جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
عنوان :
ماهیت نفس از دیدگاه نوخاسته گرایی و ملاصدرا
نویسنده:
نمیا نریمانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن)
,
تقلیل گرایی
,
نوخاسته گرایی
,
نگاه صدرایی به نفس
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
چکیده: نوخاسته گرایی عموماً به منزله راهکاری در عرصه تبیین پدیدارهای طبیعی در برابر چالش های تقلیل گرایی فیزیکی طرح می گردد. به طور خاص اهمیت این راهکار در حوزه فلسفه ذهن و ماهیت نفس و رابطه آن با بدن در برابر چالش های نگاه تقلیل گرایانه و فیزیکالیستی به ذهن است که مفری برای عبور از اشکالات وارد شده به فیزیکالسیم تقلیل گرا است. آنچه این رویکرد نو را نسبت به فلسفه اسلامی و خصوصاً فلسفه صدرایی با اهمیت می سازد از دو جهت است؛ جهت نخست، اشتراک این دو در نقد تقلیل گرایی فیزیکالیستی و عدم تقلیل کامل ذهن به بدن است و جهت دوم رویکرد یگانه انگار هردو نسبت به واقعیت عالم و مخالفت با دوگانه انگاری متافیزیکی است. در این مقاله، در ابتدا با شرح و تبیین فیزیکالیسم تقلیل گرا و چالش های پیش روی آن خصوصا در عرصه ذهن، به معرفی و تبیین نوخاسته گرایی می پردازیم و پس از آن نگاه صدرایی به نفس و رابطه آن با بدن را تبیین می کنیم تا در نهایت ارزیابی مقایسه ای و تطابق دو نگاه نوخاسته گرایی و صدرایی به ذهن و رابطه آن با بدن با یکدیگر امکان پذیر گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد روایت پاول چرچلند از فیزیکالیسم حذف گرایانه
نویسنده:
عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ذهن (فلسفه)
,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن)
,
فیزیکالیسم حذف گرا
,
فیزیکالیسم فروکاهش گرا
,
پاول چرچلند
,
ماتریالیسم
,
ماده ( اعم )
,
فلسفه دین
,
ذهن شناسی
کلیدواژههای فرعی :
کشف و شهود ,
علم حضوری ,
علم نفس ,
ادراک حسی ,
معرفت حسی ,
فهم عرفی ,
یگانه انگاری ,
اسکیزوفرنی ,
رویا ,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
روان شناسی عامه ,
یقین ,
حالات نفسانی ,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
خودآگاهی ,
اصل هوهویت ,
شک((مقابل یقین به معنی اخص)، اصطلاح وابسته) ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
خطای ادراک حسی ,
بدن شناسی ,
کالریک ,
توهم بودن نفس ,
توهم بودن حالات نفسانی ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
بر مبنای نظریه «دوگانه انگاری» وجود انسان آمیزه ای از دو جوهر کاملا متفاوت، یعنی ماده (بدن) و غیر ماده، (نفس) است. یگانه انگاران، در تقابل با دوگانه انگاران، انسان را با مادی محض (فیزیکالیسم) و یا غیر مادی محض (ایده آلیسم) می دانند. این مقاله می کوشد، ضمن تعریف فیزیکالیسم، به بررسی یکی از شاخه های آن یعنی فیزیکالیسم حذف گرا بپردازد و مخدوش بودن ادله حامیان این نظریه را در اثبات آن نشان دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ديدگاه فيلسوفان و متكلمان اسلامي در مسئله ذهن-بدن-بخش اول
سخنران:
مهدي ذاكري
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
فلسفه اسلامی
,
مسئله نفس و بدن (فلسفه)
,
دیدگاه فیلسوفان و متکلمان اسلامی در مسئله ذهن-بدن (فلسفه)
,
مسئله ذهن (نفس) و بدن (جسم)
کلیدواژههای فرعی :
متکلمان معتزله ,
متکلمان امامیه ,
جسم لطیف ,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن) ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
متکلمان اشعری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شمول تئوریهای بازنمودگرایی درباره حالات پدیداری
نویسنده:
مهدی همازاده ابیانه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ذهن (فلسفه)
,
بازنمودگرایی
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
آگاهی مستقیم(مقابل آگاهی غیر مستقیم)
,
تجربیات پدیداری
کلیدواژههای فرعی :
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن) ,
حیث التفاتی (پدیدار شناسی) ,
خصیصه پدیداری ,
ادراکات حسی(مقابل ادراکات عقلی) ,
احساسات بدنی ,
حالات التفاتی ,
بازنمودگرایی خالص ,
بازنمودگرایی غیرخالص ,
بازنمودگرایی مطلق ,
بازنمودگرایی مقید ,
بازنمودگرایی ضعیف ,
بازنمودگرایی قوی ,
چکیده :
این مقاله به دستهای خاص از اشکالات علیه تئورهای بازنمودگرایی درباره تجربیات پدیداری میپردازد. نویسنده در ابتدا توضیحی درباره تئوریهای بازنمودگرایانه ارائه کرده و برخی تقسیمبندیها از تئوریهای مذکور در این مقاله را شرح داده است. سپس یک دسته از اشکالات در مقابل تئوریهای بازنمودگرایی که شمول و اطلاق این تئوریها نسبت به تمامی حالات پدیداری را زیر سؤال میبرد، بحث شده است تا توانایی تئوریهای بازنمودگرایی در تبیین تمامی حالات پدیداری، ارزیابی شود. این بخش از مقاله، دو اشکال درباره خصیصه پدیداری احساسات بدنی و خصیصه پدیداری حالات التفاتی را به تفصیل، ذکر کرده که اشکال اوّل، دامنه فراوانی در ادبیات بحث دارد و اشکال دوّم نیز توسّط نویسنده مطرح شده است. در انتها با بررسی پاسخهای بالفعل و بالقوّه طرفداران بازنمودگرایی، این جمعبندی به دست می آید که تئوری مذکور از پس اشکال مربوط به احساسات بدنی، بر میآیند. اما در مورد حالات التفاتی، این تئوریها باید برخی تبیینهای خاص برای پاسخ به اشکال، ارائه کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین آگاهی از دیدگاه یگانهانگاری راسلی و ارزیابی کارآمدی آن در پاسخ به مسئله ذهن- بدن
نویسنده:
نیلوفر شاهین نیا، ابراهیم آزادگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ذهن (فلسفه)
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
مسایل جدید معرفت شناسی
,
معرفت شناسی مدرن
,
شناخت
,
یگانه انگاری راسلی
کلیدواژههای فرعی :
علیت حالات ذهنی ,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن) ,
همه روان انگاری ,
استدلال زامبی ,
ویژگی های پدیداری ,
یگانه انگاری نو راسلی ,
چکیده :
آگاهی و جایگاه آن در طبیعت از اصلیترین پرسشها در فلسفه ذهن است و ارتباط تنگاتنگی با مسئله ذهن- بدن دارد. تبیینهای متفاوتی در مورد نسبت آگاهی با جهان طبیعت وجود دارد که به نظر میرسد در همان دوگانه سنتی فیزیکالیسم و دوگانهانگاری جای میگیرد. درحالیکه هر دو تبیین با مشکلاتی مواجهاند که از مقبولیت آنها کاسته است، یگانهانگاری راسلی ادعا میکند که توانسته است از این دوگانه فاصله بگیرد، آگاهی را با ویژگیهای منحصر به فردش توضیح دهد و نسبت آن را با طبیعت مشخص کند؛ به گونهای که اصل بستار علّی نیز بر اساس این ایده قابل توجیه باشد. در این مقاله ابتدا به توضیح این دیدگاه پرداخته و گرایشهای مختلف آن را بررسی میکنیم؛ سپس همهروانانگاری را به عنوان نتیجهای برای یگانهانگاری راسلی توضیح میدهیم و در آخر بر این پرسش متمرکز میشویم که آیا یگانهانگاری راسلی توانسته راه حلی برای تبیین آگاهی و مسئله ذهن- بدن بیابد یا نه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جسم انگاری نفس در کلام اسلامی و فیزیکالیسم: نقد و بررسی تطبیقی
نویسنده:
طیبه غلامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مجرد
,
اینهمانی شخصی
,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن)
,
جاودانگی روح
چکیده :
تاریخ فلسفه و کلام، چه در مغربزمین و چه در عالم اسلام، را به نوعی میتوان تاریخ آراء و اندیشههای گوناگون دربارهی حقیقت مونیستی یا دوئالیستی انسان دانست. اینکه انسان را باید در همین بدن مادیاش خلاصه نمود یا برای او حقیقتی دوگانه، متشکل از روح یا نفس مجرد و بدن مادی، در نظر گرفت، همچنان از مهمترین مباحث فلسفی به شمار میآید.در این رساله سعی شده است این بحث که حقیقت انسان به نفس یا بدن اوست در میان دو گروه از فیزیکالیستهای مسیحی غربی و متکلمان مسلمان جسم انگار پیگیری شود. در فصل نخست به زمینه و زمانهی فیزیکالیسم و جسمانگاری نفس در کلام اسلامی پرداخته شده است. در فصل دوم بر آن شدیم تا ملاکها و معیارهای فیزیکالیستها را دربارهی این-همانی شخصی با توجه به تعریف آنها از شخص و انسان ارائه دهیم. در فصل سوم به مهمترین مسألهای که با بحث اینهمانی شخصی ارتباط پیدا میکند، مسأله بقا و جاودانگی پرداختهایم.در فصل چهارم، بحث مفصلی در مورد نفسشناسی متکلمان جسم انگار مسلمان صورت گرفته تا مبانی و انگیزه های آنان، دیدگاه های فیزیکالیستی آنها دربارهی نفس و دلایل جسم انگار بودن آنها را به تفصیل مطرح کنیم. در خاتمه ی رساله حاضر، که حاصل پژوهشی گسترده در کتب و مقالات متعدد متفکران فیزیکالیست غربی و متکلمان مسلمان میباشد، پس از ارائهی تصویری جامع از نحله های فیزیکالیستی غربی و جسم انگار مسلمان،به بیان شباهتها واختلافات میان این دو رویکرد توجه خواهیم نمود تا نشان دهیم که ایشان در نوع نگاه تحویل گرایانهشان به انسان، تا چه اندازه به یکدیگر نزدیک هستند و یا از یکدیگر فاصله دارند. رویکرد موسوم به الهیات فیزیکالیستی را میتوان به نوعی، حلقهی اتصال میان فیزیکالیستها و متکلمان جسم انگار مسلمان و یکی از عوامل تقرب فلسفی آن دو نسبت به یکدیگر، تلقی نمود. اما ارائهی استدلالهایی فلسفی و روشمند از سوی فیزیکالیستها برای اثبات دیدگاههای خود، علیرغم انتقادات مختلفی که بر استدلالهایشان وارد است، آنها را نظاممندتر از متکلمان جسم انگار مسلمان نشان میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهيافت تطبيقی به مادهانگاری نفس در كلام اسلامی و فيزيكاليسم در فلسفه ذهن
نویسنده:
مصطفی عزيزی علويجه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن)
,
ماتریالیسم
,
فلسفه اسلامی
,
بدن
,
فعل قوی ( نفس )
,
ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته)
چکیده :
در ميان متکلمان اسلامي از گرايشهاي گوناگون اشعري، معتزلي و اهل حديث گرفته تا برخي متکلمان اماميه، ديدگاهي مطرح است که نفس انساني را جسماني و مادي تفسير ميکند. در ميان اين گرايشهاي کلامي برخي نفس را جسم لطيف، برخي جزء اصلي بدن و برخي عرض ميانگارند، و گروهي اصل وجود نفس را انکار کرده، آن را همين بدن و هيکل محسوس ميدانند. در عرصه فلسفه ذهن نيز گرايشهاي فيزيکاليستي گوناگوني مطرح است که نفس يا ذهن انسان را به مغز يا کارکرد يا رفتار تحويل بردهاند. از اين ديدگاهها به «اين هماني ذهن و مغز»، «کارکردگرايي» و «رفتار گرايي»، ياد ميشود. در اين مقاله پس از تبيين ديدگاههاي مادهانگاري نفس در کلام اسلامي و مقايسه اجمالي آن با نظريات فيزيکاليستي در فلسفه ذهن، مباني و زيرساخت اين ديدگاهها کاويده شده و پيامدها و لوازم مشترک ميان آنها مانند هويت شخصي، حقيقت مرگ، حيات برزخي، آثار شگفتانگيز نفس، کرامت انسان، استخراج شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصمیم پذیری سیستم های هوشمند
نویسنده:
محمدعلی حجتی، مرتضی مزگی نژاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هوش مصنوعی (AI)
,
سیستم های هوشمند
,
منطق محمولات تبیین
,
فلسفه علم
کلیدواژههای فرعی :
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن) ,
کارکردگرایی ,
تصمیم ناپذیری ,
مساله توقف ,
ماشین تورینگ ,
الگوریتم ,
نظریه سازگاری ,
آزمون تورینگ ,
پارادکس سرتراش برتراند راسل ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
الگوسازی از ذهن و ارایه مدلی که قابلیت های پیچیده ذهن را داشته باشد یکی از افق های توانمندی بشر است. اگرچه عمده تلاش ها در این زمینه بیش تر از نیم قرن سابقه ندارد و با دستاوردهای مسحورکننده خود یکی از پدیده های شگفتی ساز شده است، اما هر چه این رویا رنگ واقعیت بیش تری به خود می گیرد مشکلات بزرگ تری را بر سر راه نظریه پردازان هوش مصنوعی قرار می دهد. دو مساله عمده ای که در این زمینه در مقاله حاضر بررسی خواهد شد عبارت اند از: الف - آیا سیستم های هوشمند قادر خواهند بود هر مساله ای را حل کنند؟، ب _ آیا می توان رابطه ای میان این مساله و تصمیم ناپذیری منطق محمولات مرتبه اول برقرار کرد؟، که هریک از آنها در درون خود شامل مسایل جزئی تری هستند که به طورخلاصه عبارت اند از: 1 – چه سیستمی را می توان سیستم هوشمند نامید؟، و 2 – نحوه حل مساله در سیستم هوشمند به چه صورتی است؟، و 3 – چه سسیستمی را تصمیم پذیر گویند؟ فرضیه های مطرح شده در این مقاله نیز بدین قرارند: الف – سیستم های هوشمند از رویه ای الگوریتمی تبعیت می کنند. اگر بتوان مساله ای یافت که الگوریتم پذیر نباشد، می توان نتیجه گرفت آن مساله برای سیستم هوشمند حل ناپذیر است. ب - حل مسایل در هر سیستم هوشمندی متاثر از منطق حاکم بر آن است، بنابراین، عدم حل برخی از مسایل توسط سیستم منعکس کننده ناتوانی منطق (محمولات) در ارایه الگوریتمی متناهی برای برخی از فرمول هاست تا مشخص کند آیا آن فرمول ها معتبرند یا خیر.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه ی نفس (ذهن) و بدن و رهیافت های موفق و ناموفق آن
نویسنده:
محسن ایزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بدن
,
رابطه نفس و بدن
,
ذهن
,
علم النفس ملاصدرا
,
نظریات ذهن
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
حرکت اشتدادی نفس ,
نظریه رفتارگرایی ,
فلسفه ذهن (فلسفه) ,
هوش مصنوعی (AI) ,
نظام فیزیولوژیک بدن ,
علیت حالات ذهنی ,
جوهریت نفس ,
این همانی ذهن و عین ,
کارکرد گرایی ماشینی ,
استدلال اتاق چینی ,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن) ,
کارکردگرایی ,
حیث التفاتی (پدیدار شناسی) ,
حافظه (معرفت شناسی) ,
شخصی بودن حالات ذهنی ,
حضور قوای نفس در بدن ,
علوم شناختی ,
نظریه حدوث جسمانی نفس ,
خودآگاهی (معرفت نفس) ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مساله رابطه نفس (ذهن) و بدن یکی از مسایلی است که فلاسفه و دانشمندان همواره به آن اهتمام داشته اند. هر چند برای پیشینیان نیز مسلم بود که در انسان، دو نوع متفاوت از حالات و رویدادها هستند که تاثیر علی- معلولی بر یک دیگر دارند، امروزه علومی مانند فیزیولوژی اعصاب به نتایج مهمی در این مساله دست یافته اند. بعضی از فلاسفه در تبیین حالات و رویدادهای جسمانی و ذهنی، معتقد به فیزیکالیسم هستند. فلاسفه دیگر ضمن ابطال فیزیکالیسم، اثبات کرده اند که انسان مرکب است از جوهری جسمانی و جوهری غیرجسمانی. لکن اکثر این فلاسفه (دوگانه گرایان) در ارایه توجیهی عقلی برای چگونگی ارتباط این دو جوهر، ناموفق بوده اند. به نظر می رسد ملاصدرا با استفاده از اصولی نظیر «حدوث جسمانی نفس»، در حل مساله رابطه نفس و بدن موفق بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان شناسی پولسی و ساحت های وجودی انسان
نویسنده:
محمدحسن صالح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
معرفت ادیان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن)
,
روح
,
سه گانهانگاری
چکیده :
از جمله اقسام انسان شناسي، انسان شناسي ديني است كه با تكيه بر متون مقدس اديان، به بررسي ابعاد و سرشت انساني مي پردازد. با توجه به تأثيرپذيري انكار ناپذير مسيحيت از آموزه هاي پولس، اين مقاله تلاش دارد با مراجعه مستقيم به نامه هاي پولس در عهد جديد و همچنين با توجه به شواهد تاريخي، ديدگاه او درباره چندگانگي ساحت وجودي انسان را واكاوي نمايد. بر اساس نتايج اين تحقيق، مي توان گفت: پولس به غير از جسم، ساحت ديگري نيز براي انسان قائل است كه بر خلاف جسم، مانا و ماندگار است و داراي آثار مختلف و متنوعي است. همچنين با اينكه پولس در بعضي عبارات خود بين نفس و روح تفكيك قائل شده است، اما ساير نوشته هاي وي، تمايز جوهري ميان اين دو را تأييد نمي كند. اين اسامي مختلف، صرفاً به كاربردهاي مختلف ساحت غيرجسماني اشاره دارند و دليلي بر مجزا بودن آنها در دست نيست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید