جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
علم(حصولی و حضوری)
>
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
>
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
>
فطرت(سرشت دینی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
عنوان :
خاستگاه دین
نویسنده:
بیژن طرهانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
نسل آفتاب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
دین
,
عقل
,
13. علم کلام
,
فلسفه دین
,
فطرت(سرشت دینی)
,
ساحت های وجودی انسان
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
کتاب «خاستگاه دین» نوشته بیژن طرهانی، ضمن بررسی علل گرایش مردم به دین، در ده فصل با عنوانهای «دین چیست؟»، «فلسفه دین از منظری دیگر»، «فطرت»، «ساحتهای وجودی انسان»، «خاستگاه دین در اندیشه فروید زیگموند»، «مبانی کلی اندیشه زیگموند فروید»، «خاستگاه دین در اندیشه صدرالمتالهین صدرای شیرازی»، «بنیادیترین خطوط فلسفی و رابطه آنها با خاستگاه دین»، «خداشناسی فطری در اندیشه صدرا» و «تفاوت خاستگاه دین در اندیشه صدرا و فروید» تقابل دو رویکرد به خاستگاه دین یعنی رویکرد مادیگرایانه در اندیشه فروید و رویکرد خداگرایانه در اندیشه صدرالدین شیرازی و ملاصدرا را بررسی میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حال و مقام در عرفان اسلامی
نویسنده:
شاپور نورآذر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حال و مقام در عرفان اسلامی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
دین فطری (در مقابل دین اکتسابی) ,
تاریخ عرفان اسلامی ,
صوفیان (صوفیه) ,
تاریخ عرفان ,
مقام زهد ,
مقام ورع ,
مقام توکل ,
مقام صبر ,
مقام رضا ,
مقام فقر ,
مقام قرب ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فطرت(سرشت دینی) ,
منشا تصوف اسلامی ,
مراقبه (عرفان) ,
خوف و رجا در عرفان ,
حال و مقام تصوف و عرفان (عرفان) ,
فرق حال و مقام (عرفان) ,
تعداد و شمار مقامات و احوال (عرفان) ,
قرب (عرفان) ,
چکیده :
با تامل و اندیشیدن درباره حال و مقام در عرفان و تصوف در مییابیم که عارفان زیادی افکار تصوف و اصطلاحات عرفانی و گفتار مشایخ را با ذوقیات شعری خود آمیختهاند و در قالب نظم درآوردهاند. در کل میتوان گفت که تصوف جنبه عملی عرفان است و صوفی از طریق سیر و سلوک و کسب مقامات و نیل به احوال به مشاهده میرسد و حق را به دیده دل میبیند و طریق تصوف بهترین راه معرفت حق است و صوفیان بهترین طبقه از مردم هستند و حال ذوقی آنها نیکوترین احوال است. حال احساساتی که نفس سالک صوفی را پر میسازد و آن از بخشش و کرم خداوندی است؛ مقام ایستگاهی از عبادات و مجاهدات است که بنده در مقابل پیشگاه خداوندی میایستد و از همه قطع امید میکند تا به او بپیوندند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 344 تا 357
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اثربخشی تربیت بر سازندگی فرد و اجتماع از منظر قرآن مجید با نگاهی به عرفان اسلامی
نویسنده:
شهین سیمیاری، علی قائمی امیری، محمد آرمند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تکامل نفس
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
01- قرآن کریم
,
بررسی اثربخشی تربیت بر سازندگی فرد و اجتماع از منظر قرآن مجید با نگاهی به عرفان اسلامی (عرفان)
,
سازندگی فردی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
جهان بینی عرفانی ,
تربیت ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
فیض الهی ,
توحید(اخلاق اسلامی) ,
خود سازی ,
مجاهده ,
جهاد اکبر ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
معرفت شناسی عرفانی ,
مقام قلب(قسیم مقام نفس و روح) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فطرت(سرشت دینی) ,
شهود عرفانی ,
نسبت هدایت و تربیت (عرفان) ,
نسبت اخلاق و تربیت (عرفان) ,
نسبت عرفان و تربیت (عرفان) ,
مبانی تربیت قرآنی (عرفان) ,
معرفت پذیری انسان (عرفان) ,
رابطه قلب و بدن (عرفان) ,
شیوخ های تربیت در قرآن (عرفان) ,
چکیده :
سازندگی فردی یا خودسازی اخلاقی و استکمال نفس، غایت رسالت نبی اکرم(ص) بوده است آنجا که میفرماید انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. از سوی دیگر خداوند در قرآن مجید هدف از خلقت را عبودیت دانسته است. رابطه عبودیت با استکمال نفس و خودسازی اخلاقی با توجه به اثربخشی تربیت اسلامی برآن در قرآن مجید هدف اصلی این تحقیق بوده و در این بین نگاهی نیز به عرفان شیعه در مبحث انسانشناسی داشتهایم. نتیجه حاصل تحقیق نشان میدهد جهانبینی و معرفتشناسی عرفانی که خود یک قالب و روش و شاید ابزار شناخت روش در تربیت اسلامی است همواره در تلاش برای ایجاد فضایی دو طرفه برای شناخت موجودیت انسان و لوازم انسان بودن و طی مراتب کمال او بوده است. عرفان اسلامی در واقع در صدد جهت بخشی به تعاملات معرفتی، انسانشناسی و جامعهشناسی بوده و در این بستر به رشد و تعالی انسان اندیشیده است و برای آن برنامه دارد. بنابه دیدگاه عرفان اسلامی، هدف نهایی از کوشش انسان، رسیدن به شناخت و معرفت است. این نوع معرفت احتیاج به بسترسازی دارد، یعنی قلب انسان که مکان روح الهی وی میباشد، باید از زشتیها، پلیدیها و کلا هر نوع آلودگی کاملا پاک و منزه شده باشد تا نور حقیقت بتواند بر آن بتابد. میان مفاهیم عرفانی و تعلیم و تربیت از جنبة هدفی اشتراک بسیاری دیده میشود. در تعلیم و تربیت نیز، هدف به نوعی فراهم آوردن شرایطی است که متربی به آگاهی و شناخت دست یابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 210 تا 231
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی انتقادی از نظریههای تکاملی در خصوص شیوع باورهای دینی
نویسنده:
سید مهدی بیابانکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتقاد دینی
,
مسایل جدید دین شناسی
,
روش های دین شناسی
,
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
تحلیلی انتقادی از نظریههای تکاملی در خصوص شیوع باورهای دینی (ادیان)
کلیدواژههای فرعی :
فطرت(کلام) ,
فطرت دینی ,
وفاق ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
توجیه باور دینی ,
نظریه تکامل انواع ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فطرت(سرشت دینی) ,
تعریف مفهومی دین ,
شیوع باورهای دینی (ادیان) ,
نظریه انتخاب گروهی (ادیان) ,
نظریه تکامل (ادیان) ,
نظریه محصول فرعی (ادیان) ,
سازگاری تکاملی دین (ادیان) ,
بنیان های طبیعی و عقلانی باورهای دینی (ادیان) ,
چکیده :
اینکه «چرا باورها و فعالیتهای دینی در فرهنگهای مختلف بشری و در همۀ زمانها شیوع گستردهای داشته و دارد؟» مسئلهای است که در چند دهۀ اخیر مورد توجه بسیاری از فلاسفه و دانشمندان مرتبط با حوزۀ دین قرار گرفته است. نظریات تکاملی میکوشند با مطالعۀ دین به عنوان یک پدیده طبیعی، به این پرسش پاسخ دهند. دو دسته نظریۀ تکاملی در خصوص این مسئله وجود دارد که عبارتاند از نظریۀ محصول فرعی و نظریۀ انتخاب گروهی. ما در این مقاله ضمن تحلیل و بررسی دو نظریۀ فوق، نشان میدهیم که این دو نظریه در پاسخ به پرسش فوق چندان موفق نیستند. تحلیل ما نشان میدهد که این دو نظریه در چهار محور اساسی با چالش مواجه هستند: (1) ابهام در مفهوم «سازگاری تکاملی دین»، (2) تلقی و تعریف محدود و ناقص از دین، (3) محدودیتها و شکافهای تبیینی، و (4) عدم تمایز میان بنیانهای طبیعی و عقلانی باورهای دینی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم سازی استاد مطهری از وحی: از تحویلی نگری تا جامع نگری، و ارتباط آن با فطرت و ایمان
نویسنده:
فرشته ابوالحسنی نیارکی، هاشم قربانی، احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحی
,
وحی
,
تعریف مرتضی مطهری از وحی
,
تحویلی نگری در تعریف وحی
,
جامع نگری در تعریف وحی
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
اتصال به عقل فعال ,
صبغه ,
نبی ,
وحی الهی ,
منشا الهی وحی ,
حقیقت وحی ,
عناصر ایمان ,
نبوت ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
هویت شناختاری ,
فطرت ادراکی ,
فطرت احساسی ,
فطرت انسانی ,
وحی الهی ,
عقل فعال ,
ماهیت گرایشی ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فطرت بینشی(قسیم فطرت گرایشی و ساختاری) ,
فطرت گرایشی(قسیم فطرت بینشی و ساختاری) ,
فطرت(سرشت دینی) ,
تجربه دینی ,
خطاب آسمانی ,
تعریف پذیری وحی ,
رابطه وحی و فطرت ,
بعد معرفتی وحی ,
بعد گرایشی وحی ,
چیستی وحی (کلام) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2423-6233
چکیده :
جستار حاضر، از منظری روششناسانه، جامعنگری استاد مطهری به بحث تحلیل مفهوم وحی را کاوش مینماید. از سویی، فیلسوفان مسلمان وحی را اتصال نبی با عقل فعال تلقی کرده و فقط به هویت علمی و شناختاری آن تأکید میکنند؛ و از سوی دیگر، برخی متفکران وحی را به صرف گرایش و تجربه نبی ارجاع دادهاند. در این تصور از وحی، بر بعد تجربیانگاری و گرایشی وحی تأکید میشود. هر دو رهیافت تصوری فروکاهشگرایانه و تحویلینگر از وحی ارائه میدهند. استاد مطهری، با نقد هر دو رهیافت، به تحلیلی جامعنگر از وحی الاهی دست یازیدهاند: به اعتقاد ایشان، وحی الاهی علاوه بر اینکه بعد شناختاری دارد و پیام الاهی است، بعد گرایشی نیز دارد. در مقاله حاضر، با بررسیدن مقام جامعنگری از وحی، ارتباط آن با ایمان و فطرت نیز نزد مطهری واکاوی میشود. مفهومسازی استاد از ایمان، از حیث روشی، از تصور ایشان از وحی کسب هویت میکند. بنابراین، ایمان نزد مطهری هویتی دو بعدی دارد: شناختاری و گرایشی دارد. این تحلیل از وحی و ایمان با تقسیم فطرت به دو بعد شناختی و گرایشی نیز متلائم است؛ یعنی، تصور استاد از دو بعدی بودن انسان در تحلیل ایشان از وحی و ایمان مؤثر افتاده است. بدینسان، در منظومه فکری استاد، این سه بحث در تعامل ناظر بر هم هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جلوه عقلانیت در قصص قرآن
نویسنده:
لطیفه سلامت باویل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل در قرآن
,
قصه های قرآن
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
دین و هنر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
عقل(فقه)
کلیدواژههای فرعی :
حق و باطل ,
برانگیختن انسان ,
اخلاق در قرآن ,
اصحاب کهف ,
عناصر داستان ,
تدبر در قرآن ,
تربیت در قرآن ,
علیت ,
سوره یوسف ,
عقل(منطق) ,
عبرت آموزی ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فطرت(سرشت دینی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
قرآن کتابی است که انسان را به تفکر و تعقل در جهان هستی و آیات پروردگار عالم دعوت می کند. قصص قرآن، بخش قابل ملاحظه ای از آیات قرآن را تشکیل می دهند و هدف از نقل آنها بیداری انسان و عبرت گرفتن از سرنوشت پیشینیان است. قصه یکی از مصادیق هنر است که در عرصه فرهنگ و انتقال مفاهیم انسانی قدمتی کهن دارد و به طور غیرمستقیم و در قالبی جذاب و تاثیرگذار پیامی خاص را به مخاطب می رساند و سازگارترین فرم کلامی با ذهن بشر است. مقاله حاضر ضمن اشاره ای کوتاه به مبانی هنری قصه های قرآن، سعی در بررسی جایگاه عقل در آنها دارد با این نگرش که این قصه ها در چارچوبی خاص و با تکیه بر عناصر مشخصی پرداخته شده است. پس از تعریفی کوتاه از عقل و عقلانیت، جلوه عقلانیت در قصص قرآن مورد تحلیل قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 125
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر اخلاق در بینشها با تکیه بر اندیشه تفسیری آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
قاسم سبحانی فخر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
سعادت
,
سعادت انسان در اسلام
,
اخلاق باور
,
اخلاق اسلامی
,
معرفت اخلاقی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
سعادت اخروی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
معرفتشناسی اخلاقی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اخلاق باور
,
معرفت شناسی اخلاقی
,
معرفت گرایی ارزشی
,
آیت اله جوادی آملی
,
رابطه اخلاق و باور
,
پیدایش بینش
کلیدواژههای فرعی :
صبغه ,
ملکات نفسانی ,
نفس اماره ,
حب دنیا ,
ارزش اخلاقی رفتار ,
فطرت(کلام) ,
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
دین و فطرت ,
فطرت بشری ,
رفتار انسانی ,
شریعت و فطرت ,
سودجویی ,
ملکه ,
خلق ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
حب دنیا ,
کوردلی ,
سرگردانی ,
دنیاپرستی ,
فطرت(سرشت دینی) ,
اخلاق و رفتار ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
سیر نزولی نفس ,
کژبینی ,
بینش شیطان محور ,
بینش خدا محور ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
از منظر دین، سعادت انسان معلول بینشها و باورهای درست و اخلاق و رفتار برخاسته از فطرت و مطابق با خواست شریعت است. همانگونه که اخلاق و رفتار آدمیان پیامد نوع بینشها و باورهای آنان است، بر بینشها و باورهای آنان نیز اثرگذار است؛ رفتار یک انسان بهتدریج موجب پیدایش صفات و ملکاتی مثبت یا منفی میگردد. صفات و ملکات منفی، بینشی متناسب با خود پدید میآورد که گاهی به انکار حقیقتِ روشن میانجامد. صفات و ملکات مثبت، موجب تثبیت و تقویت بینشهای فطری و عقلی و سبب تابش نور معرفت و حکمت بر دل میگردد. ریشه اخلاق و رفتار منفی، حب دنیا، و ریشه اخلاق و رفتار مثبت، دوری از حب دنیا است. این حقیقتی است که قرآن و سنت، بر آن تصریح کردهاند و موجب پیدایی قالبی خاص برای اندیشه عالمان مسلمان، بهویژه حکیمان و عارفان در باب معرفتشناسی شده است. مقاله حاضر با تکیه بر اندیشه آیت الله جوادی آملی این حقیقت قرآنی را توضیح میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه نظریه حقیقت دوگانه در نگاه ابنرشد، ابنرشدیان و کلیسای قرن سیزدهم
نویسنده:
علی قربانی، فتحعلی اکبری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن رشد
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
ابن رشدیان
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه ابن رشد
,
حقیقت دوگانه
,
کلیسای قرن سیزدهم
,
کتاب فصل المقال
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
پلورالیسم ,
قلمرو دین ,
عقلگرایی ,
اصل امتناع تناقض ,
مشترک لفظی ,
طبع انسان ,
قلمرو دین (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی دینی ,
سکولاریسم ,
لفظ کلی ,
مشترک ,
زبان و حقیقت ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
اصل امتناع تناقض ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فطرت(سرشت دینی) ,
مشترک معنوی ,
تعالیم مسیحی ,
قلمرو فلسفه ,
حقیقت در کلام ,
حقیقت در فلسفه ,
هستی شناسی حقیقت ,
هستی شناسی حقیقت دوگانه ,
قلمرو متن هستی ,
معرفت شناسی دوگانگی حقیقت ,
دوگانگی عمل گرایانه حقیقت ,
مراتب حقیقت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
کلیسا در قرن سیزدهم در ارتباط با تلاشهای عقلانی فیلسوفان و اعتقادات دینی آنها نظریهای را مطرح کرد که به حقیقت دوگانه معروف شد. این نظریه عبارت است از این که چیزی میتواند در کلام حقیقت باشد؛ در حالی که نقیض آن نیز می تواند در فلسفه حقیقت باشد. کلیسا با این نظریه فیلسوفان را به کفر متهم می کند و فیلسوفان ابن رشدی خود را از آن مبرا می دانند و ابن رشد در کتاب فصل المقال به صورتهایی با این نظریه موافق است. با تحلیل دقیق این نظریه با توجه به آثار موجود و بررسی وقایع ناشی از آن می توان معانی مختلفی را برای این نظریه در نگاه هر یک از این سه طرف مطرح ساخت. در این مقاله سعی شده ضمن دستیابی به معانی مختلف این نظریه، مقایسهای نیز از لحاظ کفرآمیز بودن آنها با یکدیگر صورت پذیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ساختار پیشینی نفس در نظریۀ فطرت آیتالله شاهآبادی
نویسنده:
حمید شاه آبادی ، محمدرضا اسدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کمال
,
فطرت(سرشت دینی)
چکیده :
نظریۀ فطرت آیتالله شاهآبادی در مقام یک نظریۀ انسانشناسانۀ میانرشتهای بر آن است تا در پرتو چهار رویکرد نقلی، عقلی، شهودی و تجربی/تاریخی، طرحی از ساختار پیشینی هستی انسانی ترسیم کند که شالودۀ آن بر شوق ذاتی نفس به کمال مطلق استوار است. در این راستا، این نظریه میکوشد تا طرح خود را از مجرای تحلیل هستیشناسانۀ مفهوم فطرت به مثابۀ لازمۀ وجود مدرک و به واسطۀ اصطیاد گرایشهای انحصاری نفس انسان تبیین کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر نظریه فطرت
نویسنده:
عباس احمدی سعدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حرکت اشتدادی
,
شناختهای فطری
,
کمون و بروز فطرت
,
فطریات
,
فطرت(سرشت دینی)
کلیدواژههای فرعی :
دین الهی (در مقابل دین غیرالهی) ,
الهیات(کلام جدید) ,
الهیات مسیحی ,
قرآن ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
اثبات وجود نفس ,
وجودشناسی فطرت ,
معرفت شناسی فطرت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
گرچه موضوع فطرت به لحاظ ورود آن در آیات قرآن در آثار تفسیری مورد توجه قرار گرفته، هیچ گاه نزد متقدمین مسلمان به صورت یک نظریه منسجم در باب انسان شناسی و یا معرفت شناسی سامان نیافته است. در روزگار ما برخی الهیدانان جهد بلیغی کردند تا از آن، نظریه ای معقول پرداخته و در باب انسان شناسی دینی، اخلاق، منشا دینداری و توجیه خداپرستی از آن سود برند. فطرت بر اساس برخی اصول حکمت متعالیه امری بالقوه است که در شرایط خاصی بر اثر صیرورت و حرکت جوهری به فعلیت می رسد. از سوی دیگر، منکران فطرت با ذکر شواهدی، از جمله اقوامی که هیچ گونه تصوری از (یا گرایشی) به خدا ندارند، از بن وجود فطرت را نفی کرده اند. ظاهرا وجود بعضی چالشها، همچون استقرایی بودن برخی مقدمات استدلال، مانع پذیرش نظریه فطرت به عنوان یک رهیافت کاملا فلسفی است. با این همه، می توان با رویکردی میان رشته ای، مبتنی بر تکثر روش شناختی، و در پرتو یافته های روان شناسان و آموزه های دینی، همچنان آن را رهیافتی مهم و قابل دفاع تلقی کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 193
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید