جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 17
حکومت اوهام (هابز و بحران اقتدار)
نویسنده:
محمد رجبی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
مکاتب فلسفی: انسان آغاز می شود (اگزیستانسیالیسم، هم به عنوان جنبشی فرهنگی و هم در قامتی فلسفی، معنای جدیدی به انسان داده است)
نویسنده:
برایان رای؛ مترجم: محمد رجبی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
شکوه و شکوفایی نگارگری
نویسنده:
کیهان فرهنگی,محمود فرشچیان,محمدعلی رجبی,محمدباقر آقامیری,مجید مهرگان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
بررسی مضامین شیعی در نگاره های عهد صفوی با تاکید بر دو نسخه حبیب السیر و احسن الکبار
نویسنده:
فاطمه رجبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
هنر شیعی در نگارگری ایرانی، حیطه‌ی وسیعی از مضامین عام اسلامی و مضامین خاص شیعی را در بر می‌گیرد. از آنجا که تصویرگری ائمه معصومین(ع) با تشکیل حکومت شیعه‌ی صفوی به نقطه‌ی اوج هنری خود می‌رسد، با تأکید بر نگارگری این عصر و با انتخاب دو نسخه‌ی حبیب‌السیر و نسخه‌ی أحسن‌الکبار، به مضامین خاص شیعی پیرامون زندگی و سیره‌ی امامان شیعه(ع) پرداختیم و ممیزات خاص تصویری آنها را برشمرده‌ایم. مضامین خاص شیعی در نگاره‌هایی وجود دارد که بر معتقداتی که وجه امتیاز شیعه از سایر فرق اسلامی محسوب می‌شوند، تأکید ورزیده و آن را موضوع و محتوای نگاره‌ها قرار داده است. در پایان‌نامه‌ی حاضر با دسته بندی و بررسی مضامین خاص شیعی، بر روی آن گروه از این مضامین تمرکز شده، که زندگی و سیره‌ی امامان معصوم شیعه(ع) را به تصویر کشیده است. همچنین در دو نسخه‌ِی مزبور مضامین عام اسلامی وجود دارد که با استفاده از نمادهای خاص تصویری، منطبق بر تفکر شیعی مصور شده است. در این پژوهش به این نتیجه دست یافتیم که دو نسخه‌ی حبیب‌السیر و احسن‌الکبار، آشکارا متعلق به هنر شیعی عصر صفوی می‌باشد.
جایگاه هنر در گستره شریعت
نویسنده:
علی اکبر صادقی رشاد، محمد رجبی، حبیب الله آیت اللهی، محمدرضا اسدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
تحولات ساختاری و محتوایی نگارگری در عصر صفوی
نویسنده:
مانلی میرقاید
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
عصر صفوی به لحاظ تحولات مهم سیاسی- اجتماعی، در تاریخ ایران پس از اسلام، نقطه عطفی است که با حکومت انقلابی شاه اسماعیل صفوی آغاز می گردد. نگارگری صفویه نیز مانند سایر شاخه های هنری از تأثیر این تحولات برکنار نماند و شاید بیش از شاخه های دیگر بتوان نشانه های تحولات سیاسی- اجتماعی را در آن مشاهده نمود.این نوشتار با نگاهی به چند و چون این تأثیرگذاری ها، سعی کرده تا تحولات نگارگری عصر صفوی به موازات تحولات اجتماعی آن مورد بحث و بررسی قرار دهد. یکی از این رویدادهای قابل توجه، تثبیت مذهب شیعه و دیگری گسترش رابطه با اروپاییان است که نمود آن بیش از هر پدیده هنری در نگارگری این عصر، قابل مشاهده است. از سوی دیگر، تحولات درونی نگارگری نیز، همچون مستقل شدن نقاشی از کتابت و واقع گرایی، روند تغییر در نقاشی ایرانی را تسریع نمود .در حقیقت، تغییرات ایجاد شده در نگارگری صفوی دو روند موازی بودند که اولی درونی و در ادامه سیر کُند و طبیعی تحول نگارگری ایران و دیگری سریع و انقلابی و تحت تاثیر مذهب تشیع و هنر اروپائیان شکل می یافت. از این میان،آنکه ادامه یافت و به تدریج فراگیر شد روند دوم بود.در این راستا، ابتدا به صورت اجمالی نگاهی خواهیم داشت به ساختار عصر صفوی و شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... آن روزگار، ونیز بررسی ویژگی های نگارگری در این دوره؛ در ادامه، نیز عوامل مهم، به ویژه آن دسته از که بیشترین تأثیر را بر تحولات نگارگری داشته اند، مورد بررسی قرار می گیرد؛ ویژگی هایی که با تأثیرپذیری از تحولات معاصرشان، به تدریج رنگ باخته و جای خود را به خصیصه های دیگری در هنر نگارگری سپردند که همگی به وضوح معلول شرایط اجتماعی آن دوران بودند. تشریح تأثیر این تحولات و تغییراتی که به تبع آن در نگارگری به وجود آمد، موضوع بخش دیگر این پژوهش است. در پایان هم تلاش شده تا با درنظر گرفتن تمامی این عوامل و نتایج، دیدگاهی مستند از تحولات نگارگری عصرصفوی ارائه گردد.این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی؛ و از نوع پژوهش های بنیادی می باشد که به منظور گسترش مرزهای دانش صورت خواهد گرفت؛زیرا در این پژوهش هدف، تحولات ساختاری و محتوایی نگارگری عصر صفوی می باشد. گردآوری اطلاعات نیز از طریق مطالعه کتابخانه ای، اسنادی و نیز مشاهده نمونه ها در موزه های داخلی و سایت های خارجی می باشد.
تبیین ریشه های ماهوی معراج و بازتاب آنها در حوزه تصویر با تأکید بر نگاره های معراج پیامبر گرامی اسلام(ص)
نویسنده:
زهرا عبداله
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
معراج پیامبر گرامی اسلام(ص) منشأ پیدایش برخی از فاخرترین آثار هنر اسلامی بوده است. نسخ مصور معراج‌نامه‌ها و تک رقعه‌های متعدد، مصداق این مدعا و نمود ذوق و اهتمام هنرمند مسلمان در نعت و مدح رسول اکرم(ص) است. در این رابطه پرسش اصلی رساله حاضر آن است که ریشه‌های ماهوی معراج کدامند و بازتاب آنها در متن و نگاره‌های معراج پیامبر اسلام(ص) چیست؟ هدف از انجام این پژوهش، مرور روایات عروج به ماوراء دنیا در تمدن‌های باستانی شرقی(هند و چین)، میانی(ایران، بین‌النهرین، مصر) و غربی(یونان و روم)، و سپس تاریخ ادیان ابراهیمی(یهودیت و مسیحیت)، به منظور تبیین ریشه‌های ماهوی معراج و تعیین نمود آن ریشه‌ها در معراج‌نگاره‌ها است.
کدام مخاطب؟ (درباره فردید و زمانه اش)
نویسنده:
محمد میلانی,محمد رجبی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
علم تمامیت طلب (نسبت علم و دین در گذر تاریخ)
نویسنده:
محمد رجبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 17