جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
رابطه خدا و عمل انسان از دیدگاه متکلمان اسلامی
نویسنده:
موسی عظیمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در مقاله حاضر رابطه خدا و عمل انسان از دیدگاه متکلمان اسلامی (اشاعره، معتزله و امامیه) و ادله هرکدام از آنها با توجه به قدرت الهی در مورد همه ممکنات، بررسی شده است. بنا بر دیدگاه اشاعره و معتزله فعل انسان یک فاعل دارد. از دیدگاه اشاعره این فاعل خدای متعال است و از دیدگاه معتزله خود انسان است. بنا بر دیدگاه امامیه، فعل انسان دو فاعل دارد: یکی فاعل مباشر و دیگری فاعل غیر مباشر. فاعل مباشر، انسان و فاعل غیر مباشر خدای متعال است. گناه نیز به عنوان فعل انسان، بنا بر دو دیدگاه اخیر ـ یعنی معتزله و امامیه ـ قابل توجیه و بنابر دیدگاه اشاعره غیر قابل توجیه عقلانی است. این مقاله تلاش می نماید تا موضوع فوق را از دیدگاه فرق اسلامی تطبیق و تحلیل نماید.
ماهيت گناه و تأثير آن در انسان و عالم هستي
نویسنده:
‫موسي عظيمي
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
چکیده :
‫گناه يکي از موانع تکامل انسان است و بهترين راه براي مقابله با اين مانع، شناخت است. در پژوهش حاضر تلاش گرديده با اتخاذ يک رويکرد فلسفي و عرفاني، شناخت کاملي نسبت به گناه و اثرات آن حاصل گردد. گناه عبارت است از هر قول يا عملي که به خود انسان يا ديگري ضرري ناحق و نامشروع وارد نمايد. درک ماهيت گناه، نيازمند شناخت خدا، جهان و انسان است، و اگر جايگاه اين امور به درستي شناخته نشود هيچ وقت چهره گناه آشکار نمي‌شود. بر اين اساس مي‌توان گفت انسان موجودي دو ساحتي است که از حيث جسماني در پايين‌ترين رتبه يعني در عالم طبيعت قرار گرفته و اين عالم که بايد در خدمت انسان باشد در صورت گناه مي‌تواند موجب هلاکت انسان شود؛ اما از حيث روحاني، انسان مي‌تواند به جايگاهي برسد که خليفه خدا به‌شمار آيد. برخورداري انسان از ويژگي‌هاي خاص مانند عقل و اختيار موجب شده است که خداي متعال علاوه بر هدايت تکويني، به هدايت تشريعي بشر نيز بپردازد. انسان با استفاده از اختيار، نوع رابطه خود با خدا، همنوعان و طبيعت را تنظيم مي‌کند و بدين شکل، عملکرد او بر اساس شريعت، صفت نيک يا بد به خود گرفته و گناه معنا پيدا مي‌کند. بدين ترتيب، کسي که مرتکب گناه مي‌شود با اوامر و نواهي خدا مخالفت نموده و قدم در راه نابودي خويش گذاشته است. از جمله تأثيرات گناه برانسان اين است که آن‌چه انسان به آن نيازمند است مثل حياء، عفت، امنيت، سلامت، رزق و توفيق را سلب مي‌کند، و آن‌چه انسان از آن فراري است مي‌دهد که خطرناک‌ترين آن‌ها وارونه ساختن قلب و انکار واقعيت‌هاست. البته آثار اصلي گناه در آخرت به‌صورت عذاب و شکل حيواني انسان ظاهر مي‌شود که در واقع تجسم اعمال و نيات انسان است. و با اين وصف، ديگر اشکالي بر عدالت الهي مبني بر تناسب جرم و مجازات، پيش نمي‌آيد.
  • تعداد رکورد ها : 2