جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
عرفان عملی
>
پیر (عرفان)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 51
عنوان :
تعارض محتوایی در رویکرد عرفانی منطقالطیر عطّار با رساله الطیر ابن سینا
نویسنده:
علی دهقان، ارسلان ساداتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان و عقل
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه بوعلی
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان و شریعت
,
نقد فقها بر متصوفه
کلیدواژههای فرعی :
علیت ,
پیر (عرفان) ,
منازل سلوک ,
رتبه روح(قسیم رتبه سر و نفس) ,
مقام توحید(عرفان) ,
عقل(قوه عاقله) ,
عقلانیت(اصطلاح وابسته) ,
تفسیر منطق الطیر ,
بی منطقی در عرفان ,
سلوک عقل محور سینوی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
یکی از مقاطع تقابل عقل و عرفان، رویکرد شریعتگرای برخی علما و عرفا با رویکرد خردگرای برخی حکما و فلاسفه در قرون پنجم تا هفتم است. این تقابل بهصورت تعارض های علمی و عقیدتی نامحسوس و عمیقاً اثرگذار، در زیر پوست خشن تاریخ آن قرنها در جریان بود و برخی از فلاسفه و عرفا نمایندة دو جبهه آن تلقی میشدند. هدف این تحقیق، واکاوی تشابهات و تباین های دو جریان فکری متقابل سینوی و عطاری است که نمایندگان دو رویکرد یادشده بودند. این پژوهش با طرح پیشفرض هدفمندی تصنیف و تألیف رسالات نمادین سلوک مرغان، تباینهای محتوایی رسالةالطیر ابنسینا و منطقالطیر عطار را بررسی میکند. پس از نقل اختصاری متون معارض، موارد تباین و تقابل معرفی و شرح، علل و عوامل منجر به بروز تقابلها بیان شده است. مغایرت در تلقی از جان و هبوط آن در جسم، رویکرد به ضرورت رهبری، نگاه به قوانین علمی و نفی منطق و علیت، تباین رویکرد به تعامل ملک مرغان با مرغان سالک، درونگرایی و شناخت برونگرای علمی-فلسفی، اختلافنظر در شمار سالکان واصل به مقصد و توفیق برای دیدار حضرت ملک، تعارض در سنجش سلوک شناختشناسانه به وسیلة عقل و عشق، از یافتههای این تحقیقاند که میتوان آنها را بازنمایی مبانی تقابل تاریخی عرفان شریعتمدار با عرفان مبتنی بر خردورزی فلسفی تعریف کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقة القلوب فی القرآن الكریم
نویسنده:
السید عادل العلوی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: موسسه ام القری للتحقیق والنشرـ الموسسه الاسلامیه للتبلیغ والارشاد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق در قرآن
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس)
,
قلب در قرآن
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
توحید صدوق
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب اخلاق اسلامی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
,
المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء (ملا محسن فیض)
,
جامع السعادت (مهدی نراقی)
,
02- نهج البلاغه
,
میزان الحکمه: ریشهری
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
مفاتیح الغیب: ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
صفات قلوب ,
ختم قلوب ,
معصیت قلوب ,
قلب سلیم ,
آیات ختم بر قلوب ,
پیر (عرفان) ,
مقام قلب(قسیم مقام نفس و روح) ,
الهام(القاء در نفس) ,
قلب منیب ,
علم قلبی ,
شماره ديويي:
297/159
چکیده :
کتاب حاضر به بررسی قلب و انواع آن در قرآن می پردازد. قلوب ممدوحه یعنی قلوبی که در قرآن تعریف شده اند و قلوب مذمومه یعنی قلوبی که مورد مذمت الهی قرار گرفته اند در این کتاب جمع آوری شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزههای اخلاقی در مثنوی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: موسسه انتشارات دارالعلم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
ادبیات عرفانی
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
فطرت حقیقت جویی ,
مکافات دنیوی ,
رحمت الهی ,
شهوات ,
قرآن کریم ,
احسان ,
اغتنام عمر ,
تواضع ,
جوانمردی ,
عبودیت ,
حب به خدا ,
جاه طلبی ,
حب دنیا ,
غضب ,
حرص ,
شهوت جنسی ,
آداب عبادی ,
آداب مشورت ,
پیر (عرفان) ,
مقام ادب ,
اخلاق بندگی ,
الگوی اخلاقی (وابستخ اخص مرجعیت اخلاقی) ,
چکیده :
در این نوشتار نکات اخلاقی حکمی ذیل عناوینی متناسب با آن عرضه شده است .توضیح اشعار نیز در صفحه مقابل آن به چاپ رسیده است. عناوین برخی شعرها بدین قرار است: ((مغتنم شمردن زمان حاضر))، ((عشق به خدا را برگزین))، ((از حسد بپرهیزید))، ((احسان در راه خدا))، ((برترین طاعت))، ((آیین دوستی)) و ((در وصف محبت)) .در مقدمه کتاب شرحی از احوال و اثار مولانا آمده است."
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه صبر در منظومۀ فکری نجم دایه : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
حبیب الله عباسی ، صدیقه پوراکبر کسمایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
عرفان عملی
,
اصطلاحات عرفانی
,
تفسیر عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام صبر
کلیدواژههای فرعی :
صفات انبیا ,
تحمل متاعب(صفات انبیاء) ,
علم لدنی(کلام) ,
صبر جمیل ,
پیر (عرفان) ,
منازل سلوک ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
علم لدنی(معرفت شناسی) ,
علم ظاهر ,
صبر مذموم ,
صبر محمود ,
صبر خداوند ,
صبر بر نفس ,
چکیده :
برای شناخت و فهم هر منظومۀ فکری گریزی از کشف دال های مرکزی و دقیقه های پیرامون آن نیست؛ زیرا دال های مرکزی مثل ثوابت نجومی موجب انسجام و چفت و بست عناصر و اجزای مختلف آن می شود. در جستار حاضر صبر را که از مضامین اصلی و پرتکرار زندگانی بشری و از دال های مرکزی و پربسامد منظومه فکری نجم دایه به شمار می رود در آثار مختلف او کاویدیم. برای تبیین این مهم با روش تحلیلی اسنادی و دو رویکرد بینامتنی و قرائت متنی سعی کردیم ابتدا به تبارشناسی لغوی و اصطلاحی آن در فرهنگهای لغت تکزبانه و دوزبانه و عهدین و قرآن و حدیث بپردازیم تا نشان دهیم هر منظومۀ فکری پایه های خود را بر پایه باورها و یافته های پیش از خود بنا می کند و در ائتلاف با فرهنگ های پیش از خود تکوین مییابد. در پایان به این نتیجه رسیدیم نجم دایه که خود از محدثان مبرز زمان خویش بوده صبر را از مقامات رسولالله(ص) دانسته است و از سه منظر صبر بر طاعت، صبر در معصیت و صبر در مصیبت بدان نگریسته و آن را ادامه زهدی دانسته که در نهایت منجر به رضای الهی میگردد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که نگرش دین مدارانه صوفیانه نجم دایه که نشانگر بعد دانشمندی اوست با بهره مندی از بینش مندی که زائیده استراتژی تأویلگرایی وی است توانسته تفسیر و برداشت نوینی از این دال مرکزی گفتمان های شریعتی و زهدی و طریقتی ارائه دهد و به تعبیری آن را از آن خود کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تربیت غیرمستقیم مرید در حکایات عرفانی (با تکیه بر تذکره الاولیاء عطار)
نویسنده:
علی صفایی، محمد یحیایی ، صفورا السادات رشیدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان: دانشگاه کاشان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روش های تربیت عرفانی
,
عرفان اسلامی
,
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تعلیم و تربیت
,
تربیت غیر مستقیم در عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
زبان تمثیلی در عرفان ,
تفسیر عرفانی ,
پیر (عرفان) ,
مرید ,
مقام سماع ,
مقام مراد ,
تعلیم و تربیت اکتشافی ,
تربیت مشاهده ای ,
تربیت کشفی شهودی ,
روش نمایشی تربیت ,
استفاده از هنر در تربیت ,
سماع و تربیت ,
بعد تربیتی سفر ,
چکیده :
یکی از پایههای اساسی تشکیل و تحکیم مبانی یک تمدن ماندگار، تعلیم و تربیت مؤثر و جریان آفرین است. در واقع دستیابی به اثر بخشی پایا و مؤثر در نظام تربیتی، مستلزم بینش صحیح و انتخاب درست روش تربیت است. یکی از برجستهترین مکاتب تربیتی، مکتب تربیتی عرفای اسلامی است؛ کسانی که توانستهاند با کمترین امکانات، یکی از تأثیرگذارترین گونههای تربیت را در مواجهه با متربیان خود به کار گیرند. این مقاله بر آن است که با بررسی حکایات مربوط به نوع سلوک عارفان مسلمان، شیوههای تربیت غیرمستقیم مرید را با تکیه بر حکایات کتاب تذکرﺓالاولیاء عطار، با روش توصیفی- تحلیلی و با توجه به بسامد کارکرد آنها در حکایات این کتاب مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. مقصود از شیوههای تربیت غیرمستقیم، شیوههایی است که تکیه آن بیشتر بر کنایه و تعریض است و صراحت به تربیت، توسط مربی در آن وجود ندارد. با توجه به بررسی انجام شده، مشایخ از سه شیوه اصلی تربیتی شامل شیوههای: مشاهدهای، اکتشافی و کشفی- شهودی بهره بردهاند که هر یک از این شیوهها دربردارنده فروعاتی هستند. روش مشاهدهای شامل روش-های نمایشی و استفاده از طبیعت و محیط پیرامون؛ روش اکتشافی شامل طرح معما و بیان رمزگونه و استفاده از تاویل و تمثیل؛ و روش کشفی-شهودی شامل استفاده از سفر و هنر در تربیت مرید است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کرامت و خوارق عادات از دیدگاه ابنسینا و قشیری
نویسنده:
محمود بهاروند، حسین واعظی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کرامت
,
پیر (عرفان)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
چکیده مطابق بعضی آموزههای تصوف و عرفان، سالک چون به حق واصل شود به او نیروی دخل و تصرف در طبیعت عطا میشود و اموری را انجام میدهد که دیگران از انجام آن عاجزند. از این امور به «کرامات و خرق عادات» تعبیر شده است. هدف پژوهش حاضر، بیان نظریههای ابنسینا و قشیری در اثبات اینگونه افعال است که با روش کیفی و به شکل تحلیلیتطبیقی و با استفاده از منابع کتابخانهای به دست آمده است. ابنسینا در کتاب الاشارات و التنبیهات به شیوهای علمی و فلسفی به توجیه و اثبات اعمال غیرعادی عارفان با ریاضت نفس، مبادرت ورزیده و این امور را از مجرای طبیعی دانسته است؛ ولی قشیری در کتاب رسالۀ قشیریه ظهور کرامات و امور غیرمعمول و خرق عادات از ناحیه عرفا را بیان و این مطلب را با استناد به دلایل نقلی مانند قرآن، سخنان پیامبر(ص) و بیان حکایات از سایر عرفا اثبات میکند. او شرط قدم در مسیر سلوک را صدق و تبعیت از پیر و مرشد و انسان کامل دانسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی کاربرد آینه در آثار عین القضات همدانی و مولوی
نویسنده:
عظیم حمزئیان، سمیه خادمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
فضایل حضرت محمد(ص)
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
اندیشه مولوی
,
عرفان اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
جهان شناسی عرفانی
,
آینه در عرفان
,
اندیشه های عرفانی عین القضات
,
عشق و آینه
کلیدواژههای فرعی :
دل انسان ,
مولانا ,
نسبت خودشناسی و خداشناسی ,
01. خداشناسی (کلام) ,
عین القضاة الهمدانی ,
حکایت های مثنوی ,
آثار مولوی ,
آیه 14 مطففین ,
آیه 35 نور ,
عرفان مولوی ,
تجلّیات (عرفان نظری) ,
پیر (عرفان) ,
مرید ,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
حقیقت انسان کامل ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
مقام آینه گی ,
مقام اخلاص ,
آینه در ادبیات فارسی ,
عرفان عین القضات ,
چکیده :
آینه در میان آثار عارفان مسلمان نمودی فراوان داشته است. براساس مستندات تاریخی، سابقه استفاده نمادین از آینه، در تبیین مسأله توحید عرفانی، به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) میرسد. این واژه درآراء و متون منظوم و منثور عرفای اسلامی، برای بیان تجلّی و ظهور حضرت حقّ و توضیح مسأله مهم وحدت وجود به کار رفته است. آینه به عنوان یک نماد عرفانی، در آثار عینالقضات همدانی و مولوی نیز بسیار مورد توجّه واقع شده است. بهطور کلی میتوان کاربرد آینه در آثار این دو عارف را، در سه بخش وجودشناسی عرفانی، جهانشناسی عرفانی و انسانشناسی عرفانی، تحلیل و بررسی کرد. توجه عینالقضات به آینه، بیشتر برای بیان ناتوانی عقل درشناخت حقّ، وابستگی اشیاء به حقّ، جایگاه انسان کامل و صفت آینگی انسان است؛ اما مولوی به نحو بسیار گستردهتری از این مفهوم، بهره برده و نحوه بیان متفاوتی نیز نسبت به عینالقضات داشته است. او علاوه بر تأکید بر نقش انسان کامل و آینگی او، به مباحثی درحوزه عرفان نظری از اسماء و صفات حق، وحدت وجود و تجلی حقّ در اشیاء، به عوالم وجود نیز اشاره کرده است و از نور و رنگ نیز سخن گفته است که مرتبط با نماد آینه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی فرقه ذهبیه و نقد و بررسی برخی باورهای آن
نویسنده:
سید محمد حاجتی شورکی, مرتضی صانعی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه تصوف
,
تاریخ تصوف
,
ذهبی (ذهبیه از صوفیه)
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
حدیث سلسلةُ الذَهَب ,
پیر (عرفان) ,
ولایت قمریه ,
ولایت شمسیه ,
سلسله مشایخ ,
سلسله اقطاب ذهبیه ,
قطب ناطق - صامت ,
دوره رکود تصوف ,
دوره اعتلای ولایت ,
دوره تجدد تصوف ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
یکی از فرقه های فعال صوفیه در ایران، فرقه «ذهبیه» است. از مشایخ این فرقه می توان به جنید بغدادی، سری سقطی، احمد غزالی و نجم الدین کبری اشاره کرد. گرچه اقوالی درباره مؤسس آن بیان شده، اما به نظر می رسد مؤسس آن سیدعبدالله برزش آبادی باشد. پیروان این فرقه، خود را منتسب به ائمه اطهار علیهم السلام دانسته و معتقدند: سند ولایت جزئیه قمریه این سلسله توسط معروف کرخی به امام رضا علیه السلام می رسد، در حالی که در شریعت اسلامی نامی از ولایت قمریه برده نشده است. علاوه بر اینکه ارتباط معروف کرخی با امام رضا علیه السلام و اسلام آوردن وی به دست آن حضرت، از نظر تاریخی و برخی جهات دیگر مورد تأمل است. ازجمله آسیب های مهم این فرقه، سلسله مشایخ و اقطاب ذهبیه است که گرفتار چند بریدگی و کودتای درون فرقه ای می باشند. این مقاله با روش توصیفی و با هدف معرفی این فرقه، با بررسی و نگاه انتقادی به فرقه ذهبیه تدوین یافته است و تلاش شده دیدگاه صاحب نظران و منتقدان مورد توجه قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استاد و نقش آن در سیر و سلوک با نگاه آسیب شناسی
نویسنده:
ابوالفضل هاشمی سجزه یی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعلیم سیر و سلوک
,
پیر (عرفان)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
قطب ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
شیخ ,
قرآن ,
خود سازی ,
عرفان عملی ,
ادبیات عرفانی ,
مرید ,
خانقاه ها ,
عرفان های نوظهور ,
عرفان نظری ,
پیر خانقاه ,
آیات و روایات عرفانی ,
آداب مرید و مراد ,
وظیفه سالک ,
سرسپردگی به نااهل ,
شرایط استاد حق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
یکی از مسائل برجسته در عرفان اسلامی، نیاز سالک به مرشد به منظور راهنمایی و دستگیری در سیر و سلوک است. سنت اهل تصوف این گونه است که سالک، آداب سیر و سلوک خود را نزد استادی فرا گرفته و تحت توجه او سلوک می نماید. این موضوع، موجب طرح رابطه مرشد و سالک، آداب مرید و مراد شده است. این موضوع بستر مناسب پیدایش آسیب هایی در مسیر عرفان و تصوف گردید و تا افراد شیاد در خانقاه ها با فریب دادن انسان های ساده دل، که قصد تهذیب نفس دارند را فریب دهند. هدف این مقاله ضمن بررسی آیات و روایات، متون عرفانی و کلمات متصوفه، بیان ضرورت وجود استاد شایسته در مسائل معنوی است که وظیفه دارد سالک را در راه رسیدن به معرفت حق راهنمایی و دستگیری کند. در این زمینه آسیب هایی وجود دارد که مهم ترین آن، سرسپردگی به نااهل است که موجب گمراهی از مسیر کمال می شود. برای پیش گیری از این آسیب، شناخت کامل استاد در انتخاب و تبعیت کردن از او لازم است. روش تحقیق تحلیلی توصیفی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام و قطب، محور عالم در تصوف و تشیع
نویسنده:
زاخاری مارک ویس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
سید حیدر آملی
,
امام
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
ابن عربی
,
محور عالم
,
نور نبوت
,
شیعه شناسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
پیر (عرفان)
,
اصطلاحنامه تصوف
چکیده :
برطبق سنت باطنی اسلام، اسما و صفات خداوند به آشکارترین صورت به واسطه انسان کامل ظهور می یابند و خداوند از طریق انسان کامل، امور معنوی بشر را به دست می گیرد. این مقاله چگونگی ظهور معنای انسان کامل در تشیع (با مفهوم امام) و در تصوف (با مفهوم قطب) را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه این تحقیق، این دو اصطلاح (قطب و امام) با هم مقایسه شده اند و برای روشن تر شدن مفهوم (Axis Mundi) محور عالم، درباره نقش حضرت مسیح (ع) در مسیحیت سخن به میان آمده است. ما به دقت در ماموریت و شرح حال و گفتار ائمه شیعه (علیهم السلام) و اقطاب در تصوف تامل خواهیم کرد و چگونگی پیوند این دو سرچشمه معنویت اسلامی را بررسی خواهیم کرد. همانطور که عارف شیعی، سید حیدر آملی گفته است " این دو دارای یک معنا هستند و بر یک نفر دلالت می کنند".
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 51
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید