جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
03. انسان شناسی Human nature
>
فطرت(کلام)
>
فطرت سعادت جویی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
بررسی اثرپذیری اخلاق فلسفی حکمای مسلمان از حکمای یونان در تبیین مفهوم سعادت
نویسنده:
جعفر گل محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمای مسلمان
,
اخلاق فلسفی
,
حکمای یونان
,
اخلاق یونانی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
علم اخلاق یونانی
,
فلسفه اخلاق یونانی
,
اخلاق یونانی
کلیدواژههای فرعی :
دنیا و آخرت ,
اشارات و تنبیهات ,
فطرت سعادت جویی ,
حصول سعادت در دنیا ,
طب روحانی ,
نظریه اعتدال ,
مکتب اخلاق فضیلت محور ,
اشقیاء ,
اعتدال ,
عدالت ,
ریا (اخلاق) ,
رساله فی السعاده ,
حد وسط ارسطویی ,
مقام موقنان ,
مقام محسنان ,
مقام ابرار ,
مقام فائزان ,
سعادت در قرآن ,
نظام اخلاقی سقراط ,
کمالات الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
هدف ما در این تحقیق آن است که با ارائه تعاریف سعادت از دیدگاه سه حکیم یونانی و برخی از حکمای مسلمان که رویکرد اخلاقی آنها فلسفی است، نشان دهیم که جوهره و خمیر مایه اصلی تعاریف اندیشمندان مسلمان، برگرفته از نظریات حکمای قدیم یونان است، آنگاه به این پرسش بپردازیم که آیا این اقتباس با جوهره و مبانی و اهداف اخلاق اسلامی سازگار است یا خیر؟ مهم ترین یافته این پژوهش آن است که گرچه بسیاری از اصول اخذ شده مباینتی با اخلاق اسلامی ندارد، اما اخلاق یونانی به دلیل تهی بودن از خدامحوری و اعتقاد به معاد فاقد توانمندی لازم برای انگیزش و تغییر اخلاقی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مع الضمیر الانسانی فی مسیرة و مصیرة
نویسنده:
خالد محمد خالد
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: المقطع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فطرت انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
کلیدواژههای فرعی :
فطرت سعادت جویی ,
وحی الهی ,
اخلاق انسانی ,
عقل(قوه عاقله) ,
سعادت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفة و الفشل عند ابن طفيل : مقالة في نقد التواصل بين الفيلسوف و المدينة
نویسنده:
فؤاد بن احمد
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
عراق/ بغداد، لبنان/ بیروت: مركز دراسات فلسفة الدين، دار الهادي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
فطرت سعادت جویی ,
ابدان انسانی ,
فلسفه اسلامی ,
اجسام مبدعه ,
جسم حیوانی ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
موسس فلسفه اسلامی ,
تروح اجساد ,
هویت فلسفه اسلامی ,
اسلامیت فلسفه اسلامی ,
شابک (isbn):
478-9953-484-55-4
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلوك و أخلاق الإسلام : فلسفة الاخلاق فی الاسلام، الضوابط الخلقیة للسلوک الجنسی، المواعظ و الحکم
نویسنده:
مرتضى مطهري
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الارشاد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
فطرت سعادت جویی ,
مکتب اخلاقی اسلام ,
مکتب عاطفه گرایی ,
علم نفس ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
علم اخلاق ,
فضایل اخلاقی ,
خود سازی ,
اراده ,
مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت) ,
میل گرایی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی کرامت انسان از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
فتانه درتاج، محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کرامت اکتسابی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
خلافت الهی
,
حکمت متعالیه
,
کرامت نفس
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه اخلاق ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
روح الهی ,
صفات الهی ,
فطرت سعادت جویی ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
حکمت متعالیه ,
قرآن مجید ,
تقوا ,
طاعت ,
ایمان ,
عقل(قوه عاقله) ,
کمال طلبی انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
در تفکر صدرایی و با توجه به اصول و مبانی فلسفی وی، کرامت انسان امری حقیقی و وجودی است، نه اعتباری و قراردادی و چون وجود ذومراتب محسوب میشود، پس کرامت نیز امری تشکیکی و دارای مراتب است. بر این اساس انسان ذاتاً دارای کرامت است، یعنی کرامت در نظام تکوین و با فطرت انسانی عجین و امری ثابت و لایتغیر بوده که بهدلیل ویژگیهایی چون، عقل و خرد، نفخة روح و ... به انسان ارزانی شده است، اما انسان در سیر صعودی میتواند به جهانی وسیعتر و بالاتر برسد و به عقل قدسی متصل و به کرامت اکتسابی نائل شود. البته تحصیل مراتب کرامت اکتسابی نیز با صفات کمالی وجودی مانند علم و معرفت، ایمان، تقوا و تعقل میسر است. پس کرامت انسان از نگاه ملاصدرا امری دوسویه محسوب میشود که یک سوی آن انسان و سوی دیگر آن ملکوت قرار دارد و انسان حقیقت یگانهای است که میتواند از مرتبۀ جسمانی تا مقام روحانی سفر کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 553 تا 578
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترادف علوم انسانى با علوم انسانساز
نویسنده:
محمدحسین طالبى، على طالبى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل نظری
,
عقل عملی
,
مسایل جدید انسان شناسی
,
علوم انسانی (سایر)
,
اسلامی شدن علوم
کلیدواژههای فرعی :
انسان ,
عقل عملی ,
علم نفس ,
فطرت سعادت جویی ,
ادراک کلیات ,
عقل ( جوهر ) ,
رابطه عقل نظری و عملی ,
وظیفه عقل عملی ,
علوم انسان ساز ,
شأن ادراکی عقل عملی ,
صدور اراده از عقل عملی ,
مراتب عقل عملی ,
عقل عملی در قرآن ,
تشکیکی بودن انسانیت ,
قانون طبیعی عقل عملی ,
علوم انسانی غیر حقیقی ,
چکیده :
ادعاى این نوشتار آن است که به وسیله تبیین ماهیت علوم انسانى از راه توجه به حقیقت انسان به خوبى مى توان به این امر مهم پى برد که علوم انسانى در حقیقت، علوم انسان سازند. لازمه این امر آن است که علوم انسانى به معناى واقعى کلمه اسلامى باشند. این مدعا در این نگارش به دو ادعا تحلیل مى شود: اولا تعریف انسان به حیوانى که صرفا داراى عقل نظرى، یعنى داراى توانایى درک مفاهیم کلى است، تعریف کاملى نیست. انسان، حیوانى است که علاوه بر داشتن عقل نظرى لازم است پیرو عقل عملى نیز باشد؛ ثانیا براساس تعریف کامل انسان، علوم انسانى علومى اند که با دین و سعادت جاودانه انسان مخالفتى نداشته باشند. چنانچه گزاره اى مخالف دین حق باشد، آن گزاره خارج از دایره علوم انسانى است، هرچند مشابه آن تلقى شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 178
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی در اصول و روش های تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی علیه السلام و ژان ژاک روسو
نویسنده:
محمود امیدی، سیف اله فضل الهی قمشی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم- شعبه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت اخلاقی
,
اخلاق در تعلیم و تربیت
,
موعظه
,
فطرت سعادت جویی
,
وجدان خیر و شر
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
زمینه فلسفی تربیت
,
تعلیم حکمت
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
تربیت اخلاقی کودک
,
تربیت اخلاقی تدریجی
,
مراحل تربیت کودکان
,
تربیت آزادمنشانه
,
تدبر در سخن گفتن
,
روش تربیت عقلانی
,
روش تربیت منفی
,
تربیت تجربی
کلیدواژههای فرعی :
کمال حقیقی انسان ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، واکاوی اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی(ع) و ژان ژاک روسو است. حضرت علی(ع) اوّلین پیشوای شیعیان، نکات برجستهای را دربارهٔ تربیت اخلاقی بیان فرمودهاند. از سوی دیگر، ژان ژاک روسو مربی و دانشمند برجستهٔ غربی نیز، آراء اخلاقی مهمی را دربارهٔ تربیت اخلاقی کودکان بیان مینماید. روش پژوهش، توصیفی- تحلیل اسنادی و از روش فیشبرداری برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. بدین منظور مطالب از منابع دستاوّل هر دو صاحبنظر (نهجالبلاغه، امیل) و همچنین منابع مرتبط انتخاب و استفاده شده است. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که اصول مشترک تربیت اخلاقی امام علی(ع) و روسو بهترتیب عبارتند از: تربیت اخلاقی تدریجی، تربیت اخلاقی آزادمنشانه و تربیت اخلاقی الگوگیری. روشهای تربیت اخلاقی امام علی (ع) عبارتند از: روش حکمت، روش عقلانی و روش تربیت منفی. از روشهای تربیت اخلاقی روسو هم میتوان به روش تجربی، روش عقلانی و روش تربیت منفی اشاره نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت از دیدگاه ملاصدرا و علّامه طباطبایی
نویسنده:
ابراهیم یعقوبی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
کمال نهایی انسان
,
سعادت جسمانی
,
حکمت متعالیه
,
سعادت اخروی
,
اشقیاء
,
سعداء
,
کمال اعتباری
,
فلسفه اخلاق ملاصدرا
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
فطرت سعادت جویی ,
مکتب لذت گرایی ,
مکتب اخلاق فضیلت محور ,
سعادت قوای نفس ,
ملکات نفس ناطقه ,
صور اخروی ,
خیر محض ,
خیر نسبی ,
حکمت ,
طاعت ,
عبودیت ,
اکتسابی بودن سعادت ,
مقام عبودیت(اثباتی) ,
ذاتی بودن سعادت ,
تفسیر فلسفی سعادت ,
فردی بودن سعادت ,
تفسیر سعادت به لذت ,
تحقق سعادت در عالم ماده ,
سعادت رهایی از بدن ,
نقش آگاهی در سعادت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از مباحث مهم فسلفی و کلامی بحث سعادت و شقاوت است. لذا شایسته است دانسته شود که سعادت چیست. لذت، حکمت، خیر و علم است یا چیزی کاملتر و در بردانده همه اینها. سعادت غایت مطلق و مطلوب نهایی انسان است. سعادت همان چیزی است که انسانها دانسته، یا نداسته در پی آن هستند. و بینشها و گرایش های اصیل انسانی آن را تأیید میکند. سعادت چیزی است که با هدف خلقت و کمال نهائی انسان هماهنگی دارد. بنابراین سعادتمند کسی است که در مسیر الی اللّه و کمال مطلق گام بر میدارد. در این مقاله نخست به معنای لغوی و مفهوم اصطلاحی سعادت و شقاوت پرداخته شده و سپس دیدگاه صدرالمتألهین در حکت متعالیه و علامه طباطبائی در المیزان بیان شده است و در ضمن به سؤالاتی از این دست که آیا سعادت از امور حقیقی و مطلق است یا اعتباری و نسبی؟ سعادت امری ذاتی است یا اکتسابی؟ امری دنیائی است یا آخرتی و یا دنیائی ـ آخرتی؟ آرمانی یا دست یافتنی و... پاسخ داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 219 تا 241
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل معنای سعادت از دیدگاه فارابی
نویسنده:
عینالله خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الله
,
فطرت(کلام)
,
اراده انسان
,
خوشی
,
لذت
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه سیاسی فارابی ,
مدینه فاضله ,
تشکیکی بودن لذت ,
فطرت سعادت جویی ,
کمال حقیقی انسان ,
کمال نهایی انسان ,
لقاء الله ,
وظیفه گرایی (فلسفه اخلاق) ,
مکتب اخلاقی تکلیف مدار ,
قرب الهی ,
علم نفس ,
افعال نفس ,
ماهیت خیر ,
خیر ,
خیر محض ,
خیر نسبی ,
اکتسابی بودن سعادت ,
خیرات مؤثر لغیره ,
خیرات لذاته ,
علم مدنی فارابی ,
سعادت اجتماعی ,
خیرات غایات تام ,
فلسفه اخلاق فارابی ,
ادراک سعادت ,
تفسیر فلسفی سعادت ,
ممدوحیت سعادت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مسأله سعادت از مسائل بنیادی اخلاق و فلسفه اخلاق از دیر زمان تاکنون است و مورد توجه اندیشمندان و مکاتب مختلف اخلاقی بوده است. فارابی آن را به دو قسم حقیقی و غیر حقیقی تقسیم میکند و در نگرش او سعادت حقیقی امری بسیط نیست، بلکه مفهوم مرکب است و غایت الغایات، خیر لذاته، خیر مطلق، خیر غایت تام است و لذت آن از نوع لذت معقول و دراز مدت است. اراده به معنای اختیار، قوه ناطقه نظری و فطرت مشترک شرط لازم سعادت هستند نه شرط کافی و تحقق سعادت به برنامهریزی نیاز دارد و سعادت حقیقی امری مشکک است و بالاترین مرتبه آن قرب وجودی به خداست و همین امر اخیر مؤید تأثر فارابی از متون دینی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید