جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
مهابهارته
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
اخلاقیات سلوک عرفان یوگایی
نویسنده:
علی صادقی شهپر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان هندو
,
اخلاقیات
,
اهیمسا (آموزههای دین جین)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
مکتب یوگا
,
اخلاق هندوئیسم
کلیدواژههای فرعی :
اوپانیشاد ,
تپس ,
ایشوره ,
پرکریتی ,
پوروشه ,
یگه (یوگا) ,
مراحل هشتگانۀ سلوک ,
یمه ,
نیاما ,
مهابهارته ,
کرمه یوگا ,
یمه ها ,
یوگاسوتره ها ,
یوگای پتنجلی ,
جنانه یوگا ,
بهکتی یوگا ,
راجه یوگا ,
رهایی در هندوئیسم ,
ویدهه ,
مستحسنات اخلاقی ,
آرجونه ,
استیه ,
برهمه چاریه ,
شئوچه ,
سنتوشه ,
سوادهیایه ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
عرفان یوگای «پتنجلی» در هند، همچون سایر روشهای عرفانی، در مرحلۀ مقدماتی سیر و سلوک زاهدانه، از اخلاقیات و شریعت هندی و قوانین اخلاقی «مَنو» بهره گرفته است. در مکتب یوگا، هشت مرحله سلوک عرفانی وجود دارد که دو مرحلۀ اول آن، عمدتاً به سلوک اخلاقی و اعمال و عبادات هندی برای رسیدن به مراقبه و رهایی یوگایی مربوط است. هر یک از این دو مرحله، مشتمل بر پنج مورد و مجموعاً ده قاعدۀ اخلاقی و عبادی است. «اهیمسا» (نیازردن) یکی از اصول مشترک تمام ادیان و مکاتب فلسفی هندی، در سلوک یوگایی، محور تمام اخلاقیات محسوب میشود. در واقع، کسی که در اهیمسا کامل شود، در اخلاق به کمال رسیده است و میتواند به مراتب بعدی سلوک گام نهد؛ مراتبی که فراتر از اخلاقیات و امور ذهنی است. این مقاله، دربارۀ اخلاق هندی و یوگایی با توجه به دو مرحلۀ نخستین از مراحل هشتگانۀ سلوک عرفان یوگایی، به بحث میپردازد. اصطلاح یُگه یا یوگا به معنای یوغ زدن و تمرکز بر یک نقطه و مراقبه است و ما به دلیل نبود رسمالخط واحد در زبان فارسی، برخی اصطلاحات مثل «یوگا» را به شکل مشهور و رایج آن نوشتهایم، در صورتی که «یُگه» صحیحتر است. «patanjali» مؤسس مکتب یوگا در قرن دوم میلادی و نویسندۀ متون کلاسیک «یوگاسوترهها» بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به تاریخچه شیواپرستی در دین هندویی: خاستگاه، تحول و مکاتب آن
نویسنده:
فتح الله مجتبایی، پریا الیاسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کیش شیوا
,
هندوییسم (ادیان فلسفی)
,
شیواپرستی
کلیدواژههای فرعی :
اوپانیشاد ,
یوگا ,
هاراپا ,
موهنجودارو ,
براهمنه ها ,
رودره ,
تمدن دره سند ,
پشوپتی ,
کشمیر ,
پورانه ها ,
سروده های ودا ,
آیین تنتریک ,
کیش شَکتی ,
مهابهارته ,
سوتره ها ,
برهمه سوتره ,
تمدن دراویدی ,
سگونه بهتکی ,
نیرگونه بهتکی ,
دین آریایی ,
دین جاینی ,
خاستگاه شیوا ,
خدای رودره ,
شروه ,
اسطوره های هندی ,
لاکولیشه پاشوپته ,
کاپالیکه ها ,
کالاموکهه ها ,
شایوه سیدهانته ,
پرتیه بهیجنا ,
ویره شایوه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
شیواپرستی از گرایش های مهم دین هندویی است که پیروان بسیاری را به خود اختصاص می دهد. این گرایش بر پرستش شیوا، خدای کهن که مفاهیم متباینی را در خود دارد، متمرکز است. شیوا خدایی پیش از آریایی است که در طی گذاری نسبتا طولانی، از تمدن پیش آرایی تا دین هندویی متاخر، جایگاه ویژه ای در دین هندویی به دست آورد. این سیر تحول با توجه به متون مقدس اصلی هندو قابل درک است. افزون بر این، می توان مشاهده کرد که بقایای فرهنگ تمدن باشکوه پیش از آریایی، به ویژه تمدن شهرهای موهنجودارو و هاراپا، که پس از استیلای اقوام هندواروپایی و انقراض تمدن های شهرنشین آن دیار به کلی محو نشده بود و در قشرهای پایین و پست جامعه دینی هند و در میان اقوام بومی دراویدی نژاد آثاری از آن باقی مانـده بود، رفته رفته سر برآورد و بسان مکتب یوگا و شیواپرستی، ارکان مهم دیـن هندویی امروز را تشکیل داد. شیواپرستی اشکال نظام مند بیشتری در فرقه های شیوایی به خود می گیرد که هر یک با وجود برداشت متفاوت خود، اصول اعتقادی ویژه ای دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر ادیان و مکتب های فلسفی هند بر سینمای عامه پسند هندوستان
نویسنده:
احمدرضا معتمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سینمای عامه پسند
,
فلسفه هنر
,
سینمای هند
,
فلسفه هندی
کلیدواژههای فرعی :
موکشه ,
کرمه ,
خیر و شر ,
سمساره ,
بهگود گیتا ,
انجیل ,
تورات ,
رامایانه ,
سینمای روشنفکری ,
ملودرام ,
نئورالیسم ,
ورنه ,
شکتی ,
تنتره ,
موسیقی ,
مایا (Maya) ,
هالیوود ,
رقص آیینی (آیین ادیان) ,
ادیان هند (ادیان آریایی) ,
آتمَن ,
برَهمن ,
واهَنهی برَهما ,
خدای هندو ,
واقعیّت گرایی ,
اسطوره سازی ,
مهابهارته ,
غایت زندکی در هندوئیسم ,
کلیشه گرایی ,
مخاطب محوری ,
فرهنگ عامه جهانی ,
ماسالا ,
بالیوود ,
صنعت خلاقه ,
اصل ملکوتی هنر ,
متون شروتی ,
سامسکارا ,
دیالوگ نویسی ,
جهان بینی هندی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
پدیدار شناسی فیلم های عامه پسند هندی، بر مبنای شناسایی توامان رمزگان فلسفی فنی، تمهیدی بر دریافت یک گفتمان بومی به مثابه فرهنگ عامه جهانی است. صورت بندی گفتمانی فیلم های عامه پسند هندی بر مبنای ساختار تفکر فلسفی _ دینی بومی و آفرینش جهان روایی رویایی و خیال انگیز، متاثر از مولفه ها و عناصر فلسفی، دینی و اساطیری، امکان تحقق پدیده ای جهانی در عین سنت گرایی و بومی گروی را فراهم آورده است. دغدغه اصلی این نوشتار کالبد شکافی از یک گفتمان روایی متناقض نماست که در عین «انبوه سازی»، «کلیشه گرایی»، «مخاطب محوری»، و ... میراث فلسفی دینی سرزمینی فرهنگ پرور و مکتب خیز را باز می تاباند. درحالیکه گفتمان روایی و ساختار هنری آثار روشن فکری سینمای هند در عین واقعیت گرایی، شخصیت پردازی، شاعرانگی، و... از بیان حداقل های هویت فرهنگی قومی و سنتی خویش عاجز می ماند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان آرمانی در رامایانه و شاهنامه
نویسنده:
مریم جعفری، ابوالفضل محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
انسان آرمانی
,
رامایانه
,
والمیکی
,
شاهنامه
,
شاهنامه فردوسی
کلیدواژههای فرعی :
ایران باستان ,
مدینه فاضله ,
خداپرستی ,
خیرخواهی ,
اهورامزدا ,
ویشنو ,
وفاداری ,
خردگرایی (فلسفه) ,
دوراندیشی ,
تاریخ ایران ,
ایرانشهر ,
دادگری ,
نقالی ,
ادبیات حماسی ایران ,
ودا ,
سروده های ودا ,
لقب رستم ,
مهابهارته ,
فرهنگ پهلوانی ,
ادبیات حماسی هند ,
قوالی ,
کشتریه ,
تاریخ ایران پیش از اسلام ,
بی نیازی ,
سامان بخشی ,
پهلوان خداشناس ,
نگهبان ایرانشهر ,
آرمانشهر ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
انسان آرمانی در حماسه های اقوام کهن، در وجود قهرمانان حماسه ها متجلی می شود، که هر یک از آنان بازتاب تفکر و ارزش های اخلاقی جامعه خویشتن است. حماسه سرایان بزرگی چون والمیکی و فردوسی در اثر خود به خلق چنین انسان آرمانی پرداخته اند. قهرمانان رامایانه و شاهنامه در واقع انسان را در مراتب گوناگون خویش نشان می دهند. در بررسی ویژگی های شخصیتی چنین انسان آرمانی، صفاتی چون خداپرستی، خردمندی، دادگری، بی نیازی، وفاداری، خیرخواهی و دوراندیشی بسیار بارز و برجسته اند. گر چه این ویژگی ها تا حدودی در هر دو اثر به طور یکسان یافت می شوند، اما هر کدام با توجه به پیشینه فرهنگی سرزمین خود بروزی متفاوت دارند. برخی ویژگی ها مانند وفاداری در انسان آرمانی رامایانه برجسته تر به چشم می آید، حال آن که فرهمندی ویژگی خاص انسان آرمانی شاهنامه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکشا از دیدگاه مکتب بهکتی ویشنویی (از رامانوجه تا نانک)
نویسنده:
ابوالفضل محمودی، سمانه تولیتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بهکتی
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
آیین های دین هندو (آیین ادیان)
,
کیش ویشنو
,
مکشا
,
رامانوجه
,
نانک
کلیدواژههای فرعی :
کرمه ,
سمساره ,
اوپانیشاد ,
مکتب ودانتا ,
دهرمه ,
کامه ,
آتما ,
کَرمَهپا ,
رهایی از رنج ,
آتمَن ,
برَهمن ,
اَویدیا ,
جیون موکتی ,
ویدهه موکتی ,
ورگه ,
ارتهه ,
لوکیکه ,
لکتتره ,
مهابهارته ,
کئیمکاریه پراپتی ,
مدهوه ,
سادهنه ,
اوپاسنا ,
نیمبارکه ,
ولبهه ,
آتماننده ,
سورگلکه ,
سچه کهند ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
انسان ها در طول تاریخ همواره به دنبال رسیدن به نجات و سعادت ابدی بوده اند و از آن به تعابیر مختلف یاد کرده اند. هندوان نیز در پی اعتقاد به آموزۀ تناسخ و کرمه، این هدف را مترادف با مکشا یا نجات از چرخۀ سمساره و کرمه دانسته اند که روح در این حالت به اتحاد غایی با برهمن می رسد و می تواند سعادت و زندگی جاوید را تجربه کند. در این میان، اندیشمندان مکتب بهکتی با تکیه بر تعالیم بهگودگیتا (یکی از کتب مقدس هندو )، تفاسیر مختلفی را از راه های رسیدن به مکشا و چگونگی این جایگاه بیان کرده اند. این نوشتار بر آن است تا ضمن معرفی مکشا و انواع گوناگون آن، مختصری از دیدگاه ها و نظرات شخصیتهای برجسته مکتب بهکتی همچون رامانوجه، نیمبارکه، مدهوه، ولبهه، کبیر و نانک را ارائه دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 220
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید