جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
«پیش درآمد» در تراژدی های راسین
نویسنده:
ذات علیان غلامرضا, اله وردی عفت
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
«پیش درآمد» نخستین فصل تشکیل دهنده یک نمایشنامه کلاسیک به شمار می رود. در این قسمت قهرمانانی که نویسنده پیش از شروع نمایش به صورت فهرست وار آنان را معرفی کرده است به بیان مشکلاتی می پردازند که به تدریج باعث بروز بحران در عمق ماجرا می شود و موضوع تراژدی از آن شکل می گیرد.در قرن هفدهم «پیش درآمد» از جمله دشوارترین بخش های تشکیل دهنده یک نمایشنامه محسوب می شد و نویسندگان برای پرداختن به این قسمت ناگزیر از رعایت قوانین دست و پا گیر دوران بودند. با این حال این فصل در تراژدی های راسین، از پرجاذبه ترین و کاملترین نمونه های آن است و نویسنده موفق می شود از همان ابتدای نمایش خواننده / بیننده خود را تحت تاثیر قهرمانانی قرار دهد که در رویارویی مستقیم با بحران، تهدید و تنش، نومیدانه می کوشند تا خود را از بند مشکلات رها سازند.در اینجا با نگاهی بر چهار نمایشنامه معروف راسین: آندروماک، بریتانیکوس، برنیس و فدر تلاش می کنیم به بررسی شیوه راسین در ساخت این قسمت از تراژدی بپردازیم و دریابیم که وی چگونه با اهداف حساب شده و کم نظیر تماشاگر خود را آماده می کند که اندوه حاصل از یک نمایشنامه تراژیک، که به عقیده نویسنده «تمام لذت تراژدی ناشی از آن است» را باور کند و آن را بپذیرد.
صفحات :
از صفحه 115 تا 129
خاطرات کودکی یا مبانی آفرینش قصه نزد آناتول فرانس
نویسنده:
ذات علیان غلامرضا, زارعی برزی میترا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
برای اینکه بتوان به راز خلاقیت ادبی آناتول فرانس در حوزه قصه هایش دست یافت، ابتدا باید به شناخت این نویسنده توانا پرداخت. البته آثار او که همچنان سزاوار بازخوانی است با پیش داوری های بسیاری از نویسندگان به فراموشی سپرده شده است، ولی چاپ کامل آثار این نویسنده بزرگ در مجموعه پلئیاد و نیز اکران فیلم هایی با الهام از آنها سبب می شود تا توجه ما دوباره به سوی او سوق داده شود.برای دوری از اطناب کلام و نیز رعایت اختصار، بررسی در باب قصه های او را به بخش اول یکی از آثارش با نام کتاب دوست من محدود کرده ایم که شش قصه را در بردارد. تمامی این قصه ها خاطرات کودکی آناتول فرانس را که در چهارچوب زمان مشخصی نمی گنجد، به تصویر می کشد. این قصه ها که روایتی منفرد هستند و با روایت های قبل و بعد از خود پیوستگی ندارند- و شاید این عدم پیوستگی ناشی از فراموشی باشد- فقط بر یک ماجرا و یک واقعه متمرکز شده اند. در قصه های او با روایت حوادث تخیلی روبرو نیستیم؛ بلکه شاهد رخدادهایی رئالیستی و رگه هایی طنزگونه هستیم که راوی-نویسنده پس از گذشت زمانی طولانی آنها را برای ما تعبیر و تفسیر می کند. قصه های آناتول فرانس حادثه ای را بازگو و سازوکارهای آن حادثه را در طی مسیری کوتاه و دقیق تحلیل می کند. این حادثه، گرچه برای خواننده تا حدی شگفت انگیز به نظر می آید، حاصل تخیل نویسنده نیست؛ بلکه حادثه ای است که خود را به روشنی همچون واقعیت به ما می نمایاند.این جنگ قصه ها ما را منزل به منزل با خود به سفری می برد که لحظه روایت آنها، چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ مکان، با وقوع حادثه بسیار فاصله دارد. این زمان و مکان بر اساس خاطرات نویسنده که با اندوهی دلنشین رنگ گرفته است، بازسازی می شود.
صفحات :
از صفحه 101 تا 112
  • تعداد رکورد ها : 2