جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 19
 جهنم و جهنمیان از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
راضیه جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق این پایان نامه « جهنم و جهنمیان از دیدگاه قرآن و سنت» می باشد. هدف نهایی در این تحقیق آن است که خوانندگان نسبت به بسیاری از مسائل آخرتشان مطلع شوند و به راه راست هدایت شوند و بدانند که چه کسی هستند؟ و برای چه زندگی می کنند؟ و به کجا می روند؟ و بندگان شایسته ای شوند که ایمانشان نسبت به خدای رحمان و کل کائنات مستحکم گردد و به دنیایی از اعتماد به نفس وخودباوری برسند. شکی نیست که بشارت و انذار هر دو پشتوانه مهمی برای پیاده کردن برنامه های تربیتی محسوب می شوند، همان گونه که بشارت به پاداش های عظیم بهشتی تأثیر نیرومندی در دعوت به اطاعت خدا و ترک گناه دارد، تهدید به مجازات های دردناک دوزخی نیز عامل نیرومندی است، بلکه تجربه نشان داده که مجازات ها در دوری از گناه و زشتی در بسیاری از افراد تأثیر قوی تری دارند. انسان در زندگی خود هر روشی را که دنبال می کند و هر راهی را که می پیماید فقط به خاطر رسیدن به سعادت و کمال نهایی است و این تحقیق که پیرامون « جهنم و جهنمیان» نگارش یافته است به دنبال آن است که اصلا آیا جهنم آفریده شده است؟ ماهیت و فلسفه وجود جهنم چیست؟ و دارای چه مراتب و درکاتی هست؟ و چه کسانی در آنجا جاودانه اند و چه کسانی جاودانه نیستند و چه نوع عذاب هایی را می چشند؟ و ... . از مجموع آیات و روایات استفاده می شود که هم اکنون دوزخ آفریده شده و در عالم هستی موجود می باشد. ولی الآن از نظرها پوشیده است آن را روز قیامت می آوردند و در قیامت جهنم هم مانند دیگر پدیده ها حی و زنده است، هم سخن می گوید، هم شکایت می کند، و هم هیبت دارد. فسلفه تحقق دوزخ و کیفرهایش به این دلیل است که از یک سو تهدید انذار به کیفرها به عنوان ضمانت اجرایی لازم است و از سوی دیگر عمل به این وعده ها برای دفع هر گونه قبح از ذات خداوند ضروری است. قرآن کریم برای جهنم هفت دَرَک ذکر می کند که نام های آن در روایت چنین است: «جحیم، لظی، سقر، حطمه، هاویه، سعیر، جهنم». کافران و غیر شیعه دوازده امامی که حجت بر آنها تمام شده، در آتش دوزخ جاویدان و برای کسانی از آنها که حجت بر ایشان تمام نشده، امید عفو خدا هست. برای گنهکاران دوازده امامی نیز امید عفو خدا وجود دارد و اگر به جهنم داخل شوند بدون شک عذابشان موقتی است. از نظر قرآن همه مردم با گذشتن از صراط، از جهنم عبور می کنند و تنها پرهیزکاران از افتادن در آتش نجات پیدا می کنند. مأموران دوزخ افرادی را که بخواهند از آتش فرار کنند، بر می گردانند و فرمان خدا را در مورد آنان به طور کامل اجرا می کنند. جهنمیان در جهنم دچار عذاب روحی و جسمی می باشند که عذاب جسمی آنان مثل خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی های جهنم می باشد و عذاب روحی مثل نزاع و مشاجره با شیطان و سرزنش و تحقیر فراوان از سوی خدا و موکلین او خواهد بود. بنابراین در این تحقیق سعی بر این است که مسائل مربوط به قیامت، برای رسیدن به تصور روشنی از جهنم و جهنمیان در قرآن و سنت مورد بررسی قرار گیرد و بر این اساس از منابع معتبری مانند بحارالانوار، پیام قرآن، تصویری از بهشت و جهنم و کتب تفسیری استفاده گردد، تا کسی که به دنبال سعادت خویش است، راه را از بیراهه تشخیص دهد و با انجام کارهای شایسته و اجتناب از کبائر مرضی حق تعالی قرار بگیرد و بداند که وعده الهی حق است و هیچ گونه تخلف و سستی در آن راه ندارد و هرچه بیشتر به لطف و کرم خداوند امیدوار باشد، و در سختی ها و دشواری هایی که در زندگی با آن روبرو است، هر چقدر هم بزرگ و غیر قابل تحمل باشد هیچگاه دچار یأس و ناامیدی نشود زیرا زمام هر علتی و سببی هر چند نیرومند باشد بدست خدای بزرگ و توانا است و همه چیز زیر فرمان اوست.
 جایگاه علم و دانش در قرآن کریم
نویسنده:
فاطمه هادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عنوان این پایان نامه جایگاه علم و دانش در قرآن کریم می باشد. از آنجا که علم معیار برتری انسان است سعی شده تحقیقی را که شامل هفت فصل که فصل اول آن، معانی و مشتقات علم و فصل دوم، اقسام علم، و فصل سوم؛ جایگاه علم در قرآن و فصل چهارم، جایگاه علما در قرآن و فصل پنجم: جایگاه علم و عالم در منظر روایات و فصل ششم، رابطه علم و عمل و فصل هفتم آفات علم می باشد را بررسی کنم. در فصل اول معانی علم که شامل دانستن، دانش می باشد و مشتقات علم بیان شده است. در فصل دوم به اقسام علم که شامل: علم کلام، علم حدیث ،علم اخلاق، علم منطق، علم اقتصاد، علم آمار، علم اکولوژی می باشد پرداخته شده. در تعریف منطق گفته شده: منطق ابزاری است که به انسان نحوه درست اندیشیدن را یاد می دهد. علم اقتصاد دانشی است که با توجه به کمبود کالا و ابزار تولید و نیازهای نامحدود بشری به تخصیص بهینه کالاها و تولیدات می پردازد. در فصل سوم به جایگاه علم در قرآن که شامل هدف از علم آموزی ، اهمیت دانش اندوزی از نظر قرآن، قلمرو عرضه داشت علوم در قرآن، منظور از علم مورد تأکید قرآن، ارزش علم و دانش، اولین معلم و متعلم ، معلم اول خدای تبارک و تعالی است. معلمی شغل انبیاست، استاد مطهری نمونه کامل و راستین یک معلم انسان ساز، اولین متعلم، سعادت انسان در افزودن علم است، فضیلت علم در قرآن، آیا عالمان وجاهلان یکسانند، ضرورت علم، ضرورت و اهمیت تحقیق و پژوهش از دیدگاه اسلام و قرآن، نیاز بشر به تعلیم، برخی اثرات علم آموزی در زندگی، تحصیل علم زنان، علم خداوند در قرآن پرداخته شده است. در فصل چهارم، که جایگاه علما در قرآن است به مباحثی از این قبیل پرداخته شده: علم معیار برتری انسان،انسان در قرآن، برتری انسان در بینش و گرایش، کرامت انسان در قرآن، کرامت تکوینی،کرامت اکتسابی،در کرامت انسان در قرآن به این پرداخته شده که قرآن در ارتباط باکرامت انسانی دو گونه تعبیر دارد: در بخشی از آیات قرآن، از کرامت و ارجمندی انسان و برتری او بر دیگر موجودات سخن به میان آمده و در برخی، انسان، نکوهش و حتی بحث فروتر بودن او از حیوانات مطرح شده است. برای مثال در آیه هفتاد از سوره اسراء تکریم خداوند نسبت به بنی آدم و برتری آنها بر بسیاری از مخلوقات مطرح می شود. « وَ لَقَد کَرَّمنا بَنی آدَم وَ حَمَلناهُم فِی البَرِّ وَ البَحرِ وَ رَزَقناهُم مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلناهُم عَلی کَثیرٍ مِمَّن خَلَقنا تَفضِیلاً» و به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنها را در خشکی و دریا سیر دادیم و از نعمت های پاکیزه روزی بخشیدیم و آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری دادیم، برتری کامل. در آیه چهار از سوره تین و آیه چهارده از سوره مؤمنون نیز از این که انسان در بهترین نوع خلق شده، سخن گفته شده است. « لَقَد خَلَقنا الاِنسانَ فِی اَحسَنِ تَقوِیمٍ» که به راستی ما انسان را به نیکوترین ساختار آفریدیم. در فصل پنجم؛ که جایگاه علم و عالم در منظر روایات است، به مباحثی از این قبیل پرداخته شده: ارزش علمو مقام و منزلت عالم، فضیلت علم وعالم، علم میراثی گرانبها، فضیلت عالم بر دیگران دردنیا و آخرت، آثار همنشینی با عالم، ارزش علم و دانش. در فصل ششم ؛ که رابطه علم و عمل در قرآن وحدیث است، به مباحثی از این قبیل پرداخته شده: علم بی عمل، خسارت عظیم ،زبان سخن یا زبان عمل، « عمل» روح و جان « علم»، حسرت تلخ. در فصل هفتم که آفات علم است به مباحثی از قبیل، غرور، کبر،منشأ و ریشه کبر، نمودها و نشانه های کبر، حسد، زبان حسود و زبانه حسد، قلمرو حسد، کتمان، کتمان علم، از متعلم، کیفر کتمان، توبه کتمان پرداخته شده است.
 جایگاه ارزشی زن در قرآن
نویسنده:
زهرا علیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
با توجه به ارزش و شخصیتی که اسلام به زنان بخشیده و قرآن نیز از زنان به عظمت یاد نموده است و پاسخ به سؤالاتی از قبیل 1. شخصیت زن قبل از اسلام و بعد از اسلام چگونه است؟ 2. مقام و منزلت زن در قرآن چگونه است؟ 3. جایگاه زن در خانواده و اجتماع چگونه است؟ 4. زنان نمونه و مطرود در قرآن چه کسانی هستند؟ ضروری به نظر می رسد که در رابطه با ارزش و شخصیت زن در قرآن و اسلام تحقیقی صورت بگیرد تا بسیاری از این مسائل روشن شود، چون دشمنان همیشه بحث زن را به میان می آورند و مدعی می شوند که زن مسلمان تحت ظلم وسیطره مردان قرار دارند و آزاد نیستند و هیچ نوع استقلالی از خود ندارند. سعی دارم در این اثر ناچیز تا حدودی به یاوه گوئی دشمنان اسلام پاسخ دهم و جایگاه و شخصیت زن را در قرآن و اسلام تبیین نمایم. در این نوشته مطالبی است پیرامون جایگاه ارزشی زن در قرآن کریم که در سه بخش به نگارش در آمده است و به این ترتیب می باشد: بخش اول در رابطه با شخصیت زن قبل و بعد از اسلام که فصل اول آن در مورد شخصیت زن قبل از اسلام است. ابتدا واژه زن را تعریف کرده، و به مظلومیت زن در طول تاریخ و وضعیت زن در جوامع متمدن و غیر متمدن و اینکه هیچ حقوقی به اندازه حقوق زن در تاریخ زیر پا گذاشته نشده، و قبل از اسلام برای زن هیچ گونه شخصیت حقوقی و اجتماعی و ... قائل نبودند و او را از هر جهت تابع مرد می دانستند. و چون مرد دارای قلمرو قدرت بود عرصه را از همه جهت بر زنان تنگ کرده بودند و به آنها فرصت اظهار وجود نمی دادند، و در فرهنگ انسانهای اولیه جا افتاده بود که زن انسان درجه دوم است و مایه شرّ و بلا و این مطالب مکرراً تکرار می شد در کتابها و ضرب المثلها و شعرها و در اذهان مردم رسوخ کرده بود، حتی زن ها نیز خودباوری را از دست داده بودند و دچار خود کم بینی شدند . اما با ظهور اسلام زن به مقام و منزلت ویژه خود رسید. فصل دوم این بخش در مورد شخصیت زن بعد از اسلام است. که در رابطه با احیای شخصیت زن در اسلام، و پاسخ اسلام به عقاید خرافی در مورد زن، و مبارزه با رسوم زشت دوران جاهلیت است. اینکه با ظهور اسلام امید و نشاط به جان زن بخشید شد و پیامبر ? موقعیت زن را مهم جلوه داد و بیان فرمود: زن همانند مرد انسانی کامل است و می تواند به کرامت انسانی و کمال دست یابد. زن و مرد هر دو از یک جنس واحد هستند و خداوند در خلقت زن ظرافت بیشتری انجام داده است . و هم چنین در مورد چگونگی پیامبر در بیعت با زنان و مشارکت دادن زنان در تمام امور اجتماعی، سیاسی و ... می باشد. بخش دوم: در مورد جایگاه ارزشی زن در قرآن است. که فصل اول در رابطه با قرآن و مقام زن می باشد اینکه آفرینش زن در قرآن و جایگاه ارزشی زن در قرآن به چه صورت است آیا شخصیت زن و مرد در قرآن مساوی است؟ آیا زن و مرد در پاداش و کیفر اعمال یکسان هستند و آیا زنان مکرهای عظیم دارند؟ پاسخ علامه طباطبائی در این مورد آمده است. مرد و زن از لحاظ ماهیت انسانی و لوازم آن ، یکسانند یعنی هر دو انسان هستند و در عین داشتن وحدت نوعی به دو صنف یا دو جنس تعلق دارند. خداوند در آیه یک سوره نساء می فرماید: « یا ایُهَا النّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُم الَّذی خَلَقَکُم مِن نَفسٍ واحد?ٍ وَ خَلَقَ مِنها زَوجَها وَ بَثَّ مِنهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساءً ...» ای مردم بترسید از پروردگار خود که همه شما را از یک انسان آفرید و همسر او را از او آفرید و از آن دو، مردان و زنان فراوانی بوجود آورد. فصل دوم درمورد زنان الگو در قرآن است، اسلام الگوهای متعدد و زنان موفق در مبارزه با وسوسه های شیطان را ارائه نموده و در مقابل زنانی را نیز که در این امر ناموفق بوده اند جهت مقایسه مطرح نموده است و زنان نیک کرداری چون همسر فرعون را بر همه مؤمنین اعم از زن و مرد به عنوان الگو معرفی می کند وزنانی بدکار چون همسر نوح و لوط را به عنوان الگوی کفار مطرح می سازد. فصل سوم در مورد قرآن و حقوق اساسی زن است. ویژگیهای زن و مرد و اینکه زن و مرد در حقوق اساسی یکسان هستند ، خداوند آنها را مکمل یکدیگر آفریده است و در عین آنکه هر دو مستقل هستند و به سوی هدف مشخصی در حرکتند ولی یکی بدون دیگری نمیتواند زندگی کند . زن و مرد هر دو انسانند و انسان، موجودی برتر از سایر انواع خود می باشد. مهریه یکی از حقوق زن است و به زن تعلق دارد و به خود او باید هدیه شود بخاطر حفظ و احترام به شخصیت زن . زن مستقل است و از کلیه حقوق فردی واجتماعی وانسانی برخوردار می باشد. در نظام حقوقی اسلام سهم الارث مرد دو برابر زن است. برای اینکه ثروت جامعه باقی بماند و روز به روز افزایش یابد و مردان بتوانند از عهده مخارج اعضای خانواده خود بر آیند باید سهم آنان بیش تر از سهم زنان باشد. پس در میراث به زن ستمی نشده است بلکه بر عکس سودی که از سرمایه بیش تر مرد حاصل می آید، بطور عمده عاید زن می شودعلاوه بر این که زن می تواند سرمایه خود را نیز به کار اندازد و از آن سودی بدست آورد. قوامیّت مردان بر زنان به این معنی است که مرد سرپرست و اجرا کننده مصالح خانوادگی است نه قیم. و قوامیت مرد بر زن بخاطر مقاومتی است که مردها در برابر مشکلات زندگی ورویاروئی با عوامل مزاحم طبیعت و همنوع و آمادگی دائمی مرد دراداره زندگی دارند و هم چنین زنان در دوران قاعدگی ماههای حمل و وضع حمل و دوران شیردهی محدودیت دارند می باشد. بخش سوم در رابطه با زن از نظر قرآن در خانواده و اجتماع است. فصل اول آن در رابطه با زن در خانواده است . ریحانه بودن زن را توضیح داده است. و اینکه زن در تربیت انسانها و رشد عاطفی و گسترش فکر و فرهنگ نقش بسزائی دارد . ویژگی حقوق مادر از نظر قرآن بیان شده است. بطوریکه خداوند بهشت را زیر پای مادران قرار داد. فصل دوم در مورد زن در اجتماع است. این که زنان می توانند مانند مردان دراجتماع حضور یابند اما این حضور زنان همراه با رعایت چند شرط است: 1. اختلاط نکردن و مرزبندی دقیق و جدائی او از مردان. قرآن در سوره احزاب آیه 53 می فرماید: « وَ اِذا سَألتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسئَلُوهُنَّ مِن وَراءِ حِجابٍ»؛ هرگاه ازایشان چیزی خواستید از پشت پرده و حائل طلب کنید. 2. حفظ وقار و عفاف و خودنمائی حضور زن در جامعه همراه با متانت و عفاف باشد و حضور عینی زن در جامعه نباید تحریک آمیز باشد. زن و مرد می توانند به مدارج کمال برسند منتها باید اندیشه ها قرآن گونه باشد یعنی همان گونه که قرآن کمال و حجاب و اندیشه و عفاف را با هم سازگار می داند، ما نیز در نظام اسلامی کمال و حجاب را هماهنگ بدانیم. یعنی عظمت وکمال زنان در این است که مردان نامحرم را نبیند و مردان نیز آنان را نبینند. « اَن لایَریَنَّ الرِّجالَ وَ لایَراهُنَّ الرِّجالَ» زن از نظر قرآن ، امانتدار حق خداست، یعنی این مقام، حرمت و حیثیت را خدای سبحان، که حق خود اوست، و به زن داده و خواسته است او این حق را به امانت حفظ کند؛ آن گاه جامعه مسلمانان به صورتی در می آید که جهان در برابر آن خضوع می نماید.
 توحید در قرآن
نویسنده:
طیبه کلانتریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق توحید در قران می باشد. که هدف از انتخاب چنین موضوعی بیان کردن توحید و توضیح آن و این که دین اسلام آیین توحید و یکتاپرستی است. در اهمیت توحید همین بس که در کنار تصدیق پیامبری حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم ) اولین شرط تشرف انسان به آیین حیات بخش اسلام و ورود به آستانه سعادت و رستگاری است. خداوند را به یکتایی شناختن و تنها اورا پرستیدن، نه تنها در قلمرو و عقاید اسلام که در دیگر حوزه های تعالیم اسلام، مانند اخلاق و فقه، نقش اساسی دارد. شالوده نظام اخلاقی اسلامی بر اصل توحید استوار است و بسیاری از احکام و آداب دینی، از روح توحید اسلام سرچشمه می گیرد. توحید، حیات آدمی را – چه در ساحت اندیشه و اعتقاد و چه در عرصه کردار و عمل – دگرگون می سازد و به آن رنگ و بوی خاصی می بخشد. توحید ریشه درخت اسلام است و دیگر تعالی اعتقادی، اخلاقی و عملی شاخ و برگ و میوه های آنند. آموزه توحید، اختصاص به آیین اسلام ندارد بلکه همه پیامبران الهی مردم را به سوی یکتاپرستی فرا می خواند و همه ادیان الهی ادیان توحیدی بوده اند: و پیش از تو هیچ پیامبر نفرستادیم مگر این که به او وحی کردی که :« خدایی جز من نیست، پس مرا بپرستید.» قرآن کریم در تداوم دعوت نبیای پیشین اهتمام ویژه ای به اصل توحید دارد. شعار توحید با تعابیر گوناگون همچون لااله الله ، لا اله الا هو و لا اله الا انا ده ها بار در قرآن تکرار شده است، پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نیز به فرمان الهی اعلام می کند که سرلوحه رسالت و دعوت مردمان به توحید است. امروزه این نکته بر ما روشن است که خدایان اقوام باستان به هیچ روی شایسته تقدیس و پرستش آدمی نیستند و از عهده رفع عطش فطری انسان به پرستش موجودی نتعال و مقدس بر نمی آیند. با این حال، رواج پرستش و تقدیس این خدایان در میان اقوام باستانی حاکی از نیازی اساسی به پرستش، تقدیس، احساس وابستگی و ارتباط با موجودی برتر در عمق وجود آدمی است نیازی که سرانجام به کامل ترین شکل ممکن در آیین اسلام برآورده شده است. واژگان کلیدی: القرآن: قرآن « انا انزلناه قرآن نا عربیا لعلکم تعقلون: ما آن را قرآن عربی نازل کردیم باشد که شما بیاندیشید.» (قرآن)-: خواندن « فازا قرآناه فاتبع قرآنه: چون ما آنرا بخوانیم تو از خواندن ما پروی کن» ( قران) صو:علم لذی اجمالی که جامع کلید حقایق باشد. التوحید ک معدو – ( به یگانگی وحدانیت خدا – تقی کردن بخشیدن « علم التوحید القوانین» یکی از کردن قوانین، وحدت قوانین.
 بنی اسرائیل در قرآن ( یهود در قران)
نویسنده:
عاطفه طالب پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بنی اسرائیل عبارتی است که در قرآن کریم و بسیاری از کتب فقهی اسلام برای یاد کردن از یهودیان آمده است . کلمات دیگری مانند « اهل کتاب» ، « کتابیون»، « اهل ذمه» ، « ذمیون» برای اشاره به یهودیان و مسیحیان بکار می رود. « یهودا» نام یکی از فرزندان حضرت یعقوب ? است که « یهودی» از این کلمه گرفته شده است و به کسی که به او « یهودا» نسبت داده شود « یهودی » گفته می شود. بنابه تصریح قرآن قوم یهود مردمی بهانه جو ، دنیا پرست، نژادپرست و ... بوده اند و در عصر حاضر نیز این ویژگیها را به گونه ای دیگر از خود بروز می دهند ، با تکیه بر آیات صریح قرآن که برنامه زندگی را تا ابدیت جهان برای ما به ارمغان آورده است و به وسعت تاریخ پیامهایش تازگی دارد به بررسی ویژگیهای این قوم می پردازیم . در اواخر قرن نوزدهم گروهی از یهودیان از روسیه اخراج شدند و به نقاط دیگر رفته در آنجا ساکن شدند، عده ای نیز به فلسطین رفتند و به دلیل وجود کوهی به نام « صهیون» در آنجا، نام « صهیون» را برای فلسطین برگزیدند. در همین زمان گروهی از یهودیان اروپا و روسیه برای کسب استقلال برخاستند و صهیونیسم را بنیان نهادند و به دنبال آن مهاجرت یهودیان به فلسطین آغاز شد. اندیشمندان مسلمان این واقعه را توطئه ای خطرناک دانستند و مسلمانان را از همکاری با مهاجران برحذر داشتند اما مسلمانان هنگامی از فاجعه آگاهی یافتند که راه چاره بسته شده بود. در خصوص یهودیان ، صهیونیستها و خصوصیات آنان کتب و مقالات زیادی نگاشته شده است مانند : زر سالاران یهودی و پارسی نوشته عبدالله شهبازی، نظیر این که : یهودیان صهیونیست معتقدند که فلسطین متعلق به اجداد ایشان است اما تاریخ و علم نژاد شناسی ثابت می کند که یهودیان اروپا و آمریکا و .... کمترین نسبتی به یهودیانی که قرنها قبل در سرزمین فلسطین زندگی می کرده اند ندارند ، علاوه بر آن پیش از مهاجرت یهودیان ( بنی اسرائیل ) در زمان حضرت موسی ( ع) و بسیار پیش از آن اعراب در فلسطین زندگی می کردند که در آن زمان نام آن سرزمین « کنعان» بوده است. کتابهایی نیز به تحقیق پیرامون عقاید و اخلاق آنان تکیه کرده اند مانند : یهودشناخت نوشته سهیلا جلالی کندری ، سیری در مکتب یهود نوشته محمد علی حسین زاده و ... چنانکه یهودیان اعتقادات خاصی دارند از جمله ماده گرا و حس گرا بودن ، بهمین دلیل هنگامی که حضرت موسی ( ع) آنان را از چنگال فرعونیان نجات داد در میان راه به گروهی رسیدند که مشغول بت پرستی بودند از حضرت موسی ? خواستند برای آنان خدایی مانند خدای ایشان بسازد!!! اخلاقیات آنان نیز پیرو اعتقادات باطل ایشان است نظیر این که خود را برتر از دیگران می دانند و به همین دلیل در کتاب تلمود آورده اند : خداوند دو دسته حیوان برای یهودیان خلق کرده است گروهی زبان دار و گروهی بی زبان ، گروه بی زبان مانند مرغ و اسب و ... ، و گروه زبان دار مانند مسیحیان ، مسلمانان و سایر مردم غیر یهودی . و بسیاری صفات ناپسند دیگر چون: دروغگویی و دروغ پراکنی ، مفسده جویی ، کتمان حق و ... از صفات بارز یهود است. آنان بر اساس این اعتقادات و خلقیات از بسیاری کشورهای دنیا رانده شده اند و مقبولیتی در جوامع نداشته اند لذا دنبال راه چاره ای می گشتند و پس از برپایی جنگ جهانی اول و دوم که خود در آن نقش بسزایی داشتند اما پنهان کاری ها مانع از آگاهی مردم شد ، سناریویی نوشتند به نام هولوکاست ! مبنی بر اینکه طی جنگ جهانی دوم شش میلیون یهودی توسط آلمان نازی در کوره های آدم سوزی و اتاقهای گاز قتل عام شده اند! اما بررسی ها و تحقیقات دانشمندان بسیاری که علیرغم ممانعت دولتمردان اروپایی ، آمریکایی و اسرائیلی وارد منطقه ممنوعه هولوکاست شده اند و با استناد به مدارک و شواهد معتبر اثبات کرده اند که مسئله ای به نام هولوکاست حقیقت ندارد. یهودیان با بزرگنمایی این مسئله سعی در پنهان کردن بسیاری از مسائل مهم رخداده در سطح جهان دارند که نمونه کوچک آن میلیونها کشته طی جنگ جهانی دوم است ، نسل کشی ایرانیها و فلسطینیها در تاریخ ثبت است و امروزه نیز شاهد این جنایات در فلسطین ، غزه، جنوب لبنان و ... هستیم. وظیفه ای خطیر بر دوش ماست ، « دشمن شناسی» اصلی ترین وظیفه ای است که باید هوشیارانه به آن عمل شود و راههای دشمنی آنان شناسائی و راه حل مقابله با آن بررسی شود . واژگان کلیدی مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از : پروتکل، تورات، یهود، اسرائیل و هولوکاست است.
طهارت و پاکیزگی در اسلام
نویسنده:
مرضیه سلطانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق « طهارت و پاکیزگی در اسلام» است که شامل سه بخش است. بخش اول با عنوان « طهارت و جزئیات» آن می باشد که دارای سه فصل است که فصل اول آن با عنوان « طهارت» می باشد که در آن به بیان واژه طهارت ، اقسام طهرات ، مراتب طهارت و همچنین حکمت طهارت ، محبوبیّت طاهر نزد پروردگار ،تأثیر طهارت بر ظاهر و باطن ، نقش طهارت در تنظیم رزق ، شرح وتبین آن در قرآن پرداخته شده است. فصل دوم آن با عنوان « طهارت فقهیه یا طهارت سه گانه ( وضو، غسل، تیمّم) است که در این فصل موجبات وضو ، واجبات وضو ، انواع وضو، شرایطی که به آب وضو بر می گردد، چیزهایی که باید برای آنها وضو گرفت، شکیّات وضو ، احکام وضوی جبیره و نیز در مبحث تیمّم آن درباره شرایط تیمّم ، دستور تیمّم ، شرایط صحّت تیمّم ، احکام تیمّم و در بحث غسل ، موجبات غسل ، دستور غسل ، تفاوت غسل ترتیبی و ارتماسی و واجبات غسل پرداخته شده است. در فصل سوم آن اثرات تربیتی طهارت فقهیه درجسم و روح با عنوان، فلسف? وضو از نظر اهل بیت ( ع) و فقه شیعه و اهل سنّت ، فضیلت وضو ، پاداش کسی که مانند امیر المؤمنین علی ( ع) وضو بگیرد و مانند او ذکر خدا کند ، فلسف? غسل، اسرار غسل ، اسرار تیمّم مورد بررسی قرار گرفته است. بخش دوم آن با عنوان « مطهرات و احکام » آن می باشد که در دو فصل تنظیم گردیده است که در فصل اول آن به تعریف مطهّرات و آب و احکام آب پرداخته شده است و در فصل دوم آن به باقی مطهّرات با این عنواین: زمین ، آفتاب ، استحاله و انقلاب، کم شدن دو سوم آب انگور ، انتقال ، اسلام ، تبعیّت ، برطرف شدن عین نجاست ، استبراء حیوان نجاست خوار ، غائب شدن مسلمان اشاره شده و حکم هریک از آنها را از دیدگاه مراجع بیان نموده است. بخش سوم با عنوان « طهارت باطنی » می باشد که در سه فصل گرد آوری شده است که در فصل اول آن به طهارت ائمه ? که در آیه تطهیر بیان شده اشاره گردیده وفصل دوم آن با عنوان « مراتب طهارت» می باشد که مسائلی چون : انواع طهارت ظاهری که طهارت بدن ، حواس ، اعضاء را در بردارد و طهارت باطنی ، طهارت خیال ، طهارت فکر ، عقل اشاره شده است. در فصل سوم آن نیز با عنوان « اثرات طهارت صحیح بر فرزندان می باشد» که در آن به چگونگی طهارت پدر و مادر در ارتباط با فرزند، عوامل تأثیر گذار قبل از تولّد ، نوع خوراک پدر و مادر ، عوامل تأثیر گذار پس از تولّد ، می توان به آنها اشاره نمود. کلید واژه های این مجموعه عبارتند از : طُهر : پاک گردیدن ،جمع اطهار و به معنای پاک کردن و طهارت کردن می باشد. پاکیزگی : طهارت ، پاکی. وضو : دست و رو شستن برای نماز ، و از ضَو اء:ضُو : به معنای نور ، روشنایی و چیزی که از اجسام نورانی منتشر می شود، گرفته شده است. تیمّم : به معنای قصد کردن است. غَسَلَ: غَسَلَ الشَّی ء : بر آن چیز آب ریخت و چرک آن را ازبین برد ، آن چیز را شست و تمیز کرد. اهداف و ضرورت این تحقیق به جهت این است که طهارت مهّم ترین امور برای عبادت است زیرا طهارت ظاهری وسیله ای برای رسیدن به طهارت باطنی خواهد بود و طهارت بدن را باید مقدّم? پاکی روح قرار دهیم. هدف از نوشتن این تحقیق آشنایی با طهارت و پاکیزگی در اسلام بوده که در بار? واژ? طهارت ، شرح و تبین طهارت در قرآن و اثرات تربیتی طهارت فقهیّه در جسم و روح و... مورد بررسی قرار داده شده است. منابع استفاده شده در این مجموعه نیز عبارتند از : کتاب شرح مراتب طهارت از داوود صمدی آملی ، کتاب معراج سعادت از احمد نراقی ، کتاب علل الشرایع از ابی جعفر محمّد بن الحسین بابویه القمی ، کتاب تحریر الوسیله از روح الله خمینی موسوی و... می باشد.
صورت های ارتباط انسان با خدا ( نماز زیباترین نشانه بندگی)
نویسنده:
نرگس یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
تحقیق پایانی موجود با موضوع صورت های ارتباط انسان با خدا با محوریت نماز زیباترین نشانه ی بندگی در 5 فصل به نگارش درآمده است. فصل اول: در این فصل از مقدمات نماز بحث شده که شامل طهارت، پوشانیدن و وقت نماز و ... می باشد. فصل دوم: نگاهی به فلسفه ی نماز ؛ بعد از بیان مقدمه ای در ارتباط با فلسفه ی نماز، پاره ای از فلسفه و اسرار نماز پرداخته شده؛ و همین طور فلسفه ی واجب شدن خود نماز که در حدیثی پیامبر اسلام صلوات الله علیه در فلسفه ی نماز می فرمایند: نماز از شرایع دین است و خشنودی خداوند در آن است و روش پیامبران بر آن است و از برای نمازگزار است:«دوستی ملائکه هدایت پروردگار، ایمان، نور و معرفت پروردگار، روشنائی در شناخت، برکت در روزی، اجابتی بر دعا و قبولی اعمال، نماز توشه ایست برای آخرت و شفیعی است برای نمازگزار و انیسی و فرشی است در قبرش، و جوابی است برای منکر و نکیر، تاجی است بر قرق او در محشر، و نوری است بر صورت او برهانی است میان او و خداوند و نجاتی است از آتش و جواز عبوری است بر صراط و کابینی است برای حوریان بهشتی و بهائی است برای بهشت. بوسیله نماز بنده به درجات عالی می رسد زیرا نماز تسبیح و تحلیل و تحمید و تمجید و تکبیر است و گفتاری است حق و دعوتی است به سوی حق.» که هم چنین فلسفه ی واجب شدن نماز که چرا در 5 نوبت به جاآوریم با آوردن حدیثی از پیامبر اسلام صلوات الله پاسخ داده شده است. فصل سوم: جایگاه و اهمیت نماز مورد بررسی قرار گرفته است. دراسلام نماز جایگاه والا و اهمیت فراوان دارد جنبه هایی از این اهمیت را در قالب آیات و روایات بیان شده است. فصل چهارم: به اسرار و آثار اجزای نماز پرداخته شده که عبارتند از 1. نیت 2 . قیام 3. تکبیره الاحرام 4. قرائت 5. رکوع 6. سجود 7. تشهد 8 . سلام. هر کدام از اجزای نماز فلسفه ، آداب و آثار آن ها به طور جداگانه نوشته شده . به عنوان مثال : از فلسفه ی سجده و آداب آن که حالت گذاشتن دست ها در سجده و با آداب سجده امام کاظم ( ع) و ... با توجه به احادیثی که در این زمینه آمده، آورده شده است. و هم چنین از آثار آن که ضمانت بهشت و ریزش گناهان و ... سخن به میان آمده است. فصل پنجم: حضور قلب در نماز، که یکی از شرط های اساسی پذیرفته شدن نماز، در نزد خداوند متعال همین مسئله می باشد. اهمیت حضور قلب در نماز با توجه به روایات و هم چنین عواملی که در بوجود آمدن حضور قلب در نماز مثل اهمیت دادن به نماز و تعیین مکان مخصوص و .... نقش دارند، بیان شده است. نماز که بهترین ارتباط با خداست، محور همه آموزه های اسلام و ستون این خیمه رفیع است. هر مسلمان بدون استثنا مکلف است هر روز در چند وعده این فریضه ی الهی را به جای آورد و سبک بال برای توفیق دراین معراج تلاش کند. شک نیست که نمازگزار برای این عروج باید به جسم و روح نماز توجه کند و باطن آن را در یابد و با این دو بال به پرواز در آید.
سیره اخلاقی و تربیتی پیامبر اسلام ( ص)
نویسنده:
ملیحه امامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
نوشتار حاضر حاوی مطالبی پیرامون سیره اخلاقی و تربیتی پیامبر عظیم الشأن اسلام * می باشد که در سه بخش که هر کدام شامل فصل های می باشد به نگارش در آمده است که عبارتند از اول به کلیات که در آن به تعریف و تبیین موضوع پرداخته که واژه اخلاق در منابع لغوی به لحاظ ماده اشتقاق بر دو هیئت خَلق و خُلق اشاره شده است هر یک از این دو واژه به نوعی با مفهوم مورد نظر ارتباط دارد و در اصطلاح نیز بر محور ملکات نفسانی و صفات راسخ در نفس معنا کرده اند. واژه تربیت از نظر لغت شناسی مصدر باب تفعیل از ریشه ربب یا ربو به معنای، رشد و نمو زیاد شدن و افزایش یافتن و اصلاح چیزی آمده است و در اصطلاح تعریف واحدی ندارد ولی تربیت را به معنای پرورش دادن استعدادهای درونی که بالقوه در یک شیء موجود است می باشد. مفهوم سیره بر وزن فعله مشتق از کلمه سیر به معنای رفتن می باشد که یکی از معنای سیره عبارت است از روش و شیوه انجام عمل می باشد. بخش اول با عنوان سیره اخلاقی پیامبر ? است که این بخش 3 فصل دارد فصل اول نظافت پیامبر که در آن به انواع نظافت جسمی و روحی پرداخته شده است فصل دوم حفظ حریم ها که توجه کرده به مواردی از جمله احترام به دیگران، عفو و گذشت. فصل سوم، خلقیات می باشد که در آن نیز به آرامش و پرهیز از غضب، افشاء سلام، تواضع و فروتنی. بخش دوم با عنوان سیره تربیتی پیامبر ? می باشد که این بخش نیز شامل سه فصل می باشد فصل اول جایگاه تربیت پیامبر اسلام می باشد هر چند بررسی جایگاه تربیت شخصیت والا و با عظمت رسول گرامی فراتر از آن است که بتوان درباره آن چیزی گفت و نوشت ولی برای رفع شبهات به نگارش درآمده است. در فصل دوم فنون یا روش های تربیتی پیامبر اسلام نوشته شده که به انواع روشهای تربیت که موثر واقع می شوند را در این فصل جمع آوری نموده ام. و در فصل سوم به ضرورت به کارگیری روش تربیت پیامبر که چه نیازی از آن در این جامعه و تأثیر گذاری این تربیت در جامعه حاضر را مورد بررسی قرار داده ام. و بخش سوم با عنوان کاربردهای روش های تربیتی پیامبر اسلام است که شامل یک فصل به عنوان مربی بشریت می باشد که تمام تلاش بنده حقیر در جمع آوری این بخش آخر با یک فصل برای کاربردی و عملاً انجام دادن سیره اخلاق و تربیت پیامبر عظیم الشان در یکسان کردن گفتار و رفتار ایشان است. امید است مورد استفاده خوانندگان عزیز قرار بگیرد.
 اهمیت توکل به خدا در قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
ربابه عاقبتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این رساله«اهمیت توکل به خدا در قرآن و سنت، آثار و پیامد های فردی و اجتماعی آن»می باشد. توکل از دیدگاه قرآن و روایات ارزش فراوانی دارد و آثار فردی و اجتماعی زیادی بر آن مترتب می شود و هدف از این نوشتار بیدار کردن ذهن مردم نسبت به مسئله توکل به خدا و واداشتن آن ها به فراگیری توکلی صحیح، و افزودن بر توکلشان در تمام حوادث و ناگواریهاست که منجر به داشتن صبر می شود همچنین بیش از پیش آشانایی با آثار توکل و نتایجی که بر روابط فردی و اجتماعی انسان می گذارد. مسئله ای که می توان آن را در اینجا مورد بحث قرار داد این است که ؛ چرا توکل لازمه ایمان به خداست؟ در سرلوحه بسیاری از پیامبران مطرح بوده که به خدا ایمان آورید و بر او توکل کنید. یکی از ویژگی ها و علایم ایمان به خدا این است که انسان بر او توکل کند. انسان اگر به ربوبیت او اذعان دارد و معتقد است که مجموعه جهان هستی زیر سیطره حکومت و ربوبیت او قرار دارد و تنها معبود شایسته پرستش فقط اوست، هرگز به خود اجازه نمی دهد به دنبال معبود دیگری برود و از او استمداد جوید، بلکه همواره به درگاه ذات اقدس حق اعتماد کرده و فقط از او درخواست کمک می کند. اگر بیمار است از او درمان می خواهد و اگر گرفتاری و مشکلی دارد، صرفا از آستان ربوبی او امید به رفع آن دارد و افراد با ایمان به واسطه توکل و اعتماد به خداوند به سمت تقویت ارتباط خود با او در نهایت کمال در حرکتند. زیرا کمال روحی و معنوی فقط در سایه عشق و محبت و توکل به ذات اقدس حق، حاصل شدنی است. این نوشتار شامل 5 فصل است که فصل اول آن « کلیات تحقیق» می باشد. عنوان فصل دوم : « پیرامون توکل» می باشد که شامل حقیقت، فلسفه، مفهوم، درجات و زمینه ها و ارکان توکل به خداست. عنوان فصل سوم :« ارزش و اهمیت توکل از دیدگاه قرآن» می باشد که شامل آیات مربوط به توکل و تفاسیر آیات مورد بحث است. عنوان فصل چهارم : « توکل در منظر ائمه(ع) ادعیه و الگوهای توکل» می باشدکه شامل احادیثی است از ائمه معصومین(ع) و گزیده ای است از ادعیه ها که به نحوی پیرامون مسئله توکل بحث نموده اند همچنین در این فصل از بعضی پیامبران و ائمه اطهار(ع) به عنوان الگوهای توکل به خدا یاد شده است. عنوان فصل پنجم : « آثار توکل و راه های رسیدن به آن و روش های اندازه گیری توکل» است که شامل برخی آثار فردی و اجتماعی توکل بوده و در مورد راه های رسیدن به توکل و روش های اندازه گیری آن بحث گردیده است. در گردآوری و تدوین مطالب یاد شده از کتاب ها و برخی سایت های مفید اینترنتی استفاده شده است و روش جمع آوری مطالب به صورت کتابخانه ای و استفاده از کتب اصیل اخلاقی می باشد. نتیجه ای که از این همه مطالب جمع آوری شده می توان گرفت این است که ؛ توکل گنجی است که کمتر کسی از همه ابعاد و ثمرات آن خبر دارد و به طوری که همه سعادت افراد در توکل خلاصه می شود. هم دنیا و هم آخرت، هم اهداف انسانی و هم مقاصد پست و شرارت آمیز و خلاصه هر مقصدی که برای کسی مطرح است در گرو ایمان و توکل به خدا است. و اگر بر باطن مطلب استدلال لازم باشد و تجربیات بشر در طول تاریخ قانع کننده به نظر نیاید این فرمول قطعی و روشن کفایت می کند که ؛ رسیدن به هر هدف و مقصدی نیاز به حرکت دارد و حرکت نیز نیاز به توکل و اتکال به خداوند تبارک و تعالی دارد. واژگان کلیدی که در این رساله زیاد استفاده شده است عبارتند از : 1- توکل : به معنی واگذاردن کار به خدا و اعتماد کردن به او نه کسی دیگر و تکیه و امید داشتن به خدا. 2- قرآن : که همان کتاب آسمانی مورد نظر است. 3- سنة : که قول و فعل و تقریر معصوم و راه و روش آن ها گفته می شود.
واسطه های آفرینش: حقوق والدین بر فرزند
نویسنده:
سمیه فیروزه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این پایان نامه، حقوق والدین بر فرزند می باشد که شامل پنج بخش می باشد، بخش اول والدین در آیینه قرآن و عترت می باشد شامل دو فصل است در فصل اول آیات مربوط به والدین بیان شده و این که مهمترین مسأله پس از امر به توحید احسان به والدین است و این نشانگر عظمت مقام والدین است و نیز بیان شده که رابطه انسان با خدا مقدم بر رابطه انسان با والدین است چرا که پرستش ویژه خداست. در فصل دوم احادیث معتبر و متعدد از کلام پیامبر و اهل بیت ایشان در رابطه با حقوق والدین بیان شده است. بخش دوم حقوق اخلاقی والدین می باشد شامل سه فصل است. در فصل اول به حقوق کلامی والدین پرداخته شده، در آنجا بیان شده که فرزندان باید با والدین خود با نرمی و احترام سخن بگویند و آنها را به نام نخوانند و لحن و آهنگ کلام آنها باید آرام و پایین تر از والدین باشد. در فصل دوم حقوق غیرکلامی والدین است به مباحثی از این قبیل پرداخته شده: نهایت تواضع و احترام و ادب در برابر والدین، میزان اطاعت از والدین که جز در واجبات عینیه و محرّمات الهیّه و مواردی که اطاعت از ایشان موجب عُسر و حرج به او گردد واجب است، محبت به پدر و مادر که نگاه محبت آمیز و بوسه از مصادیق آن می باشد، احسان به والدین که از اصول نفسانی است و در ادامه به آثار دنیوی نیکی به والدین که شامل: 1- طول عمر و وسعت رزق، 2- دعای مستجاب، 3- رفتار نیکوی فرزندان، 4- محبت در خویشان می باشد و آثار اخروی آن که شامل: 1- سبب آمرزش گناهان، 2- آسانی حساب روز قیامت می باشد، پرداخته شده است. در فصل سوم به حقوق والدین در دوران پیری و پس از مرگ پرداخته شده آیات و روایاتی که بیانگر این مطلب است که تکریم و تجلیل پیران، تکریم و تجلیل خداوند است همچنین به دلیل بی توجهی به والدین سالمند در دنیای صنعتی به ارائه چند راهکار به فرزندان پرداخته شده است. و در ادامه به حقوق والدین بعد از مرگ که عبارتند از: الف- زیارت مزار والدین، ب- اعمال نیک به نیت پدر و مادر، ج- پرداخت بدهی، د- به یاد آنها بودن اشاره شده است. بخش سوم حقوق فقهی والدین است شامل دو فصل است در فصل اول حقوق عبادی والدین است که در اینجا به مسائلی از این قبیل پرداخته شده: نماز و روزه قضاء پدر بر پسر بزرگتر واجب است، حج: با توجه به شرایطی بر عهده ی فرزند است که به نیابت از طرف والدین حج نماید، جهاد: تا زمانی که جهاد جنبه ی وجوب عینی پیدا نکند بودن در خدمت پدر و مادر از آن مهم تر است. و کارهای مستحبی: که در این مورد رضایت والدین باید لحاظ گردد. در فصل دوم به حقوق غیرعبادی والدین پرداخته شده که شامل: حق نفقه، حق حضانت، حق ولایت، معافیت از قصاص و حق ارث می باشد. در بحث از نفقه بیان شده که نفقه پدر و مادر در صورت نیاز بر عهده ی فرزند است اگر تمکن داشته باشد چه پسر باشد چه دختر. در بحث حضانت بیان شده که حضانت دختر تا 7 سالگی و پسر تا 2 سالگی از آن مادر است و حضانت پسر پس از 2 سالگی و دختر پس از 7 سالگی از آن پدر است. در بحث ولایت اشاره شده که پدر ولی قهری کودک تا زمان بلوغ است و در ادامه بیان شده که پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمی شود و در بحث ارث بیان شده که والدین به عنوان نَسب فرزند بر اساس شرایطی ارث می برند. بخش چهارم حقوق ویژه مادر است شامل دو فصل می باشد. در فصل اول اولویت حق مادر و زحماتی که در پرورش فرزندان کشیده بیان می شود و اینکه در تعارض امر و نهی والدین باید جانب مادر را گرفت ولی اطاعت شوهر مقدم بر اطاعت مادر است. در فصل دوم به اهمیت شیر مادر و تأثیر آن در جسم و روح نوزاد و مزایای خوراکی، بهداشتی، کاربردی و عاطفی آن ذکر شده است و در ادامه چند دستور حقوقی دوران شیرخوارگی بیان شده است. بخش پنجم عقوق والدین است شامل دو فصل می باشد. در فصل اول بیان شده که عاق به معنای آزار دهنده ی پدر و مادر است و کمترین عقوق گفتن واژه ی اف می باشد اشاره شده که مصداق های عاق شدن: 1- نگاه خشم آلود، 2- اندوهگین ساختن پدر و مادر، 3- زدن پدر و مادر، 4- کشتن پدر و مادر، می باشد. در فصل دوم: آثار بدی به والدین بیان شده که عبارتند از: 1- کیفر زودرس، 2- ذلت و خواری، 3- سختی جان کندن، 4- قطع نسل، 5- خداوند آزار دهنده ی پدر و مادر را لعنت کرده است و در ادامه به این مطلب اشاره شده که منشأ بسیاری از عقوق خود والدین هستند که به دلیل جهل و نادانی و یا غفلت از شیوه های صحیح تربیت موجبات عقوق فرزندان را فراهم می آورند که در این مورد به ارائه چند راهکار به والدین پرداخته شده.
  • تعداد رکورد ها : 19