جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 324
مقایسه ویژگیهای انسان کامل از دیدگاه مزلو و دین اسلام
نویسنده:
یاسمین عابدینی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
جایگاه زن در دین اسلام
نویسنده:
موسی حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رساله حاضر تحت عنوان جایگاه زن در دین اسلام است که از شش فصل تشکیل شده است. فصل اول به بیان مسئله پرداخته و هدف از تحقیق را بیان می کند. فصل دوم با عنوان سیمای زن در اسلام پیرامون نظر اسلام درباره نقش زن در مسایلی نظیر آموزش، قضاوت، جهاد، ازدواج و اهمیت آن در اسلام و... می پردازد. فصل سوم با موضوعیت زن در قرآن و احادیث و روایات به بررسی صفات زن در احادیث، مقام زن در قرآن، حکمت هایی از نهج البلاغه، شرارت زن و... پرداخته است. در فصل چهارم با عنوان نقش و ارزش زن در اسلام پیرامون موضوعاتی چون نقش محوری زن، زن و حرمت آن، زندگی بدون زن، خواست اسلام درباره زن و... به پژوهش ادامه می دهد. فصل پنجم به بررسی حقوق زن در اسلام پرداخته و مسائلی چون حقوق اقتصادی و سیاسی و فرهنگی زن در اسلام، نفقه، مهریه و... کنکاش می کند. در فصل آخر رساله به بررسی چگونگی انطباق نمونه های اسلامی با وضعیت زن امروزی پرداخته و عرفان و احسان و ایثار و... را با این مقوله بررسی و مقایسه می کند.
بررسی میزان توجه دین اسلام به جوان
نویسنده:
آمنه شیبانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق : در مورد بررسی میزان توجه دین اسلام به جوانان است و هدف آن بیشتر آشنایی جوانان با دین اسلام و اینکه این دین چه مقدار ارزش و اهمیت برای جوان و دوره جوانی قائل است . در این تحقیق ابتدا به شناخت جوان و بیان اهمیت دوران جوانی از دیدگاههای مختلف می- پردازد، در ابتدا دوران حیات انسان را به پنج دوره تقسیم می کند : کودکی ، نوجوانی ، جوانی ، میانسالی و پیری که مهمترین دوران زندگی همین دوران جوانی است چرا که جوان به معنای برنا و اینکه از عمر آن چندان نگذشته است و آغاز توان درک زندگی می باشد و اهمیت آن بدان جهت است که اگر انسان از این دوران غفلت کند تا پایان عمر در زندگی خود احساس ضعف و کاستی می نماید و بعد از آن شناخت دقیق دین است که به آن پرداخته شده است ، دین همان روشی که با پیروی کردن از آن روش ، سعادت حقیقی انسان تضمین خواهد شد . البته با توجه به جامع و کامل بودن دین که منظور همان دین اسلام است ، چرا که به همه نیازهای مادی و معنوی بشر پرداخته است ، بنابراین برای رسیدن به کمال ، دین داری یک ضرورت است ، چرا که بشر هم از جهت فطری و روحی و هم نیاز به قوانین جامع و همچنین نیاز به فضایل اخلاقی ، به دین نیازمند است . انسان این نیاز و گرایش را از همان سنین کودکی در خود احساس می کند چرا که انسان را فطرتی خدا آشناست و میل به پرستش در وجود او نهفته است ، تجلیّات فطرت و احساسات مذهبی در سنین نوجوانی و جوانی به اوج خود می رسد که اگر این احساسات توسط افراد دین دار هدایت شود جوان ما فرد مذهبی خواهد شد . دین داری در زندگی انسان فوایدی نیز دارد ، از جمله این که پشتوانه اخلاق است زیرا اخلاق بدون دین و ایمان ، اساس و پایه درستی ندارد ، رهایی از خودخواهی ها و هوا پرستی های کشنده یکی دیگر از فواید دین داری است و آرامش روحی و روانی نیز به دنبال دارد و باعث می شود انسان با توجه به همه سختیهای زندگی ، احساس امیدواری در او زنده باشد. با توجه به شناختی که دین اسلام از جوان دارد برنامه های زیبایی را در روش خود قرار داده است که باعث جذب جوانان به دین می شود دین به جوان و جوان گرایی توجه زیادی نموده است و در واقع پیش قدمی دین به جوان گرایی در موقعیت های مختلف باعث شده که جوان ، مشتاق به دین و دین داری شود . دین نگاهی همه جانبه به تمامی ابعاد وجود انسان و احتیاجات مختلف او دارد و به این حقیقت توجه دارد که بشر موجودی است ترکیب یافته از جسم و جان و باید کلیه تمایلاتش با اندازه گیری صحیح ارضا شود . دین اسلام ، دین رفق و مدارا است ، آسان گیری در عبادت ، مدارا با زیر دستان، پذیرش نو طلبی جوانان و .... از اموری است که دین اسلام به آن توجه زیادی نموده است . احترام به شخصیت جوان از طرف دین ، از جنبه های ارزشمندی است که باعث شده جوان به دین علاقه بیشتری نشان دهد . همچنین دین برای متعالی شدن جوانان ، توصیه به علم و معرفت کرده است که جوان را فقط منحصر در عبادت و پرستش نمی داند ، همچنین توصیه به آموزش قرآن ، و در کنار علم و دانش توصیه به عمل و توصیه به عبادت و اطاعت تعلیم نموده است و اگر خدای ناکرده خطایی از او سر زد ، توصیه به توبه نموده است . در بخش آخر تحقیق ابتدا آفات و عوامل تباهی دوره جوانی را مورد بررسی قرار می دهد ، از جمله این آفات جهل و ناپختگی جوان است و همچنین سادگی جوانان در امر سیاست می باشد . انحرافات فکری جوان نیز از جمله آفات جوانی است که دین اسلام راه رهایی از آن را شناخت و آگاهی بیان کرده است انحرافات اخلاقی یکی دیگر از عوامل تباهی جوانان است که دین راه رهایی از آن را بیدار کردن وجدان از طریق پند و اندرز ، یادآوری پیامدهای منفی گناه ، تحریک احساسات و بیدار کردن فطرت دانسته است . منابعی که در این تحقیق به کار برده شده است منابع معتبری است همچون گفتار فلسفی جوان ( دو جلدی) از آیت ا... فلسفی ، کتب امام خمینی رحمة الله علیه ازجمله جوانان از دیدگاه امام خمینی ( ره) ره عشق، محرم راز،و کتب شهید مطهری از جمله انسان و ایمان، آشنایی با قرآن و ... همچنین استفاده از کتب تفسیری از جمله تفسیر المیزان و تفسیر نمونه و... اصطلاحات و واژگان کلیدی که در این تحقیق بکار برده شده ابتدا واژه جوان و جوانی است که به تعریف آن پرداخته شده و بعد واژه دین است که در لغت به معنای روش ، شریعت، اطاعت و تسلیم و ... و در اصطلاح همان روشی است که با پیروی کردن از آن روش سعادت حقیقی انسان تضمین خواهد شد .
بررسی تطبیقی آخرالزمان از دیدگاه آیین یهود و دین اسلام
نویسنده:
زهرا جهانبازی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده: آخرالزمان، دوره ای از حیات تاریخ بشر است که طی آن دوره کنونی عالم به پایان رسیده و دوره ای جدید با ساختاری نو جایگزین آن خواهد شد. دوره ای که طی آن بعد از انحطاط همه جانبه عالم و انسان، خداوند متعال به عنوان نجات بخش بشر خود به مداخله در حیات بشر پرداخته و وی را به نجات ابدی و پایدار رهنمون می سازد که غالبا این فعل نجات بخشی را توسط منجی که برگزیده اوست انجام خواهد داد ، به همین دلیل از این آموزه تحت عنوان منجی گرایی و آینده گرایی یاد می شود. این آموزه بخش مهمی از باورداشت های ادیان بخصوص ادیان آسمانی را در برگرفته است و آیین یهود و دین اسلام نیز هر یک بخش اعظمی از عقاید خود را به این موضوع اختصاص داده اند. در این میان آنچه قابل توجه و حائز اهمیت است وجود شباهت ها و اشتراکات ضمن افتراقاتی است که این ادیان توحیدی در این زمینه دارند که این خود خبر از الهی بودن و وجود منشأ مشترک را دارد
 پیدایش تشیع در دین اسلام
نویسنده:
هدیه بیاتی قله زو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
تشیع در لغت به معنای پیروی کردن و متابعت کردن و شیعه شدن و در مقابل تسنن می باشد. و شیعه در اصطلاح به پیروان حضرت علی(ع) و خاندانش و کسانیکه معتقد به جانشینی بلافصل آن حضرت بعد از پیامبر اسلام(ص) می باشند ، اطلاق می شود. تشیع مولود طبیعی اسلام است نیرو و قدرتی است که رسالت اسلامی از همان نخستین روزگار ظهور بدان توسل جست تا در سایه آن به پیشرفت صحیح و سالم خود ادامه دهد. که ما می توانیم چنین برداشتی را از نخستین دعوت اسلامی دریابیم. یعنی در روزی که آیه 214 سوره شعرا « و انذر عشیرتک الاقربین» نازل شده حضرت محمد(ص) مأمور به دعوت قوم و خویشان خود شدند که آن ها را به دین اسلام دعوت کند. همچنین از احادیث پیامبر اکرم ( ص) و سفارشات آن حضرت نسبت به جانشینی و خلافت امام علی(ع) هم این نکته برای ما روشن می شود که پیدایش تشیع در واقع در عصر آن حضرت صورت گرفته است. اما آخرین اقدامی که به منظور تحکیم اساس و پایه مکتب تشیع انجام گرفت توسط رسول اکرم ( ص) روز غدیر خم بود ، بنابراین آغاز پیدایش شیعه را که برای اولین بار به شیعه علی(ع) اولین پیشوا از پیشوایان اهل بیت ( ع) معروف شد همان زمان حیات پیامبر اکرم ( ص) می باشد و جریان ظهور و پیشرفت دعوت اسلامی در بیست و سه سال زمان بعثت موجبات زیادی را دربرداشت که طبعا پیدایش چنین جمعیتی را در میان یاران پیغمبر اکرم(ص) ایجاد می کرد. کلید واژه ها : تشیع ، شیعه ، اسلام ، پیامبر اکرم ( ص) ، عقاید ، امامان معصوم
جایگاه توحید در دین اسلام
نویسنده:
عثمان اسماعیل یحیی,علیرضا ذکاوتی قراگزلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
 بررسی غزوات پیامبر ( ص) (اهداف و انگیزه ها) در گسترش دین اسلام
نویسنده:
بی بی نرگس مجتبایان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
وضوعی که این مجموعه پیرامون آن گردآوری شده است « بررسی غزوات پیامبر ( اهداف و انگیزه ها) در گسترش دین اسلام» می باشد . به بیان دیگر در این تحقیق سعی شده است اهداف و انگیزه های پیامبررا از انجام این غزوات بررسی کرده و نوع تاثیر آن در گسترش دین اسلام بیان شود . امروزه مخالفان اسلام به ویژه دنیای مسیحیت و کلیسا سعی دارند اسلام را دین جنگ طلب معرفی کرده و به ملت ها القاء کنند که دین اسلام با شمشیر پیشرفت کرده و حتی بعضی از مسلمان نماها نیز به این دروغها دامن زده و مثلاً می گویند اسلام با شمشیر علی و مال خدیجه پیش رفته است . در این پژوهش سعی شده جوابی به این شایعات داده شود و همچنین سئوالات دیگری نظیر اینکه آیا جنگهای پیامبر ابتدایی بوده یا دفاعی و علت جنگهای پیامبر چه بوده است را بررسی کرده تا حدامکان پاسخ دهیم . همچنین 27 غزوه ی پیامبر ، یک به یک با شرح و توضیح بیان شده است که شامل تاریخ وقوع غزوه ، علت و شرح ماجرا ، تعداد لشکریان دو طرف ، نتیجه جنگ ، تعداد و سرنوشت اسیران و غنائم جنگی و .... می باشد . در این پژوهش غزوات پیامبر اسلام براساس سال وقوع آنها ، تنظیم شده و همه ی آنها منتهی به جنگ و خونریزی بین طرفین نمی شده است بلکه بیشتر غزوات به صورت یک تعقیب و گریز و یک مانور جنگی بوده است . از میان غزوات سال دوم و سوم هجرت که از غزوه ودان تا حمراء الاسد را شامل می شود فقط غزوات ودان ، بنی قینقاع و احد منتهی به جنگ شده و بقیه که حدود نه غزوه است فقط به تعقیب از طرف مسلمانان و گریز دشمن ختم شده است که عبارت است از ودان ، بواط ، عشیره ، سفوان ، بنی سلیم ، سویق ، غطفان ، بحران ، حمراء الاسد . غزوات سال چهارم و پنجم هجرت از غزوه بنی نضیر تا بنی قریظه است که باز هم در سه غزوه بنی نضیر ، بنی قریظه و خندق مسلمانان با دشمن درگیر شدند و غزوه های ذات الرقاع ، دومه الجندل ، بدر الموعد بدون درگیری به پایان رسید . غزوات سال ششم و هفتم هجرت از غزوه بنی لحیان تا خیبر را شامل می شود که در غزوات ذی قرد ، بنی مصطلق و خیبر افرادی از دو طرف کشته شدند ولی غزوه های حدیبیه و بنی لحیان بودن جنگ و خونریزی به اتمام رسید . آخرین غزوات پیامبر که در سالهای هشتم و نهم هجرت واقع شد که از فتح مکه تا غزوه تبوک است . مسلمانان در غزوه تبوک بدون برخورد با دشمن به مدینه بازگشتند ولی در فتح مکه و حنین و طائف با دشمن وارد نبرد شدند و از دو طرف ، افرادی کشته شدند . البته لازم به ذکر است که غزواتی هم که بدون درگیری با دشمن به سرانجام می رسید نوعی پیروزی مسلمانان به شمار می آید . زیرا دشمن به جهت آگاهی از قدرت ایمان مسلمانان میدان را خالی می کرد و از طرفی پیامبر در این سفرها با قبایل مختلف پیمان صلح و برادری می بست . بنابراین باز این اسلام بود که روز به روز گسترش پیدا می کرد و به گوش جهانیان می رسید. واژگان کلیدی : غزوه ، سریه.
 بررسی غزوات پیامبر ( ص): بدر، احد، خندق و تاثیر آن در گسترش دین اسلام
نویسنده:
مطهره حسامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در اسلام جهاد از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است. به طوری که در تشریع احکام از آن به عنوان یک واجب کفایی یاد شده است. اصل اولی در رفتار مسلمانان با کفار صبر و مدارا است، مادام که ستم ها وآزارشان سد راه تبلیغ اسلام، بیان عقاید و حریت و آزادی مسلمین واقع نشود. از آن جا که در صدر اسلام عناد و کینه ورزی دشمنان ( قریش و یهود) به حد اعلای خود رسیده بود، اذن جهاد از سوی خدا به پیامبر ( ص) نازل گردید و بدین ترتیب غزوات و سریه های پیامبر(ص) شکل گرفت و در سال دوم، سوم و پنجم هجرت، مهم ترین غزوات پیامبر(ص) (بدر، احد و خندق) به وقوع پیوست. در جنگ بدر علی رغم کمی تعداد سپاهیان اسلام و تجهیزات و قوای جنگی مسلمانان، اما به سبب عنایات الهی، ایمان مسلمین به رحمت خدا، استعانت از وی در سختی ها، استقامت در سایه ی حفظ اتحاد و همبستگی و همچنین اطاعت از ولایت امر، پیروزی غرور آفرین مسلمین و شکست مفتضحانه ی دشمن رقم خورد. هنوز چند صباحی از پیروزی مسلمین نگذشته بود که کفار قریش بر آن شدند شکست بدر را جبران نمایند؛ لذا با سپاه و تجهیزات فراوانی رهسپار مدینه شدند و جنگ احد را به راه انداختند. در احد گرچه پیروزی اولیه از آن مسلمانان بود، لیکن به سبب بی نظمی و نادیده گرفتن دستورات رهبری سپاه اسلام شکست سختی خوردند. این جریان به مسلمانان آموخت که از شکست برای آینده درس گیرند و منقاد دستورات رهبری باشند. در این میان بار دیگر مسلمین از عداوت و کینه توزی یهود بی نصیب نماندند و آتش افروزان یهود به کمک دسته و تیره های هم پیمان خود و کفار قریش در سال پنجم هجرت مدینه را به تصرف خویش در آوردند. این بار نیز مسلمین با اتکا به امدادهای الهی و ابتکار عمل ضربه ی سختی بر مشرکین وارد نمودند. این پیروزی سبب ناکام ماندن تلاش کفار و رو شدن دست منافقین، ورزیدگی مسلمین و افزایش هیبت و معنویت آنان،(به سبب معجزات بزرگی که در آن میدان مشاهده کردند) و از همه مهم تر تثبیت موقعیت پیامبر ( ص) در داخل و خارج از مدینه و گسترش دین اسلام گردید. اما آن چه روشن است، این است که دین اسلام، دین خشونت و دیکتاتوری نیست. جنگ های زمان پیامبر(ص) در واقع نوعی مبارزه با ظلم و ستم، دفاع از اسلام و مسلمین، احیاء حقوق آنان، برافراشتن پرچم حق و عدالت و گسترش نور اسلام به اقصی نقاط جهان بوده است. امید است این تحقیق تلنگری برای تفحص هر چه بیشتر پژوهشگران این عرصه باشد تا از این رهگذر توطئه های بدخواهان و غرض ورزان را خنثی نمایند.
بررسی خاتمیت در دین اسلام و مسیحیت
نویسنده:
محمدرضا قاسمی,معصومه گلی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از اعتقادات مشترک بین مسلمانان و مسیحیان مسأله خاتمیت است. به این معنا که مسلمانان بنیانگذار دین خود را آخرین فرستاده خداوند و دین و شریعت ایشان را آخرین و کاملترین دین و شریعت می دانند. در مسیحیت از آموزه های مهم و اساسی که هر مسیحی به آن ایمان دارد پایان یافتن جریان نبوت با ظهور عیسی مسیح است؛ با آمدن مسیح که منجی انسان ها است صلح همیشگی بین خدا و خلق برقرار شد و عهد بین آن دو نیز به اتمام رسید؛ همچنین معتقدند تعالیم ایشان نیز کامل ترین و آخرین تعالیم و شریعت است. در این مقاله ابتدا به اثبات خاتمیت پیامبر اسلام به گواهی آیات و روایات و فلسفه خاتمیت ایشان پرداخته شده و بعد از آن مساله خاتمیت عیسی مسیح در مسیحیت مطرح گردیده و در آخر این مطلب عنوان شد که اگرچه مسیحیان خاتمیت را مختص به دین خود می دانند؛ اما این ادعا درست نیست چرا که به گواهی تاریخ، مسیحیان و یهودیانی در زمان پیامبر اسلام به نبوت و خاتمیت ایشان آگاه شدند و اسلام آوردند. این خود بیانگر این مطلب است که بشارت به نبوت و خاتمیت پیامبر در عهدین وجود داشته است. بنابراین یک پیامبر خاتم و یک دین خاتم وجود دارد و آن حضرت محمد صلی الله علیه و آله و دین اسلام است.
  • تعداد رکورد ها : 324