جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عرفان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
عرفان اسلامی، مکتب تسامح و تساهل
نویسنده:
نیکوبخت ناصر
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژههای اصلی :
تساهل
,
مدارا
,
عرفان
,
تسامح
,
عرفان اسلامى
چکیده :
مکتب انسان ساز اسلام ،براساس تعالیم والای قرآن کریم و سیرة رسول وحی (ص) و در مقام دینیسمحه و سهله، اختلاف بین امّتها و مذاهب را امری طبیعی و جایز و آن را از مقتضیّات حکمت بالغةالهی دانسته و پیروان خویش را از مجادلههای خصومت بار با دیگر طریقتها بر حذر داشته است. باوجود این، گاه اختلاف قولی و فعلی امّتها، بدلیل انحراف از معیار حقیقت، دستمایة نوعی عصبیّت خشونت بار و احیاناً جنگ و خونریزی شده است و هر گروهی با توسّل به استدلال و برهان، خود رامحک و معیار تمام حقیقت دانسته و دیگران را به بدعت و الحاد و کفر متّهم کرده است. در این میان،عارفان روشن بین و صاحب بصیرت، با تکیه بر آموزههای دین، با تکیه بر شعار >الطّرق الی الله بعددنفوس الخلایق< مقصود و مقصد هم طریقتها را یکی دانسته و آنان را به مدارا و تسامح و تساهل فراخوانده و کوشیدهاند آرمانشهری جهانی بنیان نهند که همة مردم با هر باور و اعتقادی بتوانند با یکدیگردر کمال صلح و آرامش زندگی کنند. این مقاله، در پی آن است به پارهای از اصول و مفاهیم آموزههایعرفان اسلامی در اتّحاد و اتّفاق طریقتها اشاره کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 217 تا 239
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان بدون مفاهیم [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Sebastian Gäb (سباستین گاب)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
سازه گرایی
,
عرفان
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
محتوای غیرمفهومی
,
دوام گرایی
چکیده :
ترجمه ماشینی: اغلب ادعا شده است، به عنوان مثال.توسط ویلیام جیمز یا آلدوس هاکسلی، که تجربیات عرفانی در زمان ها و فرهنگ ها شباهت قابل توجهی را نشان می دهد. حتی اگر کلمات و تصاویری که ما برای توصیف آنها استفاده می کنیم متفاوت باشند، در زیر سطح ما یک هسته تجربی مشترک پیدا می کنیم. برخی دیگر این ادعا را رد کرده و معتقدند که همه تجربیات ذاتاً بر اساس مفاهیم دینی از پیش موجود عرفا شکل گرفته است. در برابر این مخالفتهای ساختگرا، من از ایده هسته مشترک با این استدلال دفاع میکنم که حتی اگر همه تجربهها از طریق مفاهیم تفسیر شوند، باز هم میتوانند هسته مشترکی وجود داشته باشد. کسانی که تز اصلی مشترک را رد میکنند معمولاً استدلال میکنند که هیچ تمایزی بین تجربه و تفسیر نمیتوان قائل شد، زیرا همه تجربهها به خودی خود قبلاً تفسیر شدهاند. مفهوم یک تجربه تفسیر نشده، خود ویرانگر است. با تکیه بر تحقیقات فعلی در مورد محتوای ذهنی غیر مفهومی، من استدلال می کنم (الف) که تجربیات می توانند محتوای غیر مفهومی داشته باشند. (ب) این تفسیر باید به عنوان مفهوم سازی درک شود و (ج) اینکه مفهوم سازی مستلزم یک محتوای ذهنی خام است که مفهوم سازی نشده است. این محتوای خام به عنوان غیر مفهومی تجربه نمی شود. در عوض، هسته مشترک غیر مفهومی و تفسیر نشده، انتزاعی است که خود را تنها از طریق تأمل نشان می دهد. بنابراین، وجود یک هسته مشترک با این واقعیت سازگار است که همه تجربیات تفسیر می شوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چالش عرفان: آغازی از دیدگاه مسیحیت [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Daniel Spencer (دانیل اسپنسر)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان
,
آیینِ عزلتگزینی (آیینهای مسیحی)
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
عرفان تطبیقی
,
عرفان مسیحی
,
فلسفه دین
,
دین تطبیقی
,
الهیات تحلیلی
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این مقاله به ارتباط بررسی عرفان برای متکلمان تحلیلی مسیحی و فیلسوفان دین می پردازم. من با بررسی اجمالی برخی از دلایلی که ممکن است دانشگاهیان مسیحی تمایلی به ورود به این حوزه نداشته باشند، شروع میکنم و نشان میدهم که تا حدودی شگفتانگیز است که مطالعه عرفان چیزی است اما به ندرت در محافل تحلیلی مسیحی به آن پرداخته میشود. با این پیشینه، به دو بخش اولیه مقاله می روم. بخش اول به مرزبندی عرفان می پردازد: برای اهداف این مقاله به تنهایی، تجربه ای عرفانی محسوب می شود اگر و تنها در صورتی که به شدت متحد باشد، از آگاهی روزمره فراتر رود، و (به ظاهر) یقین معرفتی را در مورد صحت بینش های به دست آمده منتقل کند. این سه معیار به طور عمیق مورد بحث قرار می گیرند. بخش دوم به چالشی می پردازد که عرفان به این معنا ممکن است برای فیلسوف یا متکلم مسیحی ایجاد کند. من استدلال میکنم که پدیده عرفان را میتوان به طور قابل قبولی در نظر گرفت که متضمن یکی از این دو نتیجه است، که هر دو برای مسیحیان ناخوشایند به نظر میرسند. نخست، ممکن است دیدگاههای متافیزیکی خاصی را مطرح کند که در ابتدا اصول کلیدی مسیحیت ارتدوکس را زیر سؤال میبرند. ثانیاً، تجربه عرفانی ممکن است به عنوان «معنای درونی» مسیحیت درک شود که بخش بهتری از اعتقاد مسیحی ارتدکس را به همان اندازه مشکلساز میکند (همانطور که در سه عرفان مسیحی مورد بحث من مشهود است). سپس با تأملی در مورد چگونگی ادامه بحث پایان میدهم، و یک بار دیگر نشان میدهم که الهیدانان تحلیلی مسیحی و فیلسوفان دین به ندرت شروع به طرح سؤالات مربوطه کردهاند، چه رسد به اینکه به هر روشی متقاعدکننده به آنها پاسخ دهند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسهی دیدگاه کییرکگور و ویتگنشتاین حول موضوع "امر رازآمیز"
نویسنده:
سیدهادی ساداتی؛ استاد راهنما: احمدعلی حیدری؛ استاد مشاور: فرشته نباتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان مسیحی
,
عرفان
,
عرفان غربی
,
امر رازآمیز
چکیده :
پایان نامه ی پیش رو، حول مقایسه ی امر رازآمیز در تفکر کرکگور و ویتگنشتاین می باشد. این مسئله در تفکر هر دو اندیشمند، جایگاه مهمی را دارد که در این پژوهش، ما سعی کردیم بعد از شرح زندگی و اندیشه ی هر دو متفکر مدنظر، با مقایسه ی جز به جز تفکرات این دو در زمینه های اخلاق، دین، سکوت و نقادی فلسفه راه را برای مقایسه ای عمده تر هموار کنیم. و در انتها با مقایسه و جمعبندی وجوه تشابه، نتیجه گیری ای از این مقایسه ارائه دادیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متافیزیک و عرفان: جنبهها و عناصر عرفانی در آثار متفکر چک کارل تیها
نویسنده:
Martin Vašek ,Andrea Blaščíková ,Rastislav Nemec
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان مسیحی
,
متافیزیک
,
عرفان
,
عرفان مسیحی
,
فلسفه مسیحی
چکیده :
ترجمه ماشینی: کارل تیها، متکلم و فیلسوف چک (1923-2016) از تفکر موریس بلوندل پیروی کرد. او می خواست پایه های فلسفه استعلایی را بسط و تعمیق بخشد. او امکانات یک متافیزیک جدید را درک کرد، که تنها در یک روش تفکر سه گانه - دانش، خواستن، وجود - ایجاد می شود. او در اصل معتقد بود که نظریه اساسی فلسفی، نظریه تبدیل اخلاقی است. تیها رویداد تبدیل اخلاقی را به عنوان یک چرخش عرفانی درک کرد، دگرگونی که در آن ما خود را با درک خود در ارادت به دیگران می یابیم. در این تحول، تلاش برای متافیزیک که مبتنی بر روابط بین فردی است، به هدف خود می رسد. متافیزیک خود را حذف می کند و در الهیات ادغام می شود. الهیات سرانجام به این نتیجه می رسد که حقیقت در اختیار ما نیست بلکه ما را تعقیب می کند. الهیدان و فیلسوف کارل تیها، همانطور که می نویسد، خود را با اراده ای متحد کرده است که نمی دانیم ما را به کجا می رساند و از ما چه خواهد خواست. چیزی از خود باقی نمانده بود. مابعدالطبیعه و عرفان در اندیشه و کار او یکی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جلوه های عرفانی دعا در صحیفه سجادیه
نویسنده:
مهدی ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صحیفه کامله سجادیه
,
مناجات (دعا)
,
دعا
,
امام سجاد علیه السلام
,
دعای عرفانی
,
نگاه فلسفی به دعا
,
نگاه تجربه گرایانه به دعا
,
نگاه عارفانه به دعا
,
مفهوم دعا
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
عرفان ,
مراتب دعا ,
قرآن ,
آداب دعا ,
اصطلاحنامه عرفان ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
زیبایی دعا ,
مطلوبیت دعا ,
لذت بخشی دعا ,
اذن الهی در دعا ,
دعای تاجرانه ,
دعا در مرتبه درک تجلی افعالی خدا ,
دعا در مرتبه تجلی صفاتی خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این مقاله با محوریت صحیفه سجادیه دعا از سه منظر فیلسوفانه، تجربهگرایانه و عارفانه مورد توجه قرار گرفته و فلسفه و ویژگیهای خاص آن به قرار زیر ارایه شده است: الف- دعا در منظر عارفانه زیبا است. زیرا نفس دعا کردن مطلوب است و دعا تابع نتیجه نیست. ب- دعا در نگاه عارفانه تابع اذن خداوند است و به همین دلیل دعا کردن لذت بخش است. ج- دعا دارای مراتبی است که عبارتند از: دعای تاجرانه – دعا در مرتبه درک تجلی افعالی خداوند - دعا در مرتبه تجلی صفاتی خداوند و دعا در مرتبه تجلی ذاتی خداوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید