جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
مسئله قرینهای شرّ
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
عنوان :
الهیات اندوه
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
تئودیسه
,
مسئلة منطقی شرّ
,
مسئله قرینهای شرّ
,
مشکل شر
,
الهیات و مسئله شر
,
الهیات رنج
,
الهیات اندوه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و نقد تئودیسه اعتراض در پاسخ به مسئله شر
نویسنده:
نسرین بلوچ زاده, فاطمه تیموری, میثم فصیحی رامندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
صفات انسان
,
عدل الهی
,
هولوکاست
,
صفات خدا
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شرور گزاف
,
شر
,
مسأله عاطفی شر
,
مسئله قرینهای شرّ
,
تئودیسۀ اعتراض
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
الهیات اعتراض
,
شر روحی و عاطفی
,
آنتی تئودیسه
,
تعارض عشق الاهی با اعمال قدرت خدا
,
تعارض اختیار انسان با دخالت خدا
,
نفی امید به خدا
,
خیرخواهی خدا به عنوان کلیدیترین عنصر دین
,
عام نبودن پاسخ تئودیسه اعتراض و وابستگی آن به سنخ روانی انسانها
چکیده :
مسئله شر از مهمترین مسائل در حوزه فلسفه دین و الاهیات محسوب میشود. در مسئله قرینهای شر احتمال وجود خدا به دلیل وجود شرور گزاف در عالم کاهش مییابد. تئودیسه پاسخی است به اینکه شرور در عالم گزاف نیستند و توجیه و دلیلی در پس آنها وجود دارد.با وقوع فاجعه هولوکاست بسیاری از الاهیدانان یهودی و بعضی از الاهیدانان مسیحی در امکان و اعتبار تئودیسه تشکیک و نظریه آنتیتئودیسه را مطرح کردند. جان راث مسیحی با نوشتن مقالهای با عنوان «تئودیسه اعتراض» تئودیسهای مطرح کرد که در عین شباهت به آنتیتئودیسه تفاوتهایی با آن داشت. وی در این مقاله با الهام از کتاب ایوب بیان کرد که انسانها باید همانند ایوب به درگاه خدا تضرع و شکایت کنند تا خدا به آنها پاسخ دهد و با استفاده از قدرت مطلق خود از رنجهای بشر بکاهد.در این تحقیق نخست تئودیسه اعتراض را معرفی و تفاوت آن را با آنتیتئودیسه بیان میکنم، سپس به تحلیل مفاهیم اعتراض و تئودیسه خواهم پرداخت. در این بین به لوازم الاهیاتی پذیرش تئودیسه اعتراض ذیل دو عنوان «صفات خدا» و «صفات انسان» اشاره کردهام. در پایان کوشیدهام مزیتها و کاستیهای تئودیسه اعتراض را برشمرم.از مزیتهای تئودیسه اعتراض میتوان به اتخاذ رویکرد معتدل به جای رویکرد حداکثری اشاره کرد. همچنین، رویکرد عملگرایانه به جای رویکرد نظری به مسئله شر از دیگر مزایای این تئودیسه است. مزیت دیگر این تئودیسه پاسخ همزمان به مسئله عاطفی شر است. اعتنا به حوادث تاریخی نیز از مزیتهای دیگر آن است. نقدهایی که به این نظریه وارد شده را ذیل عناوینِ «تعارض عشق الاهی با اعمال قدرت خدا»، «تعارض اختیار انسان با دخالت خدا»، «عام نبودن پاسخ تئودیسه اعتراض و وابستگی آن به سنخ روانی انسانها»، «خیرخواهی خدا به عنوان کلیدیترین عنصر دین» و «نفی امید به خدا» در تئودیسه اعتراض دستهبندی کردهام.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین دیدگاه کِنِث سورین در نقد گفتمانی تئودیسه ها
نویسنده:
مهدی خسروی سرشکی استاد راهنما: نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خیر و شر اخلاقی
,
شر طبیعی
,
شرور اخلاقی
,
عدل الهی
,
خیر و شر طبیعی
,
تئودیسه
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
شر اخلاقی
,
مسئلة منطقی شرّ
,
شر فلسفی (مابعدالطبیعی)
,
مسئله قرینهای شرّ
,
تئودیسه پرورش روح
,
مساله اخلاقی شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
صورت مساله شر در منطق جدید
,
نقد گفتمان تئودیسهها
,
شر روحی و عاطفی
,
مسئله اگزیستانسی شر
,
تئودیسه شر طبیعی
,
تئودیسه شر اخلاقی
,
نقد گفتمان ناظرمحور تئودیسهها
,
مسئله قرینهای شر از زاویه دید قربانی
,
تئودیسههای قربانی محور
,
تئودیسه دروتی سوئل
,
تئودیسه یورگن مولتمان
,
تئودیسه پ. ت. فورسیت
,
نقد گفتمان سوژهمحور تئودیسه
,
نقد گفتمان ساختارگرایانه تئودیسهها
,
نقد گفتمان درجه دوم تئودیسهها
,
نقد گفتمان انتزاعی تئودیسهها
,
نقد گفتمان خدامحوری تئودیسهها
,
نقد گفتمان خداشناسی تئودیسهها
,
نقد گفتمان سکولارگرایسم تئودیسهها
,
نقد گفتمان غیر متنمحوارنه تئودیسهها
,
نقد گفتمان علّی تئودیسهها
,
نقد گفتمان غیر تاریخمندی ذهنیت تئودیسهپردازان
,
نقد گفتمان حرفهایسازی تئودیسهپردازی
,
نقد گفتمان نظاممند بودن تئودیسهها
,
نقد گفتمان کاربست عقل در تئودیسهها
,
نقد گفتمان اخلاقیسازی و فقهیسازی جهان در تئودیسهها
چکیده :
مسئله شر، یکی از مسائل مهم الاهیات و نیز فلسفه دین است. شر، انواعی دارد (طبیعی؛ اخلاقی؛ عاطفی؛ ما بعد الطبیعی) و چندین مسئله از آن به وجود میآید: مسئله منطقی شر (ناسازگاری منطقی میان وجود خدا و شر)؛ مسئله قرینهای شر (توجیه عدالت خدا در برابر وجود و فراوانی شر)؛ مسئله اگزیستانسی شر (درد و رنج آدمی به دلیل موقعیت وجودی خویش). بر اساس صورتهای مختلف مسئله شر، پاسخها در سه دسته قرار دارند: دفاعیه: پاسخ به مسئله منطقی شر؛ تئودیسه: پاسخ به مسئله قرینهای شر؛ تسلا و معنابخشی: پاسخ به مسئله اگزیستانسی شر. کِنِث سورین در کتاب «الاهیات و مسئله شر» بیان می کند که تاریخ طولانی و پیچیده تئودیسه نشان میدهد که تئودیسهها، خاستگاههای مختلفی داشتهاند و ساختار و وظیفهشان نیز تحت تأثیر گفتمانهای مختلف دورههای تاریخی قرار داشته است. او در این کتاب، نقدهای گفتمانی زیادی (بنا بر آنچه ما استخراج کردهایم هجده نقد) به تئودیسهها وارد میداند و دست آخر تئودیسههای مورد نظر خود را با رویکرد عملی و قربانیمحور پیشنهاد میکند. در این پایاننامه، دیدگاه سورین در نقد گفتمانی تئودیسهها، استخراج و در هجده نقد گفتمانی ارائه می گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین آلستون و برگمن از خداباوری شکگرایانه و بررسی اشکالات آن
نویسنده:
سیداحمدرضا هاشمی استاد راهنما: نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسئله قرینهای شرّ
,
خداباوری
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
اندیشه خداباوری
,
الگوهای خداباوری
,
خداباوری (تئیسم)
,
خداباوری شکگرایانه
,
نقد خداباوری شکگرایانه
,
براهین قرینه محور از راه شر
چکیده :
نسخههای اخیر برهان از راه شر علیه خداباوری بر آنند که در پیرامون ما نمونههایی از شر و رنج ظاهرا بیوجه دیده میشوند؛ و این واقعیت، قرینه تجربی خوبی علیه وجود خدا تشکیل میدهد. خداباوری شکگرایانه، رویکردی جهت پاسخ به براهین قرینهمحور علیه خداباوری است؛ رویکردی که بر محدودیتهای شناختی انسان در درک دلایل خدا جهت تجویز شرور، تاکید دارد. بنا بر این دیدگاه، چنانچه خدا وجود داشته باشد، فهم او بسی برتر و گستردهتر از ما است و کاملا محتمل است که برای برخی اعمالش دلایلی داشته باشد که برای ما نامأنوس باشند. به این ترتیب چنانچه نتوانیم در مواردی از تجویز شر، دلایل موجِّه خدا را بیابیم، این نکته نمیتواند به عنوان قرینهای بر عدم وجود چنین دلایلی قلمداد شود. این دیدگاه، گرچه پاسخ شاخصی در برابر براهین قرینهمحور علیه خداباوری فراهم میکند، اما پیامدهای وخیمی هم برای باورهای دیگر ما از جمله در حیطه خداباوری سنتی و اخلاق در پی دارد. تقریرهای مختلفی از خداباوری شکگرایانه وجود دارد که تقریر ویلیام آلستون و مایکل برگمن، از جمله مهمترین آنها است؛ این رساله عهدهدار تبیین و بررسی این دو تقریر است. آلستون ابتدا با تاکید بر استلزامات ناشناخته ممکن، ادعا میکند که تئودیسهها هنوز هم احتمالات زندهای برای پاسخگویی به برهان قرینه محور فراهم میکنند؛ اما در مرحله بعد سعی میکند تا انتقاد خود را اساسا بر فهم ناقص ما از دلایل ممکن الاهی مبتنی کند. برگمن نیز با پیروی و بسط نکات آلستون، بیشتر بر این تاکید دارد که دلیلی نداریم که نشان دهد نمونه شناختهشده ما از قلمرو خیرها و شرها و استلزامات آنها، نمونه نمایندهای است. دیدگاه آنها گرچه در نگاه نخست مقبول مینماید، اما وقتی به پیامدهای آن مینگریم، در پذیرش آن با تردید جدی مواجه میشویم؛ از جمله اینکه این دیدگاه، فهم رایج ما را از صفات و افعال خدا در هم میشکند؛ اعتماد ما را به شهودهای رایج اخلاقیمان مخدوش میکند؛ و تعارضی جدی با دیدگاه فهم عرفی اخلاقی دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسأله شر
نویسنده:
ویلیام راوز؛ مترجم: امیر صادقی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شر
,
شر بی وجه
,
مسئله قرینهای شرّ
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظر سرمدی خدای ادیان و مسألۀ شرور گزاف
نویسنده:
صبا فریدونی، حسن حسینی سروری، علیرضا منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کمال مطلق
,
الهیات(کلام جدید)
,
شرور گزاف
,
شر
,
فلسفه دین
,
منظر سرمدی خداوند
,
تنزه الهی از زمان
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
,
ازلیت خداوند(فلسفه دین)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
الهیات بالمعنی الاخص ,
خیر محض ,
مسئلة منطقی شرّ ,
مسئله قرینهای شرّ ,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین) ,
خیریت خداوند(فلسفه دین) ,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین) ,
صورت مساله شر در منطق جدید ,
منظر زمان مند ,
چکیده :
در این مقاله نخست به این موضوع میپردازیم که چالش اصلی مسألۀ شر برای باور به خدای ادیان، وجود وضعیتهای ناگوار در عالم نیست بلکه وجود شرور گزاف است؛ یعنی تحقّق وضعیتهایی در جهان که بیش از سودمندی، ناگواری ایجاد میکنند. سپس با توضیح تفاوت منظر زمانمند و منظر سرمدی، میان شرور ظاهراً گزاف و شرور واقعاً گزاف، تمایز قائل میشویم و از این مدّعا دفاع میکنیم که شناخت قسم دوم با توجه به محدودیت منظر زمانمند ناممکن است و از این رو استدلال له یا علیه وجود این نوع از شرور امکانپذیر به نظر نمیرسد. پس از آن، چهار تقریر مشهور از مسألۀ شر را بررسی میکنیم و نشان میدهیم که وجود شرور گزاف، که روی دیگر سکۀ نبود خدای کامل مطلق است، به شکل پیشفرضهای آشکار یا نهان به این استدلالها وارد شده است و از این رو نتیجۀ مورد نظر از ابتدا در آنها مفروض بوده است. ضمن اینکه توسّل خداباوران به منظر سرمدی خداوند، عقیدۀ ایشان دربارۀ نبود شرور گزاف را پذیرفتنی میسازد. مدعای اصلی این نوشتار این است که مسألۀ شر قابل فروکاست به مناقشه دربارۀ گزاف بودن یا نبودن ناگواریهای عالم است و داوری دربارۀ این مناقشه به دلیل محدودیت منظر زمانمند مقدور نیست، بنابراین استدلال علیه وجود خدای ادیان از طریق شرور، نیازمند اثبات درستی یا محتمل بودن تحقق شرور گزاف در عالم است و در غیر این صورت نتیجۀ آن فراتر از مفروضات نخواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه راه حل مساله شر از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی با توجه به وجود مستقل و رابط
نویسنده:
معصومه وحیدی، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود رابط
,
وجود مستقل
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
حمل حقیقه و رقیقه
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
وجود ربطی ,
شرور و قدرت مطلق خدا ,
ماهیت شر ,
شر نسبی ,
اصالت وجود ,
وحدت وجود ,
مسئلة منطقی شرّ ,
اطلاق قدرت الهی ,
توجیه تقسیم گرایانه شرور ,
بازگشت شر به نیستی ,
خارجیت وجود رابط ,
معنای حرفی وجود ,
حقیقت عینیه وجود ,
ماهیت وجود رابط ,
هستی شناسی شر ,
مسئله قرینهای شرّ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
مسأله «شر»، که به صورت قرینهای و منطقی مطرح شده و به آموزههای دینی جرح و نقد وارد نموده، دستمایه انتقادی قوی علیه اعتقادات دینی شده است؛ دینپژوهان تلاش کردهاند تا با ارائه آراء خود به انتقادها پاسخ دهند؛ صدرا و علامه طباطبایی شرور را امری عدمی دانسته و معتقدند که شرور تحقق عینی نداشته و تمام امور خارجی خیر هستند. ولی بر اساس وجود رابط و مستقل بین نظریه علامه و صدرا تفاوت اساسی وجود دارد؛ زیرا از منظر صدرا به وجود رابط دو نظر میتوان افکند، نظری استقلالی و نظری ربطی. در منظر صدرا، وجود رابط دارای ماهیت بوده و منشأ شر است و ماهیت ثانیاً و بالعرض موجود میباشد و از این طریق شر نیز ثانیاً و بالعرض موجود است. از منظر علامه طباطبایی موجودات در خارج همه حیثیتشان تعلق و ربط است و وجودات رابط ماهیت نداشته و تنها ذهن میتواند با توجه و التفات، رابط را مستقل دیده و از آن مفهوم ماهیت انتزاع کند. پس شرور که حاصل از ماهیت هستند، نیز امری ذهنی خواهند بود
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آرای جان فینبرگ و علامه طباطبایی در باب مسئلة شر
نویسنده:
عبدالرسول کشفی، زینب زرگوشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
فینبرگ
,
مسئلة منطقی شرّ
,
مسئلة دینی شر
,
مسئله قرینهای شرّ
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مسئلة شر از مهم ترین مسائل فلسفة دین است. بر مبنای این مسئله، وجود شرور با سه صفت الهی یعنی علم مطلق، قدرت مطلق، و خیر مطلق بودن در تعارض است. جان فینبرگ، فیلسوف دین معاصر، مسئلة شر را به دو مسئلة فلسفی ـ کلامی و دینی تقسیم می کند و مسئلة فلسفی ـ کلامی را نیز دارای دو صورت منطقی و قرینه ای می داند. او بر اساس مبانی خود دربارة اختیار و نظریات اخلاقی به شر اخلاقی پاسخ می گوید. فینبرگ بر اساس نظم طبیعی به شر طبیعی می پردازد. او به مسئلة قرینه ای با توجه به ماهیت استدلالات استقرایی و احتمالاتی و همچنین محدودیت های دانش بشر پاسخ می دهد. علامه طباطبایی در سایة نظام احسن به مسئلة شر پاسخ می دهد و شر را عدمی می داند. در این مقاله به وجوه اشتراک و افتراق دیدگاه های این دو اندیشمند و ارزیابی آن ها می پردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقریری نو از مسئله شر براساس نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی
نویسنده:
مرتضی حسینی، حسین هوشنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
شرور
,
نظریه ادراکات اعتباری
,
شر
,
مسئلة منطقی شرّ
,
مسئله قرینهای شرّ
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
صدق ,
اصول فلسفه و روش رئالیسم ,
حسن و قبح ,
دفاع مبتنی بر اختیار (پلنتینگا) ,
حسن و قبح ,
خیر ( خیر و شرّ ) ,
قرآن ,
توجیه ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
قرآن ,
خیر و شر عالم ,
صدق ,
میزان ,
خیر و شر از دیدگاه علامه طباطبایی ,
اعتباریت شر ,
تجربه شر ,
صدق اعتباریت ,
منشا حصول اعتباریات ,
فرض وجود خدا ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
مسئله قرینهای شر تنها استدلال ملحدان علیه خدا است؛ و نیز مسئله منطقی شر به مثابه مشکلی در میان خداباوران مطرح است. مسئله این مقاله این است که آیا نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی میتواند با اعتباری دانستن شرور، پاسخی برای این مسئله باشد؟ از نظر علامه طباطبایی همه مفاهیم و گزارههای عملی در برابر ادراکات اخباری و حقیقی، اعتبار جعل و قراردادهای انسانیاند در جهت رفع حوائج و نواقصی زیستی و وجودی و فرونشاندن تمایلات و رغبات برخاسته از آن نیازها. ازجمله این اعتبارات حسن و قبح و به تبع آن خیر و شر است. ویژگی و معیار مهم در اعتباریات آن است که ما ناظر به غایات متصورمان آنها را مثلا خوب یا بد، خیر یا شر محسوب میکنیم نه اینکه امور به لحاظ نفس الامری چنین باشند. البته ادراکات اعتباری به جهت اثر و کار کرد و غایتی که بر آنها مترتب است و نیز منشاء وجودی و زیستی فردی یا جمعی که دارند مرتبط و مترتب بر واقع هستند و لذا معرفت بخش و معقولند هرچند برهان بردار نیستند و البته عقلانیت آنها از نوع دیگری (عملی) است. در پرتو «اعتباری» دانستن شرور به نظر میرسد هم مساله منطقی شر و هم مساله قرینهای آن و هم منافات نداشتن وجود شرور با نظام حکیمانه الهی، تقریری خردپذیرتر مییابد. علاوه بر اینکه احساس و تجربه شر هم به عنوان یک واقعیت بشری به رسمیت شناخته میشود و انکار نمی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت الاهی و مسئله قرینه ای شر
نویسنده:
محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دفاع
,
مسئله قرینهای شرّ
,
شر گزاف
,
ویلیم رو
,
استفن ویکسترا
کلیدواژههای فرعی :
عدل الهی ,
شر ,
مسئله نظری شرّ ,
مسئله عملی شر ,
خیر بزرگتر ,
توجیه معقول ,
استدلال الحادی ,
CORNEA ,
چکیده :
مسئله شر به طور عموم در دو دسته مسئله منطقی شر و مسئله قرينه ای شر طبقه بندی می شـود. يكی از تقريرهای اثرگذار از مسئله قرينه ای شر از سوی ويليم رو ارايه شده كه بر ايـده شـرور گزاف استوار است. رو، استدلالی ترتيب می دهد كه بر پايه آن، وجود شرور گـزاف قرينـه ای بر نامعقول بودن باور به وجود خداوند همه دان، همه توان و خيـر مطلـق اسـت . غالـب ناقـدان استدلال وی كوشيده اند با تحليل دقيق مبانی معرفت شناختی مقدمه های آن، ضعفش را آشكار سازند. محور مشترك اين رويكردهای انتقادی كوشش بـرای ارايـه اصـولی اسـت كـه بيـانگر شرايط لازم و كافی گذار معقول از نيافتن به نبودن باشد . به باور ناقدان، ملاحظه های متعـددی از جمله مطلق بودن علم خداوند و محدوديت دانش انسان، نشان می دهند كه مبانی استدلال رو (بويژه مقدمه نخست آن) اين شرايط را ارضا نمی كند. براساس اين ملاحظه ها، دفاعی در برابر استدلال قرينه ای شر شكل می گيرد كه نامعقول بودن اين استدلال را آشكار می سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید