جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
نقد سور جعلی در عصر کنونی
نویسنده:
پدیدآور: مهدیه سلطان بگی ؛ استاد راهنما: مریم جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
چکیده :
چکیده با وجود اینکه مقارن ظهور اسلام هنر بارز مشرکان عرب، نکته سنجی در فصاحت و بلاغت بود، در میدان تحدی با قرآن از انشاء یک سطر عربی نظیر قرآن فرو مانده و به ناچار دست به شمشیر بردند و کسانی هم که به خیال خود متونی شبیه قرآن سروده بودند، خود را رسوا و مفتضح ساختند و کسی از این میدان سربلند بیرون نیامد. در عصر حاضر نیز همچون گذشته گروهی از معاندان، به انگیزه دشمنی با اسلام و قرآن و با کمک گرفتن از برخی عرب زبانان مخالف قرآن، به ساخت متونی شبیه سوره‌های قرآنی پرداخته و آنها را پخش نموده‌اند و حتی پا را فراتر نهاده و اقدام به آوردن قرآنی جعلی به نام «فرقان الحق» نموده و مدعی شدند که قرآن قرن 21 است و همه‌ی مردم به آن نیاز دارند، اما با بررسی این آیات و سور جعلی متوجه شدیم که این افراد نیز همچون مشرکان عصر ظهور اسلام با رسوائی از میدان برگشته‌اند زیرا متونی که ساخته‌اند بیش از 90 درصدشان را از آیات قرآن با اندک تغییرات و پس و پیش کردن عبارات قرآن عرضه نموده و علاوه بر این اهداف شومی از جمله عقیده تثلیث، انکار خاتمیت پیامبر اسلام، انکار احکام الهی و ... نیز در لابه لای آیات ساختگی‌شان نمایان است.کلید واژه‌ها: اعجاز قرآن، تحدی، مستشرقان، سور جعلی، فرقان الحق
سنن الهی در قرآن و حدیث
نویسنده:
مریم جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق حاضر مشتمل بر ده بخش با این موضوعات است: بخش اول، معنا و مفهوم: بررسی لغوی و اصطلاحی واژه ی سنت، بررسی واژه ی سنت در قرآن و کلام معصومین(ع)؛ بخش دوم، سنن آفرینش: سنن آفرینش از نظر اسلام (سنت خلق و امر، سنت هدف داری، سنت هدایت و سنت تفاوت و سنت قضا و قدر و...)؛ بخش سوم، سنن طبیعی: سنت سببیت، معجزه، جاذبه و دافعه، موت و حیات؛ بخش چهارم، سنن مربوط به فرد: سنت ها در جنبه ی جسم، سنت ها در جنبه ی ذهن (هوش، کنج کاوی، فکر، حافظه)، سنت ها در جنبه ی روان (ادراک، زیبایی دوستی، حقیقت جویی، کمال خواهی)، سنت ها در جنبه ی عاطفه (ترس و خشم)؛ بخش پنجم، سنن اجتماعی: سنت حقوقی (حق خداوند، حق نفس، حق پدر، حق مادر،...)، سنت اخلاقی، سنت قضایی (تعریف قضا، خلقت جهان، شب و روز، خلقت کوه ها، مرگ و فنا)، سنت خانواده؛ بخش ششم، سنن اقتصادی: سنت کار و تولید، سنت مصرف، سنت خدمات؛ بخش هفتم، سنن سیاسی: سنت حکومت و رهبری، سنت قانون، سنت اجرائیات، سنت آزادی، سنت جنگ و صلح؛ بخش هشتم، سنن فرهنگی: سنت تفکر، سنت علم آموزی، سنت ادبیات، سنت آداب و رسوم، سنت هنر؛ بخش نهم، سنن معنوی: سنت دعا و استمداد، سنت رابطه ی خدا با انسان و انسان با خدا؛ بخش دهم، سنن عقوبت آور و خیرآفرین: گناه سبب کفر، گناه عامل سلب آسایش روحی، گناه عامل سنگ دلی و قساوت قلب
انسان آرمانی در رامایانه و شاهنامه
نویسنده:
مریم جعفری، ابوالفضل محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده :
انسان آرمانی در حماسه های اقوام کهن، در وجود قهرمانان حماسه ها متجلی می شود، که هر یک از آنان بازتاب تفکر و ارزش های اخلاقی جامعه خویشتن است. حماسه سرایان بزرگی چون والمیکی و فردوسی در اثر خود به خلق چنین انسان آرمانی پرداخته اند. قهرمانان رامایانه و شاهنامه در واقع انسان را در مراتب گوناگون خویش نشان می دهند. در بررسی ویژگی های شخصیتی چنین انسان آرمانی، صفاتی چون خداپرستی، خردمندی، دادگری، بی نیازی، وفاداری، خیرخواهی و دوراندیشی بسیار بارز و برجسته اند. گر چه این ویژگی ها تا حدودی در هر دو اثر به طور یکسان یافت می شوند، اما هر کدام با توجه به پیشینه فرهنگی سرزمین خود بروزی متفاوت دارند. برخی ویژگی ها مانند وفاداری در انسان آرمانی رامایانه برجسته تر به چشم می آید، حال آن که فرهمندی ویژگی خاص انسان آرمانی شاهنامه است.
صفحات :
از صفحه 1 تا 25
  • تعداد رکورد ها : 3