جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
فلسفه زکات از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
مبارکه السادت موسویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
زکات در معنای لغوی شامل : نمو و برکت ،طهارت و پاکیزگی و مدح می باشد . و در اصطلاح ، سهم مشخصی از اموال هنگامی که به حد نصاب برسد ، حق زکات به آن تعلق گرفته و واجب است که آن مال را جدا نمایند و به مصارف مشخص آن برسانند. زکات از جمله احکام مهم و ضروری می باشد و خداوند حکیم با فرستادن پیامبران الهی و سفارش به اطاعت از آنها به انجام زکات سفارش نموده است. این حکم الهی از زمان اولین پیامبر خدا - حضرت آدم ( علیه السلام ) در آیین این پیامبر الهی وجود داشته است ،و بعد از آن در آیین های حضرت ابراهیم ( علیه السلام ) ،لوط ( علیه السلام ) ،اسحاق ( علیه السلام ) ، یعقوب ( علیه السلام ) ، اسماعیل ( علیه السلام ) ، موسی ( علیه السلام ) و عیسی ( علیه السلام ) نیز وجود داشته است ، و با آمدن آخرین پیامبر الهی و آوردن آیین مقدس اسلام این حکم مهم و با ارزش نیز کاملتر گشته و اجراء آن سفارش گردیده است. این حکم الهی ابتدا در سال دوم هجری بر پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نازل شده است ، ولی به علت مساعد نبودن شرایط ، به اجرای دقیق آن تاکید نشد . سپس با فراهم آمدن شرایط و تشکیل جامعه مدنی در سال هشتم هجری ، دوباره این حکم نازل گشته و پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به انجام آن مبادرت فرمودند. زکات در آیین اسلام با دیگر ادیان ، تفاوتهای اساسی دارد : در آیین های قبلی زکات امری مستحب به حساب می آید و فقط جنبه سفارش دارد ولی در آیین اسلام امری واجب می باشد ، زکات از پایه های دین اسلام به شمار می رود ، زکات حق فقرا می باشد و مصارف خاص خود را دارد ، زکات در اسلام پشتوانه محکمی برای حکومت می باشد و انکار آن و سرپیچی از پرداخت آن ،انکار دین محسوب می گردد. آیات قران و روایات وارده از معصومین ( علیهما السلام ) گویای این است که زکات امری واجب می باشد ،در هنگام پرداخت ، نیت انجام آن واجب می باشد ، پرداخت آن سبب دریافت رحمت خاص الهی می گردد و زکات برای همگان حتی فرد کافر واجب می باشد. صدقه و انفاق دو حکم بزرگ الهی هستند که با زکات در ارتباطند . این ها حکمی برای ارتباط بندگان خدا می باشد ، دارای اقسامی هستند و صدقه و انفاق واجب در آیات و روایات همان زکات است . زکات در اسلام دارای اهمیت بسیار بالایی است ، همرتبه نماز و شرط قبولی آن می باشد ، جدا کننده شرک از ایمان است و صفت اولیاء خاص الهی بیان شده است. در دیدگاه فقهی زکات دارای احکام خاصی می باشد ، در مذهب تشیع زکات بر نه چیز - نباتات ( گندم ، جو ،خرما ،کشمش ) ، نقدین ( طلا ،نقره ) ، حیوانات ( شتر ، گاو ، گوسفند ) – هنگامی که به حد نصاب برسند واقع می شود و فرد اگر شرایط وجوب را دارا باشد ، باید که این سهم الهی را از مال خود جدا نماید و به مصارف خاص خود که شامل : فقرا ، مساکین ، کارگزاران زکات ، گرایش به اسلام ، بدهکاران ، آزاد کردن بندگان ،در راه خدا و در راه ماندگان ،می شود برساند. زکات دارای دو قسم می باشد : واجب و مستحب ، واجب را بیان نمودیم و مستحب هم موارد سرمایه ،حبوبات ،اسب ماده ، مال التجاره ، زیور آلات ، مال پنهان را در بر می گیرد. از آنجا که حکم زکات ، حکم جامعی می باشد ، در ابعاد گوناگونی نقش دارد : زکات در بعد عبادی ،سبب تقرب به خدا و خود سازی انسان وتقویت بنیه دینی او می گردد. زکات در بعد اجتماعی ، پشتوانه محکمی برای فقیران حقیقی ، آنهایی که امکان تهیه مایحتاج روزانه خود را ندارند و برای مساکین ، آنها که علاوه بر فقر امکان اظهار نیاز و سؤال را ندارند و برای تامین حقوق کارگزاران زکات و متمایل نمودن قلبها به اسلام و آزاد کردن بردگان و ادای بدهی بدهکاران و ترویج کارهای نیکوکارانه مانند ساختن مسجد ، مدرسه ، انتشار معارف دینی و ... می باشد. زکات در بعد اقتصادی ، در اقتصاد جامعه نقش دارد ، توان اقتصادی را تقویت می نماید و آن را رونق می دهدو چرخهای از کار افتاده جامعه را به کار می اندازد و با مفاسد اقتصادی مبارزه می نماید. زکات در بعد سیاسی ، سبب حفظ جامعه اسلامی و تقویت و سربلندی . آن در بین دیگر جوامع می گرددو سبب پیشرفت و زمینه سازی برای ظهور امام زمان ( عجل الله فرجه الشریف ) می گردد ( انشاء الله ) . انجام زکات سبب رسیدن به آثار آن می باشد ،این آثار در دو جنبه فردی و اجتماعی مطرح می باشد . آثار فردی آن در دنیا شامل زندگی شیرین ،آرامش روحی ،بیمه جان و دل و استجابت دعا می شود، ودر آخرت شامل جاودانگی در بهشت ،رهایی از کیفر ،کفاره گناهان می گردد. در اجتماع نیز آثار زیبایی در پی دارد که شامل : تربیت نسل پاک ، دفع بلا از امت ، فعال کردن نیروهای موجود ،خوش بینی و...می گردد. و در خاتمه به خاطر اینکه این حکم الهی ،بسیار سودمند میباشد ،خداوند حکیمنخواسته است که فقط افراد خاصی از آن بهره مند گردند ،بلکه تمام افراد - حتی آنهاکه دارایی ندارند – از فوائد آن سود ببرند ؛به همین سبب گستره و دامنه آن را محدود ننموده است و بر هر چیزی زکات قرار داده است . با پرداخت زکات از دنیای فانی پلی برای داشتن آخرتی باقی و عاقبتی خوش و رضایت خدای بزرگ می سازیم و انشاء الله خداوند ما را در این امر بزرگ یاری فرماید.
مهریه از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
نجمه السادات حسینی یزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیقی که در پیش رو دارید « مهریه از دیدگاه قرآن و سنت» می باشد. هدف اصلی از پیگیری این تحقیق در ابتدا، تبیین یکی از حقوق ضایع شده زنان و به دنبال آن درک جایگاه این پدیده در نظام حقوقی اسلام، ارزش واعتبار آن در شرع مقدس و فلسفه تشریع آن و در نهایت شناختن عوامل موثر در بالا رفتن ارزش کمی مهر در عصر حاضر و راهکارهایی در مورد دست یابی سالم و فراگیر زنان به این حقوق می باشد. با این رویکرد، اشاراتی به چگونگی مهریه در بعضی از تمدن ها و ادیان قبل از اسلام شده است و سپس برخورد اسلام را با این حکم که شامل بررسی آیه ای از قرآن، نگاهی به بعضی از روایات وارد شده و همچنین بیان فلسفه این حکم از دیدگاه روایات و از دیدگاه متفکران و مفسران مسلمان می شود را مورد بحث قرار می دهد. پس از آن وارد بحث فقهی و حقوقی این موضوع شده و به بیان بعضی از مسائل فقهی و حقوقی این حکم در حد نیاز می پردازد. موقعیت مهر در نکاح منقطع فصلی دیگر از این تحقیق را به خود اختصاص داده است و در انتها وضعیت مهریه در عصر و زمان حاضر مورد ارزیابی قرار می گیرد. در انجام این تحقیق ابتدا به قرآن کریم، که حکم کلی را بیان فرموده مراجعه شد و پس از آن به کتاب های تفسیر، کتاب های روایی، کتاب های فقهی و نیز کتاب های تخصصی که تحت همین عنوان به چاپ رسیده اند و همچنین کتاب هایی که راجع به حقوق زنان و حقوق خانواده تالیف گردیده رجوع شده است و روش کار به صورت کتابخانه ای بوده است. در نهایت حاصل این تحقیق را می توان این گونه بیان کرد که: اسلام موسس این حکم نبوده بلکه اسلام با طرح این مساله بر تمام عقاید خرافی و جاهلی خط بطلان کشیده و آن را محدود و مشروط کرده است. مطلب دیگر این که در روابط زن و شوهر، محبت و صمیمیت و اخلاق بیشتر از حقوق و قانون می تواند گره گشا و کارساز باشد. البته در صورتی که محبت و گذشت یک طرف مورد بهره برداری نادرست طرف مقابل قرار نگیرد که اگر چنین باشد، نتیجه ای کاملا نامطلوب به دنبال خواهد داشت. و سخن آخر این که برای بهبود وضعیت موجود در مورد مهریه در جامعه کنونی ما، کمبود آگاهی نسبت به این موضوع و همچنین کمبود و ضعف ضامن اجرایی برای عملی شدن این حکم اسلامی احساس می شود و باید با این معضل برخوردی کارشناسانه شده و با دقتی بیشتر به بررسی این موضوع پرداخته شود.
 جهاد از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه بیگم موسویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیقی که در پیش رو دارید، جهاد از دیدگاه قرآن و سنت می باشد. هدف از ارائه این تحقیق، اولاً آشنایی بیشتر افراد جامعه با امر واجب دینی جهاد می باشد. با توجه به روحیه استعمارگری و سلطه قدرتهای متجاوز در جهان امروز، همچون آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب، هر روز شاهد تجاوز و تعدی این دو قدرت هستیم. بر آن شدیم که با ارائه این تحقیق، مسلمانان را نسبت به وظیفه جهاد بیشتر آگاه کنیم تا با استمداد از دستورات کتاب آسمانی قرآن کریم و ائمه علیهم السلام به دفاع از کشور و کیان اسلامی بپردازند. ثانیاً تبیین جایگاه جهاد اسلامی در اذهان ملتها و معرفی آن به افرادی که، تصور می کنند اسلام دین خشونت است، در صورتی که دین اسلام، دین صلح و محبت است و تا زمانی که بتواند مشکلات میان جوامع را از طریق مسالمت آمیز و گفتگوی منطقی برطرف کند، دست به جنگ و نبرد نمی زند. بیشتر افراد جهاد را در میدان مبارزه می دانند، در حالی که جهاد واقعی، جهاد اکبر یا جهاد با نفس است و به عبارتی مبارزه با خواهش های نفسانی می باشد. اگر افراد بتوانند در جبهه جهاد با نفس ( دشمن درونی) پیروز شوند، به راحتی در جبهه جهاد با دشمن بیرونی به موفقیت دست می یابند. با این رویکرد، جهاد و فلسفه وجوب آن از دیدگاه قرآن کریم و سیره ائمه علیهم السلام مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه حدود و آداب جنگ، که شامل رعایت ارزشهای انسانی در جنگ، پیروزی و شکست در جنگ، سیره معصومینعلیهم السلام در جنگها، وجوب جهاد، اقسام جهاد، جهاد با کفار، شرایط قرارداد ذمه، پرداخت جزیه، مقام و فضیلت مجاهدان، صفات مجاهدان حقیقی، برترین مجاهدان، دیون مجاهد، رضایت والدین، جهاد و زن، شهید و جایگاه آن، مکان و زمان جنگ، فلسفه تحریم جنگ در ماه های حرام، پیامدهای ترک جهاد، اسیران جنگی، غنائم جنگی، صلح، جمهوری اسلامی و دفاع مقدس و... فصل ها و تا حدودی بخش های این تحقیق را به خود اختصاص داده است. در ابتدا با مراجعه به قرآن کریم که حکم کلی احکام را بیان فرمواه، حکم جهاد را بدست آوردم. سپس به کتابهای تفسیری، روایی، فقهی و کتابهایی که در این زمینه ( جهاد) به تألیف رسیده است، مراجعه کردم. روش کار بصورت کتابخانه ای بوده، در ابتدا با مراجعه به کتابخانه، مطالب را در فیش ها نوشته و پس از قرار دادن مطالب در کنارهم، به تنظیم فصل ها و بخش ها پرداختم. در نهایت امر، آنچه که شاکله تحقیق را تشکیل می دهد این است که: جهاد درونی که همان مبارزه با هواهای نفسانی است، زمینه ساز پیروزی فرد و جامعه در مقابل دشمن بیرونی می گردد و جامعه با داشتن روحیه جهاد، می تواند به استقلال و خودکفایی برسد. در مطالب جمع آوری شده، مسأله دفاع نیز مورد بررسی قرار گرفته است، زیرا بیشتر فقهای محترم، این عقیده و نظر را دارند که در زمان امام علیه السلام و نائب خاص او جهاد واجب می باشد. در بقیه زمان ها مسأله دفاع از مملکت و حیثیت اسلامی مطرح می گردد. واژگان کلیدی که در این تحقیق بکار گرفته شده عبارت است از: 1. جهاد 2. قتال 3. دفاع 4. جهاد عینی 5. جهاد کفایی 6. اسیر 7. غنائم 8. صلح 9. شهید
امر به معروف و نهی از منکر
نویسنده:
آمنه محبیان نسب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پایان نامه امر به معروف و نهی از منکر می باشد. و با انگیزه ترویج و گسترش برنامه های اعتقادی و عملی و اقامه فرایض و انجام آنها گردآوری گردیده است. علاوه بر این در تحقیق حاضر نگاهی کلی به موضوع از دیدگاه آیات قران و روایات صورت گرفته که این می تواند دامنه و محدوده تحقیق را بیان کند. سعی شده است که در این تحقیق مطالب به صورت منسجم در اختیار خوانندگان قرار بگیرد تا بتوانند پس از مطالعه به یک نتیجه گیری کلی دست پیدا کنند. برای دست یافتن به اطلاعات از کتابخانه آستان قدس رضوی – دفتر تبلیغات، ستاد امر به معروف و نهی از منکر ستاد اقامه نماز، کتابخانه و بخش پژوهش مدرسه علمیه نرجس ( س) استفاده شده است البته مشکلی که در همه کتابها وجود داشت عدم انسجام و تکراری بود مطالب بود که این باعث عدم پیشرفت در کار می شد ولی خوشبختانه با مطالعه گسترده ای که در این زمینه انجام دادم تنوانستم مطالب را به صورت منسجم و کل در کنار هم جمع آوری کنم. در این زمینه از منابع متعددی استفاده شده است از جمله کتب فقهی، تفسیری روایی، اخلاقی. بنابراین در این تحقیق موضوع امر به معروف و نهی از منکر با تمام ابعاد آن مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین این تحقیق شامل چهار بخش می باشد که هر بخش نیز از چند فصل تشکیل شده است و در هر بخش از یک نظر به موضوع نگاه شده است در پایان نتایجی که از تحقیق حاصل شده است به صورت اجمالی به این صورت بیان شده است که: اگر امر به معروف و نهی از منکر با روشها و شیوه های خوب و جذاب در جامعه اجرا شود جلوی بسیاری از مفاسد اجتماعی و اخلاقی گرفته می شود و می توان روز به روز پیشرفت اخلاقی را در جامعه مشاهده کرد. پس در این راستا وظیفه ی ما به عنوان یکی مبلغ دین بیشتر واضح می شود. واژگان کلیدی این تحقیق: امر، معروف، نهی، منکر می باشد.
آثار و فواید روزه از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
اشرف تقی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق آثار و فوائد روزه از دیدگاه قرآن و سنت می باشد. بیان چگونگی روزه داری و انحاء روزه و نام بردن روزه داران بزرگ اسلام و تشریح پیامدهای مؤثر آن از جهات گوناگون از اهداف این پژوهش می باشد. کمک گرفتن از آیات و روایات و معانی و تفاسر آنها دامنه این تحقیق را نشان می دهد. منابع و مآخذ مورد استفاده در این مجموعه قرآن، کتب روایی و کتب اخلاقی کتب پزشکی مؤلفان قدیم و معاصر می باشد. روش تحقیق ، روش کتابخانه ای، کاربردی می باشد. این مجموعه در دوازده فصل تدوین شده است که در زیر به طور خلاصه بیان می شود: در فصل های اول تا چهارم معنای روزه از دیدگاه های مختلف بررسی شده است. در فصل های پنجم تا هشتم اشاره به داستان میقات حضرت موسی و منزلت روزه داران و معرفی شقاوتمند می پردازد. در فصل هشتم عامل بازدارنده از گناه معرفی شده است و تفسیر امام صادق ( ع) در مورد الصوم جنَّه معرفی گردیده است. در فصل نهم روزه از دیدگاه دانشمندان شرق و غرب معرفی شده است. در فصل دهم روزه در امم گذشته مورد بررسی قرار گرفته و در فصل یازدهم اشاره ای دارد به روزه داران نمونه و انسان های راستین. در فصل دوازدهم این مجموعه شامل اعتکاف و معانی آن و روشهای آن می باشد.
  • تعداد رکورد ها : 5