جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
هنر و علوم انسانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 43
عنوان :
روش کلامی مؤمن الطاق در مواجهه با مکتبهای کلامی معاصرش
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کیسانیه
,
خوارج (مذاهب کلامی)
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
امامت
,
معتزله (اهل سنت)
,
زیدیه
,
متکلمان
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
معارف اسلامی
,
13. علم کلام
,
علم کلام
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
خوارج
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مومن طاق، محمدبن علی
,
کیسانیه
,
هنر و علوم انسانی
,
مومن طاق، محمدبن علی
,
کیسانیه
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مومن طاق، محمدبن علی
,
کیسانیه
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
مومن طاق، محمدبن علی
چکیده :
امروزه کنکاشهای علمی دانشمندان در عرصههای مختلف همراه با پیدایش جریانها و مکاتب گونهگون فکری، چالشهای فراوان و جدیّای را فراروی عالمان دینی تشیع قرار داده است. پیدایش مسائل نو و چالشهای جدید در عرصه تاریخ تفکر و کلام شیعه، وظیفه پاسداران حریم دیانت را دوچندان کرده است، رسالتی که تنها با کوششی معقول و منطقی مبتنی بر اصول اسلامی و میراث کهنِ آن دست یافتنی است. اما بررسی مسایل و معضلات امروزین متکلمان و طبیعتاً پاسخگویی بدانها، نمیتواند بدون توجه به میراث کهن و تراث قدیمی این دانش صورت گیرد؛ چراکه پیشبرد فکر و اندیشه، زمانی به صواب نزدیک است که بر اساس میراث گذشته صورت پذیرد تا از اصول دینی و عقیدتی خویش دور نیافتد و سر از خط انحراف فکری و عقیدتی در نیاورد و حتی اگر امروزه چنین مینماید، با استمداد از بازخوانی همان میراث، کژیهای احتمالی به راستی بدل گردد.تاریخ شکل گیری کلام امامیه، بزرگان و اندیشمندانِ نخستین این دانش، ارتباط اینان با یکدیگر و اهلبیت علیهمالسلام در عصر حضور، مباحث کلامی و روشهای مورد استفاده اینان در فرآیند تکلم و ... از جمله مباحث مهمی است که سهم بهسزایی در به دست دادن تاریخی از تفکر شیعه دارد؛ تاریخی که در یک پارادایم قابل دفاع، میتواند بسیاری از شبهات و مسایل ناظر به فکر و تاریخ شیعه را که امروزه متکلمان با آن درگیر هستند را پاسخ دهد.امروزه این مشکل از سوی برخی مطرح میشود که کلام امامیه نه در محتوا و نه در روش، اصیل نیست و ریشه در آموزههای اصیل اسلام و تشیع ندارد. صورتی تعدیل شده از این فرضیه را میتوان در پروژه برخی دیگر یافت که کلام امامیه را در صورت نیکو و قابل قبول آن، مرهون تلاشهای متفکران معتزلی میدانند و آن را دانشی معرفی میکنند که نه تنها ریشه در باورهای اصیل شیعی ندارد، بلکهبسیار از تفکر آنان متأثر است. تأثیرپذیری کلام شیعه از کلام اعتزال در محتوا و روش فرضیهای است که برخی از پروژههای به انجام رسیده در مغرب زمین و حتی ایران در پی اثبات آن بودهاند. از نگاه آنان عقلگراییِ متکلمانی چون شیخ مفید و سیدمرتضی و شاگردان ایشان نیز در همین راستا تفسیر و تأویل شده و متکلمان ماقبل از اینان نیز عمدتاً افرادی تلقی شدهاند که بر پایه نقل به دفاع از دین پرداختهاند و اگر نمودهایی از عقلگرایی در آنها یافت میشود تحت تأثیر معتزلیان رخ نموده است.ابوجعفر مومنالطاق اما، شخصیتی است که منابع از وی به عنوان یکی از نخستین دانشوران و متکلمان شیعی یاد کردهاند. وی در عصر صادقین علیهمالسلام زندگی میکند و همراه با هشامبنحکم و هشامبنسالم و زرارهبناعین تلاش میکند از مبادی و مبانی فکر شیعه دفاع نماید.نکته قابل ملاحظه و دقت اینکه بازخوانی و واکاوی انگارههای اعتقادی و روش و متد کلامی افرادی چون هشامبنحکم یا مومنالطاق و ... خبری غیر از فرضیه سابق را رقم میزند؛ ایدهای که نشان از نحوهای تلاش خردگرا در سایه وحی دارد. روش و منهجی که بر خلاف تفکر اعتزال و ریشه در آموزهها و آموزشهای اهل بیت علیهمالسلام دارد.بررسی احوال و شخصیت مومنالطاق، بازخوانی جریانها و مکاتب فکری دوره وی و انعکاس افکار و روشهای ساری و جاری اینان در بستر تاریخی مورد نظر، تقابل و تعامل ابوجعفر با سردمداران این جریانها و افکار غیر امامی، خود گویای این حقیقت است که کلام امامیه نه تنها در عهد مومنالطاق بلکه از ابتدای پیدایش، اصیل بوده و ریشه در آموزهها و آموزشهای اهلبیت علیهمالسلام دارد. متکلمان عصر حضور نیز افرادی هستند که تحت لوای ایشان، هم در محتوا و هم در روش، به نحوی عمل کردهاند که از دیگر جریانهای فکری معاصر خویش قابل تشخیص و جداسازی هستند.در این پروژه تلاش شده نشان داده شود که از بین روشهای کلامی مورد استفاده متکلمان معاصر با مومنالطاق، ابوجعفر از منهجی بهره میبرده است که عقل، در مقام استنباطِ حکمِ اعتقادی، نه به عنوان منبعی مستقل، بلکه به عنوان مخاطب وحی و دوشادوش آن به یاری متکلم میآید. کارکرد عقل اما، در دیگر مقامات و حوزههای کلامی متکلم در کنار وحی و در عرض آن است. در این نوشته از این متد به روش ترکیبی( ترکیب عقل و وحی) یاد شده است. توجه ویژه مومنالطاق به دو منبع عقل و وحی به عنوان منابع معارف و استفاده از روش ترکیبی در مقام توجیه، استدلال و دفاع، ویژگی کلام مومنالطاق قلمداد میشود. متدی که با استفاده از گزارشهای موجود از مناظرات او و دقت در آثار و عناوین مکتوبات وی، جهتگیریهای او در نقل و انتخاب مباحث و روایات، همراه با تحلیلِ باورهای معاصرانش تا حدودی ما را به روش و محتوای مباحث کلامی او آشنا میکند.از لحاظ محتوا نیز ویژگی کلام ابوجعفر، توجه خاص به مباحث امامت و فضایل علیبنابیطالب علیهالسلام است؛ گرچه مباحثی از توحید و نبوت هم در اعتقادات او قابل بررسی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رئالیسم علمی با تاکید بر آراء کارل پوپر
نویسنده:
جعفر مذهبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متافیزیک
,
هستیشناسی
,
پوپر
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
هنر و علوم انسانی
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
معنیشناسی
,
عقلباوری
چکیده :
بسیاری از تئوریهای علمی هویات غیرقابل مشاهدهای را فرض میکنند که هرگز نمیتوان وجودشان را به طور مستقیم اثبات کرد. تنها راه اثبات وجودشان از طریق پیشبینیهای موفقی است که از آن تئوری-ها ناشی میشود؛ اما این رویکردی است که تنها رئالیستهای علمی آن را قبول دارند و آنتیرئالیستها نمیپذیرند. به عبارت دیگر، رئالیستها معتقدند که میتوان وجود هویات نظری را از موفقیت یک تئوری در عرصهی پیشبینی با استفاده از برهان IBE (استنتاج به قصد بهترین تبیین) استنتاج کرد؛ بر عکس رئالیستها، آنتیرئالیستها با تکیه بر برهان تعیین ناقص و برهان فراـاستقرایی بدبینانه، این رویکرد را رد میکنند. موضوع رئالیسم علمی معمولأ از سه دیدگاه بررسی میشود: متافیزیکی (وجودشناختی)، معرفتی و معناشناختی. دیدگاه متافیزیکی دربارهی وجود مستقل از ذهن هویات نظری بحث میکند. دیدگاه معرفتی به باورهای ما دربارهی پیشرفتهای علمی و دیدگاه معناشناختی به چگونگی تفسیر ما دربارهی شرایط صدق گزارههای علمی مربوط است؛ در ضمن این موضوع میتواند مباحث گوناگونی مثل عقلانیت، نسبیگرایی، واقعیت و نمود، تئوریهای مربوط به حقیقت، تبیین و غیره را شامل شود.در موضوع رئالیسم علمی مناقشات بیپایان زیادی وجود دارد. به نظر میرسد راه حل کارل پوپر برای حل مشکل استقرا و توجیهگرایی در علم، یعنی همان معرفت حدسی، با تأکید بر عقلانیت انتقادی و رئالیسم متافیزیکی تا حدودی میتواند پایانبخش این مناقشات باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علل دینگریزی جامعه از نگاه قرآن و نهجالبلاغه با تاکید بر عوامل فرهنگی
نویسنده:
مهناز آل علی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
تهاجم فرهنگی
,
عوامل اقتصادی
,
دَیِّن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
دین زدایی
,
هنر و علوم انسانی
,
تعصّب دینی
,
نقش خانواده
چکیده :
آسیب شناسی دین وشناخت عوامل« دین گریزی » دایره ا ی وسیع دارد . دراین پژوهش به شناسایی وبررسی عمده ترین این عوامل ازدیدگاه قرآن و نهج البلاغه باتاکیدبرعوامل فرهنگی پرداخته شده است .دین درلغت به معنای طاعت، جزا ، حکم ، عبادت ،تدبیرو... می باشد ؛ ودراصطلاح , به مجموعه معارف وقوانینی گفته می شود که خداوند متعال توسط پیامبران ، برای راهنمایی وسعادت بشر تشریع نموده است ؛ به طوری که لازمه ی سعادت دنیا وآخرت بشردرپیروی ازآن می باشد .«دین گریزی» یا به تعبیر قرآن « اعراض از دین» عبارت است از هرگونه فاصله یا واپس گرایی از دین وتمام نمود های دینی درگرایش، بینش وکنش . درابعادِ مختلفِ پدیده ی« دین گریزی» ، دودسته عوامل قابل تفکیک می باشد :1-
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنویتگرایی مدرن و نسبت آن با دین
نویسنده:
زهرا میقانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنویت
,
کارکرد
,
محیط زیست
,
فردگرایی
,
معارف اسلامی
,
خصوصی سازی
,
مدرنیت
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
دَیِّن
,
هنر و علوم انسانی
,
معنویتگرایی جدید
,
دین نهادی و سنتی
,
دنیای مدرن
,
نوپاگانیسم
چکیده :
رساله حاضر به بررسی مواجهه ی دین و مدرنیته و تاثیرات متقابل این دو می پردازد، تعاملی که منجر به پدید آمدن جلوه های جدیدی از دین شده که امروزه معنویت گرایی جدید خوانده می شود. پژوهش حاضر شامل آرای پاره ای از صاحب نظران در حوزه ی دین است که با تکیه بر جریان معنویت گرایی، ادعای پایان عصر دین داری و حرکت به سوی دنیایی عاری از معنویت را مردود شمرده و نشان می دهد که انسان معاصر، هم چنان خود را محتاج معنویت می بیند. به نظر می رسد که با توجه به معنویت گرایی، انسان ها به اشکال جدیدی در بروز و ظهور معنویت روی آورده اند و جنبش هایی نظیر عصر جدید، نئوپاگانیسم و تمرینات ذهن، بدن، روح، پاره ای از مصادیق آن هستند. یکی از ویژگی های جنبش های جدید معنویت گرا به لحاظ نظری عبارتاست از عدم وابستگی به اشکال نهادی و سازمانی که از مصادیق بارز تفاوت میان معنویت گرایی جدید و دین سنتی است. پاره ای از دستاوردهای معنویت گرایی جدید را می توان کمک به حل بحران محیط زیست، حمایت از حقوق بشر، کمک به برقراری صلح و فواید روان شناختی آن برشمرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی و تفاوت حکم آن دو در زمان حضور و غیبت امام معصوم (ع)
نویسنده:
زهره نعیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهاد
,
حضور
,
فروع دین
,
خوارج (مذاهب کلامی)
,
امام معصوم
,
معارف اسلامی
,
قرآن
,
اصطلاحنامه فقه
,
جهاد ابتدایی
,
جهاد دفاعی
,
عصر غیبت
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
جهاد با کفّار از ارکان دین مبین اسلام و از موضوعات مهم و تأثیر گذاری است که هموارهمورد بحث دانشمندان اسلامی بوده است. تقسیم جهاد به ابتدایی و دفاعی، شرح هر یک از اقسام،مشخص کردن حکم هر کدام در عصر حضور و غیبت امام معصوم)ع( و مسائلی از این قبیل بهعهده فقه است.این تحقیق که به روش تحلیلی و استنباطی نگاشته شده است و شیوهگردآوری مطالب آن کتابخانه ای است، تلاشی است برای بازخوانی برخی از مباحث جهاد ازمنظر فقه شیعه با عنایت به پرسش هایی مانند: جهاد ابتدایی و نسبت آن با دعوت اسلامی و آزادیعقیده، دفاع مشروع از سرزمین های اسلامی و سرنوشت جهاد در عصر غیبت و در نهایتکوشیده است تا با نفی شرط وجود امام معصوم)ع( در جواز جهاد ابتدایی، جواز آن و همچنینجهاد دفاعی را با اذن فقیه عادل در عصر غیبت اثبات نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان در کشفالمحجوب هجویری
نویسنده:
زهرا همایونی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کشف و شهود
,
هجویری
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
کشف المحجوب (کتاب)
,
تحلیل محتوای کشفالمحجوب
چکیده :
چکیدهکشفالمحجوب اثر ابوالحسن علی بن عثمان جلّابی هجویری غزنوی(وفات465ه.ق.)، یکی از کهنترین کتابهای تعلیمی صوفیّه به زبان فارسی است. کشفالمحجوب به دلیل تأثیرپذیری از کتابهای عرفانی قبل از خود و تأثیر آن بر کتابهای عرفانی فارسیکلید واژه ها: عرفان، هجویری، کشف و شهود، تحلیل محتوای کشفالمحجوب،. بعد از خود حائز اهمیت است. این پژوهش کوششی در راستای بررسی عرفانی کشف المحجوب است که میتواند در درک بهتر آن و دیگر متون عرفانی موثر باشد.این پژوهش شامل مقدمه و چهار فصل است. فصل اوّل شامل مسألهی پژوهش، پرسشها و فرضیات پژوهش، روش تحقیق و پیشینهی پژوهش است. در فصل دوم تعریف عرفان و تصوّف، سیر تصوّف تا قرن پنجم، معرفی مکاتب تصوّف، زندگینامهی هجویری، شیوهی نگارش کتاب و ساختار آن مورد بررسی قرار گرفته است. فصل سوم به شریعت از دیدگاه هجویری، شناسایی و نقد مولفههای کشف و شهود، مقامات و احوال، استحسانات، اصطلاحات و تعابیر عرفانی و نقدی بر شیوهی تقسیمبندی هجویری از فرقههای تصوّف اختصاص دارد. فصل چهارم شامل بررسی آماری آیات، احادیث، حکایتها و اقوال مشایخ است. هجویری از معرفت شهودی، توحید افعالی، فنای صفات، کشف و شهود که مولفههای اصلی مکتب کشف و شهود است؛و از احوالی که از کشف حاصل میشوند مانند حیرت، سکر، ذوق و شرب، شوق، وجد؛ و درجات و مراتب کشف مانند لوایع، لوامع، طوالع و طوارق سخن گفته است. وی تلاش کرده است ارتباط تنگاتنگی بین دیگر مباحث کتاب و مولفههای مکتب کشف و شهود برقرار کند، چنان که حقیقت ایمان را با فنا، حقیقت تسلیم را با فنای ارادهی سالک در ارادهی خداوند و خرقه پوشی را با کشف مرتبط کرده است. حاصل سخن آن که نکتهی مهم در عرفان هجویری پرداختن به بحث کشف و شهود است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین فلسفی رزق و رابطه آن با وصول انسان به سعادت حقیقی
نویسنده:
محمد قمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی
,
رزق و روزی
,
موفقیت
,
تبیین (منطق)
,
انسان
,
فرهنگ اسلامی
,
نگرش دینی
,
معارف اسلامی
,
رزق
,
سعادت حقیقی
,
تفاسیر فلسفی
,
هنر و علوم انسانی
,
آموزه فلسفی
,
سعادتمند
چکیده :
انسان برای اینکه بخواهد به سمت چیزی حرکت کند، باید شناختی از مقصد خود داشته باشد. روشن است که خداوند، انسان را بیهوده نیافریده است؛ بنابراین بر انسان لازم میباشد تا سعادت حقیقی خود و راههای وصول به آن را شناسایی کند و رویکرد خود را نسبت به مسائل مختلفِ مرتبط با آن، تصحیح نماید، تا بتواند زندگی سعادتمندانهی خویش را در دنیا و آخرت، به دست آورد. یکی از مسائلی که او در این دنیا با آن دست به گریبان میباشد، تلاش برای معاش و تحصیل امکانات و برخورداریهای هر چه بیشتر برای زندگی است. این مسأله که در فرهنگ اسلامی از آن تحت عنوان رزق و روزی یاد میشود همواره در زندگی انسان و مخصوصاً انسان امروزی، مهمترین یا حداقل یکی از مهمترین مسائل او بوده است؛ بهگونهای که در خیلی از موارد، هدف زندگی واقع شده و بقیهی مسائل زندگی را تحتالشعاعِ خود، قرار داده است. این موارد، نگرانی و دغدغهی عجیبی برای همهی مردم بهویژه جوانان ایجاد کرده که باعث هدر رفتن نیروها و استعدادهای آنان شده است. اینجاست که انسان، اگر منظر خود را نسبت به رزق، بهصورت محکم و عقلانی تصحیح نکند، ممکن است که طلب روزی، همهی زندگی او را اشغال نماید؛ و نیز گرفتار تحلیلهای غلط نسبت به مسائل مختلف زندگی شود و او را از رسیدن به سعادت حقیقیاش باز دارد. این تحقیق در پی آن است تا روشن سازد که انسان با کسب معرفت در زمینههای مورد نیاز و بهویژه نسبت به خدای تعالی و سنتهای او و نیز اصلاح رویکرد خود نسبت به هدف زندگی و رزق، میتواند با آرامش، در جهت ارتقاء کمالات وجودی خود و دیگران، با شتاب روزافزون حرکت نماید و اسباب وصول به سعادت حقیقی خود و حتی دیگران را فرآهم آورد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی نظریه ابنسینا و فخررازی درباره رابطه قوای نفس و لذات آنها
نویسنده:
نفیسه ترابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس ناطقه
,
ادراک
,
لذت
,
معارف اسلامی
,
لذت عقلی
,
عقل
,
فخررازی، محمدبن عمر
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
هنر و علوم انسانی
,
قوای عقلی
,
نفس و قوای آن
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
لذت، ارتباط آن با قوای نفس و نیز لذت برتر از اهم مباحث فلسفی وکلامی است. پاسخ به پرسش «چیستی لذت» جز از راه شناخت نفس و قوای آن ممکن نبوده و برتری لذت، تابع برتری ادراک و قوای ادراکی است. ابنسینا و فخر رازی تحلیل متفاوتی درباره قوای نفس و مفهوم لذت دارند. ابنسینا که در این خصوص دارای نظام منسجمی است، نفس را برخوردار از قوایی متعدد دانسته و لذت را در ارتباط با قوای نفس، به ادراک حضوری امر ملائم از نظر ادراککننده معرفی میکند و آن را برخوردار از مراتب طولی حسی، باطنی و عقلی میداند. فخر رازی در مقام نقد ابنسینا منکر وجود قوا و قائل به بینیاز بودن لذت از تعریف است. در این رساله به ارائه تمایزات فکری این دو فیلسوف در خصوص قوای نفس، مفهوم لذت، رابطه آنها و همچنین لذت برتر میپردازیم. به طور کلی انتقادات فخر رازی سبب تزلزل نظام فلسفی سینوی نمیگردد و نظریه ابنسینا که لذت را در ارتباط با قوای نفس به تصویر کشیده و به تبیین لذت و سعادت حقیقی میپردازد، از اتقان بیشتری برخوردار است و نیز پیامدهای فلسفی- کلامی مختلفی در پژوهشهای اخلاقی، معادشناختی، عرفان و زیباییشناسی دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد خطاپذیری وحی در اهل سنت با تکیه بر آثار طبری
نویسنده:
مجید حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
نبوت
,
خطاپذیری
,
خطا
,
طبری
,
معارف اسلامی
,
قرآن مجید
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
وحی
,
هنر و علوم انسانی
,
دوره بحرانی
چکیده :
وحی که در قرآن کریم بارها مورد تبیین واقع شده و ایمان به آن برای هر مسلمانی فراهم کننده زمینه صحیح اعتقادی در سایر أبعاد دین مبین اسلام است یکی از مسائل مهم در حوزه قرآنپژوهی و نگاه عمیق از نظر کلامی و اعتقادی مبحث خطاپذیری یا ناپذیری وحی در مکتب تشیع وتسنن است. طبری از اهل سنت، مستقیم و غیر مستقیم در بیانات تفسیری و روایی خود وحی نبوی در مرحله ابلاغ آن را به خطاپذیری متهم کرده و در حقیقت مسیر وحی که نبوت است را به آفت خطا و فراموشی متهم کرده است.این نوشته ناچیز به دنبال این است که بینش غلط و غلط انداز اهل سنت را با شاخصه های اصلی وحی، با مبحث خصیصه های ذاتی وحی، با نبوت و عصمت انبیا در تضاد آشکار از منظر فریقین بداند لذا در این نوشته کوشش می شود به این نتیجه رسید که تبیین صحیح از نبوت و سایر اعتقادات دین اسلام مرهون برداشت و تفسیر صحیح و دقیق از وحی الاهی با تمام شئون و ابعاد آن است. و وحیامتناع ذاتی از قبول خطا را در خود دارد چرا که پدیده ای واقع نماست و صحنه واقعیّت هیچ گاه مختلط به خطا و سایر اشتباهات نمی شود وحی در نگاه اهل سنت که غالب آنها معتقد به خطاپذیری آن هستند مورد نقد و ارزیابی این نوشته واقع شده است وقتی قرآن تمام شئون نبوت را محصول وحی ربانی و الاهی می داند و سرچشمه وحی را خدا با صفت «حق» بودن ترسیم می کند نتیجه این می شود که وحی خودش بخودی خود نشئه حق است و چطور حق بذاته باطل پذیر بشود. اهل سنت فراموش کرده اند که وقتی پیامبر در ابلاغ وحی سلطه پذیر شیطان بشود اعتماد و اطمینان به صحت سایر ابعاد اعتقادی متزلزل می شود و دین از اساس بر پایه شک و احتمال و تردید بنا می شود و سایر شئون دین در معرض انحراف و تغییر واقع می شود. این که پیامبر در نگاه اهل سنت یک بشر است و بشر همواره در معرض خطا و فراموشی است دیدی بسیار اشتباه به نبوت و وحی است غافل از این که بشری است که فعل و تقریر و قول او از مصدر و منبع وحی الاهی و ربوبی تغذیه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی بصیرت در قرآن
نویسنده:
نجمهسادات عاملی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بصیرت
,
حکمت
,
معارف اسلامی
,
شمول معنایی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن مجید
,
قرآن کریم
,
هنر و علوم انسانی
,
معناشناسی بصیرت
,
شبکه معنایی بصیرت
,
بصیرت توحیدی
,
حوزههای معنایی بصیرت
چکیده :
بصيرت به عنوان ابزار تشخيص حقيقت و ضروري هدايت، از واژگان كليدي در فهم معارف قرآن به شمار ميآيد. استفاده از روش معناشناسي با بررسي روابط بينامتني (روابط همنشيني، جانشيني و سياق) و روابط مفهومي (تقابل معنايي، شمول معنايي و ...) واژة بصيرت در نظام معنايي قرآن، تبيين ميسازد كه بصيرت به معناي شناختي مبتني بر معيارهاي ديني است كه داراي مؤلفههاي شرطي چون تقوا، تذكر، تعقل، عبرتآموزي است وبينش دقيق و دانش عميق (فهم)، توانايي تشخيص حق از باطل (تمييز) و التزام عملي به باور قلبي از مؤلفههاي ماهوي اين واژه به شمار ميآيند. همچنين ترسيم ميدانهاي معناشناسي بصيرت در قرآن كريم به كشف لايههاي دروني بصيرت منجر ميشود و آشكار ميكند كه بصيرت در بعضي از لايههاي معنايي مترادف عقل، حكمت، نور و فرقان است و سبب ميشود تا انسان با بينايي قلبي ناشي از علم حضوري و يا حصولي، واقعيت وجودي خويش را درك كند و با انتخاب خداوند يكتا و دنبالهروي از هاديان الهي، به توحيد ناب «بصيرت توحيدي» و غايت خلقت «لقاء الله» دست يابد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 43
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید