جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید انسان شناسی
>
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
>
حقوق خانواده
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 15
عنوان :
نظام الاسرة في الاسلام
نویسنده:
باقر شريف القرشى
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
خانواده اسلامی
,
غریزه جنسی
,
وظایف خانوادگی
,
حقوق خانواده
,
حق نفقه
,
حقوق زن
,
حق زوج
,
آداب تربیت فرزند
,
آداب معاشرت در خانواده
,
ازدواج در اسلام
,
انواع خانواده
,
استحکام خانواده
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جنسیت و برابری در حقوق خانوادههای مسلمان: عدالت و اخلاق در روند حقوقی اسلامی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ziba Mir-Hosseini, Lena Larsen, Christian Moe, Kari Vogt
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
I.B. Tauris,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
حقوق خانواده
,
حقوق اسلامی
,
مساوات
,
حقوق اسلامی (مقابل حقوق دینی و حقوق انسانی)(فلسفه سیاسی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: حقوق اسلامی خانواده تأثیر فوری و مستقیمی بر زندگی مردان، زنان و کودکان مسلمان دارد، که وضعیت شخصی آنها همچنان با درک قوانین اسلامی که توسط دولت-ملت های مدرن تدوین و اقتباس شده است، تعریف می شود. این کتاب به بررسی چگونگی تداوم اقتدار مرد از طریق قانون و رویه دادگاه، عواقب آن برای زنان و خانواده، و خواستههای گروههای زنان مسلمان میپردازد. با بررسی ساخت ولایت مرد (قیومه، ولایت) در سنت اسلامی، همچنین به دنبال ایجاد استدلال برای برابری کامل زنان در برابر قانون است. این کتاب با گرد هم آوردن دانشمندان و کارشناسان مشهور مسلمان، انسان شناسانی که کار میدانی در دادگاه های خانواده انجام داده اند، و فعالان حقوق بشر و حقوق زنان از نقاط مختلف جهان اسلام، از مراکش گرفته تا مصر و ایران، چارچوبی برای بازنگری در قوانین اسلامی و حقوق اسلامی ایجاد می کند. سنت های آن به شیوه هایی که واقعیت ها و درک معاصر از عدالت و حقوق جنسیتی را منعکس می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصل مصلحت در نظام قانونگذاری اسلامی و تطبیق آن در حقوق خانواده با رویکردی به اندیشه های امام خمینی(س)
نویسنده:
طوبی شاکری گلپایگانی، مهدیه محمدتقی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقوق خانواده
,
حقوق خانواده
,
اصل مصلحت
,
نظام قانونگذاری اسلامی
,
مصلحت جمعی
,
قاعده اهم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
اصل مصلحت اصل زیربنایی فقه اسلامی و دربردارندة روح مشترک تمام احکام است. امام خمینی به صراحت مصلحت را مبنای صدور احکام حکومتی می دانست تا بدانجا که جهت رعایت این اصل کلیدی در قانونگذاری، به دستور ایشان، مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1367 تشکیل شد. با این توصیف، تبیین این اصل و جایگاه آن به لحاظ محوریت و دخالت آن در تشریع و استنباط احکام از منابع و تقنین در نظام قانونگذاری، خاصه در ساحت خانواده ضروری است.پژوهش حاضر بر آن است تا پس از تبیین اصل مصلحت به عنوان ابَراصل حاکم بر نظام قانونگذاری اسلامی، و تأمل بر اندیشه های امام خمینی، جایگاه این اصل را در نظام قانونگذاری اسلامی ترسیم نموده، در نهایت به تبیین محوریت این اصل در نظام خانواده و تأکید بر تقدم مصلحت جمعی بپردازد در این پژوهش بیان شده که علی رغم مبانی فقه شیعه و تأکید امام خمینی بر رعایت مصالح جمعی در تقنین و لحاظ اصل مصلحت حفظ نظام، اشاره قانونگذار در مواردی به رعایت مصلحت در مباحث حقوق خانواده، در واقع لحاظ مصلحت جمعی نبوده است و صرفاً مصلحت موردی را در نظر داشته است؛ بنابراین ضروری است قانونگذار در جهت تأمین مصالح و حفظ نظام خانواده (مهم ترین بنیاد جامعه)، این اصل را با رعایت ضوابط یاد شده بر فروعات مسائل خانواده تطبیق نموده و به تدوین و اصلاح قوانین اقدام نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قانون الأخلاقی فی رسالة الحقوق للإمام علی بن الحسین زین العابدین علیهما السلام
نویسنده:
قدرت الله مشایخی؛ ترجمه کمال السید
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار منسوب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: انصاریان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
رساله حقوق امام سجاد(ع)
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب اخلاق اسلامی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر صافی (روایى)
,
المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء (ملا محسن فیض)
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
فروع کافی
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
02- نهج البلاغه
,
منتهی الآمال (شیخ عباس قمی)
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
میزان الحکمه: ریشهری
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
کلیدواژههای فرعی :
رزق حلال ,
حقوق خانواده ,
حقوق والدین ,
موت ,
حق زوجه ,
غیبت مسلمان ,
حرمت غنا ,
خاموشی ,
شکر نعمت ,
حق خدا ,
حق حج ,
حق صدقه ,
حق نماز ,
حق روزه ,
حق همسایه ,
حق استاد ,
حق زوجه ,
حق پدر ,
حق مادر ,
حق قلب ,
حق پا ,
حق چشم ,
حق شکم ,
حق فرج ,
حق دست ,
حق زبان ,
حق گوش ,
مقام نفس اماره ,
مقام نفس لوامه ,
حق الناس (مقابل حق الله)(فلسفه سیاسی) ,
حقوق مدنی (مقابل حقوق سیاسی و حقوق اجتماعی)(فلسفه سیاسی) ,
حقوق اجتماعی(مقابل حقوق مدنی و حقوق سیاسی)(فلسفه سیاسی) ,
کد کنگره:
BP 248 /ع8 ر50
چکیده :
کتاب حاضر که شرح حقوق اخلاقی صحیفه سجادیه است که بر گردن هر مسلمانی قرار گرفته است و برای رسیدن به سعادت باید پایبند به این حقوق و قوانین باشد. بسیاری از حقوقی که ما شاید از آن غافلیم در این کتاب ارزشمند ذکر شده است مثل حق گوش، چشم، دست، پا، قلب، یا حقوق والدین، همسایه، همسر، برادر ، یا حقوقی که به اصطلاح حق الله است مثل حق نمای، حق روزه، حق حج و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناخت اسلام
نویسنده:
سید محمد حسینی بهشتی ، محمد جواد باهنر، حسین عبدلی
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: بقعه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
بررسی و شناخت اسلام
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
شناخت
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
تصادف در خلقت ,
03. انسان شناسی Human nature ,
صحت اسلام کودک ,
صفات الهی ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
علایم ظهور امام زمان (عج) ,
آیات توحید ,
آیات صفات الهی ,
اصل امامت ,
اصل عدل ,
اصل معاد ,
معجزات ,
وحی ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
معجزات انبیا ,
ایمان به خدا ,
حقوق خانواده ,
عقل و دین ,
شکاکیت دینی ,
خود سازی ,
ایمان کودک ,
اصل علّیت ,
شک((مقابل یقین به معنی اخص)، اصطلاح وابسته) ,
وحی و عقل ,
چکیده :
اين كتاب مجموعة مباحث كتابهاي تعليمات ديني است كه بين سالهاي 1349 تا 1357 توسط گروه كارشناسان كتب تعليمات ديني سازمان تأليف كتابهاي درسي وزارت آموزش و پرورش، شهيد حجتالاسلام دكتر محمدجواد باهنر، شهيد آيتالله دكتر سيد محمد حسينيبهشتي و حجتالاسلام دكتر علي گلزاده غفوري تأليف شده است و سپس زير نظر شهيد دكتر باهنر به صورتي كه ملاحظه ميكنيد تنظيم شد و به دليل استقبالي گسترده، بارها منتشر گرديد. طي سدة گذشته در ميان مسلمانان گامهايي در جهت معرفي اسلام به عنوان مكتبي كه راهنماي عمل انسان در حوزهها و قلمروهاي گوناگون زندگي فردي و اجتماعي است برداشته شده، اما در ميان كتب منتشر شده در اين زمينه، كمتر اثري را ميتوان يافت كه در اراية يك تصوير كلي و همهجانبه و در عين حال مرتبط با ساحتهای مختلف زندگي بشر موفق بوده باشد. در اين رابطه، مجموعة مباحث كتاب حاضر اگرنه بينظير، كمنظير است. سير منطقي مباحث، انسجام دروني مطالب، رابطة مستحكم بين مباحث مطرح شده و زمينههاي گوناگون زندگي بشر، بيان شفاف، دقيق و رسا و توجه به ضروريات و مقتضيات زمان و مكان، از جمله ويژگيهاي قابل توجه اين اثر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عرف در حقوق خانواده
نویسنده:
محمدصادق صادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات قرآنی
,
رسم
,
حقوق زنان
,
حقوق عرفی
,
حقوق خانواده
,
حقوق اسلامی
,
سنت
,
حقوق
,
عرف رسم سنت حقوق قانون خانواده
چکیده :
عرف در لغت به معنای آرامش و سکون نفس است و چون انسان با شناخت به آرامش می-رسد؛ لذا شناختهها را عرف مینامند و چون با شناختهها انس گرفته آنها را خوشایند مییابد، امور خوشایند را معروف گویند. پس عرف شناخت است نه عمل، آنهم شناختی فراگیر که همه آحاد جامعه را دربر میگیرد؛ زیرا که شناختی موجب آرامش نفس میشود که واضح و آشکار برای همه باشد. آنچنانکه زمینهای مرتفع را معارف الارض گویند. چنین عرفی در یک اجتماع انسانی که پیروی عقل و خرد ویژگی آن است، با بنای عقلاء یکی خواهد بود.نظام زندگی جوامع بَدَوی جز به صورت عرفی نبوده است. حقوق از عرف مایه گرفته، کمکم در روابط و مناسبات مردم جاى خود را باز کرده و به صورت قانون جلوهگر شده است. پس از گذشت مدتى از به کارگیرى قوانین موضوعه، ناتوانى قانون در پیشبینى و برآوردن تمامى نیازهاى حقوقى جامعه آشکار مىگردد. بدین جهت، دیگربار، عرف به کمک قانون آمده و به تکمیل و رفع اجمال ازآن مىپردازد.قرآن کریم در آیه 199 سوره اعراف به پیامبر میفرماید که مردم را به عرف امر نماید؛ در آیه 104 سوره آلعمران میفرماید که باید همواره گروهی از مسلمانان باشند که امر به معروف نمایند.به دلیل آیات فوق و نیز بدانجهت که عرف مستند به فطرت و برخاسته از ضرورتهای زندگی و مخالفت با آن به منزله اختلال در نظام اجتماعی است؛ در حالیکه شارع هیچگاه از حفظ نظام و پرهیز از اختلال در آن، فروگذار ننموده است؛ حجیت عرف نیازمند امضای مستقیم شارع نیست؛ و آنها نیز که امضای شارع را لازم دانستهاند، بعضاً همچون امام رحمه الله علیه، عدم نهی شارع از عرفهای آینده را به جهت آگاهی وی از پدیدآمدن این عرفها، برای حجیت عرف کافی می-دانند. این حجیت در اعم از موضوعات و احکام است.طبق تعریف، عرف زمانی حجت است که مورد شناسایی همه آحاد جامعه باشد؛ نه صرفاً رفتارهای جاری و حاکم در جامعه که مورد عمل اکثریت میباشند. همچنین عرف تنها در جوامع سالم و غیرمنحرف از فطرت انسانی که تعقل مشخصه اوست، معتبر است؛ زیرا که انسان منحرف از فطرت انسانی، از نظر قران، از حیوان هم گمراهتر است؛ مسلماً کسی به شناخت و عمل حیوان وقعی نمینهد.جیت عرف تا زمانی است که معارض شرع یا قانون نباشد زیرا که چه بسا مصالح و مضراتی از دید عرف پنهان مانده و شرع یا قانون به جهت رعایت آنها، خود دخالت مینماید. اما تعارض غیر از مغایرت است. ممکن است عرف حکمی کند که در شرع وارد نیست و چون در شرع وارد نشده، حکمی برآن مترتب نیست و لذا حکم عرف غیر از حکم شرع خواهد بود. مثلاً چنانچه عرف بر وظیفه خانهداری زن حکم کند، این حکم معارض شرع نسبت به عدم اثبات این وظیفه برای زن در شرع نخواهد بود؛ زیرا که شرع، خانهداری را بر زن تحریم نکرده و نهایت، این وظیفه مستقیماً با شرع ثابت نشده لیکن به جهت امر شرع به عرف، غیر مستقیم از طریق عرف ثابت میگردد.اصولی همچون آزادی، حفظ نفوس و اموال که زیر بنای عرفها و قوانین شمرده میشوند؛ تغییرپذیر نیستند، ولی مظاهر آنها در جوامع و اعصار مختلف یکسان نیستند. مثلاً پیش از این، عرف مردم در بازرگانی، قیودی را لازم داشت که اکنون به چیزی گرفته نمیشوند. این دگرگونیها در شکل است نه در ماهیت. در این میان، هیچ حلالی، حرام نشده، و هیچ حرامی، حلال نگشته است. مذهب از طریق همین عرفها است که پویایی خویش را حفظ کرده و پا به پای جامعه پیش میرود.عرف جامعه اسلامی، مشروط به عدم تعارض با دیگر آموزههای دینی لازمالاتباع است. حقوقی همچون حق چند همسری و طلاق از حقوق دینی مردان بوده و بغیر از تحت شرائط خاص ضمن عقد، قابل واگذاری به عرف نیستند. فرمانبرداری و خانه نشینی زنان نیز تا آنجا که به تمکین و تحصین ایشان بازمیگردد از آموزههای قطعی دینی است. عرفهای دیگر چون هزینه تجملات و مراسم، اگر از حدود شرعی خارج نشده، مشمول اسراف وخرج به باطل نگردند، تابع عرف جامعه خواهند بود. آنجا که عرف، انجام یا ترک عملی را وظیفه میشمارد در حیطه واجب و حرامشرعی بوده و چنانچه بخلاف عمل شود، شخص خاطی مدیون صاحب حق میشود. و اگر عرف، انجام یا ترک عملی را صرفاً امری نیک تلقی میکند، در حیطه مستحب و مکروه واقع و در پاداش و عقاب، تابع همین عناوین خواهد بود.علاوه بر اعتبار عمومی عرف در خانواده، آیات ویژهای خصوص رفتار با خانواده، در بدترین شرایط، تجاوز از عرف را مجاز نمیدانند. در آیه 15 سوره لقمان، زمانی که پدرومادر مشرکند و فرزند خویش را به شرک فرمان میدهند؛ فرزند را به همنشینی با ایشان، مطابق معروف امر مینماید. در آیه 19 سوره نساء، زمانی که کراهت جایگزین مودت در رابطه همسران شده است، معاشرت را بر اساس عرف دستور میدهد.اینکه در پانزده آیه بعد از آیه فوق، زدن زنان نافرمان مطرح شده؛ به نظر میرسد ضرب در آیه، به معنای زدن فیزیکینیست. از 57 موردی که در قرآن کریم، کلمه ضرب بکار رفته، سه مورد آن به معنای زدن فیزیکی است. آوردن و قراردادن، حرکت کردن وحرکت دادن و جدا کردن، دیگر معانی ضرب در آیات هستند.در این آیه نیز ضرب میتواند به معنای جدا کردن باشد. یعنی جدا کردن زنان از خود که به معنای بیاعنتنایی کامل نسبت به ایشان خواهد بود و در غیر این معنا چون آیه راهکارهای قبل از طلاق را بیان میکند و جدایی کامل و موقت همسران، طبیعی و آشناترین راهکار است، جای آن در آیه خالی خواهد بود. جدایی را با ضرب بیان کرده تا بفهماند این جدایی میباید به یکبارگی صورت گیرد تا شاید موثر واقع شود. و یا میتواند به معنای حرکت دادن یا تحریک ایشان باشد. در اینصورت مرد که با موعظه و ترک، نتیجه نگرفته، رفتاری عکس پیشه میگیرد، شاید در خصوص بعضی نتیجه دهد.مهریه، جهیزیه، نفقه، اجرت المثل، خانهداری و نشوز از مصادیق حقوق عرفی خانوادهاند.میزان مهریه در فقه و قانون با توجه به توانائی مرد و شأن زن و آداب و رسوم و عرف اجتماع به طرفین واگذار شده است.مهمترین علت افزایش مهریهها آن است که مرد هنگام ازدواج و تعیین مهریه با توجه به عرف حاکم، خود را ملزم به پرداخت مهریه نمیداند. وی هنگام انعقاد عقد نکاح ریالی بابت مهریه تعهد شده نمیپردازد و از این بابت فشاری را تحمل نمیکند. اگر به مهریههای سنگین مالیات تعلق گیرد که داماد مجبور باشد اگرچه خود مهریه را فعلاً نمیپردازد اما مالیات را بپردازد، سنگینی مهریه را احساس خواهد کرد؛ لذا پیشنهاد میگردد. اگر چه در جامعه، عرف شده است که جهیزیه را خانواده دختر تهیه میکند، اما تهیه جهیزیه بر عهده مرد است. زیرا جهیزیه که همان لوازم خانگی است از اجزاء نفقه بوده که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد. لیکن از آنجا که مراسم عرفی، داماد را نیز در فشار گذاشته و هزینههای تشریفاتی و اضافی بر ذمه او، بار کرده است، اگر بنا باشد که فشارهای عرفی ازدواج را کم نکنیم، بهتر همان است که هر دو خانواده در حد توان به ازدواج فرزندانشان کمک کنند. نفقه از مصادیق حقوق عرفی خانواده است که آیه مربوطه، آنرا به عرف ارجاع داده و شرع نیز مصادیق نفقه را تعیین نکرده است. ملاک تعیین نفقه، نزد اکثر فقهای شیعه وضعیت زن میباشد و قانون مدنی نیز به پیروی از مشهور، وضع متعارف زن را ملاک قرارداده است. ولی بهتر آن بود که ملاک نفقه را هم، همچون خود نفقه به عرف ارجاع میدادند و آنرا تابع مکان و زمان میدانستند. زیرا باید توجه داشت که زن و شوهر پس از ازدواج یک خانواده را تشکیل میدهند و جدای از هم نیستند. بنا براین اگر مردی ثروتمند با زنی فقیر ازدواج کند، حق ندارد وضع گذشته او را ملاک تعیین نفقه بداند. همچنان، اگر زنی ثروتمند با مردی فقیر ازدواج کند، نمیتواند از او انتظار فراهم آوردن زندگی اشرافی داشته باشد.نفقه زن و در مقابل، ریاست مرد برخانواده، یک تکلیف شرعی نیست که قابل اسقاط یا تغییر و تحدید نباشد؛ بلکه یک حق است که تغییر آن مخالف کتاب و سنت نیست و با مقتضای عقد نکاح نیز مخالفتی ندارد.پرداخت نحله یا عطیه به زن در هنگام طلاق که در بند ب تبصره 6قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق آمده است، از آیات قرآنی نشأت گرفته ولی در آیات الهی از آن با عنوان متاع یاد شده است. البته اجرای این تبصره، مشروط به آن است که طلاق به درخواست زوج بوده و ناشی از تخلف زن نباشد؛ اما آیه قرآن، این بخشش را بدون استثناء در هر طلاقی سفارش میکند. لذا وجود شرط در پرداخت نحله، جایگاه خاصی در مبانی فقهی ندارد؛ و با اجرت المثل هم متفاوت میباشد به گونهای که برخلاف بیان قانونگذار صرفاً بر اساس کارهای زن و سنوات زندگی مشترک تعیین نمی-گردد؛ مگر آنکه منظور قانونگذار تلفیقی از اجرت المثل و متاع یا نحله بوده باشد.نیازهای مالی زنان، داشتن حق تصمیمگیری مالی، ایجاد خودباوری و داشتن درآمد مستقل، از جمله انگیزههایی است که زنان را به بازار کار میکشاند. اگر به شغل خانگی زن و دستمزد او بهای بیشتری داده شود بسیاری از زنان، محیط خانه و تربیت فرزند خود را بر کارهای بیرون ترجیح میدهند.نشوز و تمکین هم همانند دیگر حقوق خانودگی وابسته به رسوم اجتماعی و اخلاق عمومی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی حقوق خانواده
نویسنده:
لیلا سادات اسدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقوق خانواده
,
برنامه ریزی آموزشی
,
آینده شغلی
,
درسنامه
,
حقوق خانواده
,
منبع درسی
چکیده :
هدف: ارزیابی رشته حقوق خانواده.روش: کتابخانه ای و توصیفی. یافته ها: با بررسی برنامه آموزشی رشته حقوق خانواده، معلوم شد اگر چه برنامه آموزشی تبیین شده اولیه، تقریباً کامل و مناسب بود؛ اما در مرحله اجرا، این رشته را با مشکلاتی همچون: جذب استادان منطبق با معیارهای دانشگاه و اهداف رشته و نیز عدم منابع درسی و رویکرد کاربردی دروس، روبه رو کرد.نتیجه گیری: لازم است به جای تدوین درسنامه، طرح پژوهشی برای منابع درسی نوشته شود. همچنین شاخص هایی برای ارزیابی برنامه آموزشی، برقراری تعامل با دانشگاه های دارای رشته های مشابه، راه اندازی دکتری «حقوق خانواده» و... از جمله پیشنهادهای این نوشتار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به رشته فقه خانواده
نویسنده:
احمد حاجی ده آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقوق خانواده
,
حقوق خانواده
,
فقه خانواده
,
فقه الطلاق
,
فقه النکاح
,
واحد درسی
چکیده :
هدف این مقاله، ارزیابی رشته فقه خانواده است. این رشته برای اولین بار در جامعه المصطفی العالمیه در سال 1386 در مقطع کارشناسی ارشد تاسیس شد. اهمیت پرداختن به موضوع خانواده به عنوان مهم ترین نهاد رشد و تربیت انسان، بر کسی مخفی نیست و از آنجا که از زاویه فقه به خانواده می پردازد، ضروری بود قواعد، اهداف و ضمانت اجراهایی که شریعت اسلام برای آن پیش بینی کرده، تبیین شود.روش: بررسی اسناد و مدارک رشته از طریق اهداف، واحدهای درسی، برنامه ها و منابع درسی.یافته ها: با بررسی و تحلیل رشته، اشکالاتی در تعداد واحدها، دروس و حتی تعریف رشته معلوم شد.نتیجه گیری: باید برخی واحدهای درسی همچون: فلسفه حقوق خانواده، رویه قضایی در حقوق خانواده و فقه خانواده، افزایش یابد و برخی واحدهای غیر مرتبط با خانواده همچون: فقه معاملات، فقه مکاسب و ... حذف شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولایت ابوین
نویسنده:
میترا ضرابی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع) ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقوق خانواده
,
حقوق اسلامی
,
ولایت پدر
,
ولایت جد پدری
کلیدواژههای فرعی :
اصطلاحنامه فقه ,
نکاح ( عقد ) ,
حق ولایت ,
علائم بلوغ ,
ولایت قهری بر محجور علیه ,
ولایت پدر بر نکاح مجنون ,
ولایت وصی بر نکاح مجنون ,
ولایت بر نفس صغیر ,
سقوط ولایت ابوین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
خانواده اولین جایی است که آدمی پس از تولد در آن قرار دارد و تحت ولایت پدر و مادر خود زندگی می کند. دین اسلام بنا بر در نظر گرفتن تفاوت های پدر و مادر ، امر ولایت بر فرزندان را بر عهده پدر و جد پدری گذاشته است و این امر در ادواج دختران و احکام آن به وضوح دیده می شود. این مقاله در صدد است که این ولایت و شرایط سقوط آن و اختیار دختر در ازدواج را از جنبه فقهی آن مورد بررسی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 8 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از پیامبر(ص) نقل شده که نشستن نزد خانواده بهتر از اعتکاف است، اما امام علی(ع) در روایتی توصیه کرده که بیشترین اوقات زندگی را به زن و فرزند اختصاص ندهید. به کدام یک از این دو روایت عمل کنیم؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خانواده
,
تعادل کار – خانواده
,
حمایت خانواده
,
حقوق خانواده
کلیدواژههای فرعی :
مستحبات ,
واجبات ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 15
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید