جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
 ازدواج موقت
نویسنده:
زینب محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
آنچه که با تحقیق در آیات و روایات به دست آمده حلیت امر متعه است اما نه به صورت رها شده و بی قید و شرط بلکه با رعایت ضوابط و شرایط که از جمله آن شرایط ذکر شده شرط در سود، مقدار، شکل است که بنابر دلخواه طرفین می توانند در موارد فوق الذکر محدودیت یا گستردگی را ایجاد کنند از موارد دیگر در امر متعه احکامی است که بر متعه بار می شود از جمله حکم متعه با زن فاجره، احکام افراد محرم، حکم متعه با فرد لواط شده، ازدواج موقت با زن کافر غیر اهل کتاب، تکرار ازدواج موقت، ازدواج موقت با زنی که در عده است، محدوده زنان متعه شده، متعه بدون شاهد، حکم طلاق در متعه و حکم نسخ و مقدار عده در متعه می باشد. بنابراین همان طور که گفته شده متعه به صورت دقیق و به عنوان یک امر مسلم مورد قبول شرع می باشد اما متعه تنها متعلق به اسلام نیست بلکه با بررسی دستنوشته ها و زندگی جامعه های تمدن و حتی ملل باستانی ازدواج های شبیه به متعه در این جوامع دیده می شود از جمله در غرب که علی رغم تکذیب لفظی آن اما در عمل و معاشرت های عمومیشان دیده می شود که با وجود تأکید بر تک همسری در رفتار و به صورت عملی به آن پایبند نیستند. در اروپای قرون وسطا نیز در روم ازدواج های ساده ای بوده که برخلاف ازدواج دائم تنها با اعلام تصمیم قطعی برگزینش زن خاص صورت می گرفته همچنین از موارد دیگر آن ازدواج خان ها با رعایا بوده و علاوه بر این ها دوگانگی قوانین ثبت شده نشان از وجود ازدواج هایی جدا از ازدواج های دائم می داده است. همین طور که در جوامع عبرانی باستانی چنین ازدواج هایی دید می شود و حتی دراسکاتلند هنوز هم ازدواج از طریق زندگی مشترک و بدون عقد رسمی معتبر است. که البته آثار و فوایدی بسیار نیز برای متعه قائلند از جمله بزرگترین راه حل برای جلوگیری از فساد و فحشا می باشد در حالی که در مذاهبی که اعتقاد به متعه ندارند مثل اهل سنت حتی لواط در سفر را جایز می شمارند، راه حلی است برای زنان و مردان بی همسری که با مخالفت فرزندان برای ازدواج مواجهند، راهکاری است برای مردانی که همسرانشان نازاست، راه حلی است برای مردانی که امکان طلاق با وجود هسرانی آزاردهنده را ندارند، راه مبارزه با ایدز در جهان مخصوصا آفریقا و .... راه حلی برای زنان بی سرپرست اما براستی با توجه به این که حتی اهل سنت نیز حلیت متعه را در زمان رسول خدا می پذیرند ریشه تاریخی تحریم متعه به کدامین زمان و به کدامین دلیل باز می گردد؟ بعضی معتقدند که در زمان جنگ خیبر بوده که این مطلب به دلیل اینکه تحریم متعه با واقعیت تاریخی آن روز نمی سازد منتفی است چرا که زنان در خیبر مسلمان نبوده اند و یهودی بوده اند در حالی که جواز ازدواج مرد مسلمان با زنان اهل کتاب مربوط به بعد از جنگ خیبر است بعضی بر اساس اجماع قائل بر حرمت متعه اند. در حالی که اجماع در مقابل نهی صریح پذیرفته نیست. و بعضی نیز قائلند متعه یا نهی پیامبر نسخ شده است و روز آن را بعضی در خیبر بعضی حجه الوداع و برخی در سال فتح مکه می دانند در حالی که خبر واحد و نه حتی متواتری مبنی بر نسخ توسط پیامبر به ما نرسیده و ثانیا در صورت صحت این مطلب عمر آن را به خود نسبت نمی داد. و آخرین مورد این که در اواخر خلافتش آن را حرام اعلام نموده است، که در اجتهاد عمر برخلاف نهی صریح قرآن چند احتمال وجود دارد : 1- به دلیل سخنی که از پیامبر شنیده بود چنین اجتهادی نموده در حالی که پیامبر وظیفه اش رساندن حکم به همه مردم است و ممکن نیست چنین حکم مهمی را تنها به عمر گفته باشد چرا که خبر واحد و یا متواتری در این زمینه وجود ندارد. 2- تحریم متعه از سوی عمر یک امر مصلحتی بوده در برابر تشریع مصلحتی امر متعه که همان نیاز غریزی لشکریان مسلمان در نقاط دوردست بوده که در صورت پذیرش چنین مصلحتی باید گفت این مصلحت در کدام عصر و زمان نبوده؟ ثانیا اگر مصلحت را بپذیریم ممکن است این روش در آینده به سایر احکام الهی نیز سرایت کند بنابراین تنها احتمال در مورد رأی عمر، اجتهاد باطل وی در مقابل نهی صریح قرآن است و دقیقا به همین دلیل این امر مردود است. از جمله سرپوش هایی که بر رفتار باطل عمر گذاشته می شود نظر فخر رازی است مبنی بر این که اگر رأی عمر باطل بوده مسلمانان یکوت نمی کرده اند در حالی که سکوت مسلمانان و حضرت علی(ع) دال بر درستی رفتار عمر است در حالی که چند احتمال در این مورد نیز وجود دارد اول اینکه این امر بر همه چنان آشکار بوده که مسلمانان می دانسته اند امر به این حکم توفیقی در جامعه نمی یابد بنابراین دلیلی برای مخافت وجود نداشته است، مسلمانان از خشونت عمر می ترسیدند، سکوت افرادی مثل علی(ع) به خاطر مصلحت و عدم فروپاشی جامعه نوپای مسلمانان بوده همان طور که در مورد غصب خلافت و شهادت حضرت زهرا سکوت کردند، یاران حضرت رسول در مورد این امر سکوت نکردند بلکه گاها مطالبی مبنی بر رد حکم عمر بیان نموده اند از جمله روایت منسوب به امام علی(ع) که « اگر عمر ازدواج موقت را ممنوع نمی ساخت چز نگون بخت هیچ کس به زنا آلوده نمی شد.» بنابراین آن چه قطعی است حلیت متعه است اما علی رغم حلیت متعه و فوایدی که برای متعه وجود دارد در عین حال شبهاتی از سوی مخالفان و معاندان متعه مطرح بوده و هست از جمله اینکه 1- پایه ازدواج بر دوام است؟ در حالی که متعه چنین نیست؟ 2- متعه همان روسپیگری و ترویج فساد است؟ 3- ازدواج موقت عامل پدید آمدن حرمسراست؟ 4- نکاح منقطع نوعی کرایه دادن آدمی و برخلاف حیثیت زن است؟ 5- متعه راهی برای سوء استفاده بیشتر مردان است؟ 6- عدم استقبال جامعه از متعه 7- اگر متعه یک حکم شرعی و اسلامی است پس چرا زنان در آن نه تنها سودی نمی برند که عایدشان تنها مشکلات روحی و روانی است؟ کلید واژه ها : متعه، ازدواج، موقت، روسپی، نسخ، غریزه جنسی، فسخ، زنای محصنه
شروع تحمیلی در قراردادهای صنعت خودرو
نویسنده:
دعاگویی محمدمصطفی, محمدی زینب
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
صفحات :
از صفحه 65 تا 89
  • تعداد رکورد ها : 2