جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اسطوره سیمرغ
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
بازآفرینی اسطوره های سیمرغ و ققنوس
نویسنده:
حجازی بهجت السادات
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
بازآفرینی
,
اسطوره سیمرغ
,
اسطوره ققنوس
چکیده :
اسطوره ها که زبانی سرشار از رمز و راز و ابهام دارند، واقعیت هایی جذاب و غیر قابل انکار در عرصه ادبیات سنتی، متون عرفانی و شعر معاصرند. از شاعران کلاسیک، فردوسی، رکن استوار و سترگ ادبیات حماسی، به روشنگری و برجسته سازی اسطوره ها مبادرت ورزیده است. احیای مجدد اسطوره های آغازین و آشکار کردن حقیقت مینوی آن ها، دﻻیل بیرونی و درونی دارد. دﻻیل بیرونی را باید در حرکت تمدن و فرهنگ در طول تاریخ و دﻻیل درونی را باید در ادبیات عرفانی جست وجو کرد. موضوع درخور پژوهش، بازآفرینی و تکرار دیگرگونه این اسطوره ها در ادبیات عرفانی است که از نوعی بازگشت به اصل، تکاپو برای تولدی دیگر و میل به جاودانگی در آدمی حکایت می کند. راه یافتن اسطوره سیمرغ از حماسه به بسیاری از رساله الطیرهای عرفانی، اهمیت بازآفرینی این اسطوره را نشان می دهد. نگارنده به لحاظ محدودیت مقاله، صرفا به بازآفرینی اسطوره سیمرغ و ققنوس در شعر کلاسیک، متون عرفانی و شعر معاصر می پردازد، زیرا نشان دادن نقش مهم این اسطوره ها در پیوند بین گذشته و حال و در سیر زمان با حفظ جنبه قداست مینوی آن هاست و اینکه بازآفرینی و تکراری دیگر از اسطوره ها، در واقع تجلی و تداوم همان امر مینوی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیوند اسطوره و عرفان، برداشت های عرفانی سهروردی از شاهنامه فردوسی
نویسنده:
الیاس نورایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
حکمت خسروانی
,
فردوسی
,
اسطوره
,
کیخسرو
,
زال
,
اسطوره و عرفان
,
جام کیخسرو
,
نور محمدی (ص)
,
داستان رستم و اسفندیار
,
اسطوره سیمرغ
,
فر ایزدی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی ,
تاویل آثار رمزی سهروردی ,
سکینه ,
عروج کیخسرو ,
شناخت مشاهده ای و شناخت اشراقی ,
جام گیتی نما ,
کیخسرو در شاهنامه ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
فنا ,
نور الانوار ,
آثار سهروردی ,
سیمرغ در عرفان ,
درخت طوبی ,
جام در عرفان ,
چکیده :
سهروردی از جمله عارفان علاقه مند به حکمت ایران باستان است که در آثار خود به عناصر و شخصیت های اساطیری ایران بسیار اشاره کرده است. وی از برخی از شخصیت های اساطیری، مانند«سیمرغ»، «زال»، «رستم» و «اسفندیار» و سرگذشت آنان برداشت های عرفانی کرده و هر یک را نمادی برای بیان حقایق فلسفی و عرفانی خود قرار داده است. در نوشتار حاضر به بررسی مفهوم «خورنه» (فر)، ارتباط آن با نور محمدی و سکینه، و یکی شدن این دو مفهوم در اندیشه های سهروردی پرداخته شده است، همچنین برخی شخصیت ها و عناصر حماسی و اساطیری که در آثار رمزی سهروردی صورت عرفانی به خود گرفته اند و سرگذشت آنها تاویل ها و تفسیرهایی به همراه داشته است، بررسی شده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 259
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکردهای عناصر حماسی و اساطیری شاهنامه در دیوان و حدیقه الحقیقه سنایی
نویسنده:
ابوالقاسم قوام ,زهره هاشمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکیم سنایی
,
شاهنامه
,
سیمرغ
,
رستم
,
ادبیات تعلیمی
,
حدیقه الحقیقه
,
دیوان اشعار سنایی
,
عناصر حماسی و اساطیری
,
اسکندر مقدونی
,
اسطوره و حماسه در شاهنامه
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
جمشید در اساطیر
کلیدواژههای فرعی :
کوه قاف ,
حضرت خضر(ع) ,
زال ,
اسفندیار ,
آب حیات ,
ضحاک ,
سام ,
جام جم ,
حکایت های تعلیمی ,
شعر تعلیمی ,
بهمن ,
بیژن ,
زبان تمثیلی در عرفان ,
شعر سنایی ,
خسرو ,
عرفان و ادبیات ,
اسطوره سیمرغ ,
فر ایزدی ,
یمه ,
اسب در شاهنامه ,
فریدون و ضحاک ,
خضر در ادبیات ,
رخش ,
اسکندر و دارا ,
سد اسکندر ,
نوذر ,
چکیده :
در ادبیات کلاسیک فارسی از سنایی به عنوان یکی از نخستین حلقه های نوآوری و گسترش درونمایه شعری در جهات مختلف مدحی، عرفانی و خصوصا تعلیمی و حکمی نام می برند. او در پرتو بینش عرفانی و اخلاقی، نگرشی نو به مضامین و عناصر مختلف شعر - اعم از غنایی، حماسی و غیره - داشته است. در این جستار برآنیم تا به این پرسش پاسخ دهیم که سنایی چگونه عناصر حماسی و اساطیری شاهنامه را در حدیقه الحقیقه و دیوانش به کار گرفته است و شیوه نگرش وی به این عناصر چگونه بوده است؟ نگارندگان پس از مطالعه اشعار و استخراج این عناصر دریافتند که سنایی از آنها در چهار محور عمده زیبایی شناسی، تعلیمی، عرفانی و ستایشی بهره برده است و میزان کاربرد این عناصر به ترتیب کمیت عبارت بوده از: ستایشی، تعلیمی، زیبایی شناسی و عرفانی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 211 تا 255
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره سیمرغ عطار در آینه مرغ بزرگ باخ
نویسنده:
نرگس محمدی بدر ,صالحه غضنفری مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نمادگرایی
,
اسطوره
,
منطق الطیر عطار
,
جاناتان مرغ دریایی باخ
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
سمبل (نماد)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ادبیات عرفانی
,
منازل سلوک
,
اهمیت خودشناسی
,
رویا از دیدگاه یونگ
,
نماد پرندگان در منطق الطیر
,
سیمرغ در منطق الطیر
,
پرندگان در اساطیر
,
نماد از نظر یونگ
کلیدواژههای فرعی :
زبان رمزی ,
رمز عرفانی و رمزگشایی عرفانی ,
ادبیات جهان ,
زبان تمثیلی در عرفان ,
نماد در ادبیات ,
آموزه های یونگ و فروید ,
منظومه های عرفانی ,
اسطوره سیمرغ ,
آیه 1 نساء ,
مرگ در عرفان ,
سفر در عرفان ,
رمز در عرفان ,
شعر سمبولیک ,
رمز در ادبیات ,
سیمرغ در عرفان ,
رویا و فروید ,
زبان سمبلیک ,
چکیده :
در این مقاله با توجه به نقشی که عطار و باخ در بازآفرینی مفاهیم عمیق عرفانی در قالب داستانی سمبلیک، در ادبیات جهان ایفا کرده اند، سعی شده است تا نوع قرائت آن دو درباره جست و جوی کمال انسانی، با بررسی نمادهای به کار رفته در دو اثر رمزگونه شان، بیان، و شباهت ها و تفاوت های آنها در هنگام خوانش وقایع (متن) نشان داده شود. مهم ترین وجه اشتراک عطار و باخ در زمینه گذر از سطوح ظاهری واقعه در رسیدن به حقیقت است، که حاصل نگاه ویژه آن دو در ساحت دینی و فراتر رفتن از ساحت ظاهری عمل است. در این جستار به صورت تطبیقی به واکاوی نمادهای مشترک دو اثر و چرایی به کارگیری و چگونگی ادراک آنها خواهیم پرداخت. تصاویری که از همگونی های موجود یافته می شود، با وجود فاصله بسیار زمانی دو اثر، مفاهیم یکسانی را به مخاطب منتقل می کند که بر وجود نمادهای فطری و ذاتی بشر در چارچوب های فکری عطار و باخ دلالت دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 211
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلی آیینه در ادبیات عرفانی ایران
نویسنده:
علی سرامی قدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجلی
,
آیینه واری جهان
,
حقیقت و مجاز
,
جهان چون آیینه حق
,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری)
کلیدواژههای فرعی :
منطق الطیر ,
اسطوره سیمرغ ,
سالک ,
اصطلاحنامه عرفان ,
رابطه انسان و جهان ,
چکیده :
از نگاه عارفان بزرگ ایران زمین، جهان، در تمام تجلیات پیدا و پنهان خود، هیچ جز آیینه حق تعالی نمی تواند بود. اینان به هر چه می نگرند و به هر چه اندیشه می کنند او را می بینند و او را فرا یاد می آورند. به باور آنان، خداوند به ما دو چشم داده است تا هم او را در بی سیمایی وحدانی او مشاهده توانیم کرد و هم در مجالی کثرات توانیم دید. در نگاه آنان، عوالم غیب و شهادت، صغیر و کبیر و .... همه حقیقت او را باز می نمایند و جزء و کل، آیینه وجود ذیجود اویند. آری:عالم آیینه راز است، چه پیدا چه نهان تاب اندیشه نداری به نگاهی دریاب
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مشابهات برخی از اسطوره های توتمیک ایرانیان و ترکان
نویسنده:
فاطمه مدرسی ,الناز عزتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
توتمیسم
,
سیمرغ
,
اسطوره های ایرانی
,
گاو برمایه
,
بوزقورد (کبود گرگ)
,
پثنه (paθana)
,
دوگانگی توتم
,
آهنگر
,
توتم (مسائل جدید کلامی)
,
توتم در ایران باستان
,
کوه در اساطیر
,
اساطیر ترک
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره ,
فریدون ,
اساطیر ملل ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
افسانه کاوه ,
اسطوره شناسی تطبیقی ,
کوه البرز ,
اسطوره سیمرغ ,
کوه های اسطوره ای ,
قصه اسطوره ای ,
گاو در اساطیر ,
فریدون در شاهنامه ,
توتم در شاهنامه ,
توتم از دیدگاه فروید ,
گرگ در اساطیر ,
چکیده :
این جستار، جایگاه توتمی جانوران حامی را در داستان های توتمیک ایرانیان و ترکان در نظر داشته است. در این راستا پس از ذکر پیشینه شکل گیری توتم در میان این اقوام، نخست ردپای توتم و نیای اساطیری ترکان، پثنه (paqana)، جست و جو و آنگاه روایات توتمیک ایرانیان بررسی خواهد شد. نتایج پژوهش حاکی از این است که ضعف اولیه قهرمان با کارکرد هوشمندانه توتم جانوری جبران شده است. جانوران توتمی از نظر داشتن چهره های دوگانه و ارزش های اساطیری متفاوت، در زندگی و مرگ قهرمان نقش های گوناگونی بر عهده گرفته اند و قهرمان قومی پرورش یافته به وسیله جانور توتمی با به دست آوردن ویژگی هایی، شایستگی ورود به مامن قوم خویش را یافته است. همچنین تمامی اقوام یاد شده پس از عبور از مرحله آهن به عرصه جهانی وارد شده اند و عبور از این مرحله، با خویشکاری آهنگران از نظر اساطیری در قدرت یافتن و ظاهر شدن پادشاه/قهرمان در عرصه گیتی ممکن گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصاویر بلاغی خورشید در شاهنامه و بازتاب اسطوره مهر در آن
نویسنده:
سیدرسول موسوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
شاهنامه
,
اسطوره های ایرانی
,
مهر (میترا)
,
اسطوره مهر
,
اسطوره و حماسه در شاهنامه
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
میتراییسم (ادیان آریایی ایران باستان)
,
ادبیات
,
خورشید در اساطیر
,
خورشید در شاهنامه
کلیدواژههای فرعی :
سیمرغ ,
جهان بینی اساطیری ,
اسطوره و ادبیات ,
کوه البرز ,
اسطوره سیمرغ ,
کوه های اسطوره ای ,
ایزدان ایرانی ,
خورشید در اشعار ,
گاو در اساطیر ,
اسطوره پژوه ,
کوه در اساطیر ,
اسطوره در شعر ,
پرندگان در اساطیر ,
چکیده :
این مقاله نشان می دهد که اسطوره مهر به عنوان یکی از عناصر مهم خیال شاعرانه می تواند زمینه های ساخت تصاویر بلاغی، استعاری و تشبیهی را برای شاعر فراهم نماید. نویسنده کوشیده است روایت های اساطیری مهر را با مصادیق هنری آن در شاهنامه تطبیق دهد. مهر در شاهنامه صورت خیال شاعرانه و رنگ ادبی و اعتلای هنری و زیباشناختی یافته است. سایه روشن های سنت پرستش و ستایش مهر و آیین میتراییسم و آراسته شدن مهر به اوصاف انسانی در تصاویر استعاری و بلاغی، به ویژه در ترسیم طلوع و غروب، در شاهنامه مشهود است. پرندگان اساطیری نیز در ساخت تصاویر بلاغی نقش موثری دارند. در این مقاله سعی شده است خلاقیت هنری فردوسی در حوزه تصویرسازی بر مبنای اسطوره مهر بررسی و تحلیل قرار شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکردی روان شناسانه به سفر سه قهرمان اساطیری (هرکول، رستم، اسفندیار)
نویسنده:
کبری بهمنی ,آزاده نیرومند
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
رستم
,
اسفندیار
,
نقد روانشناختی
,
هرکول
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
کهن الگوی سفر قهرمان
,
فردیت یابی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره های ایرانی ,
اژدها ,
هفت خوان رستم ,
کهن الگوی پیر خردمند ,
اساطیر یونان ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
اژدها در شاهنامه ,
اسطوره اژدهاکشی ,
عدد سه ,
اسطوره سیمرغ ,
اسطوره و روانشناسی ,
دیو در اساطیر ,
اسطوره دگردیسی ,
کهن الگوی نقاب ,
اژدها در ایران باستان ,
هفت خوان اسفندیار ,
اعداد در اسطوره ,
عدد هفت ,
پرندگان در اساطیر ,
چکیده :
هرکول، رستم و اسفندیار سه قهرمان اساطیر یونان و ایران اند. وجه مشترک هر سه انجام ماموریت های دشوار است. هرکول برای رسیدن به جاودانگی مامور انجام دادن کار طاقت فرسا می شود. رستم برای نجات شاه کهنسال و اسفندیار نیز برای رهایی خواهرانش، باید از هفت خوان عبور کنند. در این مقاله، سه عزیمت مذکور را با الگوی فرایند فردیت تطبیق داده ایم. مطابق با نظر یونگ، کهن الگوها محتویات ناخودآگاه جمعی بشرند و در مراحل گوناگون فرایند فردیت حضور دارند. اساطیر و قصه ها نیز تجلی لایه های زیرین و جمعی ذهن بشرند، بنابراین فرافکنی بسیاری از عناصر فردیت را در قصه ها و اساطیر به صورت غول، اژدها، غار و ... می توان جست وجو کرد. تفاوت ها و اشتراکات هر سه ماموریت افزون بر اینکه حاکی از تنوع فرهنگی بستر اساطیر و قصه هاست، انعکاس نبرد درونی و دل مشغولی واحدی است که از تقاضای کمال و رسیدن به یکپارچگی شکل می گیرد. در مقاله پیش رو، ضمن تطبیق نظر یونگ با سازه های اساطیری هر سه ماموریت، با بررسی کهنگی رمزها و مطلوب ها در هر سه داستان، گذر اسطوره به قصه نیز بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بن مایه های توتمیسم در قصه های عامیانه ایران
نویسنده:
مرتضی محسنی ,مریم ولی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
توتمیسم
,
قصه های عامیانه
,
حیوان و گیاه مقدس
,
توتم (مسائل جدید کلامی)
,
ادیان غیر الهی (در مقابل ادیان الهی)
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
ادبیات
,
توتم در ایران باستان
,
توتم از دیدگاه فروید
,
سیمرغ قصه های ایران
کلیدواژههای فرعی :
تابو ,
برون همسری ,
اسطوره سیمرغ ,
اسب در شاهنامه ,
گاو در اساطیر ,
گیاه در اساطیر ,
توتم در جامعه شناسی ,
خویشاوندی توتمی ,
دلایل توتم پرستی ,
توتم و تابو ,
میرزا مست و خمار ,
گراز در اساطیر ,
چکیده :
قصه های عامیانه ایرانی، مانند قصه های عامیانه دیگر ملل، ریشه در عقاید و باورهای مردم دارد. کارکرد اصلی این قصه ها نیز انتقال اندیشه ها، باورها و فرهنگ از نسلی به نسل دیگر است. توتمیسم ریشه در ادیان و اعتقادات باستانی و ماقبل تاریخی دارد که از نمونه های ابتدایی و آغازین ادیان بشر شمرده می شود. توتمیسم، گیاهان و یا حیوانات خاصی را مقدس می داند و بر اساس این اعتقاد، زندگی و معیشت انسان ابتدایی شکل می گیرد و منظم می شود. در بعضی از این قصه های عامیانه، می توان ردپای اساطیر، ادیان و باورهای باستانی را دید. این اساطیر و باورهای باستانی به صورت پنهان و در قالب رمز در ساختار قصه ها وجود دارد که با کنکاش و بررسی دقیق آنها می توان به این لایه های پنهان پی برد. با بررسی این قصه ها می توان نشانه هایی از توتمیسم را در آنها یافت. مقاله پیش رو می کوشد تا با آوردن مثال هایی از این گونه قصه ها و بررسی ژرف ساخت و لایه های پنهان آنها، بن مایه های توتم گیاهی یا جانوری را در آنها بکاود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 180
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید