جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18
صله رحم از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
صدیقه حقوقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق صله رحم از دیدگاه قرآن است. هدف تحقیق شناساندن صله رحم و اهمیت آن در تعالیم دینی و جایگاه آن در زندگی افراد است. در کتابهایی که قبلاً به چاپ رسیده تا حدودی به این موضوع پرداخته شده و در هر کدام یک قسمتی از موضوع را آورده است که در این تحقیق سعی شده تمام جوانب موضوع بررسی شده و مطالب به صورت خلاصه در یک مجموعه جمع آوری گردد. این تحقیق با توجه به نوع هدف بنیادی می باشد و موضوع آن دینی- اخلاقی است. فعالیت انجام شده در روند تحقیق کتابخانه ای است که با فیش برداری از اسناد و مدارک معتبر و موجود در کتابخانه ها به توصیف آن در پنج فصل پرداخته می شود. در فصل اول واژه صله رحم تعریف شده و مصادیق آن بیان شده است. فصل دوم به صله رحم در آیات و روایات پرداخته و اهمیت آن را از نظر قرآن و سخنان معصومین? بیان کرده است. در فصل سوم آثاری که صله رحم در زندگی دنیوی و اخروی فرد و همچنین آثار اجتماعی آن مطرح شده است. در فصل چهارم به بررسی قطع رحم و مباحث پیرامون آن و همچنین مجوزات قطع رحم و پیامدهای شوم آن پرداخته است. فصل پنجم نیز علل ضعف صله رحم را بیان کرده و سپس راههای پیشگیری از ضعف و تقویت بیشتر روابط بین خویشاوندان را بیان کرده است. از آنجا که صله رحم تأثیر زیادی بر زندگی دنیوی و اخروی فرد دارد، انسان می تواند با ایفای آن از ثمرات مفید آن در زندگی بهره مند شده و از عقاب قطع رحم که از گناهان کبیره است دور بماند.
صله رحم از منظر آیات و روایات، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
مریم ازکیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
صله رحم یکی از مهم ترین راهبردهای اخلاقی حقوقی اسلام است. در این رساله میزان و چگونگی رابطه عاطفی با خویشاوندان و جامعه مورد بحث قرار می گیرد. صله ی رحم از منظر آیات و روایات آثار و و پیامدهای فردی و اجتماعی آن محور و موضوع بحث این رساله است. خداوند متعال آدمی را در مسیرکمال به حال خود رها نکرده است چرا که علاوه بر هدایت بیرونی درون انسان را به نیروهایی مجهز نموده که او را در راه سعادت راهنمایی می نماید. یکی از این سرمایه ها و ارزش های انسانی که دین معرفی می کند صله رحم و دیدار خویشاوندان است. در قرآن کریم و روایات اسلامی بر صله رحم تاکید فراوان شده است و آن عبارت است از اینکه از خویشاوندان خویش سرکشی کنید و از آنان دلجویی نمایید و اگر در زندگانی آنان مشکل یا کمبودی داشتند برای رفع آن در حد توان سعی و تلاش کنید و ضرری را متوجه آنان نسازید. اکنون مجموعه مباحث این رساله را که به لطف الهی در پنج فصل تنظیم شده به طور مختصر بیان می شود: فصل اول: شناخت صله رحم تعریف لغوی صله و تعریف لغوی رحم و اهمیت آن در آیات و روایات و اقسام و مصایق صله رحم. فصل دوم: مراتب صله رحم 1. انفاق زبانی 2. انفاق فعلی 3. انفاق قلبی 4. انفاق مالی و سپس در مورد حدود بهترین و اهداف و آداب صله رحم. فصل سوم: راهکارهایی برای افزایش صله رحم آثار دنیوی : فراوانی روزی حلال- جلب حمایت خویشان- ایجاد تعاطف میان خویشان و ... آثار اخروی: جواز بهشت- سریع ترین پاداش و تامین حوایج اخروی. فصل چهارم: موانع صله رحم اگاه نبودن به حقوق و تکالیف متقابل، تحرک اجتماعی و تحرک جغرافیایی و حاکمیت عقاید و باورها ی متعارض. فصل پنجم: عواقب ترک صله رحم محرومیت از بوی بهشت و اینکه ترک کننده صله رحم ورد لعن خداوند قرار می گیرد.
شفاعت در قرآن و سنت
نویسنده:
عاطفه یمینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پژوهش حاضر بررسی مسأله شفاعت از دیدگاه قرآن و سنت است. شفاعت یکی از باورهای عمیق شیعه می باشد، امّا این باور گاهی با تصورات غلط مورد خدشه قرار گرفته است. عده ای گمان می کنند به صرف شیعه بودن و انجام عملی خاص مورد شفاعت قرار می گیرند و در انجام تکالیف الهی و اوامر و نواهی خدای سبحان دچار تسامح می شوند. لذا ضروری است با نگاهی دقیق و عمیق به مسأله شفاعت این تصورات غلط را از میان برداشت و شرایط کسانی را که مورد شفاعت واقع می شوند بررسی نمود. این پژوهش در 3 فصل تنظیم گردیده است: در فصل اول مفهوم شفاعت و دسته بندی آیات قرآن در مورد مساله شفاعت و دیدگاه های مختلف در این زمینه بررسی شده است. شافعان و مشفوعان عنوان فصل دوم این رساله می باشد که به بررسی صفات و ویژگی های شافعان و مشفوعان پرداخته است. شبهاتی که در مورد مساله شفاعت مطرح شده در فصل سوم این رساله بررسی شده است. منابع مورد استفاده در این پژوهش متون اسلامی است ( قرآن کریم، کتب روایی، تفاسیر و ...) که محقق با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به بررسی موضوع مورد نظر همت گمارده است. نتایجی که از این پژوهش حاصل آمد: 1.ماده شفاعت و مشتقات آن در 26 آیه قرآن آمده که 24 آیه آن، مربوط به شفاعت مورد بحث ما می باشد، واضح است که کثرت آیات قرآن مجید، در یک موضوع حاکی از اهمیت آن است. 2.شفاعت کنندگان به اذن خدا عبارتند از: پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم ، اهل بیت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم ، علما، شهیدان، قرآن، خویشاوندان، امانتداران امین و ... . 3. شرایط شفاعت عبارتند از: ?مسلمان باشد و از امت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم محسوب شود. ?محب اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم باشد و ... . 4. اعتقاد به شفاعت پدید آورنده امید در دل ها و مایه بازگشت گنه کاران در نیمه زندگی به سوی خدا است.
رشد از منظر قرآن کریم ( بررسی مفهوم، عوامل، آثار و موانع رشد انسان از دیدگاه قرآن)
نویسنده:
طیبه برزگرنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان نوشتاری را که پیش رو دارید ، رشد از منظر قرآن کریم است و به بررسی مفهوم رشد، عوامل، آثار و موانع رشد انسان از دیدگاه قرآن می پردازد. هدف از این پژوهش ، گردآوری مطالبی منسجم از انواع رشد انسان و مسائل مربوط به آن از منظر قرآن کریم است ، که در اثر کم توجهی به چنین مسأله ی مهمی، ضرورت پژوهش درباره ی آن بیش از پیش احساس می شد. رشد به معنی راه یافتن به خیر و صلاح و قرار گرفتن در مسیر آن و به مقصد رسیدن است بنابراین می توان گفت رشد شاخص خردورزی است به طوری که فرد رشید دارای کمال عقل بوده و از هرگونه گمراهی و انحراف به دور می باشد. رشد و هدایت دو کلمه ای هستند که معمولا با هم به کار می روند ولی در معنا کمی با هم متفاوتند. رشد فقط در امور پسندیده کاربرد دارد، اما هدایت هم شامل امور پسندیده و هم شامل امور ناپسند می شود مثل هدایت به جهنم . بدین جهت می توان گفت هدایت اعم و رشد أخص از آن می باشد. غیر از آیه ی 6 سوره ی نساء که رشد جنبه ی اقتصادی را داراست در سایر آیاتی که رشد و صیغ و مصادر گوناگونش آمده منظور ، جنبه ی هدایت ، کمال راه و کمال عقل انسان است. شایان ذکر است که قرآن برای جنبه ی جسمی رشد این واژه را به کار نبرده ولی تا انسان مراحل خلقت را با موفقیت به پایان نبرد و به رشد خویش نرسد و همچنین تا با سلامتی عقل و روح به دنیا نیاید نمی تواند لیاقت و شایستگی گام نهادن در راه رشد و کمال را داشته باشد . جنین قبل از تولد یازده مرحله را طی می کند تا انسان کاملی شود بعد طی یک مرحله ی سخت و دشوار به دنیا می آید و پس از تولد هم مراحل گوناگونی را پشت سر می گذارد که بلوغ یکی از آنهاست. بلوغ در قرآن کریم انواع مختلفی دارد. از جمله ی آنها بلوغ اشدّ که در آن شخص به رشد عقلی رسیده است و در آیات مختلف ، متفاوت است مثلا رشد عقلی ای که برای اعطای علم و حکمت به پیامبری چون یوسف یا موسی ( علیهما السلام) لازم است با رشد عقلی ای که برای دادن مال به شخص یتیم مورد نیاز است خیلی فرق می کند. عوامل رشد دهنده ی عقل زیادند از جمله تحرک و فعالیت خود عقل ، رویارویی با مشکلات و... اما رشد عقلانیت از دیدگاه قرآن کریم در سایه ی حواس پنج گانه ، نظر ، تعقل ، تفکر و تذکر بدست می آید. رشد از دیدگاه فقها هم مورد بررسی قرار گرفته است. آنها معتقدند رشد ملکه ایست که شخص را از تباه کردن مال و خرج کردن آن در اموری که شایسته ی اعمال عقلانی است باز می دارد و سفیه را فردی می دانند که قدرت نگهداری دارائی و توجه به حال خود را ندارد و اموال خود را نابه جا مصرف می نماید طوری که معاملات او براساس زیرکی و جلوگیری از مغبون شدن نیست. رشد ملاکهایی هم دارد که عمده ی آنها عبارتنداز: شرع ، عقل و سیره ی عقلا. از جمله مطالب دیگری که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته عوامل زمینه ساز رشد خرد است که با کمک گرفتن از آیات کریمه ی قرآن می توان ایمان به خدا ، خود قرآن ، مشورت ، تقوا، گردش در زمین و... را نام برد و اموری را هم لازمه ی امر رشید دانسته که اطاعت و ولایت ، احاطه ی خبری و جامع نگری، انتخاب أحسن و ... مواردی از آن می باشد. هرچه افراد جامعه مؤمن تر و رشد یافته تر باشند روابط بین آنها سالم تر و انسانی تر می شود، به حقوق هم احترام می گذارند و جایی برای رذائل اخلاقی مثل حسد ورزیدن ، غیبت کردن ، تهمت زدن ، دروغ گفتن و... باقی نمی ماند. بر سر راه رشد ، موانعی هم در کمین انسان نشسته اند که از درون و برون او را مورد هجمه ی خود قرار می دهند مانند شرک، کفر ، شیطان ، تکبر ، فسق ، اسراف و .... مطالب فوق در چهار بخش و ده فصل سامان یافته است . عناوین بخشها عبارتنداز : مفهوم شناسی رشد، انواع رشد انسان در قرآن ، ملاکها و عوامل رشد، لوازم ، آثار و موانع رشد انسان در قرآن . نوع منابع استفاده شده عمدتا کتب لغوی مانند مجمع البحرین ، تفاسیر قرآن شیعه و اهل سنت از جمله التبیان فی تفسیر القرآن ، مجمع البیان فی تفسیر القرآن ، جامع البیان عن تأویل آی القرآن ، الکشاف عن حقایق التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل می باشد. روش تحقیق براساس نوع و هدف بنیادی،به اعتبار موضوع تحقیق دینی، به اعتبار روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای، براساس ماهیت و روش توصیفی و کمی تحلیلی است. فرضیه ها شامل این موارد می شود: اثرات رشد یافتگی در انسان تأثیر مستقیم در جامعه دارد. از لوازم رشد انسان اطاعت و ولایت، احاطه ی خبری ، جامع نگری و انتخاب احسن می باشد. بلوغ اشد امری نسبی است و با توجه به آیات کریمه ی قرآن در مورد حضرت موسی و یوسف ( علیهما السلام) و یتیم با هم متفاوت است که در طول پژوهش به اثبات رسیدند. در پایان لازم به تذکر است که نظر به اهمیت موضوع و کثرت شبهه ها و پرسشها پیرامون موضوع، ارائه ی تحقیقات مشابه ضروری می نماید.
 سیری در زندگی شیخ حر عاملی و کتاب وسائل الشیعه
نویسنده:
فاطمه بهبودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق پایانی سیری در زندگی شیخ حرعاملی و کتاب وسایل الشیعه وی است که با انگیزه ایجاد آشنایی خوانندگان با یکی از کتابهای مهم روایی، گردآوری گردیده است. همچنین سعی شده است که میزان وثوق و اعتبار این کتاب روشن گردد. علاوه بر این تحقیق حاضر، در محدوده آشنایی با شخصیت مؤلف و آشنایی با کتاب وسائل الشیعه و مروری بر شرح ها و ترجمه ها و معجم هایی که بر آن نوشته شده است. در این پایان نامه سعی شده مطالب به صورت منسجم در اختیار خوانندگان قرار گیرد. برای دست یافتن به اطلاعات از کتابخانه آستان قدس رضوی، دفتر تبلیغات اسلامی، کتابخانه مدرسه علمیه نرجس?استفاده نموده ام. در این تحقیق علاوه بر استفاده از منابع دست اول از تحقیقات و کتابهای معاصر و جدید هم مطالبی آورده شده، همچنین در مواردی، بخشی از آثار معاصران، عیناً نقل شده و گاهی همراه با تغییرات اندکی در عبارات و الفاظ و در بعضی موارد از تحلیل شخصی استفاده شده است. این تحقیق در 3 بخش و 7 فصل سامان یافته است. در بخش اول شامل 2 فصل است. فصل اول زندگی نامه محمد بن حسن حرعاملی، محل و زمان تولد، خاندان و عنایات معصومین به او و القاب وی بیان می شود. فصل دوم سفرها و علت هجرت و زمان و مکان وفات وی مشخص شده است. در بخش دوم که شامل 3 فصل است. فصل اول با اساتید و شاگردان شیخ آشنا می شویم و فصل دوم تألیفات شیخ که در موضوعات گوناگون نوشته شده معرفی می شود. فصل سوم، درباره عقاید اخباری گری و جایگاه آن و ارتباط شیخ حر با این جریان فکری توضیح مختصری داده شده و سخنان بعضی از علمای بزرگواری که او را مورد تحسین قرار داده اند ذکر شده است. بخش سوم نیز شامل 2 فصل است. فصل اول آن مروری بر کتاب وسایل و در ابتدا آشنایی با جوامع ثانویه و انگیزه شیخ حر در تألیف آن و اعتبارش اشاره گردیده است و نیز سبک و زمان نگارش این کتاب ارزشمند و دیدگاه علماء بر این کتاب بیان شده است. فصل دوم نیز به کتابشناسی وسایل پرداخته شده و با کتابهایی چون جامع الاحادیث، مستدرک الوسایل و تصحیح و تلخیص، فهرست نویسی، معجم نگاری و شروح و تک نگاری وسایل آشنا می شویم. در پایان آنچه از این پژوهش حاصل گشت، آشنایی با یکی از علماء بزرگوار و عالیقدر و یکی از مهمترین آثار و تألیفاتش بالاخص کتاب وسایل الشیعه می باشد. همچنین او را به عنوان الگویی می یابیم که با همت والای خود توانسته از یک روستا به پا خیزد و تمام قرون پس از خود را تحت تأثیر آثار خود قرار دهد. واژگان کلیدی: شیخ حرعاملی، وسایل الشیعه، کتب اربعه، کتب اربعه متأخره
ولایت فقیهان جامع الشرایط از دیدگاه قرآن، سنت و عقل
نویسنده:
اعظم حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقبق حاضر که در چهار فصل بیان شده است، به بررسی و اثبات حاکمیت وزمامداری فقیه جامع الشرایط درجامعةاسلامی، با ارائة دلائلِ؛ الف. نقلی؛ که عبارت است از قران وروایات وارده از معصومین علیهم السلام و ب. عقلی. می پردازد. فصل اول این تحقیق، به کلیات تحقیق، همانند: تبیین مساله،پیشینةتحقیق،واژگان کلیدی و...اختصاص یافته است. در فصل دوم، به اثبات ولایت فقیه از دیدگاه نقل، که همان ایات شریفه وروایات واردة از معصومین علیهم السلام در این باب می باشد،پرداخته شده است. که ازمیان آیات شریفه شش ایه، واز روایات هفت روایت، بیان گردیده ومورد ارزیابی واقع شده است . در پایان فصل نیز، وجودیاعدم وجود اجماع علماء دین بر مدّعا به عنوان یک دلیل غیر مستقل از روایات، تبیین شده است . فصل سوم، به اقامة دلیل عقلی اعم از دلیل عقلی محض یا غیرمحض بر اثبات ولایت فقیه ، می پردازد. فصل چهارم به تبیین چند شبهة مهم وارده بر زعامت وحاکمیت فقیه، وجمع بندی نهایی از تحقیق حاضر اختصاص یافته است .
ویژگی های قصص قرآن
نویسنده:
زهرا واثق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این تحقیق، ویژگی های قصص قرآن می باشد. قرآن کریم برای هدایت بشر از نقل داستان های گذشتگان و به خصوص داستان زندگی پیامبران الهی نیز بهره گرفته است که موجب پند و اندرز و عبرت انسان ها است. برای درک بهتر قصه های قرآن شناخت ویژگی های آن و بررسی پیرامون آنها ضروری است. مفهوم شناسی قصه های قرآن در گرو آگاهی از حقیقت قصه و همچنین شناخت واژگان مترادف آن می باشد. کاربرد واژه قصص در قرآن مجید به خبرهایی اختصاص یافته است که در گذشته اتفاق افتاده و با بیانی دنباله دار، تصویری هدفمند و عبرت آموز در ذهن مخاطب می سازد که در اصطلاح به آن قصه قرآنی گفته می شود. انواع قصه های قرآن شامل تاریخی، تمثیلی و غیبی می باشد. علم و دین درباره قصه دیدگاه خاصی را ارائه کرده اند. قصه در قرآن ابزاری برای هدایت، تربیت و آموزش، پشتوانه گسترش معرفت دینی، عامل جاذبه و کشش به پیام الهی و عبرت آموزی است. قصص قرآن از سه عنصر برجسته شخصیت، رویداد و گفتگو بهره گرفته است. در قصه های قرآن ویژگی هایی مانند خدامحوری، واقع گرایی، اصالت پیام رسانی، نظم آسمانی و توصیف عینی حوادث موج می زند. یکی از ویژگی های قصص قرآن تکرار است که اهدافی نظیر تبیین واقعیت ها و تکمیل تصویرها و تأکید مفاهیم دینی را دربردارد. اسرائیلیات و روایات نادرست در قصه های قرآنی وارد شده که عوامل پیدایش اسرائیلیات در حوزه اسلام ارتباط و همجواری مسلمانان با اهل کتاب و ممنوعیت نگارش و نقل حدیث نبوی می باشد. در مقایسه قصص در قرآن و عهدین، قصه خواب های یوسف علیه السلام در قرآن و تورات و همچنین قصه حضرت مسیح علیه السلام در انجیل و قرآن مجید مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد. با بررسی ویژگی های قصص قرآن به نتایج راهبردی و کاربردی دست خواهیم یافت که این نتایج را به طور خلاصه بیان می کنیم: 1. شناخت کامل تر از قصص قرآن و تاریخ زندگی پیامبران 2. علل استفاده قرآن از قصه 3. استفاده از قرآن به عنوان ابزار آموزش و هدایت برای دستیابی به مطالب مورد نیاز، با استفاده از روش کتابخانه ای، به کتب تفسیری، روایی و علوم قرآنی رجوع شده است.
نگاهی به اوصاف قرآن کریم از منظر آیات و روایات ( جلوه ی حق)
نویسنده:
مریم فضائلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این تحقیق ، تبیین اوصاف قرآن مجید در آیات و روایات می باشد. برای شناخت قابل قبول از قرآن، این نسخه شفابخش الهی، شناخت ویژگی های آن و بررسی پیرامون آن ها ضروری است. هویت و حقیقت هر شئ و شناساندن دقیق آن در گرو آگاهی به خصوصیات آن شئ است. قرآن مجید نیز از این قائده میتثنی نمی باشد. ماهیت و حقیقت کلام الهی در قرآن علمی ( قرآن مجید) و همراهی آن با قرآن عینی ( عترت(ع)) مورد بحث قرار گرفته است. قرآن ، کتاب، ذکر و فرقان از اسامی این کتاب آسمانی است که از اوصاف بی بدیلی برخوردار بوده که عقل هر منصفی را به خود جذب می کند. قرآن ، والاترین مخلوق الهی و بهترین سخن خدا، عزیز، کریم، مبارک، عظیم، مجید و مبین احتیاجات اعتقادی ، اخلاقی و عملی بشریت بوده، و عصاره علم اولین و آخرین در آن موجود می باشد. عبارات ، اشارات، لطائف و حقایق قرآن بی نظیر و پرفایده است. قرآن مجید، مصدق کتب پیشین و مهیمن بر آن هاست. حق است، و از حق تراوش یافته، و فارق بین حق و باطل است، از احکام و اتقانی عجیب برخوردار بوده، لذا قول فصل و مصون از هرگونه شک و ریب است. قرآن حکیم عاری از هر گونه نقص و شک و اختلاف و سستی ، سراسر نور و هدایت بوده، و مظهر اسم هادی و مضل است. صراط مستقیم که تنها راه نجات است در وجود نورانی ثقلین تجلی یافته است. قرآن مجید ، منادی انذار و تبشیر و شافی امراض و آلام جسمی و روحی است، و از مظاهر شاخص رحمت بی کران پروردگار عالم است. قرآن کریم ، جاودانه ای است که تا پایان جهان مادی و برپایی قیامت هدایت گر بشر، و در قیامت شافع دوستانش خواهد بود و جاودانگی آن بر دو پایه استوار است؛ خاتمیت آن و عزتی که آن را از هر گونه تحریف و نقصان مصون می دارد. رسلت قرآن ، جهانی است، پس زبان جهانی دارد و همگان در سیر الی الله و نیل به کمال و آرامش مادی و معنوی به او نیازمندند. بنابراین قرآن مجید، باید از مهجوریت خارج شود، تا در سایه دستورات آن، حکومت جهانی اسلام محقق گشته و بسریت حیران و حسرت زده معاصر ، راه نجات و سعادت را بپیماید. برای دستیابی به مطالب مورد نیاز ، با استفاده از روش کتابخانه ای ، به کتب تفسیری، روایی، علوم قرآنی، اعتقادی و اخلاقی رجوع شده است.
ملکه ی خبیثه: غیبت از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
اشرف سلیمی سیس
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«و لا یغتب بعضکم بعضا ایحب احدکم این یاکل لحم اخیه میتا فکرهتموه» « غیبت یکدیگر روا مدارید آیا شما دوست می دارید گوشت برادر مرده خود را بخورید البته کراهت و نفرت از آن دارید.» یکی از گناهان کبیره در قران مجید و روایات بر آن وعده عذاب داده شده غیبت کردن است. در میان مخلوقات هیچ احترامی بالاتر از احترام انسان نیست و در میان انسان ها احترام مسلمان و پس از آن احترام مؤمن و شیعیان چهارده معصوم ( ع) برترین درجه را به خود اختصاص داده است. غیبت آن است که انسان عیوب برادر مسلمان را در مورد اندام و بدن و اعمال و معاشرت و رفتار نقص اخلاقی و مذهب برای دیگران بازگو کند، و ذکر عیوب منحصر به زبان نیست بلکه هر گونه رمز، اشاره چشمک زدن، نوشت، و هر حرکتی که مقصود را بفهماند تحت عنوان غیبت مندرج می شود. اما انگیزه غیبت عبارت است از فرو نشاندن کینه، حسد، غضب، متهم کردن فرد، بدگمانی به افراد، تمسخر، شامل می شود. پیامدهای غیبت می تواند فردی و اجتماعی و اخروی باشد که از نظر فردی آبروی فرد در بین خانواده و اطرافیان از بین می رود. شخصیت اجتماعی افراد متزلزل می شود شخص غیبت کننده روز قیامت مانند سگ محشور می شد نان و غذایش گوشت مردار متعفن است. در مواردی نیز غبت کردن روا می باشد برای دادخواهی، مشورت برای ازدواج، رفع ظلم و ستم و نفاق، شهادت، نهی از منکر و ... بنابراین این تحقیق در سه بخش تنظیم شده است که بخش اول آن شامل دو فصل می باشد. در فصل اول به ارکان و علل غیبت پرداخته و در فصل دوم آن به آثار و قبیح ترین انواع غیبت اشاره شده است. و بخش دوم آن شامل دو فصل می باشد که در بخش دوم به ادله غیبت پرداخته شد که شامل دو فصل می باشد در فصل اول به دلایل حرمت غیبت ذکر شده است و در فصل دوم آن موارد جواز غیبت پرداخته شده است. در بخش سوم آن شامل دو فصل می باشد در فصل اول آن به شناخته و درمان غیبت اختصاص داده شده است. و در فصل دوم آن به علاج نظری و عملی مورد بحث قرار گرفته است. بنابر اهمیت غیبت در قرآن و مبارزه با این رذیله اخلاقی تحقیق خود را در این مورد با آیات قرآن و احادیث معصومین مستند نمودم زیرا اگر به آیات و روایات مستند شود تأثیر بیشتری در مخاطب خواهد گرفت. امید که این مطالب تلاشی در راستای از بین بردن این رذیله اخلاقی و روسیله ای در جهت رشد و تعالی انسان، جهت نیل به سوی اهداف بزرگ کمک و یاری رساند. همچنین در این تحقیق سعی شده به بعضی سؤالات پاسخ داده شود. و از خدای تبارک و تعالی خواستارم که این رساله حاضر که با صفا و اخلاص مزین گشته به یمن الطاف الهی و به عنایت اهل بیت ( ع) مورد توجه قرار گیرد.
نگاه اجمالی به دین
نویسنده:
مهری سعیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
دین مجموعه ای از عقاید و اخلاقیات و تکالیف فردی و اجتماعی است. با این که در زمینه « دین» کتاب ها و رساله هایی نوشته شده، اما احساس نیاز به پژوهش در این عرصه مرا بر آن داشت تا تحقیقی در این زمینه انجام دهم. این رساله با عنوان نگاهی اجمالی به مفهوم دین، از شش فصل تشکیل شده است. فصل اول: چیستی دین در این فصل به بررسی پیشینه دین، معنای لغوی و اصطلاحی آن، مفهوم دین در قرآن، وجوه و کاربرد آن در قرآن، دین فطری، دین حق و باطل، پرداخته شده است. فصل دوم: منشأ پیدایش دین که شامل: ادیان ابتدایی، خصوصیات عمومی انسان ابتدایی، نظریه فروید و کارل مارکس و نقد نظریات ایشان می باشد. فصل سوم: قلمرو دین در این قسمت به بررسی دیدگاه های کلی، تعریف دین، تفسیر جامعیت، ادله آن، دلیل عقلی بر جامعیت و دیدگاهی در قلمرو دین پرداخته شده است. فصل چهارم: انتظار بشر از دین این فصل شامل: تاریخچه بحث، مبادی تصوری مسأله انتظار بشر از دین، اقوال متفکران اسلامی معاصر و نمونه هایی از پاسخ اسلام به انتظار بشر می باشد. فصل پنجم: پلورالیسم دینی که به بررسی تعریف پلورالیسم، پیشینه آن، پلورالیسم دینی، ادله پلورالیست ها، دیدگاه قرآن درباره کثرت ادیان، نقد ادله پلورالیسم دینی از نظر قرآن، کاربرد پلورالیسم پرداخته شده است. فصل ششم: تعارض علم و دین این فصل شامل: تاریخچه تعارض علم و دین، مقصود از تعارض، اقسام آن، شرایط تعارض، مصادیق آن و راه های حل تعارض می باشد. در پایان رساله به نتیجه گیری و پیشنهاد پرداخته شده است و منابع مورد استفاده از این تحقیق متون اسلامی و تألیفات دانشمندان شیعی است که با استفاده از روش های تحقیقی و ترکیبی ( بنیادی – توصیفی – تحلیلی) صورت گرفته است. کلیدواژه ها عبارتند از: مفهوم دین- جامعیت دین- منشأ دین.
  • تعداد رکورد ها : 18