جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تقلیل گرایی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 13
عنوان :
الهیات، کیهان شناسی و اخلاق
نویسنده:
نانسی مورفی، ابوالفضل حقیری قزوینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کیهان شناسی
,
اخلاق
,
دین و اخلاق
,
الهیات(کلام جدید)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
2- قواعد فلسفی الهیات بالمعنی الاخص
,
قواعد محال (الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
تقلیل گرایی ,
نسبی گرایی اخلاقی ,
بوم شناسی ,
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص) ,
علیت نزولی ,
راست دینی ,
امر واقع-ارزش ,
تغییرات انقلابی ,
سلسله مراتب علوم ,
نظریه انسانی غایی خیر های ,
واقع گرایی مسیحی ,
دین طبیعت گرایانه ,
الهیات التزامی ,
چکیده :
در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 211 تا 230
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جامعه شناسی دین: عبور از محدودیت ها
نویسنده:
علیرضا شجاعی زند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی دین
,
اندیشه اجتماعی
,
دین پژوهی
کلیدواژههای فرعی :
جامعه شناسی ,
تقلیل گرایی ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
تحویل گرایی ,
مطالعات اجتماعی دین ,
سیر جامعه شناسی دین ,
اندیشه جامعه شناختی ,
چکیده :
مطالعات اجتماعی دین، قدمتی به اندازه تاریخ اندیشهورزی بشر در اوضاع و احوال اجتماعی خویش دارد و در سه دسته متفاوت از هم قابل تشخیص است: 1. اندیشههای اجتماعی دین؛ 2. جامعهشناسی دین قبل از جامعهشناسی دین؛ 3. جامعهشناسی دین. دین، از جمله موضوعاتی بوده که همواره در مرکز توجهات متفکرین اجتماعی قرار داشته است و این علاوه بر دلمشغولی و تعلق خاطر شخصی آنان، ناشی از اهمیتی است که در حیات اجتماعی مردمان اعصار گذشته داشته است. همین وضع، با اندک تغییراتی در عصر منتهی به ظهور جامعهشناسی نیز جاری بود و لذا جامعهشناسان کلاسیک را هم با تمام تمایلات ملحدانه ولاادریگرانهشان نسبت به دین، ناگزیر ساخت تا در تأملات خویش در احوال جوامع جدید و در بررسی فرایندهای گذار از سنت به مدرن، همچنان به این موضوع، به عنوان یکی از سرفصلهای مهم کار خویش اهتمام ورزند. این قبیل کوششهای نظری در ادوار پیش از شکلگیری، موجد انباشت ذخایر گرانسنگی برای «جامعهشناسی دین» گردید که امروزه از پشتوانههای نظری و تاریخی این رشته، به عنوان یکی از غنیترین رشتههای جامعهشناسی، محسوب میشود؛ البته جامعهشناسی به طور کلی و جامعهشناسی دین به طور خاص، از آغاز نگاه مثبتی به این پیشینه نظری نداشت؛ ولی به مرور زمان و با به راه افتادن نقد و تردیدهای درون رشتهای و تقویت همکاریهای برون حوزهای در برخی موضوعات، به ارزشهای نهفته و قابلیتهای مغفول مانده آن پیبرد و میرود تا با پشتسر گذاردن افراط و تفریطهای پوزیتیویستی و هرمنوتیکی، راه خویش را به سوی دانشی عمیق و در عین حال منعطف در مطالعه عالمانه مناسبات دین و جامعه، باز یابد. فراموش نباید کرد که نائل شدن جامعهشناسی دین به این موقعیت تحسین برانگیز، با عبور از مسیری میسر شده است که با نگاه «پدیده»ای به دین و ملاحظه آن در مقام «تحقق» و استفاده از روشهای «عینی و تجربی» و تلاش برای رعایت حداکثر «بیطرفی» توأم بوده است. امروز که جامعهشناسی دین به مثابه یک رشته علمی معتبر و مورد اعتنا، به تناوری رسیده و مداخلهگریهای بعضا ناگزیر اوان شکلگیری را پشت سر گذارده است، میتوان با چشم تأمل در ماحصل کار آن نظر کرد و انواع لغزشهای نظری و روششناختی آن را به منظور افزایش قابلیتهای معرفتی و کاربردی، مورد نقد و بازبینی قرار داد. آینده جامعهشناسی دین که نیاز به آن روز به روز افزونتر هم میشود، در آن است که با تصحیح نگرش آن نسبت به موضوع مطالعه خویش و اصلاح تلقیهای شایع از حیطه عمل جامعهشناسی و رشتههای دینپژوهی، از سطح مرزبندیهای کاذب و محدودیتهای مضر به حال معرفت، عبور کرده و دانش و روش خویش را بیش از گذشته، تابع صورت عینی و واقعی پدیدههای پر معنایی مثل دین سازد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین وجودى و معرفتى حسّ مشترک در فلسفه اسلامى
نویسنده:
احمد بهشتى، محمّد نجاتى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حرکت اشتدادی نفس
,
ادراک (معرفت شناسی)
,
تقلیل گرایی
,
احساس
,
معرفت تشکیکی
,
فلسفه اسلامی
,
ادراک
کلیدواژههای فرعی :
قوای نفس ,
حکمت متعالیه ,
اصالت وجود ,
مشاء ,
علم حضوری ,
متخیله ,
علم نفس ,
ادراک حسى ,
مفاهیم جزئی جعلی ,
مفاهیم جزئی شهودی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در حیطه علم النفس فلسفه اسلامى، حسّ مشترک به عنوان قوّه اى ادراکى مطرح شده است که مفاهیم حسّى، مفاهیم جعلى، و مفاهیم شهودى را ادراک مىکند. این مقاله، در دو حوزه وجودشناختى و معرفت شناختى، به بررسى حسّ مشترک پرداخته است. فلاسفه مسلمان از دوره ابن سینا با طرح مسئله وحدت نفس و تنزّل وجودى قواى نفس به حوزه مفهوم و اسم، به نوعى تقلیلگرایى وجودشناختى در باب حسّ مشترک جهت مى یابند. در بستر معرفت شناختى، در این مقاله، ابتدا ادراکات حسّ مشترک به لحاظ حصولى و حضورى بودن بررسى، و سپس با طرح مسئله نماى مطابقت در حکمت سینوى، نگاه ویژه ابن سینا به این مسئله تبیین شده است. در نهایت، با طرح نظریه حرکت جوهرى از دید ابن سینا (و اقتران با نگاه معرفتى ویژهاى که ابن سینا به حسّ مشترک دارد)، چالش فقدان محوریت اطلاقى معرفت از دیدگاه وى تا حدودى مرتفع شده است. حاصل این اقتران، گونه اى از معرفت شناسى خواهد بود که معرفت شناسى تشکیکى نامیده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
میرچا الیاده و پدیدارشناسی دین
نویسنده:
محمداسلم جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
تقلیل گرایی
,
پدیدارشناسی
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
پدیدار شناسی دین
,
تجربه امر مقدّس
,
دیالکتیک امر مقدّس
,
دین کیهانی
چکیده :
مطالعات اجتماعی دین، علیرغم اهمیت فراوان آن در ایران، مورد اهتمام کافی قرار نگرفته است. اغلب مطالعات در این زمینه از دو نقیصه بزرگ رنج میبرند. اولاً، به وجه تمایز و مختصات امر دینی توجه نمیشود و اغلب آن را از سنخ سایر پدیدههای اجتماعی قلمداد میکنند. ثانیا، روششناسی به کار رفته در این مطالعات اغلب ماهیت تجربهگرایانه دارد؛ زیرا پارادایم اصلی حاکم بر مطالعات دینی در ایران هنوز پارادایم پوزیتویستی واقعیت اجتماعی دورکیم است. این در حالی است که اغلب پدیدههای دینی، به ویژه دینورزی از نوع توحیدی آن، از ویژگیهای منحصر به فردی برخوردار است که آن را با سایر پدیدههای اجتماعی غیر قابل قیاس میکند. این نوشتار به بررسی آرای میرچا الیاده میپردازد. مطالعات پدیدارشناختی وی تا حدودی از این امتیاز برخوردار است که با تأکید بر استقلال امر دینی، از پارادایم پوزیتویستی مطالعات دینی فاصله میگیرد و همین امر میتواند الهامبخش ما در جهت تلاش برای دستیابی به روششناسی متناسب با ویژگیها و مختصات پدیدههای دینی باشد. نویسنده با رویکرد نظری به مسئله، تبیین مطالعات دینی از منظر غیرپوزیتویستی در آرای میرچا الیاده را هدف اصلی خویش قرار داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه «نیوبرگ» درباره همبستگی بین اعمال مذهبی و مغز بر اساس الگوی الهیات اعصاب
نویسنده:
علی سنایی، اسحاق رحیمیان بوگر، هادی هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی علمی (مسائل جدید کلامی)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
فلسفه دین
,
الهیات اعصاب
,
مغز و اعمال مذهبی
,
مغز و معنویت
کلیدواژههای فرعی :
تقلیل گرایی ,
سوژه ,
فشار خون ,
روانشناسی دین ,
الهیات طبیعت ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
مدیتیشن ,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
رابطه علّی مغز و ذهن ,
روش شناسی الهیات اعصاب ,
اثبات علمی تجربه معنوی ,
نورولوژی ,
مدارهای خدا در مغز ,
واقعیت بخشی به خدا در مغز ,
چکیده :
«الهیات اعصاب» به عنوان یک بحث میان رشتهای و الهیاتی جدید با مطالعه موردی و بررسی همبستههای فیزیولوژیک مغز انسان در تجربههای عرفانی از طریق اسکن مغزی انسان های دیندار، سعی بر ایجاد ارتباط میان علم و دین دارد. پروفسور «آندرو نیوبرگ» پزشک و پژوهشگر مطالعات دینی معاصر، قصد دارد با اثبات علمی تجربههای معنوی و مذهبی در حل ارتباط علم و دین و خلق زمینههای مشترک برای اندیشیدن و زندگی معنوی، راه حلی جدید در قالب یک روششناسی ارائه نماید. در این نوشتار ضمن معرفی این رشته، به بررسی راهکارها و نتایج تحقیقات انجام شده توسط نیوبرگ در سنجش و اثبات علمی تجربههای دینی و میزان موفقیت وی در ادعایش پرداخته شده است. رابطه مغز با ذهن، تجربههای دینی و معنویت از جمله موضوعاتی است که در مطالعات و تحقیقات نیوبرگ مورد بررسی قرار میگیرد و در این تحقیق به تبیین و بررسی یافتهها و نتایج این تحقیقات پرداخته میشود. هر چند بر یافتههای نیوبرگ اشکالات مبنایی وارد است و روششناسی وی به صورت کامل محقق شدنی نیست، اما پاسخگویی به موضوعات و مسائلی مانند ماهیت دین، آگاهی انسان و امکان آگاهی جهانی، نحوه رسیدن به آرامش و خوب بودن و اینکه چگونه همه انسانها ممکن است به مرحله جدیدی از درک برسند، میتوانند اهمیت پرداختن به این رشته را روشن کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و مدرنیته از نگاه آنتونی گیدنز
نویسنده:
فریبا طشت زر، حسین حیدری، جواد روحانی رصاف
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجدد
,
دین و مدرنیته (مدرنیته و دین)
,
آنتونی گیدنز
,
نظریه مدرنیته متاخر
,
فلسفه دین
,
جامعه شناسی دین
کلیدواژههای فرعی :
از خود بیگانگی ,
رنسانس ,
روشنگری ,
بنیادگرایی دینی ,
تقلیل گرایی ,
نظام سرمایه داری ,
زندگی اجتماعی ,
جهانی شدن (جهانی سازی) ,
عدم قطعیت ,
جامعه مدرن ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
سکولاریسم ,
کارکردهای دین ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
تعصّب دینی ,
آینده دین ,
جامعهشناسی کلاسیک ,
همزیستی دین و مدرنیته ,
خصلت فراسویی دین ,
نظریه ساختاریابی ,
نظریه دوگانگی ساخت ,
نظریه بازاندیشی ,
فرهنگ های سنتی ,
خردگرایی دیوان سالارانه ,
عصر ماشینی ,
طرح سه شاخه ای والیس ,
محرک دگرگونی اجتماعی ,
کیهان شناسی دینی ,
معنابخشی دین ,
ایجاد همبستگی اجتماعی با دین ,
هویت بخشی دین ,
پاسخ به مرگ ,
بعد عینی عرفی شدن ,
محرکه دینی متعالی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
کلید فهم اندیشه های دینی گیدنز در نظریه «مدرنیته متاخر» و انتقاد او از سنت جامعه شناسی کلاسیک است. از دید گیدنز، مدرنیته دارای دو مرحله اولیه و متاخر است و در هر یک از این دو مرحله، تعامل دین و مدرنیته یکسان نبوده است. درک و تفسیر نادرست از ماهیت مدرنیته در مرحله نخست آن، باعث شکل گیری این اندیشه شد که نفوذ و جایگاه اجتماعی دین در جامعه مدرن، کاهش یافته است و سرانجام ناپدید خواهد شد. اما در مرحله دوم مدرنیته، نوعی احیای گرایش های دینی و معنوی پدید آمده است که ریشه در ویژگی های خاص این مرحله دارد. وی، با بررسی پیامدهای مدرنیته و نقد اندیشه های جامعه شناسان اولیه (کارل مارکس، امیل دورکیم و ماکس وبر) چنین نتیجه می گیرد که دین در آستانه نابودی نیست، اما احیای گرایش های دینی مدرنیته متاخر به معنای بازگشت به دینداری سنتی هم نیست؛ دین می تواند با مدرنیته هم زیستی داشته باشد، مشروط بر آن که تن به گفتگو و بازاندیشی بسپارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحویلی نگری در تعریف دین، از دیدگاه دین پژوهان معاصر غرب (مطالعه پنج نظریه پرداز مؤثر)
نویسنده:
احد فرامرز قراملکی، سعیده سیاری
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعریف دین (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
تحویلی نگری دین
کلیدواژههای فرعی :
خشیت ,
امر قدسی ,
تقلیل گرایی ,
امر دنیوی و الیاده ,
تیلیخ و امر غایی ,
الهیات(کلام جدید) ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی دینی ,
نمادگرایی دینی ,
تحلیل شهودی ,
رویکرد فرا رشته ای تعریف دین ,
ابزارانگاری تعریف دین ,
دین شناسی تجربی ,
پدیدار دینی ,
تروادابودیسم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
به طور کلی، هیچ گستره ای از اندیشه، از دام تحویلی نگری مصون نمانده است. مطالعات دین نیز از این امر مستثنی نیست. این مقاله می کوشد این معضل را در حوزه تعریف دین بررسی نماید. برای تبیین و توضیح این مطلب، تعاریف دین شناسان و اندیشمندانی مورد بررسی قرار می گیرد که در چارچوب مکتب های گوناگونی اندیشیده اند. رودلف اتو که از طریق تحلیل شهودی، پدیدارشناختی و روان شناختی تجارب دین، امر مقدس را تعریف می کند در جنبه های ناعقلانی تجارب عرفانی دچار افراط می شود و نمی تواند تعریفی فراگیر و شایسته از پیچیدگی های دین ارایه دهد. الیاده مفهوم امر قدسی را بسط می دهد و امر قدسی را مقابل امر دنیوی قرار می دهد، اما او نیز نمی تواند تعریفی منسجم و همگون ارایه دهد. جان هیک به این نتیجه می رسد که یافتن تعریف مشترک، که همه ادیان را دربرگیرد، ممکن نیست و بنابراین به جای دین واحد، از ادیان سخن می گوید و ویژگی های شایع ادیان را برمی شمارد. ویتگنشتاین دین را نهادی نظام مند نمی داند و به جای دین، از عمل دینی سخن می گوید و دین را به عمل تحویل می دهد و خصایص عمل دینی را برمی شمارد. تعریف پل تیلیخ از دین، انعکاس دو معنا از آن است: دین در معنای عام، امری غایی و در معنای خاص، وجهی از روح بشر است. با فرادیدگاه می توان از تحویلی نگری تا حدی مصون ماند. این امر از طریق رهیافت میان رشته ای فراهم می شود. فرادیدگاه و رهیافت میان رشته ای ادعای کمال ندارند، اما می توانند به کامل شدن گام به گام تعاریف دین از طریق یک فرآیند سیستمیک و پویا کمک کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ناکارآمدی نظریهی «ابتناء» در تبیین علیت ذهنی
نویسنده:
مهدی همازاده ابیانه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ذهن (فلسفه)
,
علیت ذهنی (فلسفه ذهن)
,
اصل علّیت
,
نظریه ابتناء
,
دونالد دیویدسون
,
معضل علیت حالات
,
علیت ابتنائی
,
نظریه دوگانه انگاری ویژگیها
کلیدواژههای فرعی :
رابطه نفس و بدن ,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن) ,
تقلیل گرایی ,
دوگانه انگاری ,
علیت ذهنی در دوگانه انگاری ویژگی ها ,
یگانه انگاری بی قاعده ,
فلسفه تحلیلی ,
کارکردگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی) ,
ویژگی فیزیکی ,
ویژگی ذهنی ,
دوئیت ذهنی فیزیکی ,
محرومیت علی ,
تعین علی مضاعف ,
علیت ذهن به ذهن ,
نفس روحانی ,
ابتناء ذهن بر بدن ,
جهان فیزیکال ,
علت فیزیکی ,
قانون غیر اکید ,
قوانین غیر اکید همبستگی ,
تعین بخشی عمودی ,
علیت افقی ,
مسئله ذهن (نفس) و بدن (جسم) ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
این مقاله معضل علیتِ حالات/ویژگیهای ذهنی برای حالات/ویژگیهای فیزیکی یا حالات/ویژگیهای ذهنی دیگر را بر اساس یکی از نظرات مهم راجع به ارتباط ویژگیهای ذهنی و فیزیکی بررسی کرده است. این نظریه (که توسط فیلسوف تحلیلی، دونالد دیویدسون، همزمان با ارائهی نظریهی اینهمانی مصداقی ارائه گردید) سعی داشت با پرهیز از گرفتار شدن در دام تقلیلگرایی و حفظ دوئیت ویژگیهای ذهنی و فیزیکی، نوعی ارتباط منطقی بین این دو نوع از ویژگیها بیابد. اما این مقاله نشان میدهد که دیویدسون در طرح ارتباط مذکور (که نامش را ابتناء ویژگیهای ذهنی بر ویژگیهای فیزیکی گذاشته) نتوانسته راه حلی برای معضل علیت ذهنی بیابد و به دام محرومیت علی و یا تعین علی مضاعف گرفتار آمده است. در نتیجه طرح نظریهی ابتناء، در تبیین رابطهی علی ویژگیهای ذهنی با ویژگیهای فیزیکی (یا ویژگیهای ذهنی دیگر)، به شکست میانجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معضله نفس - بدن از دیدگاه ملاصدرا و لایبنیتس : سال 1، شماره 1 : فلسفه دین
نویسنده:
سید محمد علی دیباجی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه نفس و بدن از نظر ملاصدرا
,
رابطه نفس و بدن از نظر لایب نیتس
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
رابطه نفس و بدن ,
اشارات و تنبیهات ,
ذهن ,
مجرد ,
خودشناسی ,
علم النفس ملاصدرا ,
علم نفس ,
تقلیل گرایی ,
دوگانه انگاری ,
علم النفس ,
مناد ,
حذف گرایی ,
یگانه انگاری ,
پدیدار ثانوی ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2423-6233
چکیده :
مساله نفس - بدن یکی از مهم ترین مسائل فلسفی در علم النفس قدیم بوده. امروزه نیز با عنوان معضله ذهن - جسم در فلسفه ذهن معاصر همان اهمیت را حفظ کرده است. این مبحث فلسفی به طور خلاصه در دو سوال قابل طرح است: ماهیت نفس یا ذهن چیست؟ و چگونه نفس با بدن مرتبط و متحد است؟ ملاصدرا و لایبنیتس از جمله فیلسوفانی هستند که ضمن نقد دیدگاه اسلاف خود - ابن سینا و دکارت - در حل این مشکل تلاش فلسفی زیادی کردند و به راه حل هایی رسیدند که این راه حل ها با یکدیگر نقاط مشترکی دارند. از جمله آن نقاط مشترک نوع ترکیب نفس و بدن و فرو کاستن مرزهای مجرد و مادی در مورد ماهیت نفس و بدن است. در این مقاله ضمن مروری بر دیدگاه های مختلف در مساله ذهن - جسم به بررسی تطبیقی این دو دیدگاه پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حس مشترک در فلسفه اسلامی و کارکرد معرفت شناختی و دین شناختی آن در حکمت سینوی
نویسنده:
محمد نجاتی,احمد (عارف) بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
حکمت
,
وحی
,
تقلیل گرایی
,
معرفت شناسی اسلامی
چکیده :
چکیده فارسی:در حیطه علم النفس فلسفه اسلامی، حس مشترک به منزله قوه ای ادراکی مطرح شده است که مفاهیم حسی، جعلی و شهودی را ادراک می کند. در این مقاله، رویکرد تاریخی فلاسفه مسلمان در این باب بررسی شده است. در حوزه معرفتی، ادراکات حس مشترک به جهت حصول و حضور بررسی شده است. به واسطه کارکرد معرفتی این قوه در حکمت سینوی، یکی از مهم ترین مسایل حوزه معرفت شناسی (مطابقت و واقع نمایی) واکاوی شده است؛ و در نهایت، کارکرد دین شناختی این قوه در حوزه فلسفه نبوی شیخ در تبیین، دریافت و انتقال جزییات وحی نبوی، ارایه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 13
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید