جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
نظام عالم وجود
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
المیزان فی تفسیرالقرآن المجلد 12
نویسنده:
تالیف محمدحسین الطباطبائی؛ صححه و اشرف علی طباعته حسین الاعلمی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر تطبیقی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر علمی قرآن
,
تفسیر فقهی
,
تفسیر فلسفی
,
تفسیر کلامی
,
تفسیر تاریخی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
تفسیر امامیه
,
تفسیر روایی
کلیدواژههای فرعی :
قیامت ,
امر ارشادی ,
موعظه ,
کتب شیعه امامیه ,
عفو ,
صفح ,
اهل ذکر ,
اثبات خدا ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
ارزاق ,
بقای تکلیف ,
روح طیب ,
معاد(کلام) ,
جهنم ,
حکمت ,
خلود ,
شناخت معجزه ,
نبوت عامه ,
الوهیت خدا ,
سؤال قبر ,
حضرت ابراهیم(ع) ,
حضرت صالح(ع) ,
حضرت لوط(ع) ,
فضایل حضرت محمد(ص) ,
قدر ,
نظام عالم وجود ,
وحی الهی ,
نفخه احیاء و نشر ,
سجده ملائکه بر آدم (ع) ,
جدل ,
اصحاب ایکه ,
غیب و شهادت ,
دخترکشی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
کد کنگره:
BP98 /ط25م9
چکیده :
جلد دوازدهم شامل تفسیر سوره ابراهیم، حجر و نحل است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه تفسیر المیزان جلد 12
نویسنده:
محمدحسین طباطبائی؛ مترجم محمدباقر موسویهمدانی.
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر تطبیقی
,
ترجمه و تفسیر قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر علمی قرآن
,
تفسیر فقهی
,
تفسیر فلسفی
,
تفسیر کلامی
,
تفسیر تاریخی
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
تفسیر امامیه
,
تفسیر روایی
,
ترجمه قرآن
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
توحید صدوق
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
کتب تفسیر عقلی شیعه
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
قیامت ,
امر ارشادی ,
موعظه ,
عفو ,
صفح ,
اهل ذکر ,
اثبات خدا ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
ارزاق ,
بقای تکلیف ,
روح طیب ,
معاد(کلام) ,
جهنم ,
حکمت ,
خلود ,
شناخت معجزه ,
نبوت عامه ,
الوهیت خدا ,
سؤال قبر ,
حضرت ابراهیم(ع) ,
حضرت صالح(ع) ,
حضرت لوط(ع) ,
فضایل حضرت محمد(ص) ,
قدر ,
نظام عالم وجود ,
وحی الهی ,
نفخه احیاء و نشر ,
سجده ملائکه بر آدم (ع) ,
جدل ,
اصحاب ایکه ,
غیب و شهادت ,
دخترکشی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
کد کنگره:
BP98/ط25م9041 1374
چکیده :
ترجمه تفسیر نفیس المیزان توسط شاگردان مرحوم علامه طباطبایی «ره» انجام گرفت ابتدا آقایان مکارم شیرازی، مصباح یزدی، محمد علی گرامی، عبد الکریم نیری بروجردی، محمدرضا صالحی کرمانی، سید محمد خامنهای، محمد جواد حجتی کرمانی، ۱۲ جلد آن را ترجمه کردند. آقای موسوی همدانی خود میگویند: «روزی مرحوم علامه به من امر فرمودند که تفسیر ایشان را ترجمه کنم، وقتی ترجمه را ملاحظه نمودند، فرمود: آن ۱۲ جلد دیگر را نیز ترجمه کن تا یکدست گردد من هم دوباره آنها را ترجمه کردم. بنابراین بعضی مجلدات تفسیر المیزان، دو ترجمه دارد. البته ایشان در مقدمه ترجمه تفسیر المیزان چاپ جامعه مدرسین مینویسند: «۱۰ جلد آن قبلا ترجمه شده بود و آن ترجمه ۵ جلد عربی المیزان میباشد.» ایشان ضمن ترجمه تفسیر المیزان، ترجمهای نیز از آیات قرآنی ارائه دادهاند، و بطور مستقل نیز میتواند، مورد استفاده واقع شود. بنابر نقل دانشنامه قرآنی ایشان در ترجمه قرآن به ترجمه مرحوم پاینده نظر داشته است. ایشان بدلیل اینکه از شاگردان مرحوم علامه طباطبایی «ره» بوده، و با مبانی فکری استاد خود در جنبههای مختلف، آشنایی داشته، توانستهاند، ترجمه خوبی از این تفسیر ارائه دهند، ترجمهای که در رساندن معنا و منظور مفسر، تقریبا موفق بودهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناسبات انسان کامل و خلافت الهی در اندیشه ملاصدرا
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
انسان شناسی ملاصدرا
,
خلافت الهی
,
خلافت الهی
,
انسان کامل (کلام)
,
انسان کامل
,
حکمت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
حرکت جوهری ,
بدن ,
تکامل جوهری ,
اِبداع (آفرینش) ,
الولایه ,
تدبیر ,
هدایت جامعه ,
تکوین ,
امامت ,
عالم تکوین ,
عالم ماده ,
نظام هستی ,
ابداع ,
اهل بیت(ع) ,
تسخیر ,
عالم محسوسات ,
صناعت ,
نظام عالم وجود ,
کمال طلبی ,
بدن ,
حرکت جوهری ,
تدبیر ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
سلسله مخلوقات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
ملاصدرا از فیلسوفان اسلامی است که دارای نظام فکری نسبتا منسجم انسان شناختی است. او از زوایای فلسفی، عرفانی، دینی و سیاسی ابعاد گوناگون خلافت اللهی انسان را نشان می دهد ضمن اینکه بین آنها پیوند ذاتی وجود دارد. در نظر او حقیقت دو بعدی انسان، با تاکید بر بعد روحانی با گرایش تکاملی و معنوی ارتباط می یابد و اندیشه حرکت جوهری نفس را تداعی می کند که حدوث جسمانی او در نهایت به بقای روحانی ختم می گردد. علاوم بر این خصوصیت کمال طلبی انسان، در نهایت ترسیم کننده جایگاه انسان کامل و صدرنشینی او در سلسله مخلوقات الهی است که بواسطه داشتن کمالات وجودی، معرفتی و اخلاقی از سوی خداوند، مامور هدایت و رهبری دیگر انسان ها در قالب نبوت، امامت و ولایت می باشد. این اندیشه قابلیت ترسیم تصویر دقیق تری از انسان را دارد که می تواند در نظریه پردازی های انسان شناختی و علوم انسانی مورد استفاده قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی تعین اول در عرفان اسلامی و اسم مستأثر در متون شریعت
نویسنده:
اصغر نوروزی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماء الهی
,
جهان بینی عرفانی
,
اسمای الهی
,
جهان بینی عرفانی
,
اسم مستاثر
,
تعین اول
,
صفات خدا
,
اسماء مستأثره الهی
,
عرفان تطبیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اسماء مستاثر(مقابل اسماء غیر مستاثر)
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
تعین اول
کلیدواژههای فرعی :
الله ,
خلافت الهی ,
اسم مکنون ,
مرتبه ذات حق ,
حدوث اسماء الله ,
خلافت الهی ,
نظام هستی ,
اهل بیت(ع) ,
انسان کامل (کلام) ,
واحدیت ,
حدوث اسماء ,
اسم اعظم الهی ,
نظام عالم وجود ,
انسان کامل ,
عالم شهادت ,
تعینات خلقی ,
مرتبه احدیت ,
اسم اعظم ,
اسم مکنون ,
تعین ثانی ,
حقائق اسمائی الهی(در تعین ثانی) ,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) ,
درجات ظهور(خارج از صقع ربوبی) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
ماسِوی الله ,
استیثار ,
تنزل ماسوی الله ,
صدور ماسوی الله ,
علم انسان کامل ,
معنای غیب ,
مرتبه الوهیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
0
چکیده :
مباحث عرفان و شریعت از مباحث مهم، ضروری و زنده در مطالعات عرفانی است. دیرینه این مباحث مقایسهای و تطبیقی در دو حوزه عرفان اسلامی و الهیات اسلامی دستکم به زمان بروز نحلهای عرفانی در قرن دوم هجری میرسد. مسئله این نوشتار که از مقوله مباحث عرفان و شریعت است بررسی تطبیقی اسم مستأثر در نصوص شریعت و تعین اول در متون عرفانی است. بحث چینش نظام هستی و نحوه تعین و تنزل و صدور ماسویالله، بهویژه در تعینات و تنزلات آغازین آن، را باید در متون شریعت، در مباحث اسماء، جستجو کرد. فرضیهای که در این نوشتار درصدد اثبات آن هستیم این است که اسم مستأثر اولین تعین حق تعالی و حلقه واسطه میان ذات حق تعالی و سایر اسماء اوست. با این هدف، ابتدا به جایگاه اسم مستأثر و مفاد آن در روایات و رابطه آن با ذات حقّ و تعین اول و ثانی میپردازیم. با بررسی اسم مستأثر در متون روایی و بررسی تعین اول در متون عرفانی، بر این فرضیه پای میفشاریم که اسم مستأثر در روایات همان تعین اول در عرفان است و نیز به این دیدگاه گردن مینهیم که اسماء مستأثره در معنای دومی و به اشتراکات لفظی به دستهای از اسماء در تعین ثانی قابل تطبیق است. و البته، نظریه برخی اهل معرفت که اسم مستأثر را عنوان مشیری به مقام ذات میدانند ـ ضمن کرنش و احترام به این بزرگان ـ دارای ابهام و خدشه میدانیم. علم انسان کامل به اسم مستأثر و مظهر این اسم در هستی، به عنوان دو مبحث کاربردی و شیرین، نکات پایانی این نوشتار خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی عقاب و کیفر در نظام قضا و قدر
نویسنده:
احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار
,
جهنم
,
قوانین کلی الهی
,
پاداش و کیفر اعمال
,
01. خداشناسی (کلام)
,
جبر و اختیار(کلام)
کلیدواژههای فرعی :
عدل ,
تجسم عمل ,
قضاء الهی ,
قرآن ,
نظام عالم وجود ,
قدر الهی ,
جنس پاداش و کیفر اخروی ,
علیت و نظام حتمی عالم ,
کیفر طبیعی ,
اسباب عالم ,
گناهکار ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2423-6233
چکیده :
این نوشتار به دنبال پاسخ دادن به این پرسش است که آیا عقاب و کیفر الهی با نظام قطعی و حتمی قضا و قدر سازگار است یا نه؟ چگونه ممکن است خدایی که منبع عدل و احسان است بندگان خود را - که مغلوب و مقهور قضا و قدر می باشند - در برابر رفتارشان مؤاخذه و مجازات کند؟ بدون شک چنانچه رفتار آدمی خارج از چارچوب نظام قضا و قدر باشد یا اگر به فرض محال خداوند اهل عدل و احسان نباشد عقاب و کیفر مبنای منطقی و عقلی پیدا می کند. نگارنده با تکیه بر قواعد متقن کلامی و فلسفی مجازات و کیفر گنهکاران را با قضا و قدر و عدل و احسان الهی سازگار می داند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی عالم امر در آیات قرآن کریم
نویسنده:
ابراهیم کلانتری، حمرا علوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عالم امر از نظر قرآن کریم
کلیدواژههای فرعی :
سلسله مراتب عالم ,
خلقت ,
عالم خلق ,
عالم غیب ,
عوالم هستی ,
کلام الهی ,
اراده الهی در مذاهب ,
عالم غیب(کلام) ,
اراده الهی ,
کلام الهی ,
نظام عالم ,
عالم امر و عالم خلق ,
نظام عالم وجود ,
اسباب عالم ,
عالم ( امکانی ) ,
نظام عالم مادی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2008_9430
چکیده :
برخی از مفسران در ذیل پارهای از آیات قرآن که در آنها واژه «امر» بکار رفته است، از نظام معینی با عنوان «عالم امر» سخن گفتهاند که بکلی از «عالم خلق» متمایز است. آیا میتوان در عرض عالم خلق به وجود چنین عالمی اذعان نمود؟ در صورتی که پاسخ مثبت باشد، ویژگیهای آن عالم چیست؟ و قرآن کریم برای شناخت آن چه اطلاعاتی را بر آدمیان عرضه کرده است؟ این نوشتار درصدد است با مراجعه به آیات وحی پاسخهای مستندی برای سئوالات مذکور ارایه نماید. براساس این تحقیق میتوان اذعان نمود که در نگاه قرآن کریم در عرض نظام خلق که بر اسباب و مسببات مادی استوار است نظام دیگری وجود دارد که بکلی از مختصات جهان ماده برکنار و صرفا مبتنی بر اراده خداوند میباشد؛ برخی از پدیدهها، فرایندها و حوادث پیرامون ما متعلق به آن جهان است که با قواعد مادی و مأنوس آدمیان قابل شناخت نمیباشد. این جهان بخشی از عالم غیب است که قرآن کریم به کرات از آن سخن گفته و آدمیان را به ایمان به آن فراخوانده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر دعا در نظام آفرینش از منظر سه فیلسوف (ابنسینا، ملاصدرا و علامه طباطبایی)
نویسنده:
علی محمد ساجدی، فاطمه زارع
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
تأثیر دعا در نظام آفرینش از نظر ابن سینا
,
تأثیر دعا در نظام آفرینش از نظر ملاصدرا
,
تأثیر دعا در نظام آفرینش از نظر علامه طباطبایی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
علم الهی ,
نظام طولی عالم ,
الارده الالهیه ,
حکمت الهی ,
قوانین کلی الهی ,
علم عنایی ,
نظام علت و معلول ,
صحیفه کامله سجادیه ,
نفوس فلکی ,
قرآن ,
نظام عالم وجود ,
لازمه پذیرش دعا ,
معلولیت دعا ,
وجود نفس الامری علم فعلی ,
انفعال ذات الهی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
دعا و نیایش وسیلهی اظهار عجز و نیاز بنده به خالق و زیباترین جلوهی سرسپردگی و عبودیت در آستان قدس ربوبی است. ابعاد معنوی دعا متفکران را از تحلیل و بررسیهای نظری بینیاز نساخته است؛ بلکه در خصوص رابطهی آن با قضا و قدر الاهی، نظام علی و معلولی، علم و ارادهی خدا و اینکه آیا تأثیر دعا سبب انفعال در ذات خدا میگردد یا نه، فیلسوفان اسلامی را به تأمل فراخوانده است. در این جستار، از نگاه سه فیلسوف نامبرده در عنوان مقاله، به نکات ذیل دست یافتیم: اولاً دعا خود بخشی از قضا و قدر الاهی در نظام اسباب و مسببات بوده، بهمنزلهی وسائط و اسبابی است که سبب وصول داعی به مقصد میگردد. ثانیاً فعل انسان با همهی ویژگیهایش، ازجمله اختیاری بودنش، معلوم و مراد حقتعالی بوده، نقشآفرینی عوامل معنوی در تعیین سرنوشت بشر در همین راستا ارزیابی میگردد. ثالثاً لازمهی پذیرش دعای بنده انفعال در ذات و علم معبود نیست؛ زیرا به اعتقاد ابنسینا، مؤثر حقیقی در امر دعا، اعم از حال تضرع و نیاز بنده و نیز آثار آن، تنها همان مبدأ نخستین است. دعا معلول ذات حقتعالی است و عالی از دانی منفعل نمیشود؛ اما به اعتقاد ملاصدرا، این نفوس سماوی هستند که از احوال زمینیان تأثیر پذیرفته و دچار انفعال میگردند، نه ذات یا ارادهی حقتعالی. سرانجام، به اعتقاد علامه طباطبایی، علم خدای تعالی به موجودات و رویدادهای جهان، مطابق وجود نفس الامری آنهاست و علم خداوند علم فعلی است که منشأ صدور موجودات است. از آنجا که علم خداوند با ذات او یکی است، دعا مستلزم انفعال در ذات و علم حقتعالی نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان معرفت در قرآن کریم
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
امکان معرفت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
معرفت
,
معرفت شناسی اسلامی
,
امکان معرفت(معرفت شناسی)
,
معرفت در قرآن
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
علم حصولی ,
عین ,
تعریف علم ,
واقعگرایی = رئالیسم (مکتب فلسفی) ,
شکاکیت (شکگرایی) ,
معرفت صادق ,
علم حصولی ,
علم حضوری ,
نظام عالم ,
سفسطه ,
نسبیگرایی ,
سوفیسم ,
نظام عالم وجود ,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
نسبیت معرفت ,
یقین ,
سفسطه ,
اصل واقعیت ,
میزان ,
علم ,
شک گرایی((مساله معیار)، اصطلاح وابسته) ,
شکاکیت محدود ,
معرفت حصولی گزاره ای ,
مفهوم معرفت ,
شکاکیت عام ,
آگاهی حصولی ,
مخاطب امر الهی ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بهرهگیری از قران کریم در پاسخ به پرسشها و چالشهای علوم انسانی و به طور خاص فلسفه و معرفت شناسی، افقهای جدیدی را به روی علوم انسانی میگشاید. این مقاله تلاشی است برای کشف برخی از این پاسخها درباره یکی از مهمترین مباحث معرفتشناسی، یعنی امکان معرفت. مقاله حاضر، ضمن نگاهی اجمالی به یکی از معانی معرفت در قرآن کریم و تطبیق آن بر معرفت حصولی گزارهای، دیدگاههای مختلف فلاسفه را در باب اصل واقعیت و امکان فهم آن بیان و سپس به دیدگاههای قرآنی میپردازد. نتیجهای که مطلوب این نوشتار است، تأکید قرآن کریم بر اصل واقعیت، امکان معرفت انسان به آن و نفی شکاکیت و نسبیت گرایی عام میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیدایی کثرت از منظر عرفان و فلسفه
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت
,
وحدت در کثرت
,
کثرت(احکام ظهورات ذات عرفان نظری)
,
عالَم کثرت(مقابل عالَم وحدت)
,
کثرت حقیقی
,
کثرت از نظر عرفان
,
کثرت از نظر فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
نظام هستی ,
فصوص الحکم ,
حکمت متعالیه ,
وجود ,
عوالم سه گانه ,
الله ,
مشاء ,
فیض مقدس ,
عالم مثال ,
وحدت شخصی وجود ,
صادر اول ,
ظهور متفاوت اسما الهی ,
فیض اقدس ,
مجهول مطلق ,
مرتبه ذات حق ,
نظام هستی ,
صادر اول ,
وحدت شخصی وجود ,
انسان کامل (کلام) ,
فیض منبسط ,
ذات احد ,
مرتبه واحدیت ,
قاعده «الواحد» ,
اطلاق ذاتی ,
نظام عالم وجود ,
وجود لابشرط مقسمی ,
تعینات خلقی ,
حکمت متعالیه ,
فلسفه مشاء ,
عالم ( امکانی ) ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
عالم ارواح ,
هویت مطلقه ,
اصطلاحنامه عرفان ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
اعیان ثابته ,
احدیت الوهی(الله) ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
ظهور اسماء(قسیم صفات و اعیان ثابته) ,
ظهور صفات(قسیم اسماء و اعیان ثابته) ,
ظهور کثرت در وحدت(مقابل ظهور وحدت در کثرت) ,
ظهور وحدت در کثرت(مقابل ظهور کثرت در وحدت) ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
مقام واحدیت(مقابل مقام احدیت) ,
مجهول مطلق(مقابل مجهول من وجه) ,
اعیان ثابته ,
اعتباریت کثرت ,
تعین وجود ,
وجود بشرط شئ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مقاله حاضر، نخست به تبیین اجمالی برخی مبانی نظری عرفانی در پیدایش عالم، همچون وحدت شخصی وجود و اعتباری بودن کثرت، تعینات وجود قبل از پیدایش کثرت و پس از آن میپردازد. سپس نحوه پیدایی عالم را از منظر عرفان برمیرسد و در هر دو بحث، تفاوت این دیدگاه را با دیدگاه فلسفی به نحوی اجمالی بیان میکند. در این مقاله چگونگی ظهور اسما و صفات الهی و تعینات و نسبتهای متکثر آن و نیز اینکه این امور با ترتیبی خاص از او ناشی میشوند، مورد بررسی قرار گرفته، نقش قاعده الواحد در این بحث، ویژگیهای صادر اول و تفاوت دیدگاه عرفانی و فلسفی و نیز تحلیل و نقد برخی گفتههای ابن عربی در این خصوص بیان میگردد. از آنجا که در برخی از دیدگاههای عارفان اختلاف نظرهایی وجود دارد و انعکاس این اختلافات موجب دور شدن مقاله از هدف اصلی میگردید، آنچه در این مقاله به عرفان و عارفان نسبت داده شده است، عمدتا بر اساس تبیین و تشریح حضرت استاد آیت الله جوادی آملی از عرفان نظری میباشد و موارد معدودی هم که به دیدگاه عرفانی بزرگان دیگر اشاره شده، مواردی است که با این تبیین همخوانی دارد. ضمن اینکه در ارائه نظریات حکمت مشاء، صرفا بر آرای ابن سینا تأکید شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعادل و تحقق: نظریه ویلیام چیتیک در باب نفس و جهان
نویسنده:
محمد رستم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
ویلیام چیتیک
,
نظام عالم وجود
,
اصالت علم تجربی
,
جهان شناسی بینش انسان – جهانی
,
عالم اکبر
,
عالم اصغر
,
1. ادیان religions
چکیده :
ویلیام چیتیک که در حال حاضر استاد مطالعات ادیان در دانشگاه دولتی نیویورک (استونی بروک) است، شهرتی بین المللی در زمینه تخصصی خود یعنی تفکر اسلامی دارد. کارهای او در حوزه تصوف و فلسفه اسلامی به ارایه تصویری روشن تر از نمای فکری و معنوی تمدن اسلامی از قرن هفتم ق، سیزدهم م. به بعد کمک کرده است. اما مشغله ذهنی چیتیک صرفا مباحث فلسفه اسلامی به مثابه دستاورد تاریخ اندیشه دوران پیش از تجدد نیست. دانش عظیم او نسبت به سنت تفکر اسلامی سکویی است که از آن به جانب طیف وسیعی از مسایل امروزی نظر می کند. من در این مقاله کوتاه، در چارچوب دیدگاه چیتیک به جهان شناسی، به ترسیم خطوط کلی نوشته های او درباره نفس می پردازم. چیتیک معتقد است که تعالیم جهان شناسانه در سنت اسلامی نه تنها کهنه و منسوخ نگشته است بلکه امروز نیز به همان اندازه با مساله نفس مرتبط است، که در گذشته بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید