جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
مبدأ هستی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
مصدر الوجود بين العلم والفلسفة
نویسنده:
جعفر سبحانی؛ مترجم: بهاء الدین جعفر
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة اهل البيت (ع),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مبدأ هستی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
16. کلام عقلی
,
19. مسایل کلامی
,
اثبات خدا
,
فرضیههای پیدایش انواع (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه (خاص)
,
منشأ جهان
کلیدواژههای فرعی :
تصادف در خلقت ,
منشا حیات ,
ادله توحید (کلام) ,
راه فطرت ,
موحد ,
علم نفس ,
محرک ,
اصالت وجود ,
ربوبیت واجب ,
رب (اسماء فعل) ,
منشا قدرت ,
مبدا وجود ,
علم و فلسفه ,
منشأ آفرینش ,
ملحد ,
مبدا صدور افعال ,
سرچشمه معرفت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
شابک (isbn):
978 - 964 - 357 - 527 - 4
چکیده :
كتاب «مصدر الوجود بين العلم والفلسفة» نوشته جعفر سبحانی، پژوهشی علمی و فلسفی در مورد منشأ پيدايش عالم هستی و ساير موجودات است. در ابتدای كتاب به بحث در مورد نقش فطرت در معرفت خداوند متعال پرداخته شده و پس از آن دو نوع ديدگاه مادی و فلسفی در مورد خلقت موجودات مختلف و منشأ آفرينش جهان هستی منعكس شده و ديدگاه هاي برخی از انديشمندان غرب در اين زمينه مورد نقد و ارزيابی قرار گرفت است. آنگاه نويسنده با استناد به قانون عليت، برای جهان و همه موجودات روی آن خالقی حكيم در نظر گرفته كه همه نياز های آنان را به خوبي تشخيص داده و به آنها عطا نموده است. وي نظام حاكم بر جهان را نظامی حكيمانه و بسيار دقيق توصيف نموده و نمونه هايی از نظم عجيب موجود در آن را كه نشانگر دارا بودن خالقی حكيم براي آن است بيان نموده است. وی در ادامه به ابعادی از توحيد و شناخت خداوند از منظر آموزه های اسلامی پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حياة... تصميم... لا صدفة : ردود علمية على التفسيرات الالحادية لنشأة الحياة و تنوعها
نویسنده:
نورالدين ابو لحيه
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
دار الانوار,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تصادف در خلقت
,
منشا حیات
,
مبدأ هستی
,
فرضیههای پیدایش انواع (مسائل جدید کلامی)
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
خلق عالم
کلیدواژههای فرعی :
نظریه آفرینش ,
آفرینش جدید ,
فلسفه آفرینش ,
وحدت نظام آفرینش ,
غایت آفرینش ,
راز آفرینش ,
نظریه داروین ,
خلق ( ایجاد ) ,
شبهات کلامی ,
انگیزه آفرینش ,
اسرار آفرینش ,
تکامل و آفرینش مدام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محاضرات تمهيدية في الفلسفة
نویسنده:
علي عبدالله عبود
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: باقیات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
مبدأ هستی ,
صفات خدا ,
احکام کلی وجود ,
جوهر ,
ماهیت ممتنع ,
ماهیت ممکن ,
احکام واجب الوجود ,
مکتب فلسفی ,
روش فلسفی ,
خلط جوهر و مبدا عالم ,
شابک (isbn):
978-600-5126-37-2
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح المشاعر المجلد 2
نویسنده:
أحمد بن زين الدين إحسائي؛ مقدمه نویس: توفیق ناصر بوعلی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مؤسسة البلاغ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
فیض مقدس ,
حرکت اشتدادی نفس ,
مبدأ هستی ,
ماهیت واجب الوجود ,
راههای فلسفی خداشناسی ,
ماهیت ممتنع ,
وحدت تشکیکی وجود ,
شدت مرتبه وجود ,
برهان حدوث ,
بساطت واجب(الهیات بالمعنی الاخص) ,
مبدا وجود ,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط) ,
اوصاف کمالی واجب الوجود ,
چکیده :
شرح المشاعر اثر شیخ احمد أحسایی (1166-1241ق)، کتابی است در دو جلد به زبان عربی و با موضوع فلسفه و حکمت اسلامی. در این اثر، شیخ احمد أحسایی در قالب شرح کتاب «المشاعر» ملاصدرا، بهنقد و بررسی نظریات فیلسوفان اسلامی بهویژه صدرای شیرازی پرداخته و در برخی موارد آنها را به دلیل پیروی از فیلسوفان یونانی و تأویل روایات، سرزنش کرده است. توفیق ناصر ابوعلی کار تحقیق این اثر را انجام داده و بر این کتاب مقدمه نوشته است. وی در مقدمه این کتاب را هم از جهات مؤلف و هم از جهت موضوع دارای اهمیت دانسته است. محقق، درباره موضوع این کتاب چنین نوشته: «و هذا الشرح يبين الغث من السمين في ذلك الكتاب و يوضح الحق علی طريقة أهل بيت الحق المبين محمد(ص) و آله(ع) بنحو بيانهم من دليل الحكمة و الموعظة الحسنة و بالمجادلة بالتی هی أحسن» این شرح، مطالب ارزشمند و بیارزش مشاعر را روشن میدارد و حق را بر سبیل اهلبیت(ع) از همان روش بیان آنان یعنی حکمت یا موعظه حسنه یا جدال احسن بیان میدارد. از جمله کارهای محقق در این اثر، عنوانبندی برای موضوعات و ریز موضوعاتی است که أحسایی در پی شرح آن است، تخریج آیات و احادیث وارده در شرح، تخریج فهارس فنی برای کتاب نیز از دیگر فعالیتهای محقق است. وی همچنین شش صفحه در فهم تفاوت فکری بین ملاصدرا و شیخ احمد نوشته و در آن اختلاف مبانی آنها را نشان میدهد و پیش از ارائه بیوگرافی از شارح به معرفی این کتاب میپردازد؛ از جمله مسائل مطرح شده در این کتاب، مسئله وجود است. به تقریر فلاسفه، وجود بر الله تعالی اطلاق میشود و بر سایر موجودات از باب اشتراک معنوی، یا لفظی یا حقیقت و مجاز. شیخ سخن آنان را رد میکند و معتقد است: وجود بر الله تعالی به نحو حقیقی اطلاق میگردد و بر خلق او هم همچنین به شکل حقیقت بعد حقیقت. احسایی در مسئله وجود ذهنی در این کتاب معتقد میشود که این وجود از نوع ظلی است که از خارج انتزاع شده است و خارج اصل آن است مگر در ذهن معصومین(ع) که امر در آن برعکس بوده و اذهان شریف آنان اصل برای خارج است. همچنین در مسئله امکان قائل است که «امکان» امری است متحقق و متأصل نه یک امر اعتباری ذهنی. نویسنده به اعتقاد خودش، همه این نوع اعتقادات را از قرآن کریم و سخنان معصومین(ع) و دلیل عقلی به دست آورده است. یکی از مسائل مورد اختلاف بین صدرا و احسایی که مقدمه نویس آن را مطرح کرده است، مربوط به ماهیت است. شارح پنداشته که مصنف (صدرای شیرازی) معتقد است ماهیت مجعول نبوده و اصیل است و وجود عارض بر آن است و شیخ احمد احسائی بر او ایراد وارد میکند که آنچه اصیل است وجود است و ماهیت امری است که عارض بر وجود میشود نه بالعکس. اما ظاهراً او در این امر دچار اشتباه شده است و ممکن است علت وقوع او در این اشتباه نوع تقریر کاملی باشد که صدرا برای مخالفان نظر خودش ارائه میدهد؛ یعنی ممکن است صدرا دلیل اصالت ماهویان را آنقدر خوب شرح داده که وی پنداشته، او معتقد به اصالت ماهیت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جامعیت کتاب الهی و انتظار متقابل دین و بشر
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انتظار بشر از دین
,
کتاب الهی
,
قرآن
,
قرآن
,
جهان آرایی
,
آیت اله جوادی آملی
,
انتظار دین از بشر
,
جهان داری
,
جهان دانی
کلیدواژههای فرعی :
تزکیه ,
جهان شناسی اسلامی ,
عمل صالح ,
علوم وحیانی ,
مبدأ هستی ,
قلمرو دین ,
02. جهان شناسی Religious cosmology ,
تزکیه (افعال انبیاء) ,
قرآن ,
زیبایی هنری ,
قلمرو دین (مسائل جدید کلامی) ,
قرآن ,
طاعت ,
مبدأ فاعلی ,
مبدأ غایی ,
زیست احسن ,
سرمایه عقلی ,
سرمایه هنری ,
سرمایه تجربی ,
زیبایی اخلاقی ,
زیبایی فنی ,
انسان عقل مدار ,
انسان عدل محور ,
رهنمود الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
زیست احسن در جهان، نیازمند معرفت و نیز جهانآرایی است. این دو نیاز، پاسخهای بسیاری دارند که کاملترین و عقلانیترین آنها، پاسخهای دین است. پس انسان از دین، راههای جهانداری و جهاندانی و جهانآرایی میخواهد و دین خدا نیز این راهها را به او مینمایاند. انتظار دین نیز از بشر آن است که سرمایههای عقلی و هنری و تجربی خود را در راههای پراکنده و نافرجام، هدر ندهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 11
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناخت یقینی مبدأ هستی؛ بازخوانی دیدگاه میرداماد
نویسنده:
محمد منافیان، نصرالله حکمت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
میرداماد
,
01. خداشناسی (کلام)
,
الله (اسماء ذات)
,
برهان لمّ (مقابل برهان انّ)
,
برهان انّ (مقابل برهان لمّ)
,
یقین به معنی خاص(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
وجود رابط ,
مبدأ هستی ,
شناخت یقینی ,
مولف ,
عرض ذاتی(حکمت نظری) ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
برهان صدیقین ,
حد اصغر ( قیاس ) ,
حد اکبر ( قیاس ) ,
حد وسط ,
نفس الامر(اصطلاح وابسته) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
پرسش از امکان شناخت یقینی خدا، به عنوان مبدأ هستی، در شمار پرسش های مهم مابعدالطبیعه است. میرداماد بر این باور است که خدا، از حیث وجود فی نفسه، در شمار امور بدیهی و بی نیاز از برهان است؛ اما از حیث وجود رابط، می توان شناخت یقینی خدا را از طریق برهان إنّی مرکّب تحصیل کرد. برهان إنّی مرکّب به گونه ای شکل می گیرد که ملاک حصول یقین نیز در آن رعایت می شود. طرح برهان إنّی مرکّب، از ابتکارهای منطقی میرداماد است؛ و علاوه بر شناخت یقینی خدا، در توضیح چگونگی اقامه برهان در فلسفه اولی کاربرد دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین نقش مبدا هستی در اندیشه دکارت
نویسنده:
محمدرضا محسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود
,
خرد
,
مبدأ هستی
,
کمال مطلق
,
روح انسانی
,
دکارت
,
جهان مادی
,
فلسفه دکارت
,
وجود (معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
جوهر جسمانی ,
الهیات(کلام جدید) ,
اثبات وجود خدا ,
شک دستوری ,
تأملات (کتاب) ,
جوهر روحانی ,
تبیین جهان مادی ,
چکیده :
دکارت در آثار خود، با استفاده از براهین و استدلال های عقلی، سعی در تشریح یکی از مسایل بنیادین فلسفی، یعنی اثبات مبدا هستی دارد. او با در هم شکستن شالوده اسلوب های گذشته و با بهره گیری از ابزار خرد، در پی شناخت و تبیین نقش خداوند به عنوان امری یقینی و جوهری نامتناهی در جهان هستی است. دکارت، ضمن فطری خواندن حس خداخواهی در انسان، آن را ناشی از میل کمال جویی انسان می داند.ادله دکارت برای اثبات وجود خداوند، ادله ای فلسفی است، نه کلامی؛ زیرا آرایی که دکارت درباره ذات خداوند و جاودانگی روح انسانی ارایه می دهد، تنها با کمک خرد استدلالی و فلسفی قابل تفسیر است. خردباوری دکارتی برای تبیین نقش مبدا هستی؛ دیدگاه ها و راهکارهای علمی و در عین حال روحانی او برای اثبات وجود خداوند؛ بهره گیری او از مبانی ریاضی و علم مکانیک برای تبیین جهان مادی؛ و بالاخره باور قلبی، سلوک عقلانی، خشوع معنوی و آرامش عمیق دکارت در برابر اراده پروردگار، از جمله مواردی است که در این مقاله تحلیل می شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آفریدگار جهان
نویسنده:
ناصر مکارم شیرازی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مدرسه امام علی بن ابیطالب (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجوب شناخت خدا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اثبات خدا
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
برهان نظم
,
مادی گرایان
,
براهین خداشناسی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
براهین توحید(حکمت نظری)
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
معجزه ,
قوانین طبیعت ,
تسلسل ,
کمال ,
بدن ,
خداشناسی ,
جهان هستی ,
علت ,
معلول (درمقابل علت) ,
اِبداع (آفرینش) ,
الحاد ,
واجب الوجود ,
اجتماع ,
برهان نظم (اثبات خدا) ,
کفر ,
مبدأ هستی ,
وجود و عدم ,
اخلاقی ,
ماوراءالطبیعه ,
احتمالات ,
وجوب معرفه الله ,
فردی و اجتماعی ,
فکری ,
عادت و فطرت ,
جهان آفرینش ,
آفردگار جهان ,
هدف و قدرت ,
مادی گری ,
تسلسل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ناصر مکارم شیرازی
شماره ديويي:
297/42
چکیده :
کتاب حاضر با عنوان «آفریدگار جهان» نگارش ناصر مکارم شیرازی است که به بررسی مسئله خداشناسی و توحید می پردازد. مولف کتاب خود را در سه بخش دسته بندی کرده است. در بخش نخست کتاب بحث از ضرورت شناخت خدا صورت گرفته و در ضمن آن موضوعاتی مانند: کمال، مسائل و موانع ذهنی شناخت خدا، فطرت، تاریخچه مادی گری و دیگر مباحث مورد توجه قرار گرفته است. در بخش دوم کتاب با عنوان روشن ترین دلیل توحید، برهان نظم، دلیل اعجاز و برهان هستی از خود که از براهین مهم در اثبات خداوند هستند مورد توجه قرار گرفته و در ضمن بحث برهان نظم نیز به نظم در عالم آفرینش اشاره شده است و در بخش سوم نیز که عنوان پاسخ مهم ترین ایرادات مادی ها را به خود گرفته به بررسی شبهات و اشکالاتی که از جانب مادی گراها به مسئله خداشناسی وارد شده پاسخ داده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عناصر افلوطینی در اندیشه ابن سینا در تبیین بعضی از صفات علت اولی
نویسنده:
زهره توازیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
حیات
,
صفات خدا
,
فلسفه بوعلی
,
عقل ( جوهر )
,
عقل(منطق)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
واحد افلوطینی
کلیدواژههای فرعی :
الهیات سلبی ,
مبدأ هستی ,
صدور ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
نظام هستی ,
تشبیه ,
خالق ,
تنزیه الهی ,
آموزه فیض ,
الهیات(کلام جدید) ,
فلسفه نوافلاطونی ,
مشخصه علت مطلق ,
بساطت واجب(الهیات بالمعنی الاخص) ,
عنایت ,
اقنوم واحد ,
ضرورت صدور موجودات ,
تعالی از وجود ,
علم خداوند به خود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
بحث انتساب صفات به خدا و چگونگی و چرایی آن از دغدغههای جدی دو حوزه کلام و فلسفه است.این مسأله در بخش الهیات به معنای اخص،شکل جدیتری به خود میگیرد؛زیرا این بحث از یک سو به موضوع مدلهای آفرینش ارتباط پیدا میکند و از سوی دیگر ایده خدا را در نزد معتقدان واضح میسازد.ابن سینا فیلسوف مسلمان با هر دو دغدغه به این بحث پرداخته و از این حیث شبیهی افلوطین فیلسوف تأثیرگذار مغرب زمین عمل نموده است.تا آنجا که وقتی سخن از مدلهای آفرینش نظریه صدور به میان میآید،افلوطین از غرب و ابن سینا از شرق در اذهان تداعی میشود.این مقاله در پی آن است تا نشان دهد که در تبیین نظریه صدور ابن سینا کدامیک از صفات خدا به کار میآیند و در نمونه افلوطینی آن از چه صفاتی تحذیر میشود و ابن سینا در این مسأله و انتساب بعضی از صفات به خدا تا چه اندازه متأثر از مدل افلوطینی است.با بررسی پارهای از باورها و اعتقادات فارابی،فارابی به عنوان واسطه انتقال برخی از مفاهیم افلوطینی به ابن سینا معلوم میشود که با وجود شباهتهای کلی میان افلوطین و ابن سینا در مورد بعضی صفات علت اولی و مدل صدور موجودات از او،تفاوتهای اساسی میان این دو فیلسوف وجود دارد که نمونه آن توجیه ابن سینا از صدور براساس انتساب صفات عقل،وجود و حیات به خدا است که افلوطین در نظریه خود از آنها تحذیر میکرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 52 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید