جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
مطالعه روشمندی علمی در پژوهش های نثر معاصر عربی «بررسی موردی چکیده های مقالات داستانی»
نویسنده:
نظری منظم هادی, ابویسانی حسین, پروین نورالدین, خضری کاوه
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
چکیده یکی از مهم ترین معیارهای ارزشیابی و داوری درباره مقالات علمی-پژوهشی است. از آن جا که چکیده یک مقاله، فشرده محتوای آن است و مقاله را با حداقل کلمات ممکن معرفی می کند، شناخت چکیده و اصول چکیده نویسی صحیح برای نویسندگانی که خود، اقدام به تهیه چکیده برای آثارشان می کنند، اهمیت فراوانی دارد. صاحب نظران، اصول و معیارهایی را جهت چکیده نویسی برشمرده اند که توجه به آنها می تواند به نوشتن چکیده مناسب بیانجامد، مثل تعداد کلمات کلیدی، بیان بسیار فشرده نتیجه، بیان روش تحقیق، وهدف پژوهش. به کارگیری این اصول، نیازمند دقت و آگاهی در این زمینه است.پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر معیارهای فوق، به بررسی چکیده مقالات پژوهشی در حوزه نثر عربی معاصر می پردازد. روش انتخاب مقاله ها غیرعمدی و بر حسب اتفاق است و از میان بیش از 70 مقاله مختلف علمی-پژوهشی مرتبط با نثر عربی معاصر با محوریت رمان و داستان، چکیده چهل مقاله بررسی و تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بیشتر مقاله ها در رعایت اصول و استانداردهای چکیده نویسی، به طور کامل موفق نبوده اند.
صفحات :
از صفحه 105 تا 132
دلالة الأصوات فی القرآن (سورة النجم و القمر نموذجا)
نویسنده:
متقی زاده عیسی, خضری کاوه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
چکیده :
لقد تباری العلماء و المفکرون فی الکشف عن أوجه الإعجاز القرآنی، فمنهم من توجه إلی لغته و أسلوبه و طریقة صیاغته، و منهم من توجه إلی ما تلألأ فیه من لمحات المعارف و إشارات العلوم المختلفة التی تم التوصل إلیها ألخ. یلتفت هذا البحث إلی وجه من وجوه الإعجاز القرآنی و هو الإعجاز الصوتی، فلقد نزل القرآن الکریم نزولا صوتیا، و لم ینزل مدونا فی سطور أو مکتوبا فی کتاب، کما تم تبلیغه أیضا تبلیغا صوتیا من لدن جبریل. یعتبر الإعجاز اللغوی أو الصوتی من أجمل مظاهر الإعجاز فی القرآن الکریم. تشتمل الأجزاء الأخیرة من القرآن علی أصول العقیدة الإسلامیة مثل الإیمان بدعوة الرسول (ص) و الیوم الآخر. تمثل الأصوات اللغویة فی الأبنیة القرآنیة معادلا موضوعیا للمعانی المطروحة فیها، یراعی تفاوت الحالات الإنسانیة، و یناسب مستویات المتلقین. هناک اهمیة بالغة للخصائص الصوتیة و اللفظیة لسور تلک الأجزاء لتأدیة المعانی التی تکمن فی تناسب الأصوات و دلالاتها. فقد ترعرع هذا البحث المستفیض من خلال المنهج الوصفی- التحلیلی فی خصائص الصوت القرآنی فی سورتی النجم و القمر و یبین خصائص الأصوات القرآنیة و دلالاتها فی هاتین السورتین. و النتائج تدل علی تناسب تام بین عدد تواتر الأصوات فی هاتین السورتین مع دلالاتها، و إیصال المعنی علی نحو بدیع و عجیب. و هذا هو ما یسمی بالإعجاز الصوتی فی القرآن الکریم.
صفحات :
از صفحه 93 تا 113
صورة مایاکوفسکی فی شعر عبدالوهاب البیاتی و شیرکو بیکهس «دراسة صورولوجیة فی الأدب المقارن»
نویسنده:
پروینی خلیل, نظری منظم هادی, خضری کاوه
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
علم الصورة (Imagologie) هو البحث عن صورة الآخر الأجنبی فی النص الأدبی. یتیح لنا علم الصورة معرفة الإنسان للإنسان و عبر هذه المعرفة یبرز لنا الجوهر المشترک للإنسانیة. و عند ذاک ننطلق إلی عالم الأخوة التی تجمع الأنا بالآخر. و لو تأملنا هذا الجوهر لوجدناه لا یتبلور إلا بالتفاعل مع الآخرین، من هنا تبرز أهمیة الدراسات الأدبیة المقارنة التی تقوم علاقاتنا مع الآخر.عبدالوهاب البیاتی وشیرکو بیکهس من عمالقة الشعراء فی الشعر العربی والکردی المعاصرین، و أنشد کل منهما قصیدة فی وصف مایاکوفسکی الروسی، و قد تمثل الأنا العربی والکردی فی شعرهما منظومة علاقات مع الآخر فی إطار کله صداقة و ود وتمجید.تحاول هذه المقالة من خلال المنهج الوصفی - التحلیلی والمقارنی أن تتوقف عند مواطن التلاقی والخلاف فی تصویر البیاتی و بیکهس عن الآخر الروسی المتمثل فی مایاکوفسکی. والنتائج تدل علی أن الشاعرین قد عرضا صورة الآخر الروسی فی صورة التسامح، و هذا النوع من قراءة الآخر یعتبر من أجمل صور قرائته، والحالة الوحیدة للتبادل الحقیقی.
صفحات :
از صفحه 55 تا 75
  • تعداد رکورد ها : 3