو ، کسب فضایل اخلاقی ، انجام واجبات در قرآن وسنت پیامبر (ص)و اهل بیت (ع)مطرح شده است . وهمچنین موانع رسیدن آدمی به کمال عبارتند از : حسد ، تکبر ، غیبت ، ریا ، نفاق ، بخل و هوا پرستی. در پایان پیشنهاد می گردد تحقیقی مجزا از دیدگاه قرآن و روایات در باره ی معرفی فضایل و رذایل اخلاقی که را بطه نزدیکی با بحث راههای رسیدن به کمال دارد صورت گیرد .
 بررسی سیاق قرآن کریم ونقش آن در تفسیر
نویسنده:
اکرم لک
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پروژه تحقیقاتی با عنوان بررسی سیاق قرآن کریم و نقش آن در تفسیر، در پی آن است به بررسی سیاق و نقش آن در تفسیر آیات قرآن کریم به عنوان یک هدف کلی و یک سری اهداف جزیی بپردازد. با توجه به ماهیت، اهداف تحقیق و امکانات موجود، روش توصیفی تحلیلی برای موضوع انتخاب شده است . سیاق از ماده ی سوق گرفته شده و در لغت به معنای اسلوب سخن، طریقه و روش می باشد و در اصطلاح عبارتست از هر گونه دال یا نشانه ای که با لفظی که فهم آن مقصود است همراه باشد خواه آن دال و نشانه لفظی باشد یا آن دال و نشانه حالی و غیر لفظی باشد . سیاق از صدر اسلام تاکنون در تفسیر آیات مورد توجه بوده است که برخی از مفسرین تنها به معنای لغوی و گروهی دیگر علاوه بر معنای لغوی از سیاق در معنای اصطلاحی نیز در تفسیر آیات استفاده کرده اند. پرداختن به سیاق مبتنی بر دو اصل توقیفی بودن چینش آیات و عدم تحریف قرآن می باشد که در صورت اثبات این دو می توان به سیاق استنادکرد . سیاق دارای چهار نوع سیاق کلمات، سیاق جملات، سیاق آیات و سیاق سوره ها می باشد. برای تحقق سیاق دو شرط وحدت صدور و وحدت موضوع لازم و ضروری است . نقش های سیاق در تفسیر عبارتند از : 1- شرح لغت، 2- تعیین اعراب کلمات، 3- کشف معانی آیات، 4- توسیع و تحدید معنای کلمات، 5- نقد روایات اسباب النزول، 6- شناخت آیات مکی از مدنی، 7- نقد احادیث تفسیری، 8- تعیین مرجع ضمیر 9- تعیین مصداق کلمه، 10- ترجیح دیدگاههای تفسیری بر یکدیگر، 11- برداشت خاص از آیات ، 12 - ترتیب نزول ، 13- تعیین و ترجیح قرائتها ، 14- تبیین مجمل ، 15- تخصیص عام و مقید ساختن مطلق
 بررسی حیات طیبه از دیدگاه قرآن وروایات
نویسنده:
معصومه رحیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
حیات طیبه به معنای حیاتی واقعی و جدید است که خداوند آن را به کسانی که سزاوارند افاضه می فرماید و این حیات جدید و اختصاصی جدای از زندگی سابق که همه در آن مشترکند نیست، در عین اینکه غیر آن است ، همان است، تنها اختلاف در مراتب است. از مهم ترین ویژگی های حیات طیبه خدا محوری بودن آن است، یعنی صاحبان این حیات محور همه ی امورات زندگی شان خداوند است ، برای رسیدن به حیات طیبه باید دو رکن در کنار هم باشند، ایمان و عمل صالح. که اگر یکی از این دو نباشد دیگری نمی تواند کارگشا باشد. این دو مهم ترین عامل رسیدن به حیات طیبه نیز می باشند. همچنین از مهم ترین عواملی که مانع رسیدن به حیات برتر است، مشغول شدن به دنیا و مظاهر متجلی آن و گناه کردن است . از آثار مهم دست یابی به حیات طیبه دوری از ترس و اندوه ، انس با خداوند و نورانیت دل است چون خداوند را مالک حقیقی همه چیزی می دانند، این مهم ترین دستاوردی است که صاحبان این حیات به دست می آورند. محقق در این زمینه با محدودیت هایی چون : نبودن منابع و کتاب مستقلی در مورد حیات طیبه، عدم دسترسی آسان به کتابخانه و منابع تحقیق و همچنین محدودیت زمانی برای پژوهش روبرو بوده است . پیشنهاد می گردد در این زمینه تحقیقات جزئی تری انجام پذیرد.
 بررسی داستان حضرت ابراهیم از دیدگاه قرآن
نویسنده:
هادی کلهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش بررسی داستان حضرت ابراهیم « ع » از دیدگاه قرآن است . این پژوهش بر آن است تا با بررسی آیات قرآن کریم و سیر در منابع معتبر اسلامی به بحث و بررسی پیرامون ما جرای حضرت ابراهیم « ع » در دوران حیات خویش بپردازد . و به اهداف ذیل دست یابد : بررسی حیات حضرت ابراهیم « ع » بررسی صفات ابراهیم « ع » در قرآن کریم و بررسی دوران نبوت و امامت حضرت ابراهیم « ع » و کیفیت روش های دعوت آن حضرت . روش این تحقیق با توجه به امکانات و یافته های تحقیق روش توصیفی – تحلیلی است و از فن کتابخانه ای استفاده شده است . در این پژوهش نخست سعی شده برخی از کلمات کلیدی و واژه هایی مانند ابراهیم ، آزر ، مقام ابراهیم و مختصری از زندگی آن حضرت که شامل مکان و زمان تولد ، پدر و مادر ، رشد و نمو و مهاجرت آن جناب و بنای کعبه توسط ایشان توضیح داده شود ، سپس به بررسی اوصاف حضرت ابراهیم « ع » از دیدگاه قرآن پرداخته شده است ؛ اوصافی از قبیل : خلیل ، امت واحده ، پدر مسلمین ، مسلم ، حنیف و ... و بعد به بررسی نبوت ، رسالت و امامت آن حضرت اشاره شده و شرایطی را که برای رسیدن به مقام امامت لازم است بیان شده است و در نهایت به بررسی سیره و روش حضرت ابراهیم « ع » در دعوت مردم پرداخته شده است . در آخر باید گفت که همراهی با ستاره پرستان جهت بطلان عقیدة آنان ، به تفکر واداشتن بت پرستان در خصوص عدم قدرت درک سود و زیان داشتن بتان ، استفاده از حجت و استدلال متقن در بطلان مغالطه نمرود و سرانجام مبارزه عملی و شکستن بتها از جمله روش هایی است که حضرت ابراهیم « ع » در جهت هدایت قوم خویش به کار گرفته است .
 بررسی استهزاء از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
سهیلا افشار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش بررسی استهزاء از دیدگاه قرآن و سنت است. این پژوهش درصدد آن است تا با بررسی آیات قرآن کریم و سایر منابع مهمتر اسلامی به بحث و بررسی پیرامون استهزاء بپردازد تا به اهداف زیر دست یابد: بررسی معنا و مفهوم استهزاء ، روش های استهزاءعوامل استهزاء ، شیوه برخورد با استهزاء گران و آثار استهزاء با توجه به اهمیت و اهداف موضوع روش تحقیق ؛ توصیفی ، تحلیلی برای موضوع انتخاب گردیده است. پس از بحث و بررسی موضوع نتایج ذیل حاصل می گردد: استهزاء، بیان کردن گفتار ، کردار و وصف کسی است که سبب خنده دیگران شود، جزء گناهان کبیره استچون در قرآن کریم و روایات بر آن وعده عذاب داده شده است. استهزاء به روشهای مختلفی از قبیل ؛ اشاره، تکذیب، درخواست نامعقول، سکوت، عیب جویی و کنایه انجام می گیرد. عوامل استهزاء عبارتند از: جهل ، خود برتر بینی ، دنیا بینی، عدم تعقل و نفاق. موارد و امور مورد استهزاء عبارتند از استهزاء خدا، دین ، پیامبران ، قرآن و مؤمنین. آثار پیامدهای دنیوی استهزاء عبارتند از : اندوه و گرفتاری ، غفلت و محرومیت از هدایت. و آثار پیامدهای اخروی عبارتند از : حسرت ، خسران، تهدید و سرزنش و محرومیت از آموزش. محقق در انجام این پروژه با محدودیتهایی چون کمبود منابع مستقل ، که به تحلیل و بررسی استهزاء پرداخته باشد روبه رو بوده و پیشنهاد می گردد در یک پژوهش مستقل به بررسی آثار روانی استهزاء پرداخته شود.
  • تعداد رکورد ها : 13