جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
خلود و تبيين چگونگي آن از ديدگاه متکلمان و فلاسفه مسلمان
نویسنده:
عليرضا يعقوبي
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم؛ خراسان رضوی : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی؛ مدرسه علمیه عالی نواب خراسان رضوی,
چکیده :
‫باور متدينان با توجه به اصول و ادله عقلي و نقلي، اثبات معاد و بازگشت به خدا و بقا و جاودانگي است، ولي آگاهي از ادامه راه و چگونگي جزا و پاداش و جاودانگي انسانها در آخرت از مسائل قابل طرح و مورد توجه انديشمندان مي‌باشد. اعتقاد به خلود مسأله‌اي است كه از طرف فيلسوفان، متكلمان،‌ انديشمندان و نيز در شرع مقدس طرح گرديده‌است. خلود به معناي زيستن جاودانه و هميشگي انسان‌ها در عوالم پس از مرگ است. بدان معنا كه برخي از آنان براي هميشه در بهشت بوده و از نعمتهاي خداوند بهره‌مند خواهند شد و گروهي نيز اهل دوزخ و عذاب‌اند كه پيوسته در رنج و عذاب به سر خواهند برد. در مورد گروه اول و نعمت جاودانه بهشت، اعتراضي صورت نگرفته و آن‌ را ناممكن يا مشكل آفرين ندانسته‌اند، اما درباره خلود و دوام در عذاب ايراداتي مطرح شده و آن را مخالف با چند باور مهم كلامي ـ فلسفي دانسته‌اند؛ از جمله اشكالات، مخالفت خلود در عذاب با رحمت واسعه‌ الهي، علم، قدرت و عدالت او مي‌باشد. برخي از فرضيه‌هايي كه براي حل اين مشكل مطرح شده‌اند عبارت‌اند از: 1. شمار اندكي از افرادند كه چنين عذابي شامل حالشان مي‌شود (كافران و مشركان معاند)؛ 2. تفسير خلود به زمان بسيار و طولاني، نه دائم و هميشگي؛ 3. عادت نمودن اهل دوزخ به عذاب و گوارا شدن آن بر اهلش؛ 4. تفسير خلود در عذاب به خلود نوعي‌ نه شخصي؛5. تبيين خلود با توجه به رابطه ميان عمل و نتيجه و تكويني بودن آن؛ 6. تبيين مسأله بر اساس تبيين سنخيت ميان فاعل و فعل، يا ذات و رفتار. كليد واژه: فارسي: جاودانگي، هميشگي، بهشت، دوزخ، پاداش، كيفر عربي: خلود، ابديت، دوام، بقا، فنا، جنت،‌ نار، ثواب، عقاب، محدود، نامحدود
خلود از منظر قرآن وحدیث
نویسنده:
نجمه شامی ده سرخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
باور متدیان با توجه به اصول و ادله عقلی و نقلی، اثبات معاد و بازگشت به خدا و بقا و جاودانگی است، ولی آگاهی از ادامه راه و چگونگی جزا و پاداش و جاودانگی انسانها در آخرت از مسائل قابل طرح و مورد توجه اندیشمندان می باشد. اعتقاد به خلود مسأله ای که از طرف فیلسوفان، متکلمان، اندیشمندان و نیز در شرع مقدس طرح گردیده است. خلود به معنای زیستن جاودانه و همیشگی انسان ها در عوالم پس از مرگ است. بدان معنا که برخی از آنان برای همیشه در بهشت بوده و از نعمت های خداوند بهره مند خواهند شد و گروهی نیز اهل دوزخ و عذاب اند که پیوسته در رنج و عذاب اند که پیوسته در رنج و عذاب به سر خواهند برد. در مورد گروه اول و نعمت جاودانه بهشت، اعتراضی صورت نگرفته و آن را ناممکن یا مشکل آفرین ندانسته اند ، اما درباره خلود و دوام در عذاب ایراداتی مطرح شده و آن را مخالف با چند باور مهم کلامی – فلسفی دانسته اند؛ از جمله اشکالات، مخالف خلود در عذاب با رحمت واسعه الهی، علم، قدرت و عدالت او می باشد. دیدگاه قرآن کریم و روایات اسلامی اثبات خلود و دوام عذاب برای عده ای می باشد، که آنان کسانی هستند که ا روی عناد و با علم و آگاهی به انکار خدا و رسولان او روی آورده اند. دیگران که اهل گناه و نافرمانی بوده اند در هر مرتبه ای باشند، اگر معصیتشان به کفر و انکار بازگشت ننماید، اگر چه مدتی در عذاب دوزخ باشند ولی این عذاب همیشگی نیست.
نفاق از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
بتول شامی ده سرخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق این رساله، نفاق از دیدگاه قرآن کریم و روایات می باشد. در این تحقیق برای رسیدن به اهداف مورد نظر از منابع تفسیری مثل " تفسیرنمونه وتفسیرالمیزان" منابع روایی مثل " اصول کافی وبحارالانوار"وکتاب هایی چون"سیمای نفاق دراسلام ازسیداحمدخاتمی وشناخت منافقین ازعلی حسینی یکتا" استفاده گردیده است. این تحقیق با روش کتابخانه ای و فیش برداری انجام شده است. مسأله نفاق در جامعه ما به طور جدی وجود دارد و بسیاری از دوست نماها در حقیقت منافق هستند، بنابراین شناخت منافقان و راه های مبارزه با آنان در جامعه اسلامی امری ضروری است، از این رو این موضوع برای تحقیق انتخاب شد. منافق به معنای انسان دورو و دو چهره یا به عبارتی، در زبان مؤمن و در دل کافر است. بیشتر علما معتقدند: آغاز نفاق در صدر اسلام با آغاز هجرت همراه بوده است، نفاق به سه نوع کلی تقسیم می شود: نفاق در ایمان، نفاق در عبادت و نفاق در معاشرت. ازدلایل پیدایش نفاق می توان دروغگویی،کسب عزت وشهرت دروغین، جهل و حب ریاست را نام برد.ازجمله ویژگی های منافقان ویژگی های اجتماعی:دوگانگی درروابط، فساد،پیمان شکنی و... ویژگی های رفتاری: سازش باهمگان، ریا،هواپرستی و... ویژگی های اعتقادی : کفرورزی، شبه افکنی و... ویژگی های سیاسی، روانی وفرهنگی می باشد.درجوامع اسلامی خطرمنافقان ازخطرکافران ومشرکان بیشتراست، لذا باید روش هایی را برای مقابله با منافقان درنظرگرفت ،که ازجمله شیوه های برخورد با منافقان افشاگری و نهی ازمعاشرت باآنان است. مبارزه منفی وپیکاربا منافقان دو روش مبارزه با منافقان می باشد وبرای واکسینه کردن جامعه دربرا برنفاق باید اطلاع رسانی صحیح صورت گیرد وآمادگی نظامی کامل برای مقابله بادشمنان فراهم شود. طبق آیات قران، منافق ومشرک درعذاب مشترکند وجایگاه منافقان دردوزخ می باشد. نفاق یک نوع بیماری است که بایدفرد منافق درصدد درمان آن برآید ، ازجمله روش های آن، اندیشیدن در پیامدهای نفاق واقدام عملی می باشد. آنچه در نهایت می توان گفت: این است: در هر عصر و نسلی، خطر نفاق و منافق جامعه اسلامی و اسلام را تهدید می کند و مسلمانان همواره باید هشیار و آماده مقابله با این گروه که از کفار بدترند باشند.
  • تعداد رکورد ها : 3