جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
اذان و اقامه در اسلام
نویسنده:
موسی خسروی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: ستاد اقامه نماز,
چکیده :
کتاب «اذان و اقامه در اسلام» به نویسندگی موسی خسروی است. کتاب حاضر به بررسی یکی از مسائل مهم فریقین یعنی مسئله اذان و اقامه می پردازد و دیدگاه های فرقه های شیعه و اهل تسنن را در این رابطه مطرح می سازد. این مجموعه در شش بخش تنظیم شده است. بخش اول: تشریع اذان و اقامه، بخش دوم: تعداد جملات اذان و اقامه و تفسیر آن، بخش سوم: ثواب موذن، بخش چهارم: نظر فقهای شیعه و بعضی از اهل سنت در مورد شهادت به ولایت در اذان، بخش پنجم: احکام اذان و اقامه، بخش ششم: داستان هایی از اذان گویان در اسلام.
چرا مساجد اهل سنت یک مناره و مساجد تشیع دو مناره دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بنا بر روايات منقول از پيامبر اسلام(ص) ساختن مسجد فضيلت زيادي دارد.[1] و در كيفيت ساخت آن دستوراتي از طرف شارع مقدس وارد شده كه به چند مورد از آنها اشاره مي‎شود: 1. مستحب است مسجد بدون سقف ساخته شده و بلندي ديوارهاي آن متوسط باشد.[2] 2. بنا بر مذهب ش بیشتر ...
تجلی عرفان در معماری مسجد
نویسنده:
عبدالرحیم عناقه , حمید محمودیان,رقیه صابری زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
چکیده :
جدایی معماری از عرفان محال می نماید. این همبستگی در بین ادیان الهی وهنر بومی آن کشورها به خصوص شریعت مقدس اسلام آشکارتر است؛ پس می توان گفت عرفان متعلق به ذات و ماهیت تمام ادیان است، دین ابزاری موثرتر و سخنگوتر وشارحی برتر از هنر بالاخص معماری معابد و مساجد برای معرفی و حضور خود نداشته است؛ همچنان که معماری نیز هیچ حامی ایی بهتر از دین اسلام نیافته است. آیا می توان با نگاهی به گذشته معماری مساجد ایران تجلی مفاهیم عرفانی را بر روی در ودیوار ویا نقوش و اشکال آن دید؟ مثلا درمعماری مساجد ایران چرا گنبد را به صورت کروی ساخته اند؟ و چرا تمامی سطوح بناها را نقش گل و بوته های انتزاعی وغیر واقعی پوشانده است؟ در این مقاله سعی شده به روش اسنادی و مشاهده مستقیم اهمیت هنر معنوی و تجلی عرفان در معماری مساجد ایران مورد بررسی قرارگیرد و زیبایی های فراموش شده، یادآوری گردد ودر نهایت نقش اساسی عرفان در جهت بخشیدن وهدایت هنر وهنرمندان به سوی مقصد الهی شان بیان شود.
صفحات :
از صفحه 159 تا 188
سه‌تایی مقدس در تفکر اسطوره‌ای ایران باستان و عرفان اسلامی
نویسنده:
پریسا عمرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
نمادهای کهن که ردپای آنها از دوران پیش از تاریخ تا هنر معاصر مشهود است به صورت انگاره های ترسیمی بر اشیاء و مکان های مرتبط با زندگی اقوام گوناگون مشاهده می شود . این انگاره ها در طول زمان از قومی به قوم دیگر منتقل شده اند و در اکثر موارد نه تنها طرح بلکه حقیقت وجودیشان نیز ، به نسل های بعدی انتقال یافته است .از جمله این نمادها ترکیب سه تایی مقدس است ،که عنصر میانی آن ایزدبانوی زمین است ، به همراه دو عنصر نرینهدر دو طرف آن می باشند وگاهی نشانه های آسمان از هر نوع بالای سر پیکر مادینه دیده می شود. این نماد در دوره های مختلف تاریخی و در اکثر فرهنگ ها به کرات دیده شده است . در اغلب موارد عنصر مادینه ی سه تایی مقدس با درخت و دو عنصر نرینه ی اطراف آن نیز با حیواناتی که به صورت قرینه و مشابه اند ، جایگزین شده است . در این رساله پس از پرداختن به نقش درخت به عنوان عنصر اصلی و همچنین حیوانات قرینه به عنوان نگهبانان آن ، نماد درخت در ادیان مختلف مورد بررسی قرار گرفته است . این بررسی شامل ادیان اولیه بدون پیامبر یا باورهای ابتدایی مانند اسکاندیناوی ، بین النهرین ، چین باستان ، مصرباستان و هند است و پس از آنادیان غیر ابراهیمی دارای پیامبر شاملبودایی ، زرتشتی و مانوی و درآخر ادیان ابراهیمیِ یهودیت و مسیحیت تا دین تکامل یافته اسلام را شامل می شود . هدف از این بررسی دستیابی به کهن الگویی است که از ادیان ابتدایی تا دین اسلام در رابطه با درخت وجود دارد. به ویژه در ایران دوران باستان و تأثیر آن بر نوع نگرش به این نماد در عرفان اسلامی. در واقع این نکته مد نظر است که فرهنگ اسلامی وعرفانی بستری مناسب جهت رشد و تعالی بن مایه های غنی در ایران بوده و این فرهنگ بالنده کهن الگوها را به رفیع ترین درجه رسانده و به آن ها رنگ وبوی اسلامی داده است . پس از بررسی تکمیلی نقش نمادین درخت در اسلام و عرفان اسلامی به تجلی معماری گونه یسه تایی مقدس در مساجد اسلامی که شامل گنبد و مناره ها می شود پرداخته شده است . در این معنا که گنبد جایگزین درخت مقدس شده و دو مناره در جایگاه نگهبانان آن قرار گرفته اند و در مجموع تشکیلسه تایی مقدس داده اند.
منار؛ از نمادی مذهبی تا المانی شهری
نویسنده:
علی زنگنه,صادق صادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
یکی از مهمترین عناصر معماری که جایگاه ویژه ای در فرهنگمعماری و آداب و سنن اجتماعی ایران دارد، میل و منار است که از پیش از اسلام تاکنون به حیات خود ادامه داده و در طول عمر طولانی خود، تحولات اساسی پیرامون کارکرد و معماری آن به وقوع پیوسته است. هدف اصلی از نگارش این مقاله، پیگیری ریشه های پیدایش منار و بررسی نمونه های اولیه آن و نیز کاوشی پیرامون سیر ت حولات تاریخی پیش امده در خصوص کارکرد، مفهوم و معماری این عنصر م هم خصوصاً در معماری ایران است. روش اصلی این تحقیق، بررسی تاریخی موضوع با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و مقالات مرتبط معتبر در نشریات علمی می باشد. این عنصر معماری در طی سالهای گذشته و در طول تاریخ شکل گیری خود، به واسطه تحولاتی ک در زندگی مردم و خاصه در پی تغییر درک انسان از مفهوم دین صورت گرفت، با اشکالی متفاوت در کشورهای مختلف مورد استفاده و بهره برداری قرار رگفته است. منابر خصوصا پس از ظهور و بسط اسلام در کشورهای مختلف و ایجاد معماری ای با جهان بینی اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار شد تا جایی که به همراه گنبد، به عنوان م همترین نشانه های شهری جهت معرفی مسجد و مرکز شهر اسلامی مورد استفاده قرار می گرفت. مقاله در نهایت به این نتیجه می رسد که؛ به ویژه در بناهای مذهبی، منار به عنوان عنصری نمادین و مرتفع، یکی از کهن ترین عناصر ساختمانی بوده و همواره بخشی از بار نمادین کالبدی مفهوم ماورایی الوهیت را بر دوش داشته است و علیرغم گذشت سالیان متمادی، تا هم اکنون نیز منار- با اعمال تغییرات اساسی در سیما و کالبد خود- موجودیت خویش را حفظ کرده است.
  • تعداد رکورد ها : 5