جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
علم بشری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
ابواب الهدی [تحقیق حسین مفید]
نویسنده:
ميرزا محمدمهدی غروي اصفهانی؛ محقق: حسين مفيد
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
,
مکتب تفکیک
,
کتب مخالفین فلسفه و عرفان
,
کتب مکتب تفکیک
,
آثار مکتب تفکیک
کلیدواژههای فرعی :
معرفت دینی ,
دین شناسی ,
فلاسفه و عرفا ,
علم بشری ,
علم الهی ,
مخالفت با فلسفه ,
معارف الهی ,
احادیث و روایات ,
نقد تصوف ,
روش های دین شناسی ,
اصطلاحنامه تصوف ,
قرآن و فلسفه ,
شابک (isbn):
978-964-539-080-6
چکیده :
كتاب «ابواب الهدي» اثر ميرزا مهدي اصفهاني بدون اندكي درنگ مانيفست مخالفان فلسفه و عرفان است. مؤلف به روشني و به صراحت شمشير معارف به دست گرفته است و فلاسفه و عرفا را طرد مي كند. مباني فكري اين دو جريان هدف گرفته و «ناصواب» ناميده شده است. ميرزاي اصفهاني در ابتدا قرآن را مقابل علوم فلسفي دانسته و با قاطعيت اعلام كرده است: «هر كسي كه به سياست خلفا [ي غاصب منصب امامت] آگاه باشد؛ همچون خورشيد برايش آشكار است كه سبب ترجمه فلسفه و ترويج تصوف ـ كه هر دو از يونان سرچشمه گرفته است ـ چيزي جز سياست غلبه و چيرگي بر علوم اهل بيت (ع) نيست. خلفا با اين سياست خواسته اند تا مردم را از ائمه (ع) بي نياز گردانند...». نويسنده به صراحت از طعن ائمه عليه فلاسفه و صوفيان سخن مي گويد: «رواياتي از اهل بيت عصمت (ع) آمده كه در طعن دو طايفه (فيلسوفان و صوفيان) صريحند. همچنين روايات، در طعن به عقايد ايشان نيز صريح است؛ به گونه اي كه پيروان ائمه (ع) از اين دو گروه رويگردان بوده اند و به همين سبب نيز كتاب هايي در رد ايشان نگاشته اند... اهل اين دو گروه (فيلسوفان و صوفيان) نيز از مؤمنان پرهيز داشته اند. از اين روي عقايد خود را در نزد عموم مؤمنان آشكار نمي كردند. ميرزاي اصفهاني معتقد است كه «اساس و پايه فلسفه و تصوف بنابر علوم بشري است»، از اين رو به نقد علوم بشري مي پردازد و معارف الهي را تشريح مي كند. ميرزاي اصفهاني به جزئيات رفتارهاي اهل تصوف مي پردازد و اين گونه رفتار را راهي براي نابودي مي داند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کدام سوره بیانگر این مطلب است که دانش ما از یک قطره از آب اقیانوس هم کوچک تر و کمتر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آیاتی در قرآن موجود است که تا حدی به مطلب اشاره شده در پرسش، مرتبط است، مانند: "قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ کَلِماتُ رَبِّی وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً "؛ بگو: «اگر دریاها براى (نوش
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم واجب
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
علم بشری ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با آن که دانش مردم امروز به مراتب بیشتر از مردمان گذشته است ولی نمی توانند درباره برخی مسائل امروزی بشر پاسخ قانع کننده ای از منابع دینی مانند آیات و احادیث حتی با اعتماد به فتاوای مجتهدان بیابند آیا این موضوع دلیل ناقص بودن اسلام نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ارسال پيامبران و نيز آشكار كردن حقيقت دين براي مردم، در امتداد تاريخ زندگي بشر، تدريجي و مرحله اي بوده است يعني همه پيامبران ـ عليهم السّلام ـ در يك زمان و با تعاليم يكسان به ميان جامعه انساني نيامده اند بلكه در هر زمان برخي از آنان بين مردم بوده اند
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم بشری
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
سایر مباحث اسلام
کلیدواژههای فرعی :
اکمال شریعت ,
آیه اکمال دین ,
اکمال دین ,
اکمال دین و اتمام نعمت ,
دین کامل (در مقابل دین ناقص) ,
اکمال دین ,
جامعیت و کمال دین خاتم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ ابن خلدون المجلد 1 : مقدمة ابن خلدون
نویسنده:
عبدالرحمن بن خلدون؛ حاشيه نويس: خليل شحاده؛ ناظر: سهيل زكار
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: دار الفکر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
تاریخ نگاری اسلامی
,
کتب تاریخ اسلام
کلیدواژههای فرعی :
علم لغت ,
اجتماع ,
خراج ,
سلطنت ,
علم بشری ,
امامت ,
خلافت ,
نبوت ,
بیعت ,
علم الهی ,
ادبیات ,
*جهان اسلام ,
علم تاریخ ,
غیب گویی ,
تاریخ اقتصادی ,
سیاست مالی ,
مسکوکات ,
اقلیم ,
علم طبیعی ,
فلسفه اسلامی ,
اصطلاحنامه علوم حدیث ,
اصطلاحنامه علوم قرآنی ,
اصطلاحنامه فقه ,
اصطلاحنامه منطق ,
عصبیت ,
پادشاهان ,
13. علم کلام ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
اصطلاحنامه تصوف ,
تاریخ اجتماعی ,
علوم اسلامی (سایر) ,
ادبیات ,
خط رمل ,
اخلاق بشر ,
چکیده :
مقدمة ابن خلدون کتابی نوشته شده از ابن خلدون است که در آن تاریخ اجتماعی و تاریخ اقتصادی جهان اسلام در سده ۸ و سده ۹ ق بررسی شده است. مقدمة ابن خلدون در حقیقت مقدمه کتاب العبر و دیوان المبتداء و الخبر فی تاريخ العرب و العجم و البربر و من عاصرهم من ذوی الشأن الاکبر است. این کتاب بویژه به امور خراج، سیاست های مالی، نفوذ و مسکوکات و ادارات مربوط به آنها مانند دیوان ها پرداخته و آنها را روشن می کند. مقدمه ابن خلدون تنها در ابتدای سده ۱۹ م مورد توجه خاورشناسان قرار گرفت و در همان سده از این مرحله در گذشت و دیگر دانشمندان اروپا نیز آن را مورد پژوهش قرار دادند. برخی از مطالبی که در جلد اول به آنها پرداخته شده است: در فضیلت دانش تاریخ و تحقیق روشهاى آن و اشاره به اغلاط و اوهامى که مورخان را دست میدهد و یاد کردن برخى از علتهاى آن. در طبیعت اجتماع. درباره قسمت آباد و مسکون زمین و اشاره به برخى از آنچه در آن هست چون: دریاها و رودها و اقلیمها درباره تأثیر هوا در اخلاق بشر. درباره غیبگویی، خط رمل، زایچه و تناسب اعداد درباره پادشاهان و جانشینان آنها. در اینکه هرگاه قوم عرب بر کشورهایى دست یابد بسرعت آن ممالک رو به ویرانى میروند. در اینکه پادشاهى و کشوردارى براى تازیان حاصل نمیشود مگر بشیوه دینى از قبیل پیامبرى یا ولایت یا بطور کلى بوسیله آثار بزرگ دینى. در اینکه دولتها هم مانند مردم عمرهاى طبیعى دارند. در حقیقت سلطنت و انواع آن. در معنى امامت و خلافت. در اختلاف نظر امت درباره احکام و شرایط منصب خلافت. در مذاهب شیعه درباره حکم امامت. در تحول و تبدیل خلافت به پادشاهى. درباره امور غیب بینى و فالگزارى دولتها و ملتها و از «ملاحم» چکامه هاى پیشگویى و کشف مفهوم جفر نیز گفتگو می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه معرفتشناختی میرزا مهدی اصفهانی
نویسنده:
امیر قربانی، قادر حافظ
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
میرزا مهدی اصفهانی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
مکتب تفکیک
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
علم حصولی ,
ادراک حصولی ,
جریان عقل ,
جریان کشف ,
سرشت عقل ,
عقل فطری و معرفت خدا ,
خطاپذیری برهان ,
شناخت حداقلی خدا ,
ممنوعیت خداشناسی استدلالی ,
تعقل وحیانی ,
سرشت علم ,
فهم وحی با تعقل فطری ,
حجیت ذاتی عقل ,
ابتنای برهان بر علیت ,
علم بشری ,
مراجعه مستقیم به وحی ,
ره آورد عقل فطری ,
بنیاد شناخت ,
علم حصولی ,
اهل بیت(ع) ,
رؤیت قلبی خدا ,
شناخت عقلی ,
وحی ,
وحی الهی ,
ابطال ناپذیری حجیت عقل ,
عقل ( جوهر ) ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
دلیل ( برهان ) ,
تعقل فطری ,
عقل فطری ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بحث از مبانی معرفتی یک نظام فکری، تلاش در جهت تبیین جایگاه، قلمرو، منابع، روش و منطق شناخت در آن منظومه است. مکتب تفکیک به مثابه یک نظام فکری در تاریخ اندیشه اسلامی مبانی معرفتشناختی ویژهای در این میان دارد. این نحله فکری گرچه تقریرهای متنوعی به خود دیده و در طول تاریخ تعدیلهایی در آن روی داده است اما، تأکید همه پیروان آن لزوم مرزبندی میان سه جریان شناختی یعنی قرآن (جریان وحی)، فلسفه (جریان عقل) و عرفان (جریان کشف) است (حکیمی، 1375، 46-47). تفکیکیها با این کار بهدنبال معارف قرآنی و دینی به صورت خالص و عاری از التقاط و تأویلاند (همان، 159). بر این اساس، منبع و روش شناخت دینی تفکیکیها اصیلتر از دو جربان دیگر تلقی میشود. در این میان آراء میرزامهدی اصفهانی، بنیانگذار این دستگاه فکری، جالب توجه و حاکی از تقریری حداکثری از رویکرد تفکیکی است. در این مقال به واکاوی مبانی معرفتشناختی وی خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید