جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
دولة المستحيلة .. الإسلام والسياسة ومأزق الأخلاق الحداثي
نویسنده:
وائل حلاق
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
ابن تیمیه علیه منطقیان یونانی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Wael B. Hallaq (وائل ب. حلاق)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
USA: Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: ابن تیمیه، یکی از بزرگترین و پرکارترین متفکران اسلام قرون وسطی، منطق یونانی را مسئول نتایج متافیزیکی «بدعت آمیز» فلاسفه، متکلمان، عرفا و دیگران اسلامی می دانست. برخلاف غزالی که مابعدالطبیعه فلسفی را رد می کرد، اما منطق را پذیرفت، ابن تیمیه این دو را به طور ناگسستنی مرتبط می دانست. بنابراین او تصمیم گرفت تا منطق فلسفی را رد کند، وظیفه ای که در یکی از ویرانگرترین حملاتی که تا به حال علیه نظام منطقی مورد حمایت یونانیان اولیه، مفسران بعدی و پیروان مسلمان آنها انجام شد، به اوج رسید. استدلال او مبتنی بر رویکردی تجربی است که از بسیاری جهات نشانگر فلسفه‌های تجربه‌گرایان بریتانیایی است. ترجمه حلاق، با مقدمه ای اساسی و یادداشت های گسترده، برای اولین بار اثر مهمی را در اختیار مخاطبان وسیع تری قرار می دهد که مورد توجه متخصصان فلسفه باستان و قرون وسطی و مورخان منطق و فلسفه تجربه گرایانه و همچنین محققان خواهد بود. اسلام و اندیشه خاورمیانه
عقل، وحی و بازسازی عقلانیت: تقی الدین ابن تیمیه (متوفی 728/1328) و کتاب «درء تعارض العقل و النقل» یا «رد تناقض عقل و وحی» [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Carl Sharif El-Tobgui,Robert Wisnovsky (Supervisor2), Wael Hallaq (Supervisor1)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
McGill University,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این پایان نامه به بررسی خطوط کلی تلاش ابن تیمیه برای حل «تعارض» عقل و وحی در اسلام قرون وسطی متاخر در 10 جلد، 4000 صفحه مگنوم اثرش، دار تعارض العقل و النقل می پردازد. یا ابطال تضاد عقل و وحی، با شکستن و بازسازی نظام مند مقولات اساسی که بحث بر اساس آن ها شکل گرفته است. تعارض ادراک شده بین وحی و عقل بر تفسیر تعدادی از صفات الهی متمرکز است که فلاسفه و معتزله آن را از نظر عقلی غیرقابل دفاع می دانند، زیرا تصدیق آنها مستلزم تشبیه غیر قابل قبول خداوند با موجودات مخلوق است. این موضع در «قانون کلی» متکلم اشعری فخرالدین رازی به اوج رسید، که بیان می‌کند هرگاه تعارضی بین وحی و عقل پیش آید، باید به حکم عقل اولویت داده شود و وحی از طریق تفسیر استعاری. تاویل ابن تیمیه با پاسخی جامع با این ادعاها مقابله می‌کند و به تمامیت منطقی قانون جهانی حمله می‌کند، اما در عین حال هرمنوتیکی خودبسنده از نظر متنی را بیان می‌کند و اصلاح ریشه‌ای از هستی‌شناسی فیلسوفان، به‌ویژه نظریه واقع‌گرایانه کلیات آن‌ها را ایجاد می‌کند. سردرگمی بین آنچه به طور منطقی در ذهن وجود دارد و آنچه از نظر هستی شناختی در واقعیت خارجی وجود دارد. این به نوبه خود به او اجازه می دهد تا معرفت شناسی جدیدی را بر اساس سه راه اصلی برای کسب دانش، یعنی «هیس» یا ادراک حسی بسط دهد. «خبر» یا نقل گزارش (به ویژه وحی). و «عقل» یا علم عقلی (اعم از فطری و استنتاجی). این منابع معرفتی با مکانیسم تواتور تأیید می‌شوند و با مفهوم گسترده‌ای از فطره در زیر کمربندی قرار می‌گیرند. عناصر ناهمگون نظریه زبان ابن طیه، هستی شناسی و معرفت شناسی او در نهایت به ترکیبی می پیوندند که هدف آن تطبیق یک تصدیق گرایی قوی و منطقی قابل دفاع در برابر صفات الهی است و در عین حال از تشبیهی که عموماً توسط متأخران فرض شده است اجتناب می کند. سنت به طور اجتناب ناپذیری مستلزم آن است.
دولت غیرممکن: اسلام، سیاست و مخمصه اخلاقی مدرنیته [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Wael B. Hallaq (وائل ب. حلاق)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Columbia University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: وائل ب.حلاق به جرأت استدلال می کند که «دولت اسلامی» که با هر تعریف استانداردی از آنچه دولت مدرن نشان می دهد مورد قضاوت قرار گیرد، هم غیرممکن است و هم ذاتاً متناقض با خود. او با مقایسه تاریخ‌های حقوقی، سیاسی، اخلاقی و قانون اساسی اسلام پیشامدرن و اروپا-آمریکا، پذیرش و عملکرد دولت مدرن را برای مسلمانان مدرن بسیار مشکل‌ساز می‌داند. او همچنین به طور گسترده‌تری به نقد مخمصه اخلاقی مدرنیته می‌پردازد که هر پروژه‌ای را که صرفاً بر پایه‌های اخلاقی استوار باشد غیرممکن می‌کند. حلاق استدلال می‌کند که دولت مدرن نه تنها از مسائل جدی حقوقی، سیاسی و قانون اساسی رنج می‌برد، بلکه به دلیل ماهیت خود موضوعی را به وجود می‌آورد که با معنای مسلمان بودن یا زیستن به‌عنوان مسلمان بودن همخوانی ندارد. بر اساس معیارهای اسلامی، فناوری‌های دولت از خود به شدت فاقد ماهیت اخلاقی هستند و دولت اسلامی امروز، همانطور که حلاق نشان می‌دهد، برای پیشبرد شکل قابل قبولی از حکومت شرعی واقعی کار چندانی انجام نداده است. نبردهای قانون اساسی اسلام گرایان در مصر و پاکستان، شکست های حقوقی و سیاسی اسلامی انقلاب ایران و ناامیدی های مشابه این واقعیت را نشان می دهد. با این وجود، دولت الگوی مورد علاقه اسلام گرایان و علما (روحانیون مسلمان) باقی می ماند. حلاق با فراهم آوردن راهی برای تحقق زندگی طیبه، به منابع غنی اخلاقی تاریخ اسلام روی می آورد. او در این مسیر ثابت می کند که «بحران های اسلام» سیاسی و دیگر «بحران های اسلام» منحصر به جهان اسلام و مذهب اسلام نیست. این بحران ها جدایی ناپذیر از شرایط مدرن شرق و غرب هستند و مسلمانان با اذعان به این مشابهت ها می توانند با همتایان غربی خود تعامل موثرتری داشته باشند.
الدولة المستحيلة: الإسلام والسياسة ومأزق الحداثة الأخلاقي
نویسنده:
وائل حلاق؛ ترجمة: عمرو عثمان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
دوحه - قطر: المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات,
گزارش نشست نقد و بررسی کتاب تاریخ تئوری های حقوقی اسلامی
نویسنده:
وائل بن حلاق
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله , نقد و بررسی کتاب
  • تعداد رکورد ها : 6