جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
مرگاندیشی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 18
عنوان :
سخنرانی: مرگ و ترس خاص و عام از آن
سخنران:
سید عبدالله فاطمی نیا
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگاندیشی
,
ترس از مرگ
,
انتظار مرگ
,
یاد مرگ
,
خوف از مرگ
,
علت ترس از مرگ
,
عوامل ترس از مرگ
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات مرگ
سخنران:
همایون همتی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم , مناظره،گفتگو و میزگرد
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آخرت و مرگ اندیشی
,
الهیات جدید
,
مرگاندیشی
,
ترس از مرگ
,
حقیقت مرگ
,
انتظار مرگ
,
مرگآگاهی
,
مواجهه با مرگ هراسی
,
اضطراب مرگ
,
خوف از مرگ
,
ماهیت مرگ
,
الهیات معاصر
,
روان شناسی مرگ
,
مرگ پژوهی
,
الهیات مدرن
,
الهیات مرگ
,
تعریف مرگ
,
جامعه شناسی مرگ
,
فلسفه ذهن و مرگ
,
فلسفه اخلاق و مرگ
,
فلسفه دین و مرگ
,
انس با مرگ
,
مرگ ناهراسی
,
رازِ مرگ
,
بیهودگی مرگ
,
تلقی از مرگ
,
تلقی الحادی از مرگ
,
تلقی دینی از مرگ
,
الهیات پسامدرن
چکیده :
در دوران معاصر مرگ از چه جنبههایی مورد توجه قرار میگیرد و مرگ پژوهان با چه رویکردهایی به این مسئله میپردازند؟ فلسفهی ذهن و فلسفهی اخلاق چه نگاهی به مرگ دارند؟ جامعهشناسی مرگ به چه مسائلی میپردازد؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنیان هراس و پروای مرگ از دیدگاه ابن سینا چیست؟
سخنران:
مجید احسن
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگاندیشی
,
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
چهبسا مساله مرگ، انضمامیترین مساله فلسفی باشد. مرگ همچون خود زندگی پیشروی هر انسانی است و با زندگیاش قرین است. همینکه انسانی متولد شد، آنقدر از زندگی بهره دارد که بمیرد چنانکه میمیرد. مرگ مانند زندگی حضور همه جایی دارد تا محدودیت وجودی آدمی را به او گوشزد کند. مرگ، پایانبخش آرزوها و نهایت هر بیم و امیدی است. با این همه، انسان که رو به زندگانی دارد، مرگ را نادیده میگیرد و میکوشد تا آن را نفی کند، میتوان این کوشش را در یکایک کنشهای او به نظاره نشست که برای رهایی از هر آنچه که زندگی اش را تهدید می کند تکاپوی دائمی می کند. اما مرگ قابل انکار نیست؛ و انسان موجودی رو به مرگ است. به تعبیر ابن سینا: آدمی زنده آگاه و میراست. حیوانات به دنیا می آیند، زندگی میکنند و میمیرند. اما فقط آدمی است که مرگ را میداند و به آن میاندیشد. پس فقط اوست که از مرگ میهراسد و پروای آن را دارد. بنیان این هراس و پروا چیست؟ پاسخ این پرسش از زبان حکیم و طبیب مسلمان، ابوعلی سینا، موضوع گفتگوی نشست پیش رو خواهد بود؛ اما از آنجا که گفتگو در باب هر مساله ای می تواند خود از جمله راهکارهای کاهش رنج ها و دردهای بر آمده از آن باشد پس این گفت و گو حتی اگر نتواند تقریر حقیقت باشد، چه بسا لااقل تقلیل مرارت باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفة الموت : دراسة تحلیلیة
نویسنده:
أمل مبروك
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار التنویر للطباعة والنشر والتوزیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مرگاندیشی
,
یاد مرگ
,
فلسفه مرگ
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علامه جعفری درکارِ مرگ بود
نویسنده:
محمدرضا امینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
سایت دانشگاه ادیان و مذاهب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگاندیشی
,
مرگآگاهی
,
یاد مرگ
,
خوف از مرگ
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نکاتی درباره ترس از مرگ
سخنران:
مصطفی ملکیان
نوع منبع :
سخنرانی
منابع دیجیتالی :
لینک دانلود فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگاندیشی
,
ترس از مرگ
,
موت بدن
,
روان شناسی مرگ
,
مواجهه با مرگ
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرگاندیشی در پرتو دیدگاههای اسلامی و غربی: مقایسه تطبیقی دیدگاههای ملاصدرا و هیدگر با توجه نظرات هانری کربن
نویسنده:
هژیر مهری، علیرضا منصفی، علیاصغر مصلح
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگ
,
مرگاندیشی
,
هستی شناسی هایدگر (مسائل جدید کلامی)
,
اگزیستانسیالیسم
,
حکمت متعالیه
,
وجود اصیل
,
فلسفه تطبیقی
,
هستی رو به مرگ (هایدگر)
,
درباره هانری کربن
کلیدواژههای فرعی :
اگزیستانس ,
مرگآگاهی ,
پدیدار شناسی ( نهضت فلسفی هوسرل ) ,
روش پدیدار شناسی ,
هرمنوتیک ,
فلسفه اسلامی ,
ذات حقیقت ,
کشف المحجوب (کتاب) ,
هستن انسان ,
برون ایستایی ,
پایان یک دازاین ,
فیلسوف-سالک ,
زمان مندی و تاریخ ,
پیوند وجود و زمان ,
کشف المحجوب و پدیدار شناسی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ملاصدرا با تکیه بر چشماندازی وجودی به عالم و اصول و مبانی خاص حکمت متعالیه، مرگ را استکمال نفس و استقلال وجودیاش از بدن میداند. در نظر صدرالمتألهین مرگ پایان زندگی نیست، بلکه تولدی است دوباره برای تکامل و تعالی و فراتررفتن از آنچه انسان تاکنون در دنیای مادی بدان مشغول بوده است. طرف دیگر مارتین هیدگر به عنوان یکی از برجستهترین و تأثیرگذارترین فیلسوفان اگزیستانس، با تکیه بر روش پدیدارشناسی هرمنوتیکی، به پدیدة مرگ نه به منزلة نقطة پایان زندگی، بلکه به مثابة پدیدهای وجودی و اگزیستانسیال نگریسته که در مواجهه با حقایق زندگی انسان مد نظر قرار میگیرد. بر اساس چنین نگرشی، مرگ شیوهای از زیستن محسوب میشود؛ به این معنا که مرگ به منزلة آخرین امکان دازاین از بدو تولد در وجود او لانه کرده و به همین دلیل در نگرش او هر وجود انسانی را میتوان «هستی- رو- به- مرگ» محسوب میشود، وجودی که در مواجهه با پایان است، اما وقوف به این واقعیت و نه گریز از آن روی آوردن به «وجود اصیل» است. بنابراین بر اساس چنین رویکردی، انسان در مواجهه با مرگ، به «هستی» میاندیشد و حضور رمزگونهاش را با تمام وجود احساس میکند. برای تطبیق و ارائة مدل بایستی گفت ملاصدرا و هیدگر نهتنها تأمل در مسأله مرگ و نحوة مواجهه درست انسان با حقیقت مرگ را باعث شکوفاشدن استعدادهای بالقوه انسان میدانند، بلکه بر اساس دیدگاه آنها در پرتو مرگاندیشی، میتوان به وجود اصیل و شناخت ارزشهای اصیل زندگی نائل شد. در این مقاله دیدگاههای صدرالدین شیرازی و مارتین هیدگر در مسأله مرگ با توجه به نظرات هانری کربن تبیین خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یاد مرگ وآثار اخلاقی آن در نهج البلاغه
نویسنده:
مجید کیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
مرگاندیشی
,
اخلاق
,
پیش فرض های معرفتی
چکیده :
در این نوشتار به این سوال پاسخ خواهیم داد که،بر اساس آموزههای نهج البلاغه، مرگ اندیشی و معاد باوری چه تاثیری بر صفات و رفتارهای اخلاقی دارد و همچنین یاد مرگ چگونه با برخی صفات نفسانی و نیازهای طبیعی جامعه سازگار است.بر اساس آموزههای علوی صفات و رفتارهای اخلاقی انسان قابل تغییر است و در این میان مرگ اندیشی در در تغییر مثبت و رشت اخلاقی نقش اساسی ایفا میکند براساس آموزهای نهج البلاغه تنها یاد مرگی سودمند بوده و باعث رشد و کمال اخلاقی میشود که با پیش فرضهای معرفتی و اعتقادی همچون بدیهی و ضروری بودن امر معاد، پیوستگی دنیا و آخرت، ساختنی بودن و نظام برتر بودن سرای آخرت همراه باشدو اگر یاد مرگ بدون این پیش فرضهای معرفتی وارد متن زندگی شود، نه تنها موجب رشد اخلاقی نخواهد شد بلکه عامل بسیاری از نا امیدیها و افسردگیها و بیماراهی روانی میشود و در نهایت به پوچی و بی هدفی خواهد انجامید.بر اساس آموزههای نهج البلاغه در فضای یاد مرگ با پیش فرضهای معرفتی،بسیاری از رذیلههای اخلاقی مانند غرور، کبر، فخرفروشی، حرص، آرزوهای طولانی و تسویف را درمان میشود و همچنین وجود انسان به بسیاری از فضیلتهای اخلاقی همچون سخاوت، اخلاص،عفت، ترس ناشی از معرفت، تکلیف مداری، تسلط بر نفس،، صبر و شکیباییآراسته میشود وهمچنین رفتارها را اصلاح نموده ودر حوزه اخلاق الهی باعث خواهد شد که انسان مرگ اندیش همواره خود را در محضر خداوند بیابد و در تهیه زاد و توشه یعنی تقوا بکوشد و در توبه و عمل صالح شتاب کند و به خواست خداوند رضایت داده و مطیع امر پروردگار باشدو در حوزه اخلاق فردی نیز خشم خود را کنترل نموده و زندگی بر او آسان شده و واز امور بیهوده پرهیز کرده و به استقبال فرصتها رفته و بطور خاص فرصت اندیشیدن رابرای او فراهم مینماید و همچنین در حوزه اخلاق اجتماعی نیز موجب تقویت عاطفه در خانواده، رعایت حقوق، امنیت سازی، و غفلت زدایی در جامعه خواهد شد. مرگ اندیشی و معاد باوری در رعایت حقوق محیط زیست و استفادده درست از منابع زیست محیطی نقش اساسی دارد و به عنوان پیشنهاد برای ادامه پژوهش در حوزه ورگ اندیشی و اخلاق در نهج البلاغه میتوان به نقش نقش مرگ اندیشی و معاد باوری در تحول بنیادی علوم انسانی، تربیت تجار و بازرگانان و کسبه بازار، و رجال سیاسی و کارگزاران حکومتی پرداخت. و آن را به عنوان راهی نزدیک برای درونی سازی معارف دین در جوانان و همچنین اولویت تربیتی خواص جامعه مطرح نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مرگ اندیشی از دیدگاه خیام و عطار
نویسنده:
قاسم کاکایی، محبوبه جباره ناصرو
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگ
,
مرگاندیشی
,
عمر خیام نیشابوری
,
عطار نیشابوری
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت مرگ ,
بهشت و جهنم ,
جهان شمولی مرگ ,
قطعی بودن مرگ ,
فنای فی الله ,
مرگ طبیعی ,
مرگ ارادی ,
منطق الطیر عطار ,
مرگ عارفانه ,
وادی حیرت ,
اعتقاد به جهان آخرت ,
کوزه گر دهر ,
غنیمت شمردن دم ,
حیرت از مرگ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
اندیشیدن درباره ی مرگ و سخنگفتن از آن یکی از بن مایه های رایج در ادبیات و جریان اندیشگانی یک قوم است. ادبیات هر ملت زمینهای مناسب برای بازتاباندن و شناسایی اندیشه های ایشان درباره ی مرگ خواهد بود. از سوی دیگر به دلیل ناشناختهبودن ماهیت این پدیده، پیوسته، دیدگاه های اندیشمندان مختلف با یکدیگر متفاوت و گاه متناقض بوده است. بررسی تطبیقی نگرش اندیشمندان گوناگون دربارهی مرگ، حقایق بسیاری را بر ما آشکار میکند که در بررسی جداگانه ی اندیشه ی ایشان، کمتر مجال بروز مییابد. در این جستار کوشیدهایم با رویکردی تطبیقی، به بررسی این پدیده، از دیدگاه خیام، رباعیسرای توانمند قرن پنجم هجری و عطار نیشابوری، شاعر و عارف توانمند قرن ششم بپردازیم. بررسی تطبیقی دیدگاه های این دو شاعر درباره ی مرگ نشاندهندهی این نکته است که اگرچه هر دو در برخی مسائل، مانند همگانی دانستن مرگ برای همه ی افراد، سرگشتگی دو شاعر در برابر مرگ، تأکید بر ناتوانی بشر از ارائه ی راه چاره برای مرگ و... اندیشه های همگون دارند، در برخی موضوعات نیز با یکدیگر اختلاف دیدگاه دارند؛ برای نمونه عطار افزون بر مرگ طبیعی، به دو نوع مرگ ارادی و مرگ عارفانه عاشقانه قائل است؛ نومیدی مطرحشده در اشعار خیام، در اندیشه ی عطار جایگاهی ندارد؛ مرگاندیشی عطار بیشتر التزام به توبه و بهندرت، التزام به لذت جویی را بایسته میداند، در حالی که در اندیشه ی خیام، بیشتر تأکید بر لذت جویی و کمتر التزام به توبه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی از دو استدلال مطهری بر جاودانگی انسان
نویسنده:
حسین هوشنگی، امید ارجمند، محمد جواد امیراحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگاندیشی
,
عدل الهی
,
مسایل جدید معاد شناسی
,
حکمت الهی
,
مرگ (فقه)
,
آخرت
چکیده :
مسئلۀ جاودانگی در طول تاریخ معرکۀ آرا بوده و استدلالهای مختلفی دربارۀ آن ارائه شده است. در این پژوهش دو استدلال استاد مطهری در باب جاودانگی انسان بررسی و نقد میشود. عدل الهی و حکمت الهی دو مبنای کلامی عمدهای هستند که استاد مطهری در اثبات معاد از آنها بهره میبرد. ایشان در برهان بر مبنای عدل الهی ابتدا تقریر متکلمان را بیان و نقد میکنند و در ادامه با تأکید بر صفت عدل خداوند و رابطۀ عینیت اعمال و کیفر معاد را اثبات میکنند. در برهان بر مبنای حکمت الهی، در یک تقریر با تمسک به مثال جنین و صفت حکمت و عبث نبودن به اقامه برهان میپردازند، و در تقریر دیگر با تأکید بر یک سلسله عواطف، امیال، احساسات و غرایز مافوق مادی که مطلقطلب هستند برهان را تبیین مینمایند. لوازم این دو برهان در این مقاله توضیح داده میشوند و در نهایت نقدهای وارد بر هر دو برهان ذکر خواهند شد. منحصر نبودن فلسفۀ وجودی آخرت به وصول به جزای متناسب با عمل، مصادره به مطلوب بودن ادعای صورت ملکوتی داشتن اعمال، عدم ارتباط میان فضیلت و رذیلت اخلاقی و پاداش و مجازات و طفیلی بودن آخرت در تقریر استاد مطهری، از اشکالات وارد بر استدلال بر مبنای عدل الهی است. مفروض انگاشتن خداوند و صفاتی برای او، مفروض انگاشتن جهازات بدون کاربرد در انسان، مفروض دانستن این که هر قوهای در انسان باید بالفعل شود، از اشکالات وارد بر استدلال بر مبنای حکمت الهی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 229
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 18
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید