جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
شیطان شناسی در قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا صبری زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق شیطان شناسی در قرآن و سنت می باشد که به خاطر رویارویی دائم انسان با شیطان این دشمن قسم خورده انسانها ، ابتدا باید خود شیطان به طور کامل شناخته شود بعد کارها و دامهای او وسپس راههای مبارزه با این موجود شرور شناخته شود تا بتوان به طور کاملاً آگاهانه با این موجود روبرو شد . شناخت شیطان ممکن نیست مگر با شناخت میزان قدرت و توانائی او تا بتوان راه هایی که باعث ضعف شیطان می شود را شناخت در فصل اول موجودی به نام شیطان در فصل دوم توانایی های شیطان در مقابل انسان در فصل سوم تجهیزات انسان در مقابل شیطان در پیوست بررسی اجمالی شیطان پرستان می پردازد . هدف از این تحقیق شناخت عمیق شیطان ، فلسفه وجودی شیطان ، شناخت قدرت و توانائی ها ، راهکارهای عملی در مبارزه با شیطان ، و اینکه از جنس فرشتگان نبوده است ، و دارای یارانی است و نیز روز قیامت محشور می شود . در نهایت پی می بریم که وجود شیطان برای تکامل بشر مفید می باشد . در این تحقیق سعی شده است که از تازه ترین نوشته ها از کتب اخلاقی همانند: استعاذه آیت الله دستغیب ، معراج السعاده ملا احمد نراقی ... و تفسیری مانند : تفسیر المیزان و نمونه و صافی و ... استفاده شود و نیز از منابع مستند و معتبر قدیمی مانند : بحارالانوار ، اصول کافی و مجمع البیان و... تا مراجعه کننده گان با اطمینان خاطر به مطالعه مطالب آن را بپردازند . قرآن و شیطان را موجودی ضعیف معرفی کرده است ، او به جمع انسانهای مخلص راه ندارد . برای گمراهی بشر دارای یارانی می باشد ، او از مهلت داده شدگان است ، اراده آزادی را انسان سلب نمی کند برای مقابله با او باید راههای نفوذ او را شناخت ، تا دام های شیطان شناخته شود. انسان ها نیز در برابر او دارای سرمایه های وحی ، عقل ، نفس لوامه ... هستند . باید سرگروههای شیطان پرستان این افراد شناخته شود تا راه پیشرفت آنها گرفته شود ... . امید به آن که این تحقیق برای رهپویان حقیقت و کمال مفید واقع شود .
شب و رمز و راز آن در قرآن روایات
نویسنده:
طاهره نوگیدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
شب موعد دیدار با معبود است. از هر طریقی می شود به قرب الهی راه پیدا کرد چه با ذکر و تفکر و چه با شب زنده داری، ما با دعا و مناجات در این زمان می توانیم توشه ی اعمالمان را سنگین تر کرده و قدم به ملک ملکوت بگذاریم. در قرآن مجید هفت بار به شب سوگند یاد شده است و این خود نشانه ی اهمیت شب است در آیات قرآن، کمتر عمل مستحبی را می توان یافت که همچون نماز شب، آیات متعددی درباره ی آن نازل شده باشد. بیش از ده آیه ی قرآن به طور صریح یا ضمنی پیرامون این امر مستحب است. سحرها بهترین زمان برای پیدا کردن خود است و بهترین وقت برای فکر کردن و خواستن از خداوند و قوی کردن توکل ها، از طرفی دیگر، سجده های شبانه یکی از نشانه های بندگان صالح خداست و سحرخیزی و مناجات در شب در سیره ی معصومین وجود داشته چنان که امام علی ( ع) نسبت به شب و تاریکی وحشت انگیز آن دلبستگی و انس و علاقه ای بس شدید اظهار می داشت. همچنین اغلب افراد سحرخیز با نشاط هستند و روحیه ای قوی دارند. پس یاد خدا یکی از سرچشمه های آرامش دل است و این آرامش جز با شب زنده داری و سحرخیزی به دست نمی آید.
تجسم اعمال
عنوان :
نویسنده:
خدیجه نوروزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هنگام مرگ ، انسان چشم به عالمی می گشاید و به ادراک حقایقی نائل می شود که چه بسا عمری از آن غفلت داشته است. گویی از خواب سنگین چندین ده ساله برخاسته و اینک خود را با واقعیات عظیمی رو به رو می بیند. از جمله حقایق مسلم عالم برزخ که آیات و روایات برآن دلالت می کند آن است که اعمال خیر و شر انسان ها در آنجا به صورت تجسم یافته ظهور پیدا می کند و اموات از وجود آن ها بهره مند گشته یا معذب می شوند اعمال انسان در حیات دنیا بر اساس احکام خاص دنیا دارای ماهیت و صورت عینی بخصوص می باشدو همین اعمال در نظام برزخی از ماهیت دیگر عینی یا صورت عینی به خصوص می باشد و همین اعمال در نظام برزخی از ماهیت دیگر عینی یا صورت دیگری برخوردار است. انسان خواه توجه به عالم آخرت و نتیجه اعمالش در آن جهان داشته باشد و خواه توجه نداشته باشد هیچ تأثیری در واقعیت ندارد.او محصول پنهان کاری ها و همچنین رفتارش را مشاهده خواهد کرد. در آخرت و در عالم برزخ انسان عین عمل نیک و بد خودرا خواهد دید، نه سزا و پاداش و کیفر آنها را . ایمان به اصل تجسم اعمال اثر فوق العاده ای از نظر مسائل تربیتی در انسان می گذارد و او را به نیکی ها علاقمند و در برابر زشتی ها سخت گیر و محتاط و در اموری که نیاز به فداکاری دارد دست و دل باز می کند. مسأله تجسم اعمال معنای وسیعتری دارد و به این مطلب نظر دارد که هر انسانی به هر شکل و صورتی که محشور شود ، اعمال خوب و بدش را به کیفیتی که اکنون برای ما مجهول است در کنار خود حاضر و مشهود می یابد. عمل انسان از قسم اعراض نیست که فانی شود، بلکه از سنخ جواهر است. به عبارت دیگر ، در اثر کارکردن مقداری از ماده بدن ما به انرژی تبدیل می شود و از بدن خارج می شود و اگر چیزی نخوریم و جای آن را پر نکنیم بدن ما به تدریج ضعیف می شود، زیرا کار، بدن ما را تراشیده و از بین می برد. همان نیرو ها در جهان می مانند و از بین نمی روند ، خداوند آن ها را در قیامت و برزخ به شکل نعمت ها و عذاب هایی درآورده و به ما تحویل می شود. گذشته از تجسم اعمال ، عقاید و افکار و یا روابط نیز در آخرت عینیت پیدا می کنند. روابط مسلکی و مرامی پیروی از خطوط سیاسی و اجتماعی و اعتقادی رهبر، در قیامت تجسم یافته و مانند رشته ای در گردن پیوان افتاده و به سوی سرنوشت ابدی آن ها را می کشاند و با رهبر محشور می شوند.
  • تعداد رکورد ها : 3