جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
بازنمایی عناصر طبیعت در قرآن کریم از دیدگاه زبان‌شناسی زیست‌محیطی
نویسنده:
معصومه مهرابی ، مریم نظربیگی ، ایوب امرائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
سیر کنونی افزایش نابرابری محیط‌زیستی، روند تخریب آن و فرهنگ مشوق مصرفِ بیشتر، لزوم تغییر در نگرش را طرح می-کند. لازمۀ این تغییر ظهور جامعه‌ای است که داستان‌های گفتمانی خود را تحلیل کرده است، می‌شناسد و در پی تغییر آنهاست. پناه بردن به داستان‌های گفتمانی موردنظر کتاب‌های مقدس از جمله قرآن کریم زمینۀ تغییر نگرش را فراهم می-کند. پرسش اساسی این تحقیق پرسش از داستان محوریت انسان در طبیعت است؛ رابطۀ انسان با طبیعت و هر دو آنها با خداوند در قرآن کریم چگونه است و این روابط چگونه در زبان قرآن نمود یافته‌اند؟ عنوان "داستان" در اینجا از نوع داستان-های معمول رمان‌ها و حکایات نیستند، بلکه ساختارهای شناختی در پس گفتمان‌هاست. فرض اولیۀ این پژوهش این است که عدم‌توجه به معنویت در ارتباط میان انسان و محیط‌زیست ریشۀ بسیاری از ویرانی‌ها و تباهی‌هاست. روش تحلیل زبانی نیز سازوکار موردنظر زبان‌شناسی زیست‌محیطی است. نتایج تحلیل نشان می‌دهد که در متن قرآن کریم جهان بینی توحیدی حاکم است که بر اساس آن انسان به عنوان امانت دار در طبیعت شناخته شده حق دخل و تصرف بی قید و شرط در اجزای آن را ندارد. بر اساس سازو کار های زبان شناختی،‌معین گردید که همه عناصر طبیعت واجد ارزش ذاتی و اخلاقی هستند. نوآوری تحقیق حاضر در این است که با اتخاذ رویکرد زبانی خاص و با تحلیل گفتمان به این نتیجه دست یافته‌است.
صفحات :
از صفحه 173 تا 197
امام حسن عسکری(ع) و حل چالش «اثبات امامت» براساس الگوی تبلیغ کانونی
نویسنده:
مریم نظربیگی ، احمد فلاح زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
جامعه امامیه به هنگام پیشوایی امام حسن عسکری (امامت: 254-260ق) دچار مشکلی اعتقادی شده بود از این رو، آن حضرت کوشیدند با بهره‌گیری از روش‌های گوناگون تبلیغی، این کاستی‌ را چاره نمایند. منظور از «تبلیغ» هر گونه فعالیت نظام‌مند و مستقیم به منظور گسترش یک مفهوم، اعم از علمی، عاطفی، رفتاری می باشد. با توجه به این‌که مهم‌ترین چالش‌ پیش روی امام، چالش «باور به امامت» بود، این که آن حضرت، چه راهکارهای تبلیغاتی برای حل این گره اعتقادی در پیش گرفت، پرسش بنیادین این پژوهش است. یافته‌ها بر آن است، ایشان با بهره گیری از الگوی «تبلیغ کانونی»، در هفت گام با کاربست شیوه‌هایی چون: نخست در اختیار گرفتن بیت امامت در سامرا، دوم: استفاده از ظرفیت تبلیغی خلیفه عباسی برای معرفی امام، سوم: ارائه کرامت و امور خارق العاده برای شک زدایی، چهارم: ترمیم شبکه تبلیغات بازمانده از عصر امام هادی(ع)، پنجم: اعلام راهبرد تبلیغی و تامین محتوا، ششم: بهره گیری از ابزارهای مختلف تبلیغی، هفتم: نظارت و بازرسی بر حُسن اجرا، به چاره کردن این مشکل اعتقادی پرداختند. تحقیق پیش‌رو، با دریافت الگو از روشهای ارتباطی و تحلیل داده‌های تاریخی، به بیان راهبردهای آن حضرت می‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 109 تا 134
واکاوی قرآنی ـ تاریخی ابعاد جنگ نرم در جامعه‌ مسلمانی صدر اسلام
نویسنده:
ایوب امرائی ، احمد فلاح زاده ، مریم نظربیگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ظهور پیامبران همواره با چالش­ها و مخالفت­هایی در قالب‌های گوناگونی از مواجهه نظامی تا جریان نفاق روبه‌رو بوده است. این موضوع در نخستین جامعه اسلامی به صورت آشکار وجود داشته است و بخشی از آیات قرآن کریم به ابعاد سخت و نرم آن اختصاص یافته است. جنگ نرم به معنای توانایی شکل دادن به باورها و کشش‌های دیگران و هدایت رفتار آنان، بدون بهره‌گیری از زور است. این پژوهش درصدد است پس از مفهوم‌شناسی جنگ نرم و تبین ابعاد و شاخص­های آن، مصادیق جنگ نرم را در چهار زمینه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی در جامعه مسلمانی صدر اسلام بر اساس شواهد قرآنی و مستندات تاریخی به شیوه وصفی ـ تحلیلی تبیین کند.
صفحات :
از صفحه 7 تا 34
بررسی تطبیقی روش‌شناسی تفسیر موضوعی قرآن و ارائه تعریفی نو از آن
نویسنده:
پدیدآور: مریم نظربیگی ؛ استاد راهنما: محسن قاسم‌پور ؛ استاد مشاور: سیدحسن اسلامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
چکیده :
تفسیر موضوعی قرآن کریم، به عنوان یکی از اقسام تفسیر قرآن، به دلیل نیاز های عصری و ظرفیت های بالقوه قرآن در پاسخگویی به آن، نیازمند ارائه تعریفی دقیق بر اساس مبانی روش شناسی است. این پرسش که روش شناسی تفسیر موضوعی چگونه است و بر اساس آن، دارای چه تعریفی است محور اصلی این پژوهش قرار گرفته است. در این پژوهش، قلمرو تفسیر موضوعی در حوزه علوم انسانی دانسته شده و کوشش شده است تا با بهره گیری از برخی ظرفیت های روش شناختی موجود در حوزه علوم ا نسانی، به روش تطبیقی، روش شناسی گردد. در حوزه علوم انسانی، سه روش شناسی اثباتی، تفسیری و انتقادی وجود دارد که هر یک از آن ها دارای مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی ویژه خود می باشند، ضمن آن که تحلیل و تفسیر متون در هر سه حوزه دارای روش متفاوتی است. روش شناسی اثباتی به دنبال کشف و استخراج قواعد عام و جهان شمول، روش شناسی تفسیری به دنبال کشف تفهمی و دو سویه میان محقق و مورد تحقیق و روش شناسی انتقادی به دنبال نقد و تغییر وضعیت موجود و ایجاد وضعیت مطلوب است. از سوی دیگر، برای تفسیر موضوعی، اقسام گوناگونی متصور است و محققان کوشیده اند تا انواع مختلفی را برای این تفسیر از نظر روش و یا هدف، برشمرند. درباره این که انتظار مفسر از تفسیر موضوعی قرآن، جمع آوری آیات قرآن پیرامون یک موضوع و استخراج نظر قرآن کریم درباره آن است، و یا به دنبال ارائه مسائلی از موضوعات جاری زندگی به قرآن و دریافت پاسخ از آن است و یا این که به دنبال نقد مکاتب و یا نظریه های موجود به وسیله قرآن است، روش شناسی متفاوتی خواهد داشت. بر این اساس، تفسیر موضوعی که به دنبال استخراج دیدگاه قرآن کریم از طریق گردآوری آیات درونی قرآن است با روش شناسی اثباتی، تفسیر موضوعی که به دنبال دریافت پاسخ قرآن از موضوعات و مسائل است با روش شناسی تفسیری و تفسیر موضوعی که به رویارویی نظریه ها و مکاتب گوناگون با قرآن و ارائه پاسخ قرآن می پردازد با روش شناسی انتقادی مورد بررسی تطبیقی واقع شده است. این پژوهش، به روش کتابخانه ای و به صورت توصیفی-استنباطی، با تقسیم تفسیر موضوعی به سه نوع «موضوع‌محور»، «مسأله محور» و «انتقادی» در صدد دستیابی به تعریفی نو از هر یک از این اقسام به وسیله روش شناسی آن است.
تفسیر المیزان و قرائتی دیگر از فلسفه تاریخ جهت پیشرفت اجتماع
نویسنده:
ایوب امرائی، مریم نظربیگی، محمدرضا حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
پیشرفت اجتماع و نیل جوامع و تمدن‌ها به سعادت و کمال، آرزوی دیرینه بشر است. «اندیشه پیشرفت» از سوی متفکران علوم انسانی تعاریف گوناگونی داشته و مصادیق مختلفی را شامل شده است. تکوین و قدرت نفوذ اندیشه پیشرفت اجتماع، نیازمند ابتنای آن بر مبانی نظری استوار و محکمی مانند «فلسفه تاریخ» است. «ماهیت تاریخ» و «عوامل محرک تاریخ» دو مؤلفه مهم فلسفه تاریخ به‌شمار می‌آیند. فیلسوفان تاریخ و جامعه‌شناسان، «ماده» را ماهیت و موضوعاتی مانند: (نژاد)، (عوامل جغرافیایی)، (نظریه الهی)، (قهرمانان و (اقتصاد) را از مهم‌ترین عوامل محرک تاریخ بر شمرده‌اند.این نگاشته بر آن است تا بر اساس تفسیر شریف المیزان و با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی، یکی از مهم‌ترین اقسام مبانی نظری «اندیشه پیشرفت اجتماع» یعنی «فلسفه تاریخ» را مورد تحلیل و واکاوی قرار دهد و با ارائه ادله مهمی، «اختلاف» را به‌عنوان ماهیت و «دین» را به‌عنوان عامل محرک تاریخ معرفی نماید.
صفحات :
از صفحه 32 تا 55
رهیافت روش شناسانه شهید صدر در موضوع نظریه قرآنی
نویسنده:
محسن قاسم پور,مریم نظربیگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شهید صدر تفسیر را به دو نوع ترتیبی و موضوعی تقسیم می کند. در دیدگاه او با استناد به تفسیر موضوعی می توان به نظریات قرآنی در خصوص مسائل مهم زندگی دست یافت . شهید صدر دارای آثار تفسیری مختلفی به شیوه موضوعی است. در دیدگاه شهید صدر، قرآن کریم درباره تاریخ و سنت های حاکم بر آن دارای نظریه است. اصالت علمی و مبتنی بودن نظریه قرآن بر اصول مسلم علمی از پیش فرض های تفسیری شهید صدر است. این پژوهش بر آن است تا روشی را که این مفسر و قرآن پژوه در تبیین نظریه قرآنی «سنت های تاریخ» به کار گرفته است، تحلیل و مورد بررسی قرار دهد. نظریه این مفسر برخوردار از مؤلفه هایی هم چون نگرش سیستمی و استقراء است که با بهره گیری از آنها، نظریه «سنت های تاریخی» در «قرآن» را تعلیل و تحکیم بخشیده است. نظریه سنت های تاریخی شهید صدر با تکیه بر مبانی و اصول و قواعد تفسیری پذیرفته شده از نظر وی، قابل تبیین و ارزیابی است.
روش قران کریم در نهادینه سازی «عفاف» و «حجاب» در جامعه عصر نزول
نویسنده:
زاهدی عبدالرضا, امرایی ایوب, نظربیگی مریم
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
چکیده فارسی:با چینش آیات مربوط به «عفاف» و «حجاب» بر اساس روایات معتبر ترتیب نزول سور، روش قرآن در نهادینه سازی حجاب و عفاف در جامعه عصر نزول کشف می شود. قرآن کریم در اولین مراحل تعلیم خود در سوره های مکی به ایجاد نوعی بینش و معرفت بنیادی درباره این دو مفهوم و سپس به فرهنگ سازی به صورت گسترده و مستمر در نهادینه سازی حجاب و عفاف پرداخته است. پس از آن در سال های نزول قرآن در مدینه و هنگامی که افکار عمومی برای پذیرش قوانین آماده شد با روش قانون گذاری به تشریع قوانینی درباره چگونگی التزام مسلمانان به احکام مربوط به حجاب و عفاف پرداخت.با تحلیل روش های به کار رفته در قرآن کریم در این باره می توان به برخی از راهبردهایی که هر یک از نهادهای آموزشی، فرهنگی و قانون گذار جامعه با استمداد از آنها می توانند این دو رفتار را در جامعه نهادینه سازند پی برد.
صفحات :
از صفحه 49 تا 106
  • تعداد رکورد ها : 7