جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
12. احکام کلامی
>
احکام خداشناسی
>
احکام ذات الهی
>
احکام ثبوتی ذات الهی
>
تنزیه الهی
>
تنزه الهی از حلول
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
عنوان :
کتاب التمهید فی شرح معالم العدل و التوحید
نویسنده:
الامام الموید بالله یحیی بن حمزه العلوی؛ تحقیق هشام حنفی سید
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبه الثقافه الدینیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
19. مسایل کلامی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
عدل الهی
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
پیامبر شناسی ,
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
خلق افعال ,
حقائق اکوان(اعیان ثابتة) ,
وجوب عصمت امام (ع) ,
تنزه الهی از حلول ,
شابک (isbn):
977-341-386-1
چکیده :
کتاب التمهید فی شرح معالم العدل و التوحید، تألیف المؤیدبالله یحیی بن حمزه علوی، امام زیدیان در قرن هشتم، کتابی است به زبان عربی با موضوع کلام اسلامی. نویسنده در این اثر به مباحث مختلف کلامی پرداخته و ردیههایی بر معتزله، اشاعره و شیعه اثناعشریه دارد. اختلافات عقیدتی او با شیعیان دوازدهامامی در این کتاب، در دلیل عقلی اثناعشریه بر وجوب اطاعت از امام و وجوب عصمتش و احاطه وی بر تمامی علوم است. این اثر به تحقیق هشام حنفی سید رسیده است. کتاب دارای دو بخش است. بخش اول دارای مقدمه محقق و محتوای مطالب در پنج باب (بخش) است. نویسنده در بخش دوم، محتوای مطالب را از باب ششم تا دهم، ادامه میدهد. یحیی بن حمزه، در آغاز کتاب، پنج وجه بر برتری علم کلام بر سایر علوم میآورد: اول: اینکه غرض از این علم، شناخت خداست و بدون شک او اشرف معلومات است؛ دوم: قوت و وثاقت ادله این علم؛ سوم: شدت احتیاج به آن؛ چون سعادت، اهم مطالب و اجل مقاصد ا نسان است؛ چهارم: احتیاج سایر علوم به این علم؛ پنجم: خساست ضد این علم و اینکه شرف الشیء یسفتاد من خساسة ضده. این کتاب از اهم مؤلفات امام یحیی بن حمزه علوی است. وی خلاصهای از اندیشهها و آرای فکری و کلامیاش را در آن ارائه کرده است. یحیی بن حمزه از ائمه زیدیه در قرن هشتم هجری و مرجع آرای کلامی آنان است. این اثر تمام مسائل کلامی و عقیدتی اسلامی را علاوه بر پاسخ به شبهاتی که ملحدان و مشککان در عقاید اسلامی وارد میکنند، داراست. دیدگاههای یحیی بن حمزه در این کتاب، حول تجزیه و تحلیل تمام نظرات در مسائل اعتقادی با روایت کلیه شواهد و سپس نقد و سنجش میان آنها بهصورت روشمند، دور میزند. نخستین چیزی که توجه خواننده را در روش امام یحیی بن حمزه به خودش جلب کرده و تحسینش را برمیانگیزد، تقسیم و دستهبندی نیکوی او از مطالب بهصورتی دقیق و مفصل است. این کتاب در ده باب نوشته شده؛ نویسنده در باب اول، از وجوب نظر (نگاه دقیق) سخن گفته و در باب دوم، درباره ادله اثبات صانع صحبت کرده است. وی باب سوم را به دو بخش تقسیم کرده: در بخش اولش، به پاسخ بیگانگان از اسلام (خارجین از اسلام) مانند فلاسفه و صائبه و طبائعیه و بتپرستان و دوگانهپرستان (ثنویان) و مجوس و باطنیه و مسیحیان پرداخته و در بخش دوم، بر مخالفین از اهل قبله (مخالفانِ مسلمان) مانند نظام و کعبی و صیمری پاسخ گفته و پس از آن به بحث از خلق افعال عباد، پرداخته است. او در این قسمت، عدل را اثبات کرده و ادله و شواهدی را بر این ارائه میکند که بندگان خودشان افعالشان را ایجاد میکنند و خودشان مؤثر در آن هستند. یحیی، در باب چهارم، از صفات الهی مانند قدرت و علم و حیات و سمع و بصر و ادراک و ارداه و کلام صبحت میکند و در باب پنجم، از صفات سلبیه ذات الهی؛ او در این قسمت، جسم و عرض بودن و متعلقات این دو را از خدا نفی میکند. همچنین جوهر بودن، متحیّز بودن، در جهت بودن (قابل اشاره بودن)، الم (ناراحتی)، لذت و دیده شدن با چشم را از خدا نفی مینماید و پس از آن از اسامی الله و کیفیت اجرای این اسامی بر او صحبت میکند. با پایان یافتن مباحث فصل پنجم، جلد اول کتاب نیز به پایان میرسد. یحیی بن حمزه در بخش دوم، مباحث کتاب را از باب ششم شروع میکند؛ وی در ا ین باب، افعال الهی و حسن و قبح عقلی را مطرح مینماید. او در باب هفتم، از نبوات و وجوب بعثت پیامبر و عصمت او سخن میگوید و سپس از پیامبری محمد مصطفی(ص). وی شبهات منکرین پیامبری آن حضرت(ص) را رد مینماید و پس از آن به سراغ مطرح کردن بحث معاد در باب هشتم میرود. معاد اخروی و چگونگی نابودی اجسام و صحت اعاده آن و رد شبهات منکرین معاد، از مباحث باب هشتم است. او در ادامه این باب، از اثبات عذاب قبر و امور سمعی متعلق به آخرت مانند میزان و صراط و نشر صحف نیز صحبت میکند. نهمین باب، به بحث از وعد و وعید و استحقاق ثواب و عقاب و صفت این دو و خلود و شفاعت اختصاص دارد. پایانبخش مطالب باب نهم، سخن از اسماء و احکام و حقیقت کفر و ایمان است. نویسنده در میان طرح این مباحث، از تکفیر هریک از مجبره و مشبهه توسط معتزله میگوید. در این بخش، همچنین بیان میگردد که مرتکب گناه کبیره از اهل نماز، مؤمن نیست (چنانکه مرجئه بدان معتقدند). همچنین کافر (چنانکه خوارج میگویند) و منافق (به اعتقاد حسن بصری) هم نیست، بلکه صرفا میتوان وی را فاسق نامید و گفت او دارای منزلتی بین المنزلتین است. دهمین باب کتاب که آخرین باب آن نیز هست، درباره امامت است. یحیی بن زید در این بخش به برخی از معتقدات شیعیان اثناعشری در باب امامت مبنی بر وجوب عقلی امامت، عصمت امام و احاطهاش به تمامی علوم و همچنین بر اعتقاد معتزله مبنی بر قول به اختیار در امامت، ایراد گرفته و سعی در ابطال آن دارد. وی سپس از احکام متعلق به دارالکفر و دارالفسق و دارالاسلام سخن گفته و کیفیت معامله با کفار را بیان میدارد؛ او آنان را در به دو بخش دستهبندی میکند: بندگان اوثان و اصنام (بتها) و نیران (آتشپرستان) و یهود و نصاری که به شریعت اسلام نزدیکند و پیامبران و کتابهایی بر آنان نازل شده است. یحیی، در پایان، از حکم اقامت در دارالکفر و زمان وجوب انتقال از آن صحبت میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حجة الدامغة لشبهات المجسمه الزائغة
نویسنده:
حسین سامی بدوی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بی جا: بی نا,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
عقاید باطله (در مقابل عقاید حقه)
,
عقیده تجسیم
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
بدعتهای وهابیت
,
کتب رد وهابیت
کلیدواژههای فرعی :
نقض فتاوی وهابیت ,
مشبهه (صفاتیه) ,
بدعت ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
اعتقاد مشبهه ,
بدعتهای ابن تیمیه ,
قیاسات مشبهه ,
تنزیه الهی ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از تشبه به اشیاء ,
آیه 42 قلم ,
شرک وهابیت ,
چکیده :
کتاب الحجة الدامغة لشبهات المجسمة الزائغة به قلم حسین سامی بدوی به رشته تحریر در آمده است. ابن تیمیه بنیانگذار فکرى وهابیت از رهبران سلفی گری محسوب می شود و از جمله معتقدان به تجسیم خداوند متعال است. او به سبب قول به تجسيم زنداني شد. بعد از ابن تیمیه، محمد بن عبدالوهاب، پایه گذار تفکر وهابیت، عقاید ابن تیمیه و از جمله عقیده تجسیم را دنبال کرد. مؤلف این اثر درصدد است تا با استدلالات انکار ناپذیر خود، شبهات وارده از عقائد انحرافی معتقدین به تجسیم خداوند متعال را نقد و رد نماید. این کتاب شامل مقدمه و یازده مبحث می باشد. برخی از مباحث آن عبارتند از: مجسمه و مشبهه، ظهور بدعتها و خیالات منحرف، شرح حدیث خلق الله آدم علی صورته، برای تأویل دو معنا می باشد، متشابه حقیقتی را نمی داند مگر خدا را، بزرگترین اسباب گمراهی و ضلالت فرق انحرافی از راه راست، اسماء الله الحسنی دلیلی است بر منزه بودن خداوند متعال از مشابهت به مخلوقاتش، خطا مجسمه در فهم قرآن بخاطر جهلشان به بیان قرآن است. .... مؤلف پس از بررسی شبهات و ادعاهای وارده از عقائد مجسمه برای دفاع از دین به رد عقائد مشبهه و مجسمه پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجسیم والمجسمة وحقیقة عقیدة السلف فی الصفات الالهیه
نویسنده:
عبدالفتاح بن صالح قدیش الیافعی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: موسسه الرساله ناشرون,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology
,
عقیده تجسیم
,
مشبهه (صفاتیه)
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
صفات خدا
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
کتب رد شبهات
کلیدواژههای فرعی :
عقیده تجسیم ,
تجسیم ,
شبهات کلامی ,
تنزیه الهی ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از مثل ,
تنزه الهی از تشبه به اشیاء ,
کیف ,
شابک (isbn):
9953-32-430-1
چکیده :
کتاب التجسیم و المجسمة و حقیقة عقیدة السلف فی الصفات الإلهیة توسط عبدالفتاح بن صالح قدیش الیافعی به رشته تحریر در آمده است. در امت اسلامی از قدیم و همچنین در حال حاضر عده ای قائل به تجسیم در حق خداوند متعال هستند و با این عقیده قدر و منزلت خداوند متعال را کوچک می شمارند. مؤلف اثر حاضر درصدد است تا به بیان حقیقت عقیده سلف صالح در صفات خداوند متعال، مخصوصا در مسئله تجسیم و لوازم آن بپردازد و آنچه را که تابع آن از مسائل در تجسیم می باشد را بیان دارد. و عقیده سلف در تنزیه خداوند متعال از جسمیت و لوازم آن را به اثبات برساند. این کتاب شامل مقدمه و تمهیدیه ای است که به تعریف معنای جسم از لحاظ لغوی و اصطلاحی و تحریر محل بحث پرداخته و پس از آن شش فصل ، یک خلاصه و ختام آورده است. در فصل اول به ذکر اقوال ائمه اهل سنت در منزه دانستن خدا از جسمیت و لوازم جسمیت پرداخته است. فصل دوم به عقیده تجسیم در ادله سلف از نظر نقلی و عقلی می پردزاد. فصل سوم اقوال بین عقیده تجسیم و تفویض و تأویل با نصوص وهمی و خیالی تجسیم را بررسی کرده است. فصل چهارم به ذکر چگونگی ورود عقیده تجسیم بر عقائد امت اسلامی می پردازد. فصل پنجم ذکر بعضی از مجسمه و بعضی از کسانی که در زمره معتقدین به تجسیم هستند می باشد. فصل ششم در حکم تجسیم و مجسمه است. مؤلف پس از بررسی مسئله تجسیم و مجسمه به این نتیجه رسیده که خداوند متعال منزه از چنین اوصاف واهی و خرافی می باشد و حقیقت عقیده سلف صالح در صدر اسلام اینچنین نبوده که آنان قائل به عقیده تجسیم نسبت به ساحت باری تعالی باشند و آنان ساحت مقدس ربوی را از چنین اوصافی منزه می دانستند هر چند سلفیون معاصر معتقد به تجسیم که خود را از اتباع سلف صالح صدر اسلام می دانند در رابطه با آنان این ادعا را می کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بین التصوف والتشیع
نویسنده:
السید هاشم معروف الحسنی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دار التعارف للمطبوعات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
کتب فرق و مذاهب
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
کلیدواژههای فرعی :
شهادت امام حسین (ع) ,
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
شفاعت ,
سبائیه (غلات، مشبهه صفاتیه) ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
وجوب اطاعت امام ,
عصمت امام (ع) ,
معجزات ائمه(ع) ,
تجسیم ,
وحدت وجود ,
زهد ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از حلول ,
شماره ديويي:
297 /82 ش889ص
چکیده :
بين التصوف و التشيع، اثر هاشم معروف الحسنی، کتابی است پیرامون تاریخ و اصول تشیع و همچنین مصادر، معتقدات و فلسفه تصوف و نیز اشتراکات و افتراقات تصوف و تشیع که به زبان عربی و در دوران معاصر نوشته شده است. نویسنده کتاب را به انگیزه پاسخ به اشکالات و اتهاماتی که مخصوصا در کتاب «الصلة بين التشيع و التصوف» اثر مصطفی شیبی، بر تشیع وارد گردیده، نوشته است. کتاب با مقدمه و تمهیدی از نویسنده آغاز و مطالب بدون تبویب و فصلبندی، در عناوین مختلف و متعددی، ارائه گردیده است. نویسنده در ابتدا، نظریات مختلف پیرامون نحوه به وجود آمدن تشیع را مطرح و نقد نموده و سپس، به نظریه شیعی در رابطه با آن اشاره کرده و در ادامه، ضمن بررسی تاریخ، مصادر و اصول تصوف و اختلافات آن با عقاید و تفکرات شیعه، به معرفی برخی از شخصیتهای صوفیه، پرداخته است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رحلة المدرسيّة والمدرسة السيّارة في نهج الهدى
نویسنده:
محمد جواد البلاغي
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
19. مسایل کلامی
,
حقانیت دین اسلام
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
فلسفه اسلامی
,
13. علم کلام
,
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
راههای خداشناسی ,
فطرت خدا شناسی ,
نبوت ,
اصل امامت ,
اصل توحید ,
اصل عدل ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
امر بین امرین ,
معجزات انبیا ,
انجیل ,
تورات ,
انجیل لوقا ,
انجیل متی ,
انجیل مرقس ,
انجیل یوحنا ,
وحی الهی ,
قرآن کریم ,
تنزیه الهی ,
تنزه الهی از حدوث ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از مکان ,
تنزه الهی از لذت حسی ,
انجیل برنابا (اصطلاح وابسته)(دامنه متون ادیان) ,
چکیده :
علامه شيخ «محمد جواد بلاغی» در كتاب «الرحلة المدرسية و المدرسة السيارة فی نهج الهدی» درباره اصول توحيد، نبوت و معاد سخن گفته و تلاش كرده است با استناد به دلايل نقلی و عقلی از كتب آسمانی تورات، انجيل و قرآن، اين اصول را اثبات كند. الرحلة المدرسية بهصورت گفتوگو ميان چند تن نوشته شده كه گردهم آمدهاند تا درباره تورات، انجيل، زبور و قرآن، بیطرفانه تحقيق كنند و حقايق را بیاشتباه و آلايش از آنها درآورند. علامه بلاغی در اين كتاب، دين اسلام را بررسی كرده و ارزشها و برتریهای آن نسبت به ساير اديان را بيان و تأكيد كرده كه اسلام، همان دين ابدی برای تمامی زمانها، مكانها و هر عصر و نسلی است و ويژه گروه يا افراد خاصی نيست و هر آنچه جامعه بشری از مسائل اقتصادی، سياسی، اجتماعی، اخلاقی، عقايدی و ديگر امور زندگی به آن نياز دارد؛ در دين مبين اسلام وجود دارد. «بحثهای فلسفی» نيز از ديگر بخشهای مهم كتاب الرحلة المدرسية است كه در آن درباره مباحثی در زمينه جبر و تفويض، حسن و قبح عقلی، حقيقت نفس آدمی، ذرّه(جوهر فرد)، وجوب و امكان و امتناع، حدوث و قدم ماده، تنازع بقاع و انتخاب طبيعی، بحث شدهاست. همچنين، در اين كتاب، مسائلی درباره حكمت خلقت اعضای بدن انسان و شگفتیهای خلقت حيوانات، آفرينش آسمان، زمين، هوا و دريا و ديگر عجايب عالم كه هر يك برای اثبات وجود خدای يگانه بسنده است، آورده شده است. كتاب مذكور در سه بخش بررسی شده كه عنوان بخش نخست آن، «پژوهشی در تورات و انجيل» است و در آن عناوينی مانند «خطاب كردن با عنوان "أب" در ميان مسيحيان با منع انجيل از آن»، «منع حضرت آدم (ع) از درخت»، «آيا در پيش خداوند دروغ و نيرنگ هست؟»، «قرآن؛ ميزان حق»، «نفی جسمانيت از خداوند و علم مطلق او»، «داستان فرزندان آدم و تورات»، «نسخ عهدين»، «آتش نمرود و ابراهيم (ع)»، «هارون و تورات و گوساله سامری»، «حضرت سليمان و عهد قديم»، «هارون و قرآن كريم»، «افسانه غرانيق»، «تورات و نسبتهای ناروا به پيامبران»، «ايمان حضرت ابراهيم(ع) و استدلال روشن در اين زمينه در قرآن»، «ابراهيم و خداوند و فرشتگان در تورات»، «منزه بودن خداوند از آموزش دروغ»، «كرامت قرآن»، «اشتباه در تورات»، «قرآن و پيامبر گرامی اسلام»، «ذبح زنان و كودكان در تورات» گنجانده شده است. علامه بلاغی در ادامه اين كتاب، به پژوهش درباره موضوعاتی مانند «قرآن؛ ميزان حقيقت»، «پيامبر موعود در تورات»، «سفرهای بنیاسرائيل و تورات»، «مسيح (ع) و اناجيل»، «اخبار غيبی در قرآن»، «قرآن، مسيح و تثليث»، «طلاق در تورات»، «قرآن، توبه و آمرزش»، «آمرزش و رحمت الهی و كتاب مقدس»، «ايرادگيری عهد جديد بر عهد قديم»، «خالی بودن تورات از ذكر قيامت»، «شواهد داخلی از تورات بر تحريفش»، «نويسندگان اناجيل و زمان نوشته شدن آنها»، «بررسی زندگی شاگردان مسيح (ع)»، «تاريخ بنیاسرائيل در عهد قديم»، «بخشش و نظام اجتماعی و قرآن»، «اناجيل و عهد قديم و اختلافات»، «اناجيل و پاكی مسيح»، «آموزههای مسيحيت بعد از مسيح (ع)»، «چرا دستور "پولس" بر ابطال شريعت پذيرفته شد؟» پرداخته است. بخش دوم اين كتاب به مباحث «بررسی معارف اسلام از قرآن و تاريخ» است كه در آن مباحثی با عنوان «دين اسلام و قرآن»، «تاريخ و دعوت اسلام»، «جنگهای پيامبر(ص) مانند جنگ احد، بدر، احزاب، خيبر و هوازن»، «صلح حديبيه»، «سيره محمد (ص) و ضرورت دفاع از آن»، «اسلام و مسيح»، «غزوه "بنیالقينقاع" و "بنی قريضة"»، «فتح مكه»، «صلح حديبيه»، جنگ مؤتة و تبوك»، «آموزش قرآن با اخلاق فاضل»، «اسلام و مسيح»، «مذهب داروين در اصل انواع»، «برهانهای توحيد در قرآن»، «نياز به شريعت»، «كرامت قرآن در استدلالهای آن»، «استدلالهای قرآنی در آفرينش زمين»، «نفی تعدد و شرك از خداوند»، «عقول دهگانه و فلاسفه» پرداخته میشود. بخش سوم كتاب الرحلة المدرسية نيز به دفاع از اعتقادات دين مبين اسلام اختصاص دارد و در آن موضوعاتی همچون «متشابهات قرآن»، «فوايد آفرينش انسان و حيوانان در نظام هستی»، «رسالت كلی قرآن كريم»، «صفات رسول اكرم(ص) در قرآن»، «تنوع معجزهها به اقتضای حكمت»، «معاد جسمانی در تورات و انجيل»، «مغالطه در معاد جسمانی و جهنم»، «مسئله اسراء از مسجد الحرام به مسجد الأقصی»، «انجيل و برزخ»، «عهد جديد و قيامت»، «حج در دين اسلام» و «مكه و تاريخ و استدلال قرآنی برای آن» بررسی شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالب العالیة من العلم الالهی المجلد 2
نویسنده:
فخرالدین الرازی؛ تحقیق: دکتر احمد حجازی السقا
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دارالکتاب العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
صفات سلبیه ( الهی )
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
برهان عدم تناهی واجب الوجود ,
تنزیه الهی ,
کیف ,
کیف ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از الم ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از جوهر ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از زمان ,
تنزه الهی از مکان ,
تنزه الهی از ضد ,
تنزه الهی از اعراض حسی ,
کد کنگره:
BP 205/2 /ف3م6
چکیده :
المطالب العالية من العلم الإلهي يكى از مهمترين آثار كلامى فخر رازى، بلكه اشاعره محسوب مىشود. مؤلف از مباحث كلامى و فلسفى آنچه را كه حول عقائد بوده، در اين كتاب جمع كرده است. او موضوع كتاب خود را ذات خداوند و صفات بارى تعالى قرار مىدهد. محتوای جلد دوم: الجزء الثانى: اين جزء كتاب اختصاص دارد، به صفات سلبيه حضرت بارى تعالى كه از دو قسم و بيست فصل تشكيل يافته است: القسم الاول في بيان كونه سبحانه و تعالى منزها عن التحيز و الجهة: مؤلف در طى 17 فصل ذيل نفى تحيز و جهة از خداوند به بحث از مجموعهاى از صفات سلبيه خداوند مىپردازد: همچون جسم نبودن خدا، جوهر نبودن خدا، كيف نداشتن خدا، متناهى نبودن خدا، حال نبودن خدا، نفى اتحاد، محل نداشتن خدا و... القسم الثانى في بيان انه سبحانه و تعالى منزه عن الضد و الند: مؤلف در اين قسم طى 3 فصل توحيد خداوند را بيان كرده و بحث مىكند كه آيا وحدت خداوند، عين ذاتش است يا صفتى است كه قائم به ذات مىباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هدایة الامة الى معارف الائمة المجلد 2
نویسنده:
محمدجواد خراسانی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
نسخه متنی قائمیه
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة البعثة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
01. خداشناسی (کلام)
,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
عقاید شیعه امامیه
,
احادیث و روایات
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
احکام خداشناسی ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
راههای خداشناسی ,
صفات الهی ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
توحید ذاتی(کلام) ,
راههای فلسفی خداشناسی ,
مفوضه (غلات) ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
ماهیت ,
اجزاء ماهیت ,
اصالت وجود ,
وحدت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
بساطت واجب(الهیات بالمعنی الاخص) ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
تنزیه الهی ,
تنزه الهی از حد ,
تنزه الهی از حلول ,
قضا و قدر ,
معطی الشیء لایکون فاقدا له ,
کد کنگره:
BP 217 /خ4 م6023
چکیده :
«هداية الامة الى معارف الائمة»، كتابى است به زبان عربى تاليف ابو جعفر خراسانى در اثبات توحيد و معاد از طريق استدلال هاى عقلى به كار رفته در روايات. مولف انگيزه خود از نگارش اين اثر را پيراستن معارف وحيانى از شوائب فلسفه و عرفان- البته عرفان مصطلح- معرفى مى كند و بر آن است كه عقايد حقه شيعه را تنها با استفاده از براهين عقلى به كار رفته، در آيات قرآن كريم و روايات معصومين (ع) به اثبات رساند. اين كتاب كه به صورت نظم و شرح به نگارش درآمده و به شرح ديدگاه شيعه اماميه در رابطه با توحيد مى پردازد. مولف مطالب مطرح شده در اين كتاب را نخست در كتابى به نام معارف الشيعة به تفصيل بازگو كرده و در آن فرمايشات ائمه عليهم السلام و نظريات ايشان را درباره توحيد و معارف الهى بيان كرده بود؛ اما پس از آن به فكر تلخيص اين كتاب افتاده و ترجيح داد كه اين گزيده به نظم درآيد تا حفظ و ضبط آن تسهيل گردد. وى منظومه خود را معارف الائمة ناميد و سپس به شرح آن پرداخت و نام هداية الامة الى معارف الائمة را بر آن نهاد. خراسانى در اين كتاب چكيده معارف اهل بيت در باب توحيد را ضمن پنج مقصد به شرح ذيل بيان نموده است: مقصد اول: اثبات وجود الله تعالى مقصددوم: ذات بارى تعالى مقصد سوم: صفات ثبوتى و سلبى خداوند مقصد چهارم: افعال خداوند مقصد پنجم: اسماء حسنى و صفات خداوند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملخص فی اصول الدین
نویسنده:
نويسنده:علی بن حسین علم الهدی ؛ محقق: محمدرضا انصاریقمی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران - تهران: مرکزنشردانشگاهی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
کتب کلام شیعه
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
وافی
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
الذخیرة: سید مرتضی
,
الغدیر: علامه امینی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
صفات الهی ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
اصول عقاید معتزله ,
امتناع رؤیت ,
توحید ذاتی(کلام) ,
حسن و قبح ,
عقاید اشاعره ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
مرجئه قدریه ,
آیات توحید ,
برهان حدوث ,
سمع الهی ,
اختیار انسان ,
حیات الهی ,
عدل الهی ,
علم الهی ,
شرور و عدل الهی ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
تنزیه الهی ,
تنزه الهی از حدوث ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از رویت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
شابک (isbn):
964-01-1055-8-
چکیده :
«الملخص في أصول الدين»، از مهم ترين كتب كلامى سيد مرتضى است، بلكه مى توان گفت از بسيارى جهات اين كتاب بر ديگر كتب كلامى سيد مقدم است، چرا كه اين كتاب مشتمل است بر معظم مباحث توحيد، صفات بارى تعالى، عدل و ديگر مباحثى كه مورد اختلاف شيعه، اشاعره، معتزله، مرجئه، قدريه و غير اين ها است. اما ديگر تاليفات كلامى مولف چنين نيستند، براى مثال كتاب الشافى فى الامامة گرچه كتابى است مبسوط، اما تنها اختصاص يافته است به مباحث امامت و كتاب الذخيره، گرچه جامع اصول اعتقادى است؛ اما در آن مباحث خيلى مختصرى مورد بررسى واقع شده اند، بلكه چنانكه مولف در آخر كتاب الذخيره گفته است، الذخيره تكملة الملخص مى باشد و تفصيل مطالب را مولف به الذخيره ارجاع مى دهد. مولف اين كتاب را بعد از كتاب الشافى و بخشى از آن را قبل از الذخيره و بخش ديگر را همزمان با الذخيره نگاشته است. اول كتاب ناقص است و مطلب بدون مقدمه از «قدمها يرجع الى ذاتها...» شروع مى شود كه احتمالا چند صفحه اى از نسخه موجود حذف شده است. در مورد انتساب كتاب الملخص، به سيد مرتضى هيچ اختلافى نيست، چنانكه شاگرد بلافصل او؛ يعنى شيخ طوسى در رجال خود، كتاب الملخص را از تاليفات استاد خود ذكر نموده است. همچنين نجاشى، صاحب تأسيس الشيعه و كشف الحجب نيز اين كتاب را به سيد نسبت داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تكملة شوارق الالهام للمولى عبد الرزاق اللاهيجي
نویسنده:
محمد محمدی كيلانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مكتب الاعلام الاسلامي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
عقاید اسلامی
,
13. علم کلام
,
اصول دین
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
درباره لاهیجی
کلیدواژههای فرعی :
آجال ,
امتناع رؤیت ,
شفاعت ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
اصل امامت ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
ضرورت نبوت ,
نبوت خاصه ,
نصب امام معصوم ,
وجوب نصب امام بر خدا ,
عصمت امام (ع) ,
زیادت بقا بر ذات الهی ,
قضا و قدر ,
امامت امام علی(ع) ,
مقام توبه ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از الم ,
تنزه الهی از ترکیب ,
تنزه الهی از جهل ,
تنزه الهی از حدوث ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از مثل ,
تنزه الهی از ضد ,
تنزه الهی از تشبه به اشیاء ,
تنزه الهی از جسم ,
تنزه الهی از اعراض حسی ,
چکیده :
تكملة شوارق الالهام، كتابى است به زبان عربى در الهيات بالمعنى الاخص نوشته آیتالله محمد محمدى گيلانى. مؤلف، اين كتاب را با هدف تكميل شرح حكيم ملا عبدالرزاق لاهيجى، مؤلف شوارق الإلهام في شرح تجريد الكلام، به نگارش درآورده است. شرح لاهيجى تا اين بخش از كلام خواجه طوسى در فصل دوم از مقصد سوم از كتاب تجريد كه مىگويد: «و النفسانى غير معقول»، ادامه يافته و پس از آن، اجل فرصت به پايان رساندن آن را به وى نداده، لذا آقاى محمدى گيلانى به اتمام آن پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كشف المراد في شرح تجريد الإعتقاد ، حواشي السيد إبراهيم الزنجاني
نویسنده:
تصنیف: خواجه نصیرالدین طوسی ، شارح: علامه حلی؛ حواشی و تعلیق: سید ابراهیم موسوی زنجانی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: شکوری,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب شیعه امامیه
,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
کشف المراد
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
احکام خداشناسی ,
افعال الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
آجال ,
احادیث امامت ,
ارزاق ,
اعتقاد به توحید ,
اعتقاد به معاد ,
امامت ,
دلیل ضرورت نبوت ,
نبوت ,
آیات توحید ,
خاتمیت ,
عدل الهی ,
خاتمیت نبوت ,
اثبات وجود خدا ,
دلالت معجزه بر نبوت ,
امور عامه ,
احکام کلی وجود ,
احکام ماهیت ,
شر ,
جوهر ,
اعراض تسعه ,
اعاده معدوم ,
اصالت وجود ,
خیر ,
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص) ,
احوال معاد ,
قیامت ,
معاد جسمانی ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
صفات جمالی(مقابل جلالی) ,
صفات جلالی(مقابل صفات جمالی) ,
وجود ذهنی ,
وجود خارجی(اصطلاح وابسته) ,
مسائل فلسفی ,
امکان معاد ,
امکان نبوت ,
امتناع اعاده معدوم ,
تنزیه الهی ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از الم ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از جهل ,
تنزه الهی از حد ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از ضد ,
تنزه الهی از رویت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
چکیده :
تجريد الاعتقاد، كتابى است مشهور و در فن خويش بىنظير كه خواجه طوسى آراى كلامى خود را با بهترين نظام و قوىترين براهين، به سبک شيوايى، در آن گرد آورده است. اين كتاب، از كتابهاى مهمى است كه در تبيين عقايد اماميه، نگاشته شده و به گفته برخى، اولين آنها به حساب مىآيد. خواجه نصير، در ابتداى اين اثر، آن را تحرير العقائد ناميده، اما بعدها، اين كتاب، به اسامى ديگرى همچون تجريد الاعتقاد، تجريد العقائد و تجريد الكلام، اشتهار يافته است. كشف المراد فى شرح تجريد الاعتقاد(مع التعليقات)، توسط علامه حلى، به زبان عربى و در موضوع كلام اسلامى، به انگيزه حل مشكلات و باز كردن پيچيدگىهاى عبارات تجريد الاعتقاد خواجه نصيرالدين طوسى، تأليف شده است. فاضل قوشچى، در اهميت اين كتاب، مىگويد: اگر كشف المراد علاّمه نبود، ما نظريّات خواجه طوسى را درك نمىكرديم. در کنار شرح تجرید، حواشی آیت الله سید ابراهیم موسوی زنجانی در این کتاب آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید