جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
فیروزی, جواد (استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه سمنان)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 21
عنوان :
تحولات دینی یهود در برخورد با ادیان مصر، ایران و بین النهرین، از ابتدا تا ویرانی معبد دوم
نویسنده:
پدیدآور: سارا سپه وندی؛ استاد راهنما: جواد فیروزی ؛ استاد مشاور: رستم شامحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع تأثیر ادیان بر یکدیگر از دیرباز -پس از سده نوزدهم- توجه دین پژوهان را به خود جلب کرده است. از آنجا که ادیان در بستر تاریخ پدید آمدهاند، پژوهشگران با توجه به اسناد و مدارک تاریخی و باستان شناختی به جستجو در این زمینه میپردازند و هر بار که سند و یا کتیبهای جدید کشف میشود، باب تازهای به روی ایشان گشوده میشود. دین یهود که قدیمی ترین دین توحیدی ابراهیمی است همواره در برابر این نظر قرار دارد که باور یکتاپرستانه خود را چگونه به دست آورده است. از این رو، محققان به کندوکاو در این زمینه پرداختند تا بتوانند ریشه و سرچشمهای برای این باور در میان یهودیان بیابند. از سویی، بنی اسرائیل مانند پیروان برخی ادیان-به عنوان نمونه: زرتشتی- که همواره یا بیشتر عمر خود را در سرزمینی خاص ساکن بودهاند، نبوده و از همان ابتدای شکل گیری و ظهور پیامبرشان، موسی، از سرزمینی به سرزمین دیگر آواره بودند. آنان پس از سالها زندگی در مصر ناگزیر به همراه موسی از آن سرزمین خارج میشوند و سپس در کنعان اقامت میگزینند. بعد از حمله نبوکدنصر بابلی، به اسارت به بابل میروند و در آنجا با سرزمین ایران همسایه میشوند. در آن سالهای لبریز از سختی و دشواری با آیینها و اساطیر بین النهرین از نزدیک مواجه بودند و با توجه به سختگیریهای دینی که بر آنها تحمیل میشد، قادر نبودند آزادانه اعمال و آیینهای خود را به جا آورند. در نهایت، کوروش هخامنشی آنان را از اسارت میرهاند و به همه اقوام آزادی دینی میبخشد. در اینجا عدهای در بابل مانده و برخی دیگر راهی کنعان میشوند. هر چند که در تاریخ، ذکر شده گروهی از ایشان به ایران مهاجرت کردند و به دربار هخامنشی راه یافتند. یهودیان پس از این آزادی، به جمع آوری و بازنگری در متون مقدس خود مشغول میشوند و در اینجاست که احتمال نفوذ و تأثیر آرای ادیان ملل دیگر، محل جستجو و تحقیق میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مسئله آفرینش و مرگ در اساطیر بینالنهرین
نویسنده:
پدیدآور: سمیه حقیقت؛ استاد راهنما: جواد فیروزی ؛ استاد مشاور: ابوالقاسم پیاده کوهسار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
در این پایاننامه موضوع آفرینش و مرگ در اساطیر بینالنهرین مورد بررسی قرار میگیرد. در اینجا منظور از آفرینش، آفرینش برای اولین بار است. فرایند قدسی که توسط خدایان صورت میگیرد و شامل سرآغاز هستی، سازمان یافتن جهان و آفرینش انسان می-شود. از ویژگیهای اساطیر آفرینش بینالنهرین به تصویر کشیدن فرایند آفرینش آغازین از خائوس و نظم یافتن جهان توسط خدایانی است که از این آشفتگی نخستین سر بر آوردهاند.همچنین، انسان بینالنهرینی در پاسخ به این سوال که پس از مرگ چه خواهد شد، به ترسیم اساطیر مرگ پرداخته است. این اساطیر، مرگ را سرنوشت محتوم انسان و جاودانگی را از آن خدایان میدانند. در کنار موضوع مرگ، مضمون اسطورهایی مهمی که در اساطیر نمود مییابد، جستجوی جاودانگی است که راهی برای تسکین ترس و فرار از مرگ میباشد.اساطیر آفرینش و مرگ در بینالنهرین، که در تمدن سومر متأثر از محیط طبیعی و بازتاب آرزوها و ترسهای مردم سومر بود، با روی کار آمدن اقوام سامی در حوزه بینالنهرین دستخوش تغییر گردید و وسیلهای برای پیشبرد اهداف سیاسی آنان شد. تا همراه با غلبه نظامی، غلبه فرهنگی خود را نیز تضمین کنند. اگرچه خود، در زمینه اجتماعی و سیاسی و نیز فرهنگی بیش از آن متأثر از تمدن سومر بودند. نتیجه این تغییر صورت ادبی اساطیر، کنار گذاشته شدن ایزدبانوان قدرتمند اعصار گذشته و به قدرت رسیدن خدای ملی و مذکر قوم غالب در رأس پانتئون خدایان بود. اساطیر این دوران بازتاب تحولات سیاسی و فرهنگی در منطقه بینالنهرین است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکامل داروین ومواجهه مسیحیت با آن(تاسده بیستم)
نویسنده:
پدیدآور: مریم همتیان ؛ استاد راهنما: جواد فیروزی ؛ استاد مشاور: جعفر فلاحی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
در این پایان نامه به نظریه تکامل و رویکرد دین مداران به آن پرداخته شده است.قرن هیجدهم میلادی ،آغازگر چالش هایی در باب الهیات سنتی است.اما با ظهور نظریه تکامل در کتاب منشا انواع که توسط داروین ارائه شد،نگرش های ضد ونقیضی درباب خدا ،آفرینش ودین به وجود آمد.اندیشمندانی که پیش از نظریه ی داروین خطر مدرنیسم را احساس کردند،سعی بلیغ نمودند تا دین را متناسب بانیازهای روز همساز کنندو در تطبیق تکامل با الهیات ،دردسر کمتری نسبت به کسانی داشتند که به هر روی با علم عناد وستیزه می ورزیدند.کاتولیک ها راه میانه ای برگزیدند.در عین قبول برخی از جنبه های تکامل آنرا تعمید دادند والهیاتی پیشرو عرضه کردند.درحالیکه اندک مردمانی از انجیل گرایان و بنیادگرایان ،به انکار تکامل پرداخته وشیوه ی پیکار با آن را برگزیدند.چون جامعه ی صنعتی وسکولار اروپا مجالی به این اندیشمندان جزم گرا نمی داد،جلای وطن کرده به آمریکا رفتند و در آنجا موقعیت خویش را تثبیت نمودند.اما باز هم جنبه هایی از تکامل را اذعان کردند وبا این حال از پذیرفتن شکل داروینی آن، سرباز زدند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرش توصیفی به اسماء الاهی در کتاب مقدس عبری
نویسنده:
جواد فیروزی، طاهره زارع بنادکوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات یهودی
,
تورات
,
نام های خدا در تورات
,
1- عهد عتیق: عهد قدیم: قانون اول: تَنَخ یا تناخ: کتاب مقدس عبری: 39 کتاب (متون مرجع یهودیت و مسیحیت)
,
01- یَهْوِهْ (Yah weh=(YHWHیا جِهُوا=Jehova: لُرد: ممنوع میان یهودیان، رائج بین مسیحیان انگلیسی زبان: 6828 بار درتورات
,
11- الوهیم(Elohim): خدای واحد
,
04- آدونای: ارباب: جایگزین یهوه در قرائت تورات در بین یهودیان
,
08- ال: ایل: خدا
کلیدواژههای فرعی :
تورات شفاهی ,
یهوه ,
الوهیم ,
زبان عبری ,
قوم بنی اسرائیل ,
زبان عربی ,
سِحر ,
ال ,
ادونای ,
لوگوس (λογος ,
سفر پیدایش ,
مصر باستان ,
ادیان مصر باستان (ادیان خاموش) ,
سفر خروج ,
شداد ,
مزامیر (کتاب) ,
تمدن اکد ,
زبان سامی ,
یهودیت باستانی ,
رع ,
خدای اسرائیل ,
زبان اکدی ,
سموئیل ,
ال الیون ,
ال اولام ,
بت اولام ,
سرزمین کنعان ,
ال شدای ,
ایلانی هابیری ,
تتراگراماتون ,
یهوه صبایوت ,
جنگ های بنی اسرائیل ,
ممرا ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
بحث درباره اهمیت نام ها، به ویژه نام های خداوند بحث پیچیده ای است. در دوره های باستان نام یک شخص یا خدا با شخصیت و هویت وی برابر بود و آگاهی از نام خدا یا شخص کارکردی جادویی داشت. مساله نام در عهد عتیق نمود ویژه ای دارد. خداوند در عهد عتیق با نام های گوناگونی چون ال، ال شدای، الوهیم، ادونای و یهوه خوانده می شود. برخی از این نام ها بسیار کهن اند و برخی دیگر خاستگاهی سامی دارند. ال اصطلاحی رایج برای خدا در همه قبایل سامی، و یهوه نام شخصی خدای بنی اسرائیل است. به زبان آوردن نام شخصی خدا تابو بود و گناهی بزرگ به شمار می آمد. بنابراین، برای حفظ حرمت نام مقدس، اصطلاح ادونای (سرور) جایگزین آن شد. هر یک از نام هایی که در عهد عتیق برای خدا بکار رفته، سیمایی متفاوت از خدای بنی اسرائیل را ارائه می دهد. برای نمونه، ال خدایی رئوف، و الوهیم، داور است. نام یهوه در جایی نشانگر صفت رحمت خداست و در جای دیگر از او خدایی انتقام جو می سازد. پژوهش حاضر در چارچوب یهودیت باستانی و با رویکردی توصیفی - تاریخی در حد توان می کوشد جنبه های گوناگون این مساله را بازنماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیانت مبتنی بر عقل در مسیحیت عصر روشنگری
نویسنده:
زینب صادری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
عقلگرایی
,
روشنگری
,
دین یهود
,
دئیسم
,
دین طبیعی
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
فلسفه روشنگری
چکیده :
مسیحیت در آغاز دینی ساده و آمیخته با دستورات ساده تربیتی بود. ولی به تدریج بحث و استدلال در باب مسائل ایمانی در بین متألهین رواج یافت. این عقلگرائی در ابتدا تحت نظر و در خدمت ایمان بود. از اواخر قرون وسطی به کارگیری عقل به عنوان روشی برای دفاع و درک عمیقتر ایمان مسیحی وارد الهیات شد. با شروع رنسانس به دلیل وقوع جریاناتی چون اومانیسم و انقلاب علمی، عقل استقلال خود را به دست آورد و به عنوان رقیبی برای الهیات ظاهر گردید. الهیات وحیانی در موضع دفاع قرار گرفت. درعصر روشنگری، عقل گرائی اندیشمندان این عصر، به دین باوری که تنها مبتنی بر عقل خود انسان به نحوی که رها از هرگونه واسطهای بین انسان و خداوند باشد منجر شد. در این چهارچوب، انسان، خدا، دین و هر چیز مورد اهمیت تعریفی دوباره یافت. پژوهش حاضر با هدف، بررسی دیانت مبتنی بر عقل در مسیحیت عصر روشنگری به شیوهای توصیفی- تاریخی تدوین گردیده است. این اثر جریانات عقلگرائی مسیحیت را از آغاز و با تأکید بر دیدگاههای عصر روشنگری مورد برررسی قرارداده و به بررسی عوامل زمینه ساز و دیدگاههای افراد تأثیرگذار در این جریانات و به خصوص جریان موسوم به دئیسم پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربه دینی از دیدگاه یونگ
نویسنده:
جواد فیروزی، زینت حسینی دانشور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه علوم و تحقیقات تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتقاد دینی
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
دین شناسی روان شناختی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
روانشناسی دین
,
فلسفه دین
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
دین شناسی یونگ
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره ,
مکتب روان شناختی یونگ ,
دین و معرفت شناسی ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
امر قدسی ,
اسطوره و دین ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
اسطوره شناسی دینی ,
روان درمانی دینی ,
وجود خداوند(فلسفه دین) ,
لاادری گری کانتی ,
لاادری گری یونگ ,
روانی بودن تجربه دینی ,
چکیده :
تجربه دینی یعنی مواجهه با موجود مقدس یا ماورایی و به بیان دیگر درک حضور و وجود او. این بعد از دین به صورت فردی و گاه جمعی و غالباً در درون افراد تجلی میکند، و با عقاید و مناسک خاص هر دین مرتبط است. این تجربه، در روانشناسی نوعی گرایش درونی به شمار میرود برای گریز از شرایط دشوار زندگی و همین درونگرایی است که به انسان دیندار توان ایستادگی میبخشد، زیرا دستگاه شناختی در سنگری نفوذناپذیر قرار میگیرد. ویلیام جیمز، نخستین کسی است که واژه تجربه دینی را به کار برده است. گفتوگو درباره پیشینه تجربه دینی و تعریف آن و آشنایی با ماهیت و انواع تجربه دینی از نظر یونگ از مسائل مورد بحث در این نوشتار است. یونگ بر این نکته پا میفشارد که دین در بنیاد خود مبتنی بر تجربه قدسی یا نومینوس و به معنای تسلیم شدن در برابر نیرو یا نیروهای برتر است. این نوع از تجربه در ضمیر ناخودآگاه و عمدتاً در ضمیر ناخودآگاه جمعی ریشه دارد و همین بخش از ناخودآگاه جمعی است که کهن الگوها را در خود جای میدهد. تجربه دینی نمودی بیرونی نیز دارد. این نمود بیرونی همان عقاید جزمی است که متناسب با هر دین خاصی از دل تجربه بیرون کشیده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی انسان شناسی عرفانی از نظر مولوی و اکهارت
نویسنده:
اکرم علی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
مولانا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اکهارت
,
اصطلاحنامه عرفان
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی تطبیقی انسان شناسی عرفانی از نظر مولوی و اکهارت است.مولوی واکهارت هر دو از عرفای اسلامی ومسیحی قرن هفتم هجری {سیزده میلادی}هستند،یعنی هردو متعلق به یک عصر می باشند.نتایج به دست آمده از پژوهش مشترکات چشمگیری را نشان می دهد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای آراء امیل دورکیم و کلیفورد گیرتز در باب پدیده دین
نویسنده:
فاطمه پاسالاری بهجانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
مناسک دینی
,
معارف اسلامی
,
توتم باوری
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
دورکهایم، امیل
,
گیرتس، کلیفورد
چکیده :
رسالهی حاضر سعی دارد به مقایسهی دیدگاه امیل دورکیم و کلیفورد گیرتز، در باب پدیدهی دین پرداخته و وجوه افتراق و اشتراک آراء آنان را با توجه به شواهد و قرائنی که برای اموری مانند آداب و مناسک، عقاید دینی، توتم، کارکرد دین، خاستگاه دین، فرهنگ، نماد وجود دارد بررسی نماید. دورکیم دین را با جامعه یکی میانگارد و گیرتز آن را به مثابهی یک نظام فرهنگی تلقی میکند. هر چند میان مفهوم جامعه از دیدگاه دورکیم و فرهنگ از دیدگاه گیرتز شباهتهایی به چشم میخورد، با این حال هر کدام از آنها از رویکردی خاص به این موضوع پرداختهاند، به گونهای که روششناسی آنها تا حدی با یکدیگر متفاوت است. دورکیم شیوهی پوزیتیویستی را در پیش گرفت که به دین به مثابهی پدیدههای علوم طبیعی مینگرد؛ اما گیرتز با این روش وی مخالفت و رویکرد تفسیری را برای فهم دین انتخاب کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نخستین مفسران مسیحی
نویسنده:
مجتبی زروانی، جواد فیروزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
انجیل
,
فلسفه دین
,
Interpretation of the Bible
,
Christian Exegetes
کلیدواژههای فرعی :
تورات ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
آباء کلیسا ,
Alexandrian School ,
Antioch School ,
Roman (Latin) School ,
Literal interpretation ,
Allegory ,
Jewish exegesis ,
Problem of Authority ,
Patristic Exegesis ,
Alexandrian Fathers ,
Antiochian Fathers ,
Latin Fathers ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
تفسیر کتاب مقدس در سنت مسیحی، سابقه ای طولانی دارد. نخستین مفسر مسیحی را در واقع می توان خود عیسی دانست. او برای هماهنگ کردن متون مسیحی با عهد قدیم به تفسیر بعضی از آیات عهد قدیم پرداخت. سنت تفسیری مسیحیت در این مقاله در سه بخش عمده خلاصه شده است. مکتب اسکندریه، مکتب انطاکیه و مکتب رومی (لاتین). هر یک از این مکتب های تفسیری را با آبای ویژه ای نمایندگی می کرده اند. آبای اسکندرانی، متون مقدس را به روش تمثیلی تفسیر می کرده اند. آبای انطاکی از روش لفظی پیروی می کرده اند. آبای لاتینی که از فرهنگ و زبان روم متاثر بوده اند، گاه به روش تمثیلی و گاه به روش لفظی، کتاب مقدس را تفسیر می کرده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 12
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان شناسی دین و نمادهای قدسی در اندیشه کلیفورد گیرتس
نویسنده:
جواد فیروزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلیفورد گیرتز
,
انسان شناسی دین
,
نماد دینی
,
انسان شناسی تفسیری
,
انسان شناسی نمادین
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
خاستگاه دین ,
مناسک دینی ,
اسطوره های دینی ,
یوگا ,
عرفان هندی ,
شامانیسم ,
مکشه ,
نژادگرایی ,
فهم عرفی ,
اندونزی ,
توتم (مسائل جدید کلامی) ,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) ,
نظریه تکامل انواع ,
دین و فرهنگ ,
1. ادیان religions ,
ادیان ابتدایی (در مقابل ادیان پیشرفته) ,
انسانشناسی ,
کریشنَه ,
جامعه شناسی دین ,
سرخ پوستان ,
مراکش ,
جوامع ابتدایی ,
نمادهای مقدس ,
انسان شناسی هرمنوتیکی ,
نقش نمادها ,
قدرت نمادها ,
جنگ خروسها ,
اوگلالا ,
تیپی ها ,
واکانسیکاها ,
نظام های اسطوره ای ,
نظام های نمادین ,
عرفان ابتدایی ,
راسا ,
جنبه هنری مناسک ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
یکی از بنیادی ترین مباحث در مطالعات دینی، مبحث ادیان ابتدایی است. پژوهش درباره ادیان ابتدایی از سده نوزدهم آغاز شد. رشته ای که مطالعه در این زمینه را عهده دار شد «انسان شناسی» و سپس «انسان شناسی دین» نام گرفت. این رشته به تدریج از مساله «خاستگاه» فراتر رفت و برای شناخت دین و ریشه های آن به مطالعه فرهنگ جوامع روی آورد و از آنجا که نمادها مهم ترین اجزا فرهنگ هر جامعه را تشکیل می دهند شناختن نمادهای هر جامعه را لازمه شناخت فرهنگ و دین آن جامعه دانست. مهم ترین دغدغه این مقاله پاسخ گفتن به این پرسش است که انسان شناسی نمادین و تفسیری چیست و دین را چگونه تعریف و ارزیابی می کند. محدوده این پژوهش هم اندیشه های کلیفورد گیرتس است. او که از برجسته ترین صاحب نظران این رشته است دین را به صورت میدانی، در دو سرزمین متفاوت مطالعه کرده است: مراکش و اندونزی و در مهم ترین کتاب خود که درباره تفسیر فرهنگ ها نوشته به تفسیر نمادهای دینی این دو جامعه می پردازد و معتقد است که از خلال نمادها و مناسک دینی می توان به شناخت دین آن جامعه نایل آمد. گفتار حاضر، پژوهشی است در آرا گیرتس و دیدگاه او در این باره.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 21
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید