جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ادله شرعی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
عنوان :
نهایة الوصول إلی علم الأصول المجلد 4
نویسنده:
حسن بن یوسف علامه حلی؛ محقق: ابراهيم بهادري؛ ناظر: جعفر سبحاني تبريزي
نوع منبع :
کتاب , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة الإمام الصادق علیه السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
علم اصول
,
اصول فقه
,
اعتراضات
,
ادله شرعی
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
حجت
,
قیاس
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
استصحاب حال بینه ,
قیاس ,
مکتب اصولی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
,
جعفر سبحانی
شابک (isbn):
978-964-357-284-6
چکیده :
«نهاية الوصول الى علم الاصول»، به زبان عربى، اثر علامه حلى است. علامه حلّى، در هر مقصدى از اين كتاب، به بيان ماهيّت و تعريف موضوع بحث مى پردازد تا محلّ بحث منقّح شود و احكام و مسائل آن را مورد بررسى قرار مى دهد و اقوالِ گوناگون در مورد آن را با ذكر ادلّه هر كدام، بيان كرده و در صورت لزوم به ردّ آنها مى پردازد و در آخر قول مختار را با ذكر براهين قاطع، بيان مى كند. كتاب، با خطبه و بيان نياز انسان به تكاليف و احكام الهى و جايگاه اصول فقه در آن و بيان سبب تأليف كتاب و معرفى آن شروع مى شود. برخي موضوعاتي كه در اين كتاب به آن پرداخته شده است عبارتند از : ضرورت تعريف و موضوع علم اصول، مباحث مربوط به لغات، كيفيّت استدلال به خطاب الله تعالى، امر و نهى، عموم و خصوص، صفات و افعال، اجماع ، خبر (سنّت)، استدلال، قياس، اجتهاد و تقليد و تعادل و تراجيح.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرف یا عنصر پویایی فقه
نویسنده:
سلمانی ایزدی ناصر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
عادت
,
حجیت
,
عرف
,
سیره عقلانیه
,
ادله شرعی
چکیده :
عرف یکی از مقولههایی است که برای انطباف پارهای از احکام فقهی با مقتضیات زمان و مکان سخت به کار میآید.در مقالة حاضر، پس از ارائه تعاریف لغوی و اصطلاحی عرف از ارکان و عنصر معنوی عرف سخن رفته است.سپس، مفهوم عرف از دیدگاه فقها مورد بررسی قرار گرفته است.در تفاسیر قرآن هم به تناسب بحث از آیات مرتبط با عرف، به مفهوم عرف از دیدگاه مفسران شیعه و سنی توجه شده است.در بخش دیگر هم به ارتباط میان عرف و شیوة عقلا عنایت شده و از حجیت عرف در فقه اهل سنت و امکان مقبولیت آن در فقه شیعه سخن رفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی معرفت شناختی به گزارههای متواتر در اندیشه اسلامی
نویسنده:
محمد حسن زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بدیهیات
,
المتواتره
,
خبر واحد محفوف به قرینه
,
علوم متعارف
,
یقین بالمعنی الاخص
,
تراکم احتمال
,
ادله تجرد نفس
,
ادله شرعی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
ارزش شناخت
,
انواع ادراک
کلیدواژههای فرعی :
خبر واحد ,
ماده برهان ,
حدس ,
یقینیات ,
حجیت خبر واحد ,
شروط استقراء ,
شرایط اعتبار خبر واحد ,
صدق مخبر ,
عدد در خبر متواتر ,
علم مفید ظن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
متواترات که گونهای از دلیلهای نقلی اند، در دانشهایی همچون کلام، فقه، تاریخ و دیگر دانشهای همگن که ادله نقلی در آنها کارآمدند هستند، نقشی بسیار دارند. در نوشتار حاضر، درباره گزارههای متواتر با نگاهی معرفت شناختی و از این جهت که مفید یقین اند و می توانند مبدأ برهان قرار گیرند، بحث می کنیم. پیش از آن، از باب مقدمه، لازم است درباره تعریف خبر یا گزاره متواتر بحث، و تعریفهای ارائه شده را ارزیابی کنیم و درباره نیز شرایط اعتبار خبر متواتر بحث کنیم و، سپس ببینیم متواترات چه معرفتی به ما می دهند: معرفت ظنی یا یقینی؟ و اگر یقینی، آیا نوعی معتبر است یا شخصی؟ سرانجام به مسئله اصلی، یعنی بدیهی و مبدأ برهان بودن آنها می رسیم. در این باره، نقدهایی را که متوجه بداهت و بلکه یقینی بودنشان شده است طرح و ارزیابی می کنیم و بدین نتیجه رهنمون می شویم که درجه معرفتی آنها فروتر از یقین بالمعنی الاخص است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه و شرح فارسی الموجز فی اصول الفقه
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی؛ مترجم: علی عدالت
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم: نصایح,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظر
,
علم اصول
,
اصول فقه
,
اوامر و نواهی
,
اصول عملیه
,
ادله عقلی
,
مباحث الفاظ
,
ادله شرعی
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
معنا
,
13. علم کلام
,
کتب فقه شیعه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
شابک (isbn):
9645320224
چکیده :
کتاب «الموجز فی اصول الفقه»، یکی از آثار و تالیفات آیت الله شیخ جعفر سبحانی است که به زبان عربی نوشته شده است. این کتاب، در حوزه های علمیه به عنوان متن درسی تدریس می شود و جایگاه ویژه خود را پیدا کرده است. در این اثر، مهم ترین مسائل اصولی به گونه موجز مورد بحث قرار می گیرد. مقصود مؤلف، از تالیف این کتاب، آشنا کردن مبتدیان، با مسائل اصول فقه است. مولف، مباحث علم اصول را به چهار دسته مباحث الفاظ، مباحث عقلیه، مباحث حجج و امارت و مباحث اصول عملیه تقسیم کرده و در ادامه، به تبیین مسائلی از قبیل حقیقت وضع، دلالت، حقیقت و مجاز و علائم آن دو، اصول لفظی، اشتراک و ترادف، استعمال لفظ مشترک در بیشتر از یک معنا، حقیقت شرعیه و متشرعه، صحیح و اعم و مشتق پرداخته و نظریات بدیعی را ارائه می دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تنقیح الأصول المجلد 4 - 1
نویسنده:
روح الله موسوی خمینی؛ تقریر نویس: حسین تقوی اشتهاردی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی قائمیه
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول فقه شیعه
,
فلسفه اصول
,
کتب فقه شیعه
کلیدواژههای فرعی :
علم اصول فقه ,
اصول عملیه ,
امارات ,
مباحث الفاظ ,
ادله شرعی ,
قواعد فقه جعفری (امامی) [منبع: اصطلاحنامه فقه] ,
قواعد فقهی شیعه (اعم) ,
تقلید ,
اجتهاد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
شماره ديويي:
297/312
چکیده :
«تنقیح الاصول» (مباحث الاجتهاد و التقلید)، اثر حضرت امام خمینی مي باشد كه به زبان عربي نگاشته شده است. این كتاب مشتمل بر مجموعه تقریرات و درس های امام خمینی (ره) در باب اصول فقه است كه آن را در حوزه های علمیه نجف اشرف تدریس میكرده اند. این كتاب پس از جمع آوری، به تصحیح و شرح حسین تقوی اشتهاردی (یكی از شاگردان امام خمینی ره) در قالب چهار جلد تدوین شده است. اشتهاردی پس از ذكر جزء به جزء مطالب امام خمینی (ره)، نظرات دیگر علما را برگرفته از كتاب هایی چون: احتجاج، من لایحضر الفقیه، وسائل الشیعه، كفایت الاصول، مقالات الاصول، نهایت الاصول و بدائع الافكار در كنار نظرات امام درج كرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا گفتههای قطب و مرشد میتواند حجت شرعی باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به اين سؤال بايد گفت كه دين مبين اسلام براي هدايت انسانها احكام و تكاليفي را عرضه داشته كه هر كس بايد به آن عمل كند تا رستگار شده و به سعادت دنيوي و اخروي برسد. و تنها راه نجات عمل به همين احكام اسلامي ميباشد. به همين دليل كه هر انسان عاق
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرشد
,
پیر (عرفان)
,
عقاید تصوف
کلیدواژههای فرعی :
حجت شرعی ,
ادله شرعی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر عقل ضعیف است (چنانکه در مباحث نبوت متکلمان اثبات کرده اند) بنابراین فهم عقل از شریعت نیز ضعیف و غیر معتبر خواهد بود پس چرا عقل جزء ادله شرعی شمرده شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همواره در تاريخ بشر و از جمله در ميان متدينان در برخورد با اعتبار و منزلت عقل، افراط و تفريط هايي صورت گرفته است برخي همچون اخباريون و ظاهرگرايان بشدت با عقل در ستيز بوده اند و هيچ اعتباري براي عقل قائل نشده اند و پاره اي همچون معتزليان و عقلگرايان غ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
ادله شرعی
,
عقل و دین
,
عقل ( جوهر )
کلیدواژههای فرعی :
منزلت عقل ,
عقلانیت شیعی ,
اعتبار عقل ,
جایگاه عقل در اسلام ,
اعتبار عقل در فهم دین ,
ضعف عقل ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سفینة النجاة
نویسنده:
محمد بن مرتضی فیض کاشانی؛ مترجم: مهدی لاهوتی تفرشی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
نسخه خطی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اجتهاد گرایی
,
مسائل فقهی
,
اخباریان (اهل حدیث شیعه)
,
اصولیان
,
نص امام معصوم
,
ادله احکام
,
فقه شیعه
,
ادله شرعی
,
احادیث و روایات
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
عقل و دین
,
اصطلاحنامه فقه
,
13. علم کلام
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
کتاب «سفینۀ النجاة» از جمله آثار مرحوم ملا محسن فیض کاشانی رحمۀ االله علیه به زبان عربی می باشد. مؤلف خود علت تالیف چنین اثري را اثبات این نکته می داند که ادله احکام شرعیه فقط کتاب و سنت می باشند و راهی بر اجماع و دیگر ادله وجود ندارد همان گونه که ملاحظه می شود این نظریه تمایلات اخباري آن بزرگوار را نشان می دهد. کتاب حاضر از یک مقدمه کوتاه، دوازده فصل و یک خاتمه تشکیل یافته است. مؤلف در فصل اول کتاب بر این نکته تاکید دارد که ادله شرعیه در نزد امامیه منحصر در قرآن و حدیث بوده و استناد به اجماع باطل می باشد. آن چه در فصل دوم مد نظر است تاریخچه تمسک به اجماع به عنوان یکی از ادله شرعیه در میان امامیه می باشد. فیض در فصل سوم رساله اشاره اي به پیدایش اجتهاد و اصولی گري از زمان مرحوم وحید بهبهانی رحمۀ االله علیه و به دست وي نموده و آن را خطري بزرگ براي شیعه می شمارد که باعث رو آوردن مردم و علما به مکتب ائمه اربعه اهل تسنن شد. در فصل سوم مؤلف تمام حقایق و وقایع عالم را بالخصوص یا به طور عام داراي نص از معصوم علیه السلام می داند. و در فصل هاي بعدي کتاب به مسائلی چون جواز تقلید از مجتهد میت، عمل به ظن، منحصر دانستن ادله شرعیه در شنیدن از معصوم (ع)، ذم اجتهاد و مخالفت با آن و اشاره به مفسده هاي آن می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا باید تعبدی بودن احکام را بپذیریم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برخی بر این پندارند که مردم حق هیچگونه اندیشیدن و فکر کردن در مورد مسایل دینی را ندارند و باید متعبد و مقلّد محض باشند. اینان تدیّن بدون تعقّل را سفارش کرده و معتقدند میان دینداری و خردورزی هیچ رابطه مثبتی نیست.[1] با نگاهی اجمالی به آیات قرآن کریم
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مصالح و مفاسد
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
مبانی فقهی
,
مبانی اصولی
,
احکام تعبدی
کلیدواژههای فرعی :
شناخت تعبدی ,
ادله شرعی ,
فلسفه احکام ,
واجب تعبدی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش و جایگاه عقل در تفسیر الجامع لأحکام القرآن قرطبی : سال ششم- شماره 2 : پژوهش های علم و دین
نویسنده:
مجید خزاعی، محمدرضا ستودهنیا و مهدی لطفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکم شرعی
,
تفسیر به رأی
,
تفاسیر فقهی
,
عقل و دین
,
تفسیر قرطبی
,
الجامع لأحکام القرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
حسن و قبح عقلی ,
اشاعره ,
ضرورت امامت ,
تفسیر به رأی ,
تعامل عقل و وحی ,
قلب ,
طاعت و معصیت ,
حدود عقل ,
تدبر در قرآن ,
تفسیر قرآن ,
داستان آدم و حوا ,
فقه شیعه ,
ادله شرعی ,
شبهه در امامت ,
صفات خدا ,
نقش عقل در استنباط احکام ,
مذهب مالکی ,
حذف و اضمار ,
تفسیر قرآن ,
فقه اهل سنت ,
چکیده :
تفسیر قرطبی، در دستهبندی تفاسیر، در گروه تفاسیر فقهی جای میگیرد و افزون بر مباحث فقهی مباحث گوناگون دیگری را نیز در خود جای داده است. یکی از موضوعات جالب توجه این تفسیر عقل است و جایگاه آن در سه حوزۀ فقهی، کلامی، و تفسیری قابل بررسی است. قرطبی در مقام نظر مجالی برای ورود عقل در حوزههای فقهی و کلامی نمیبیند، اما در عمل در مواردی به دلیل عقلی استناد کرده است. وی در حوزۀ قرآنی نقش پررنگی برای عقل در تفسیر قرآن قائل است. قرطبی در حوزۀ تفسیر با گشادهدستی نقش عقل در تفسیر را تبیین میکند و، با قبول تفسیر به رأی، عقل را منبعی مهم در تفسیر قرآن میداند و موافقان صرف تفسیر اثری را نقد و آنها را تخطئه میکند. قرطبی روایات تفسیر به رأی را ناظر به دو دسته از مفسران میداند و، با قبول نقش عقل در تفسیر، در ذیل آیات به تعریف خود از عقل پرداخته است و بر اهمیت آن در تفسیر قرآن و ناکافی بودن اکتفای بر نقل تأکید دارد. مراد قرطبی از عقل طاعت الهی است و بر این اساس کسانی مانند کافران، که به طاعت الهی نمیپردازند، فاقد عقلاند. در این نوشتار درصدد بررسی تعریف عقل از دیدگاه قرطبی و نیز تبیین جایگاه آن در حوزۀ تفسیری هستیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید