جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 17
علل و پیامدهای روابط دختر و پسر از دیدگاه قرآن، سنت و روان شناسی
نویسنده:
مرضیه کبیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله با عنوان روابط دختر و پسر و با هدف تبیین علل و پیامدهای این روابط از دیدگاه قرآن، سنت و روان شناسی تنظیم شده است، جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و مطالعه ی کتاب ها و منابع بوده و موضوع رساله هم یک موضوع دینی و روان شناسی است. در این رساله سعی شده از منابع زیادی استفاده گردد که از جمله منابع تفسیری، می توان به تفسیر المیزان علامه طباطبایی، تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی و تفسیر نور محسن قرائتی اشاره کرد همچنین از منابع روایی می توان کتاب اصول کافی محمد بن یعقوب کلینی، بحارالانوار علامه مجلسی و وسایل الشیعه حر عاملی را نام برد. از جمله کتاب هایی که در زمینه ی روابط دختر و پسر در عصر حاضر به چاپ رسیده است می توان کتاب های « شکار جوانان» از اسدالله محمدی نیا، « تحلیلی تربیتی بر روابط دختر و پسر در ایران» از علی اصغر احمدی و « دختران، پندها و هشدارها» از محمود اکبری و « روابط دختر و پسر در جامعه ی امروز» از نیاز جاودانی را نام برد. در این رساله علاوه بر اینکه مفهوم روابط دختر و پسر و محدوده ی این روابط بیان می شود، به طور جامع و کامل علل و عوامل به وجود آورنده ی این روابط ( علل فردی، خانوادگی و اجتماعی) و پیامدهای روابط ناسالم دختر و پسر(پیامدهای فردی، خانوادگی و اجتماعی) مورد بررسی قرار می گیرد. در حالی که کمتر کتابی را می توان یافت که به طور کامل هم به بررسی علل و هم به بررسی پیامدهای این روابط پرداخته باشد. با توجه به اینکه در این رساله مفهوم روابط دختر و پسر از دیدگاه قران و سنت نیز بررسی شده است. مفهومی که از روابط دختر و پسر در این رساله مورد نظر است، ویژگی ها و مولفه هایی دارد از جمله: 1 در روابط دختر و پسر، نفس ارتباط موضوعیت دارد 2 در این نوع از روابط، جنسیت طرف مقابل موضوعیت دارد 3 در این روابط، طیف وسیعی از عاطفه و احساس و در پاره ای موارد، رفتارهای جنسی در اشکال و مراتب گوناگون آن مبادله می شود. از دیدگاه اسلام، ارتباط میان زن و مرد فی نفسه ممنوعیتی ندارد و طبیعی است ولی این روابط نباید به گونه ای باشد که تمتعات جنسی در آن سهمی داشته باشد زیرا تمتعات جنسی، منحصراً در چارچوب زندگی زناشویی مجاز است و کشاندن آن از محیط خانه به اجتماع، موجب تضعیف فعالیت های اجتماعی می شود و در کنار عوامل دیگر، در کاهش آمار ازدواج تاثیر مستقیم و به سزایی دارد. در مورد ارتباط زن و مرد دو دیدگاه مخالف با تفاسیری دوگانه وجود دارد که به نظر می رسد هر دو دیدگاه، به یک اندازه مردود و مخدوش است، دیدگاه سخت گیرانه و دیدگاه سهل گیرانه، اسلام در مسأله ی ارتباط دختر و پسر یا زن و مرد، نه آن چنان سخت گیرانه نظر می دهد که هر گونه ارتباط گفتاری، شنیداری را ممنوع سازد و نه آن چنان ولنگارانه و تساهل مآبانه نظر دهد که هر گونه ضابطه و حریمی را در ارتباط با دو جنس مخالف غیر محارم، بی اعتبار اعلام نماید. خانواده، اولین و بیشترین نقش را در انحراف جوانان دارد، هر چه خانواده با اصالت، نجیب و دین دار باشد، دختران خانواده نیز این گونه خواهند بود و اگر خانواده بی بند و بار باشد طبیعی است که دختران آن ها نیز به انحراف کشیده می شوند. از آن جا که هر فرد جزیی از جامعه و متاثر از آن است بخشی از عوامل انحراف جنبه ی اجتماعی دارد. امروزه در جامعه ی ما بسیاری از جوانان تحت تأثیر فیلم های مبتذل، ماهواره ها و ... به دام انحراف گرفتار آمده اند و متاسفانه شاهد بالا رفتن سن ازدواج؛ افزایش طلاق، وجود محله های جرم آفرین و جنایات هولناک در رسانه ها هستیم. ارتباط هایی که از راه غیر صحیح و به دور از اصول مطرح ایجاد می شود ممکن است در پی دارنده ی پیامدهایی باشد که جبران آن برای افراد ممکن نباشد، این پیامدها را در سه بحث ( فردی، خانوادگی و اجتماعی) می توان بررسی کرد.
سلام و تحیت در قرآن و سنت
نویسنده:
محبوبه سیستانی دیزقندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این رساله با عنوان سلام و تحیت در قرآن و سنت با هدف تبیین معنا و مفهوم سلام در آیات قرآن ، سخنان معصومین علیهم السلام و زیارات تنظیم شده است جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و مطالعه ی کتاب ها و منابع مختلف بوده و روش تحقیق از نظر جهت گیری کلی ، در مسیر تحقیقات توصیفی قرار می گیرد . در ارتباط با این موضوع با وجود منابع اندک ، از منابع روایی می توان به کتاب بحارالانوار علامه ی مجلسی ، اصول کافی محمد بن یعقوب کلینی و مستدرک الوسائل میرزا حسین نوری اشاره کرد و از جمله کتابهای شرح زیارات در این زمینه ، کتاب جلوه های لاهوتی محمد باقر تحریری که شرح زیارت جامعه کبیره است ، اسرار عاشقان و مقامات عارفان مرتضی زاهدی و ادب فنان مقربان از عبدالله جوادی آملی که این دو شرح زیارت عاشورا هستند می باشد و از کتابهای تفسیری می توان تفسیر نمونه ناصر مکارم شیرازی و تفسیر المیزان از علامه طباطبایی را نام برد . تحیت و درود از اموری نیست که مختص به اسلام باشد بلکه مصادیق مختلف آن در میان اقوام وملل مختلف و همچنین در عصر جاهلیت نیز سابقه داشته است اما بعد از ظهور اسلام ، سلام که نوعی تحیت و درود است و از مصادیق تحیت محسوب می شود به عنوان عامل ارتباط ، تقدیم جامعه ی بشری شد . علتهای تشریع سلام را می توان در برقراری روابط اجتماعی سالم و ایجاد رابطه ی دوستی و محبت بین مسلمین خلاصه کرد ، برای سلام کردن آداب مختلف فقهی و غیر فقهی توسط معصومین علیهم السلام بیان شده است که اهمیت این سنت شریف و لزوم اهمیت دادن به آن را می رساند و در راستای تشویق مسلمانان به انجام این امر مهم ، ثواب و پاداشی برای آن در نظر گرفته شده است که در لسان معصومین علیهم السلام زیاد دیده می شود . سلام به عنوان پر محتواترین و موثرترین عامل ارتباط جمعی در میان انسانها دارای پیامدها و ثمرات ارزشمند و بسیار گسترده ای در ابعاد مختلف زندگی انسان می باشد . سلام واژه ای است که در آیات قرآنی و روایات زیاد دیده می شود و با تامل در این واژه مشخص می شود که این واژه و هر واژه ی قرآنی دیگر دارای ترجمه خاصی نیست بلکه دریافتن معنا و مفهوم آن در هر سخن و آیه ای رسیدنی و به معرفت شخص بستگی دارد اما بعد از شناخت ابعاد و مفاهیم سلام برای احیای میثاق فراموش شده ای که در ازل از انسان گرفته شده می بایست سلام را با همه توان و معرفت به محضر ائمه ای که خود سلامند تقدیم داشت و بدین وسیله روح و جان خود را ثیقل داده و درجه ای بر درجات خود افزود .
زهد از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
فاطمه اکرامی بیلندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله که با عنوان پژوهشی زهد در آیات و روایات است به شناخت زهد و ابعاد آن با استناد به آیات و روایات می پردازد. در نگارش این رساله از کتب متعدد اخلاقی از جمله زهد، تالیف سید محمدمهدی حسینی، ره رستگاری تألیف: علی غضنفری، ملکوت اخلاق، تألیف سیدحسین اسحاقی، زهد اسلامی تألیف: سیدمحمدشفیعی مازندرانی، کتب تفسیری مانند: تفسیرنمونه تألیف ناصر مکارم شیرازی و همکارانشان. کتب روایی مانند: بحارالانوار نوشته محمدباقر مجلسی و اصول کافی نوشته محمدبن یعقوب کلینی و کتابهای مرجع از جمله فرهنگ فارسی نوشته محمدمعین، معجم مقاییس الغه نوشته: ابوالحسن احمدبن فارسی استفاده شده است. روش تحقیق، روش کتابخانه ای می باشد. زهد یعنی پارسایی، اعراض از دنیا و در لغت بمعنی قلیل شمردن و حقیرشمردن نیز آمده است. در قرآن فقط یکبار کلمه ی زهد بکار برده شده ولی در معنا و مفهوم زهد آیات متعددی وجود دارد، هم چنین روایات متعددی در همین رابطه وجود دارد. معصومین ( علیهم السلام) دیدگاههایی در مورد زهد دارند. پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) آبروی دنیا را برد و آن را بسیار تحقیر کرد و در پیش دیگران خوارش شمرد. ایشان با شیوه های گوناگون عیوب دنیا و دنیاگرایی را یادآور می شوند و درمقابل مزیت زهد بی رغبتی به دنیا را گوشزد می کنند و کسانی که پیامبر را به عنوان بهترین اسوه و الگو برگزیده اند باید سعی کنند در حد امکان رفتارشان به رفتار او شباهت داشته باشد. زهد در کلام امیرالمومنین علیه السلام نطلبیدن دنیا نیست بلکه بدین مفهوم است که هرگاه آدمی به اندازه نیاز داشته باشد، باید به آن بسنده کند تا وقتی که آن داشته ها به مصرف برسد و او دوباره نیاز یابد، آن گاه در پی به دست آوردن باشد. سرور آزادگان امام حسین علیه السلام نیز می فرمایند: ای لذت جویان! مطمئن باشید که دنیا ناپایدار است و دل بستن به سایه ناپایدار، جز حماقت نیست. امام صادق علیه السلام می فرمایند: زهد، بهترین وسیله است که می تواند آدمی را به مرحله والای سعادت و کمال رهنمون سازد. راز زهدورزی بعضی از فرزانگان 1 مبارزه منفی با بیگانگان 2 همدلی با طبقات محروم اجتماع 3 سبکبار زیستن و پرهیز از تکلفات 4 اندیشیدن به مسئله حسابرسی 5 استفاده از فرصت 6 تواضع پیشگی و توجه به ناپایداری دنیا است. حقیقت زهد بدون ارتباط با مردم و تلاش درزندگی و داشتن ثروت اصلا مفهوم ومعنی پیدا نمی کند، زیرا زهدی که در اثر انزوا و فقر و نداری پیدا شود از آثار طبیعی نتوانستن است نه به لحاظ زاهد بودن، در نتیجه زهد داشتن وقتی معنی و مفهوم پیدا می کند که انسان در عین حالی که در متن جامعه اهل تلاش و با دست پر باشد باز هم خدا و خلق را فراموش نکند. اقسام زهد عبارت از: زهد به اعتبار ذات که همان ترک دنیا و بی میلی است و به اعتبار ( مرغوب عنه) آنچه ترک می شود و به اعتبار مرغوب لاجله. اقسام زهد در علم عرفان عبارت است از: زهد برای دنیا زهد از دنیا و زهد در دنیاست. مراتب و درجات زهد: مرتبه اول، زهد خائفان است، مرتبه ی ( متوسط) دوم زهد امیدواران و مرتبه سوم یا همان مرتبه علیا زهد اخصّ خواص است. ارکان زهد اسلامی، اعتماد به خدا و اخلاص کامل اجتناب از محرمات و پرهیز از شبهات و پرهیز از آرزوهای ناصواب می باشد. زهد اسلامی بر سه پایه یا اصل استوار است اول اینکه بهره گیری مادی از جهان و تمتعات طبیعی و جسمانی، تنها عامل تأمین کننده ی خوشی و بهجت و سعادت انسان نیست، دوم اینکه سرنوشت سعادت فرد از سعادت جامعه جدا نیست و سوم اینکه روح، کانونی است در برابر کانون جسم. از نشانه های زهد این است که: 1 مدح و ذم در برابر فرد زاهد یکسان باشد.2 انس و الفتش با خدا باشد و شیرینی طاعت بر قلبش چیره شود. 3 به آنچه بدست می آورد یا از دست می دهد خوشحال و اندوهگین نمی شود و... عشق، ایثار، همدردی، پرهیز از تجمل اینها از بایسته ها و ضروریات زهد هستند. زهد یک حالت درونی است و در نفس ظاهر می شود. در این حال انسان نسبت به بعضی امور احساس بی میلی و عدم علاقه می کند و گذشتن از بعضی لذایذ و تمنیات برایش آسان می گردد. آزادی، یکی از فلسفه های زهد است و آزادی یعنی انسان از برقرارکردن ارتباط نفسانی با هر امری از امورعالم آزاد شود تا بتواند کمالات انسانی خود را جلوه گر سازد و از دیگر فلسفه های زهد می توان ایثار و همدردی را نام برد. عامل اصلی زهد، شناخت عالم و کسب یقین درباره آن است و پس از شناخت خداوند شناخت آخرت و بعد از آن شناخت درست دنیا و بعد هم خودشناسی از عوامل زهد محسوب می شود. از آثار زهد می توان به آثار روحی و اخلاقی، آثار اجتماعی، آثار معنوی و آثار اقتصادی شاره کرد. راههای تحصیل زهد: یکی راههای علمی و دیگری راههای عملی است. و در پایان هم به زندگی دو زاهد بزرگ اشاره شده که واقعاً هر آنچه که معنا و مفهوم زهد است را در خود پیاده کرده اند.
دنیادوستی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
سکینه بافنده بیلند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق با عنوان دنیا دوستی نوشته شده است که با هدف آشنایی بیشتر افراد با مسأله دنیا دوستی ، و راه حل های رهایی از دنیاپرستی تدوین شده است. امید است که بحث های موجود در این رساله و بیان راه کارهای آن مورد استفاده نسل جوان قرار گیرد، روش تحقیق، روش کتابخانه ای می باشد. در نگارش این تحقیق از کتب متنوع حدیثی مانند بحار الانوار نوشته محمد باقر مجلسی، کتب لغوی مانند فرهنگ فارسی نوشته محمد معین، کتب تفسیری مانند تفسیر نمونه اثر ناصر مکارم شیرازی ، استفاده شده است. انسان در طبیعت زندگی می کند ، به متاع دنیا و مظاهر آن نیازمند است، هیچ کس نمی تواند بدون بهره مندی از متاع دنیا زندگی کند از طرفی بعضی آیات قرآن دنیا را نکوهش کرده و مذموم دانسته است پس چطور با دنیا برخورد کنیم؟ آیا دنیا ممدوح است یا مذموم؟ حقیقت آن است که اگر رابطه انسان با دنیا براساس خواسته هایش باشد اینگونه دنیا شر محض و مخرب آخرت است ولی اگر رابطه با دنیا بر مبنای قواعد الهی باشد اینگونه رابطه با دنیا رابطه ای خدایی است و این چهره از دنیا سازنده آخرتی آباد است. امام علی علیه السلام نیز دنیا را از لحاظ حلال و حرام آن، شادی و گریه برای دنیا، سود و زیان آن و... مورد بحث قرار داده و خلاصه کلامشان این است که دنیا گرایی و دلبستگی به دنیا مذموم است ولی دنیایی که وسیله ای برای رسیدن به آخرت باشد دنیایی پسندیده می باشد. اهل دنیا افرادی پرخور و پرخواب و پرخنده و پرخشم اند، عذر خواه نیستند و عذر کسی را نمی پذیرند و... دنیاپرستان به خاطر حس دنیاطلبی خود حاضر ند دست به هر عملی بزنند تا منافعشان حفظ شود. با تمسخر مؤمنان ، تبعیض در احکام، افترا و دروغ بستن بر حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم تکذیب انبیاء، سستی در جهاد، تجمل گرایی عوامل زیادی وجود دارد که انسان را به رقابت بر سر دنیا می کشاند از جمله همنشینی با دنیا دوستان، روی آوردن به ثروت و دارایی ، آرزوهای دور و دراز، غفلت از مرگ و قیامت و... انسان، با هوش و درایت و تدبیری که دارد باید این عوامل را بشناسد و با شناخت درست پیدا کردن از دنیا و گذشتن از آرزوهای دور و دراز و با تدبر در آیات قرآن و سنت رسول خدا و... خود را از این خصلت ناپسند ( دنیا گرایی) رها کند.
دروغ از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه مهدوی فرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق بررسی رذیله ی اخلاقی « دروغ » از نظر قرآن و سنت است که به توضیح و توصیف این صفت ناپسند اخلاقی بر اساس آیات و روایات معصومین علیهم السلام می پردازد . این تحقیق مطالبی در مورد مصادیق کلی دروغ ، عوامل و پیامدهای دنیوی و اخروی و راه درمان آن بیان می کند و فلسفه تراشی و توجیهات نا به جای برخی افراد برای دروغ گفتن را رد می کند . تحقیق از نوع تحقیقات بنیادی است و روش جمع آوری اطلاعات در آن به شیوه ی کتابخانه ای بوده که به صورت فیش برداری ، مطالب جمع آوری شده است به اعتبار ماهیت این تحقیق توصیفی بوده و به اعتبار موضوع در ردیف تحقیقات دینی قرار می گیرد . در این تحقیق از منابع تفسیری مانند تفسیر« المیزان» علاّمه طباطبایی و « نمونه» استاد مکارم شیرازی و همکارانش و از کتب روایی مثل « بحار الانوار» علاّمه محمد باقر مجلسی و« اصول کافی» محمد بن یعقوب کلینی ، « میزان الحکمه» محمد محمدی ری شهری و از کتب اخلاقی مثل « معراج السعاده» ملاّ احمد نراقی ، « گناهان کبیره » عبدالحسین دستغیب و ... استفاده شده است . از جمله نتایج به دست آمده از این تحقیق این است که خواننده را با مصادیق مختلف دروغ ، عوامل مختلف به وجود آمدن این صفت و رسوخ آن را تا اعماق قلب آشنا می کند و او را از پیامدهای ناگوار دنیوی و برزخی در نهایت عذاب اخروی بر حذر می دارد و روش های علمی و عملی رها شدن از این رذیله و غلبه بر آن را به خواننده می آموزد .
کرامات حضرت مهدی ( عج)
نویسنده:
فاطمه هراتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تشیع سنبل مذهبی ناب و انسانی است که پوردگار تمامی نمادهای یک حکومت الهی را در آن خلاصه کرده است. تشیع دوازده امامی و فلسفه ظهور ، منجی نه تنها در این مذهب که در بسیاری از ادیان دیگر از مهم ترین مظاهر یک حکومت نوین بر پایه ظهور شخصی است که دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد. شخصیت این منجی در تعالیم ما با معجزات و کرامات آن حضرت عینی تر می گردد و مسلمانان از دوران کودکی آن حضرت چشمه هایی از فیض آن بزرگوار را درک کرده اند. نگارنده در این رساله قصد آن داشت کرامات و سرچشمه های فیض آن بزرگوار را در ادوار مختلف زندگی مورد بررسی قرار دهد. این تصور از چه زمانی نشانه هایی از آن منجی به جای گذشته شد و حضرت به عنوان آخرین امام شیعیان مطرح گردیده است از احادیث متواتر شروع شده و در دوران خردسالی آن حضرت پررنگ تر شد، و در آن دوران شیعیان از گهرهای وجودی دوازدهمین اختر تابناک بهره جسته اند. علاوه بر آن کرامات حجت در دوران غیبت صغری و ارتباط نواب اربعه با مردم نیز شمه ای دیگر از تشعشعات آخرین حجت است و در نهایت محقق حقیر بر آن شد دوران طولانی غیبت صغری را موشکافانه بررسی کرده و بسیاری از کرامات مکتوب و غیر مکتوب این دوران را استخراج کرده و زمینه معرفی حضرت را تا حد زیادی مهیا کند. و این دفتر تعداد 119 منابع و مأخذ دارد که این مجموعه ای شد از کرامات و معجزلت امام دوازدهم شیعیان در ادوار مختلف زندگی تاکنون، باشد که ظهورش هر چه زودتر مهیا گردد.
 تربیت فرزند از دیدگاه امام علی ( ع)
نویسنده:
کبری عسکریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق تربیت فرزند از دیدگاه امام علی علیه السلام است که دیدگاههای ایشان در مورد اهمیت، ضرورت و هدف تربیت فرزند را مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق در ابتدا به بیان مفاهیم کلی تربیت از دیدگاه امام علی علیه السلام که شامل معنای لغوی و اصطلاحی تربیت ، هدف و اهمیت تربیت ، برتری تربیت بر تعلیم و امکان و ضرورت تربیت می باشد می پردازد و در ادامه مطالبی در مورد ابعاد تربیت که شامل تربیت دینی و موارد آن از جمله رعایت آداب و سنن اسلامی هنگام تولد فرزند و نماز ، آموزش قرآن و ادب ، موعظه و همچنین پرورش استعدادهای اخلاقی مانند راستگویی ، شجاعت و سخاوت ، اعتماد به نفس و شادابی ، تربیت اجتماعی در خانواده و اجتماع و تربیت جسمانی بیان می شود . این تحقیق مطالبی را در مورد ابعاد تربیت که شامل: تربیت دینی، اجتماعی، اخلاقی و جسمانی می باشد بیان می کند. همچنین روشهای مختلف تربیت از جمله روش محبّت، تشویق و تنبیه، احترام به شخصیت فرد و روش الگویی مورد بررسی قرار می دهد. و همچنین روش های تربیت از دیدگاه امام علی علیه السلام که روش محبت ، تشویق و تنبیه ، روش الگویی و احترام به شخصیت فرزند می باشد بیان می شود . سپس عوامل مؤثر در تربیت که همان وراثت و محیط و خود محیط هم شامل خانواده، رفاقت و معاشرت، مدرسه و اجتماع است بیان می شود. تحقیق بنیادی است و روش جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای بوده، این تحقیق به اعتبار ماهیت توصیفی می باشد و به اعتبار موضوع جزء موضوعات دینی است. در این تحقیق از منابع روایی، از جمله بحارالانوار، محمد باقر مجلسی و اصول کافی ابی جعفر محمد کلینی و از فرهنگ لغت هایی همچون فرهنگ تفضیلی مفاهیم نهج البلاغه نوشته عبدالمجید معادیخواه و لغت نامه دهخدا اثر علی اکبر دهخدا استفاده شده است. از جمله نتایج به دست آمده در این تحقیق عبارتند از: تربیت یکی از حقوق فرزندان بر والدین می باشد، تربیت بر تعلیم برتری دارد، قانون وراثت از اصول مسلم اسلامی است، محبّت مهمترین روش تربیت می باشد. اصطلاحات کلیدی: تعلیم، تربیت، امام علی علیه السلام
نشانه های ظهور
نویسنده:
طاهره خاجوی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه : ,
چکیده :
امام زمان ( عج) در 15 شعبان 255 ه.ق دیده به جهان گشود و با قدوم خود جهان را منور نمود. همان طور که همه ی ما می دانیم تولد حضرت به امر ایزد منان پنهانی صورت گرفت تا از گزند دشمنان در امان بماند و روزی با ظهور خود پرچم برافراشته و شمشیر به دست جهان را از آماج و بلاهای دوران نجات دهد و حقوق از دست رفته مستضعفان را به آنان برگرداند. همه جهانیان اعتقاد به منجی آخرالزمان داشته و دارند و در تمام کتاب های دینی ادیان مختلف با نام های گوناگونی از ایشان یاد شده و به این باور رسیده اند هر هنگام که جهان از ظلم و جور طاغوتیان پر شود، کسی خواهد آمد و داد آنان را خواهد ستاند. البته باید بگوییم که حضرت به یکباره ظهور نخواهد کرد، بلکه نشانه ها و علامت هایی وجود دارد که موجبات فرج ایشان را فراهم می کند. این علامت ها و نشانه ها به دو دسته تقسیم می شوند. نشانه های حتمی و غیر حتمی. نشانه های غیر حتمی فراوانند که ممکن است به وقوع نپیوندند ولی امام زمان ( عج) ظهور کند، اما نشانه های حتمی پنج عدد هستند که باید به وقوع بپیوندند تا مقدمات ظهور آماده شود. بنابراین اگر هر کس از نشانه های ظهور مطلع باشد، می تواند در برابر حوادث و رخدادهایی که در آخر الزمان رخ می دهد، خود را بیمه
سیره اخلاقی سیاسی امام حسین ( ع)
نویسنده:
صدیقه مسرور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
امام حسین(ع) در سوم یا چهارم شعبان سال چهارم هجری در شهر مدینه دیده به جهان گشود. پدرش علی مرتضی ( ع) و مادرش فاطمه الزهرا(س) می باشد. امام حسین(ع) دارای خصوصیات اخلاقی ممتازی بودند از جمله سخاوت، شجاعت، تواضع، بردباری و ... امام حسین ( ع) مدت هفت سال از دوران کودکی خود را در زمان جد بزرگوار خود سپری کرد و در این مدت رسول خدا(ص) آنچه را از لوح محفوظ پذیرفته بود سر تا پا تمام را در خاطر مبارک حسین و ضمیر روشن او منطبق ومنعکس فرمود و پس از رحلت آن حضرت، مدت سی سال در کنار پدرش امیرمؤمنان(ع) زندگی کرد و در حوادث مهم دوران خلافت ایشان به صورت فعال شرکت داشت. پس از شهادت امیرمؤمنان(ع) در سال چهل هجری مدت ده سال در صحنه ی سیاسی و اجتماعی در کنار برادر بزرگ خود حسن بن علی(ع) قرار داشت و پس از شهادت امام حسن(ع)در سال پنجاه هجری به مدت ده سال، در اوج قدرت معاویه بن ابی سفیان، بارها با وی پنجه درافکند و پس از مرگ وی نیز در برابر حکومت پسرش یزید قیام کرد و حوادث تلخ و ناگواری را پشت سر گذاشتند تا سالام زنده بماند و سرانجام در روز شنبه دهم محرم سال شصت و یک هجری بعد از نماز ظهر به شهادت رسید در حالی که مظلوم و عطشان و صابر بر بلایا بود. سن امام حسین(ع) در آن زمان پنجاه و هشت سال بود. زیارت امام حسین(ع) فضیلت بسیاری دارد چنان که از حضرت صادق(ع) روایت است که فرمودند زیارت حسین بن علی(ع) واجب است بر هر که اعتقاد و اقرار به امامت حسین(ع) دارد.
حقوق و وظایف زن و شوهر در اسلام
نویسنده:
سمیه صلواتی کنگ سفلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق بیان کنندة حقوق و تکالیف بین زوجین می باشد که در آن سعی شده است بیشتر از آیات و روایات رسیده در این زمینه استفاده شود. یکی از اهداف کلی این تحقیق، آشنایی هر چه بیشتر زوجین به خصوص نسل جوان با وظایف و حقوق خویش و طرف مقابل ( همسر) است تا زوج های جوان با انجام دادن این تکالیف زندگی شیرین و لذت بخش را تجربه کنند. امتیازی که این تحقیق نسبت به تحقیق های پیشین دارد استفاده کردن از نظرات دانشمندان به اضافه آیات و روایات وارده در این زمینه است. برخلاف بعضی از تحقیق ها که فقط به ذکر روایات بسنده کرده اند. در این تحقیق دربارة معنای لغوی ازدواج، اهداف آن، اهمیت ازدواج، حقوق و وظایف زن نسبت به شوهر و همچنین حقوق و وظایف شوهر نسبت به زن صحبت شده است. منابعی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته بیشتر کتابهای « آیین همسرداری»، اخلاق در خانه و خانواده، راهنمای خانواده، هنر همسریابی، ازدواج موفق و ... و همچنین کتابهای دینی مانند بحارالانوار، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه مورد استفاده قرار گرفته است. روش تحقیق به صورت کتابخانه ای و با مراجعه به کتابخانه های آستان قدس رضوی، کتابخانه آیت ا... مدرس ( کاشمر) و کتابخانه های شهید بهشتی و عصمتیه تربت حیدریه بوده است. کلید واژه: عزب، ازدواج، حق ( حقوق)
  • تعداد رکورد ها : 17