جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 87
جریان‌شناسی جنبش‌های مهدوی
نویسنده:
اسماعیل علی خانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره),
چکیده :
از جریان‌های مطرح در جهان اسلام، جنبش‌های مهدوی یا متمهدیان است. جهان اسلام در طول تاریخ اسلام آزمایشگاه مهدویت بوده، امواجی از ادعاها در باب مهدویت را به خود دیده است. جنبش‌های مهدوی با توجه به موقعیت مذهبی، سیاسی و اجتماعی، از مبانی نظری متفاوتی در باب مهدویت (نظیر فرزند پیامبر(ص) و از نسل فاطمه(س) بودن، شعار «الرضا من آل محمد»، مقام «بابیت» امام زمان(ع)، «امامت باطنی»، «ولایت» و «مهدویت نوعیه») پیروی کرده‌اند. در دوره‌های مختلف تاریخی، زمینه‌های گوناگونی (نظیر پویایی و نشاط مهدویت، انحراف اسلام از مسیر اصلی، ظلم و فساد داخلی و تهاجم بیرونی و علاقة شدید به اهل‌بیت(ع)) باعث پدید آمدن و گسترش جنبش‌های مهدوی بوده است. استفاده از نشانه‌های مهدویت، استفاده از نمادهای صدر اسلام، عوام‌گرایی مردم و عوام‌فریبی مدعیان و حمایت استعمار در دوران اخیر، باعث رونق بازار جنبش‌های مهدوی بوده است. این جریان آثار مخربی، نظیر رویارویی با اسلام، ایجاد تفرقه در جامعه اسلامی و ایجاد فرقه‌های انحرافی برای جهان اسلام داشته است
صفحات :
از صفحه 173 تا 204
اکنون رئیس فرقه بابی و بهائی، و اسماعیلی و شیخیه کیست و انحرافات آنها چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. اسماعيليه: اسماعيليه گروهي هستند كه به امامت اسماعيل فرزند امام جعفر صادق ـ عليه‎ السلام ـ معتقداند و مرگ اسماعيل را انكار نموده و معتقدند كه او زنده است و روزي ظهور خواهد نمود.[1] رهبر فعلي آنها شخصي بنام «پرنس كريم آقاخان (آقاخان چهارم) شصت و هف بیشتر ...
شیخیه چه ارتباطی با بهائیت دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نقطه تلاقي و حلقه ارتباطي ميان مسلك شيخيه و دينواره بهايي فرقه اي است به نام بابيه كه بعد از وفات سيد محمد كاظم رشتي دومين پيشواي شيخيه با تمسك به برخي عقايد آنها در مورد مهدويت توسط جواني شيرازي به نام سيد علي محمد باب بوجود آمد و عده اي از شاگردان بیشتر ...
چرا انحرافات فرقه شیخیه نسبت به فرقه های بابیه و بهائیه کمتر مورد تهاجم روحانیت شیعی قرار گرفته است در حالی که هر سه از یک جا نشأت گرفته و آن آموزه های احمد احسایی است و چرا در کشور ما پیروان فرقه شیخیه جزء اقلیت های مذهبی محسوب نمی شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
فرقه شيخيه منتسب به شيخ احمد احسائي (1241 ـ 1166 هجري، قمري) مي باشد که در سن 20 سالگي به عراق رفت و در محضر علماي بزرگ شيعه مانند سيد مهدي بحر العلوم و وحيد بهبهاني دروس حوزوي را گذراند و از سيد مهدي بحر العلوم اجازه اجتهاد گرفت ولي در اثر ديدگاه ها بیشتر ...
 سیّد کاظم رشتی که بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
"سیّد کاظم رشتی" در سال 1212ه. ق، در رشت به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات مقدماتی، عازم یزد گردید و به درس "شیخ احمد" رفته و ملازم و همراه او شد؛ و طبق تصریح "آقا ابوالقاسم خان ابراهیمی" "شیخ احمد": «سید را امر به توطن کربلای معلی فرمودند».(1) "حاج مح بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شيخي ها معتقدند که اصول دين چهار چيز است و عدل را قبول ندارند و مي گويند چرا از ميان اين همه صفات خدا فقط عدالت خدا را جزء اصول دين مي دانيد؟ جواب چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي هر ادعا و اثبات هر انديشه از بهترين راه و منطقي ترين استدلال اين است که به سخنان صاحب همان انديشه رجوع شود و با نگاهي به آثار در دست شيخيه روشن مي گردد که شيخيه هيچ گاه منکر عدل نيستند، بلکه عدل را از اصول دين دانسته و منکر عدل الهي را کافر مي د بیشتر ...
موقعيت اجتماعي و جغرافيايي امروزي شيخيّه را توضيح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
فرقة شيخيه بر اساس تعاليم عالم شيعي شيخ احمد احسائي در نيمه اول قرن سيزدهم به وجود آمد. پيروان اين فرقه برخي از مردم بصره، حلّه، كربلا، قطيف، بحرين و بعضي از شهرهاي ايران بودند.[1] نام ديگر اين گروه كشفيه است كشفيه كنايه از كشف و الهامي است كه رهبرا بیشتر ...
چرا رکن رابع را به عنوان یک اصل قبول نداريم آیا به خاطر اينکه رکن چهارم احقاقي ها اين است که به جاي عدل و معاد آن را آورده اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در انديشه شيعه، اصول دين را بايد با دلايل عقلي و استدلالي ثابت نمود و تقليد در آن جايز نمي باشد و صد البته اصول دين و تمام اعتقادات و باورهاي شيعه منطبق بر محوريت قرآن کريم و روايات رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و اهل بيت عصمت و طهارت ـ عليه بیشتر ...
آيا شيخ احمد احسايي و سيد كاظم رشتي با استعمار ارتباطي داشته اند يا نه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از آنجا كه استعمار گران در پي كسب منافع و گسترش سلطة سياسي، اقتصادي، فرهنگي و نظامي بر ملت ها هستند و جهت رسيدن به هدف هاي اصلي خود از به كارگيري هيچ نقشه شومي ابا ندارند، يكي از سياست هاي آنان ايجاد تفرقه در ميان مردم است و در اين راستا به مذهب تراش بیشتر ...
چرا به آيات عظام حائري، احقاقي، اسکويي و پيروانشان شيخي مي گويند در حالي که خودشان اين نام را رد نموده و از شيخي ها ابراز ندامت مي کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيخيه فرقه اي منسوب به شيخ احمد احسائي (در قرن 13 هجري) مي باشد. در واقع سيد کاظم رشتي که جانشين وي شد پس از وي این فرقه را تأسیس نموده است. در منطقه آذربايجان ايران چند گروه به ترويج مرام شيخي گري پرداختند که از جمله آنها مي توان به خاندان حجت الاس بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 87