جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
فلسفه دین
>
مفهوم خداوند
>
خداباوری
>
صفات خداوند(فلسفه دین)
>
علم مطلق خداوند (فلسفه دین)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 13
عنوان :
مقالات فلسفی در مخالفت با خداباوریِ نامقید [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Arbour, Benjamin H.
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Taylor and Francis ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
علم ازلی الهی
,
علم الهی
,
ناسازگاری علم خداوند با اختیار انسان (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
خداباوری گشوده
,
علم الهی
,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین)
شابک (isbn):
9781315755700
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مجموعه جدید از مقالات دقیق فلسفی، تفسیر دانای مطلق الهی معروف به خداباوری باز را نقد میکند، که عمدتاً بر خداباوری باز با انگیزه فلسفی تمرکز میکند و استدلالهایی را ارائه میکند که معرفت الهی را در مورد احتمالات آینده در مواجهه با معضل آزادی و پیشدانش رد میکند. شانزده مقاله جدید این مجموعه که توسط برخی از مشهورترین فیلسوفان در موضوع مشیت الهی نوشته شده است، نشان دهنده تلاشی فلسفی برای بررسی جدی خداباوری آشکار است. آنها طیف گسترده ای از موضوعات را پوشش می دهند، از جمله: هستی شناسی زمان، متافیزیک سیستماتیک، الهیات هستی کامل، آموزه مسیحی تجسم، مسئله شر، و به طور کلی ماهیت معرفت الهی. مقالات فلسفی علیه خداباوری باز بحث را با مبارزه با ادعاهای خداباوری آشکار پیش می برد و برای موافقان و مخالفان این موضوع بحث برانگیز جالب خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خوبی خدا و شر خدا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
James Kellenberger
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Lexington Books,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
,
فلسفه دین
,
صفات خداوند(فلسفه دین)
,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین)
چکیده :
ترجمه ماشینی: متفکران دینی در سنت خداباوری مسیحی سعی کرده اند با ارائه یک تئودیسه، مشکل شر را حل کنند - اینکه چگونه یک خدای کاملاً خوب و قادر مطلق اجازه می دهد شر وجود داشته باشد. این کتاب سه تئودیسه سنتی و ایراداتی را که برانگیختهاند در نظر میگیرد: تئودیسه بهترین جهانهای ممکن لایبنیتس، تئودیسه اختیاری، و تئودیسه از نوع ایرنیایی. همچنین متاتئودیس ها و تئودیسه های محدود را در نظر می گیرد. با این حال، این کتاب با ارائه و پرداختن رویکردهای دینی به شر که از طریق مسئله دینی شرارت با شر مقابله نمی کند، از تفکر دینی سنتی فاصله گرفته است. در میان سه رویکرد دینی که به شر ارائه شده است، رویکرد اعتقاد ایوب مانند است. چنین رویکردی تجسم پذیرفتن شر از سوی ایوب به عنوان آنچه خدا داده است، در بلاغت خود بیان شده است: "آیا ما از دست خدا خیر را دریافت کنیم و آیا شر را دریافت نکنیم؟" (ایوب 2.10). عناصر مختلف اعتقاد ایوب مانند که در درون برای رویکرد آن به شر مورد نیاز است به طور انتقادی مورد بررسی قرار می گیرند و مشاهده می شود که چگونه یک رویکرد ایوب مانند به شر نه به دنبال راه حلی برای مشکل شر است و نه نیاز به حل آن دارد. دو رویکرد دینی دیگر نسبت به شر، در مقابل مسئله شر، تلاش برای کاهش شر در دنیا و عمل به بخشش است که هر دو با یکدیگر سازگارند و با پذیرش ایوب مانند شرور، که می توان آنها را با هم ترکیب کرد. همچنین در این کتاب راز و احسان خداوند به آن پرداخته شده است. همراهی با هر تئودیسه راز است (به معنای دینی آن به عنوان چیزی که فراتر از درک بشر است)، و تجربه راز خیر خدا که در جهان و از طریق شر می درخشد، در باور ایوب مانند تجسم یافته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درباره علم پیشین الهی و احضار گذشته [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Thomas B. Talbott
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
علم ازلی الهی
,
ناسازگاری علم خداوند با اختیار انسان (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا، زمان و معرفت (مطالعات کرنل درباره فلسفه دین) [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William Hasker (ویلیام هاسکر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Cornell University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
علم ازلی الهی
,
علم الهی
,
علم پیشین الهی
,
ناسازگاری علم خداوند با اختیار انسان (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
رابطه علم الهی واراده انسان
,
علم پیشین الهی و اختیار انسان
,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین)
شابک (isbn):
9780801422416
چکیده :
ترجمه ماشینی: در کتاب خدا، زمان و دانش، ویلیام هاسکر به بررسی مسائل عمده مربوط به علم خداوند نسبت به آینده در رابطه با زمان و آزادی انسان می پردازد: پیش آگاهی الهی، دانش میانی و بی زمانی الهی. اگرچه هاسکر بر مباحثی تمرکز می کند که در سی سال اخیر در درون فلسفه تحلیلی صورت گرفته است، اما هاسکر نیز موضوعات را در چارچوب تاریخ تأملات فلسفی و کلامی در مورد این موضوعات قرار می دهد. هاسکر از دیدگاه آزادی خواهانه با ارائه یک سری استدلال ها علیه امکان دانش متوسط شروع می کند. وی سپس تمام روشهای عمدهای را که به وسیله آنها از سازگاری پیشدانش و آزادی دفاع شده است، در نظر میگیرد و رد میکند: این ادعا که حقایق مربوط به باورهای گذشته خداوند، حقایق نرم (یا رابطهای) در مورد گذشته است، این ادعا که ما قدرت خلاف واقع بر گذشته، و این باور که ما قدرت ایجاد یا حتی ایجاد وقایع گذشته را داریم. سپس هاسکر مفهوم خدا را بهعنوان ابدی بیزمان بررسی میکند و آن را موقتاً قابل فهم مییابد. با این وجود، او ادعا می کند که آموزه بی زمانی الهی جدا از متافیزیک آگوستینی-نوافلاطونی که منبع تاریخی آن بود، انگیزه کافی ندارد. او با استدلال بر دیدگاهی که بر اساس آن آینده باز است و مشیت الهی مستلزم ریسک پذیری است، به پایان می رسد. خدا، زمان و دانش به طور شفاف و جذاب نوشته شده است سهم قابل توجهی در بحث معاصر در مورد آزادی و پیش آگاهی است. بحث و جدل در میان فیلسوفان دین، متافیزیکدانان، و متکلمان ایجاد خواهد کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعات آکسفورد در فلسفه دین جلد 1 [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Edited by JONATHAN L. KVANVIG
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Oxford University Press Inc., New York,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات مسیحی
,
فلسفه دین
,
خداباوری
,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
فیلسوفان دین قرن بیست و یکم
,
کتب فلسفه دین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه نانسی مورفی در باب فاعلیت خداوند در عالم
نویسنده:
تهامه انصاریان، نرگس نظرنژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فاعلیت الهی
,
افعال الهی
,
فیزیک کوانتوم
,
علم خدا به عالم
,
افعال واجب(حکمت نظری)
,
فلسفه دین
,
اصل علّیت
,
علم و دین (فلسفه دین)
,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
قوانین طبیعت ,
حق طبیعی ,
باور دینی ,
خودمحدودسازی اختیاری ,
علیّت از پایین به بالا ,
فعل خداوند در سطح کوانتومی ,
فعل الهی در قلمرو انسانی ,
چکیده :
نانسی مورفی، فیلسوف و متأله معاصر آمریکایی کوشیده است تا با استفاده از فیزیک کوانتوم، تبیین جدیدی از فاعلیت خداوند در عالم ارائه کند. به اعتقاد وی، هر نظریهای که در باب فاعلیت خداوند در جهان مطرح میشود، در صورتی پذیرفتنی است که با علم و الهیات سازگار باشد. مورفی برای تبیین دیدگاه خود در باب عملکرد خداوند در جهان از «علیت پایین به بالا» بهره میبرد. او خداوند را متغیر پنهان در سطح کوانتومی میداند. در نتیجه، با استفاده از عدم تعینی که در این سطح وجود دارد، فاعلیت خداوند را توضیح میدهد. از نظر مورفی هیچ رویداد تصادفیای در سطح کوانتومی وجود ندارد و هنگام رخداد فعل الهی، قوانین طبیعت نقض نمیشوند. در مقالۀ حاضر، پس از تلاش برای ارائة تبیین دقیقی از دیدگاه نانسی مورفی، نقدهای واردشده بر دیدگاه او طرح و بررسی شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین ماهیت علم خداوند از دیدگاه ویلیام آلستون و بررسی تطبیقی آن با دیدگاه شیخ اشراق
نویسنده:
حسین شوروزی، محمد سعیدیمهر، اعظم قاسمی، رضا ماحوذی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم الهی
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه دین
,
کلام تطبیقی
,
فلسفه تطبیقی
,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
باور ,
دیدگاه گزاره ای ,
نورالانوار ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
نظریه اضافه اشراقی ,
شهود مستقیم ,
علم خدا به مخلوقات ,
علم مطلق الهی و عمل ارادی ,
دیدگاه شهودی ,
الزامات عقلی ,
بازنمایی ذهنی باورها ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مسئلة ماهیت علم خداوند از مسائلی است که از دیر باز ذهن اندیشمندان و متفکران را به خود واداشته است. در فلسفة دین معاصر، ویلیام آلستون به این مسئله چیستی ماهیت علم خداوند میپردازد؛ آیا میتوان گفت علم خداوند همان باور صادق موجه است؟ در فلسفة اسلامی نیز علم را به دو قسم تقسیم میکنند؛ علم حضوری و علم حصولی. علم خداوند کدام قسم از این دو مورد است؟ علم حصولی یا حضوری؟ در این مقاله پس از بیان دیدگاه آلستون و شیخ اشراق در مورد علم خداوند، به این نظریه میپردازیم که این دو متفکر تا حدودی دیدگاه مشترکی در مورد علم خداوند پس از ایجاد دارند. نظریة شهود مستقیم آلستون و اضافیة اشراقیة سهروردی دو تعبیر از یک دیدگاه است. از دیدگاه آلستون علم خداوند را نمیتوان همان باور درنظر گرفت، چراکه باور با محدودیتها و الزاماتی مواجه است که همسو و سازگار با علم مطلق نیست. نظریة شهود مستقیم آلستون به این معنا است که خداوند مستقیماً جهان را شهود میکند و از این رو به آن علم دارد. همچنین آلستون نظریة متفکرانی را که معتقدند علم خداوند همان باور صادق موجه است رد میکند؛ زیرا انتساب آن به خداوند با تناقضاتی مواجه است. در این مقاله تلاش شده است تا با بررسی دیدگاه ویلیام آلستون و شیخ اشراق، دیدگاه این دو متفکر در مورد ماهیت علم خداوند تشریح شود و تفاوتها و شباهتهای آنها در این زمینه روشن شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظر سرمدی خدای ادیان و مسألۀ شرور گزاف
نویسنده:
صبا فریدونی، حسن حسینی سروری، علیرضا منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کمال مطلق
,
الهیات(کلام جدید)
,
شرور گزاف
,
شر
,
فلسفه دین
,
منظر سرمدی خداوند
,
تنزه الهی از زمان
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
,
ازلیت خداوند(فلسفه دین)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
الهیات بالمعنی الاخص ,
خیر محض ,
مسئلة منطقی شرّ ,
مسئله قرینهای شرّ ,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین) ,
خیریت خداوند(فلسفه دین) ,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین) ,
صورت مساله شر در منطق جدید ,
منظر زمان مند ,
چکیده :
در این مقاله نخست به این موضوع میپردازیم که چالش اصلی مسألۀ شر برای باور به خدای ادیان، وجود وضعیتهای ناگوار در عالم نیست بلکه وجود شرور گزاف است؛ یعنی تحقّق وضعیتهایی در جهان که بیش از سودمندی، ناگواری ایجاد میکنند. سپس با توضیح تفاوت منظر زمانمند و منظر سرمدی، میان شرور ظاهراً گزاف و شرور واقعاً گزاف، تمایز قائل میشویم و از این مدّعا دفاع میکنیم که شناخت قسم دوم با توجه به محدودیت منظر زمانمند ناممکن است و از این رو استدلال له یا علیه وجود این نوع از شرور امکانپذیر به نظر نمیرسد. پس از آن، چهار تقریر مشهور از مسألۀ شر را بررسی میکنیم و نشان میدهیم که وجود شرور گزاف، که روی دیگر سکۀ نبود خدای کامل مطلق است، به شکل پیشفرضهای آشکار یا نهان به این استدلالها وارد شده است و از این رو نتیجۀ مورد نظر از ابتدا در آنها مفروض بوده است. ضمن اینکه توسّل خداباوران به منظر سرمدی خداوند، عقیدۀ ایشان دربارۀ نبود شرور گزاف را پذیرفتنی میسازد. مدعای اصلی این نوشتار این است که مسألۀ شر قابل فروکاست به مناقشه دربارۀ گزاف بودن یا نبودن ناگواریهای عالم است و داوری دربارۀ این مناقشه به دلیل محدودیت منظر زمانمند مقدور نیست، بنابراین استدلال علیه وجود خدای ادیان از طریق شرور، نیازمند اثبات درستی یا محتمل بودن تحقق شرور گزاف در عالم است و در غیر این صورت نتیجۀ آن فراتر از مفروضات نخواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Vagueness and the Mind of God
نویسنده:
John Hawthorne
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
صفات خداوند(فلسفه دین)
,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد منطقی بودن مسئله «شرّ»
نویسنده:
محمد علی عباسیان چالشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شر
,
مسئلة منطقی شرّ
,
فلسفه دین
,
خداباوری
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
آزادی اراده (فلسفه دین)
,
صورت مساله شر در منطق جدید
کلیدواژههای فرعی :
قدرت الهی ,
خداشناسی پویشی (مسائل جدید کلامی) ,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی) ,
شرور و علم مطلق خدا ,
الهیات پویشی ,
صفات خداوند(فلسفه دین) ,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین) ,
خیریت خداوند(فلسفه دین) ,
آزادی اراده (فلسفه دین) ,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین) ,
بعد روانی مساله شر ,
تلازم وجود شر و اختیار ,
بعد جامعه شناختی مساله شر ,
چکیده :
فیلسوفان دین عموما بر این باورند که وجود شر در عالم نیرومندترین چالش در برابر اعتقاد به وجود خداست. آنها میان دو وجه از مسئله تفکیک قائل شدهاند: وجه «فلسفی/دفاعیهای» و وجه «دینی/روان-جامعهشناختی». وجه فلسفی/دفاعیهای به نوبه خود به دو «مسئله منطقی) و «مسئله بینهای» تحلیل شده است. «مسئله منطقی شر) بر آن است که میان اعتقاد خداباوران به وجود خدا و این واقعیت که در عالم شروری وجود دارندء ناسازگاری منطقی وجود دارد. راههای مختلفی برای پرهیز از این ناسازگاری پیشنهاد داده شده است. ملحدان» اعتقاد به وجود شر را انتخاب کردهاند و اعتقاد به خدا را همچون اعتقادی باطل کنار گذاشتهاند. خداباوران به راههایی دیگر متوسل شدهاند؛ گروهی از خداباوران تلاش کردهاند تا نشان دهندء اعتقاد به وجود خدا با اعتقاد به وجود شر قابل جمع است. این مقاله در پی آن است تا نشان دهد مسئله شر منحصرا منطقی یا حتی فلسفی نیست» بلکه مسئلهای روان - جامعهشناختی و ایمانی هم هست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 13
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید