جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
سارا شريعتي :شادي‌هاي فردي؛ نيازمند تاييد اجتماعي
نویسنده:
سارا شريعتي، حسن محدثي، سروش محلاتي
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
«زائر محقق» در گفت‌وگو با حسن محدثی
نویسنده:
حسن محدثی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
خطای هرمنوتیك مخالفان شریعتی
نویسنده:
احسان شریعتی، محمد امین قانعی‌راد، بیژن عبدالكریمی، جواد میری، حسن محدثی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
نمونه ای از ترجمۀ مقلوب در علوم اجتماعی
نویسنده:
حسن محدثی گیلوائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مقاله زیر نقد ترجمه فارسی کتابی درباره جامعه شناسی معرفت است. نویسنده معتقد است که در ترجمه بسیاری از متون علوم اجتماعی از زبان های دیگر به فارسی، متن اصلی به نحوی تحریف شده به زبان فارسی منتقل می شود و این فرایند بسیار مهم – یعنی انتقال معرفت – با سهل انگاری انجام می گیرد. نویسنده از دو نوع ترجمه نامطلوب سخن می گوید: ترجمه مقلوب و ترجمه فجیع. در برخی ترجمه های فارسی متون علوم اجتماعی، معمولا انتقال معرفت به نحوی فراگیر با دگر شد معرفت ملازم است. وی این نوع ترجمه را ترجمه مقلوب می نامد، اما از نظر وی گاهی اشکالات ترجمه ها از این نیز فراتر می رود و انتقال معرفت به کلی غیر ممکن می شود و متنی نامفهوم ارائه می شود که به «فاجعه اندیشه و گهگاه دل سردی مخاطبان در مطالعه می انجامد که در این مقاله، ترجمه فجیع نامیده شده است. نویسنده بی آن که به متن اصلی این ترجمه رجوع کند، کوشیده است با ذکر نمونه هایی نشان دهد که بسیاری از جملات این متن ترجمه شده یکی از سه حالت زیر را دارند: بی معنایند، نامفهوم و گنگ اند، یا چند پهلو و افاده کننده چند معنای ممکن اند. عرضه این گونه تولیدات فرهنگی مشکل دار مبین ابتذال فرهنگ دانشگاهی در ایران است. بنابراین، نویسنده از تحلیل محتوای کتاب صرف نظر کرده است و فقط در آغاز بحث آن هم به اجمال و اشاره و با اذعان به ناکافی بودن بدان پرداخته است. به نظر وی، این ترجمه را، در منصفانه ترین قضاوت، می توان نمونه ای از ترجمه مقلوب در علوم اجتماعی ایران دانست.
مجله «اندیشه مهر»: شماره 19 - فروردین 1396
نویسنده:
مجموعه نویسندگان
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , مناظره،گفتگو و میزگرد , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - ایران: خبرگزاری مهر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نوزدهمین شماره مجله الکترونیکی «اندیشه مهر» وابسته به گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر دارای عناوین زیر است: گزارش مهم ترین نشست های اندیشه، مطالب بخش اول این شماره را تشکیل می دهد. از جمله این برنامه ها می توان به نشست های «تحلیل و ارزیابی جامعه شناسی پیتر برگر»، نشست «مطالعات میان رشته ای قرآن کریم»، «قرآن و معرفت شناسی»، «شب سیدجلال الدین آشتیانی»، «انسان، جامعه و تاریخ در نگاه شریعتی»، «نقد و بررسی کتاب آستانه تجدد»، «تاریخ گرایی نوین»، «تأملی بر وضع فلسفه در ایران»، «آسیب شناسی نظریه های علم دینی و اسلامی سازی معرفت»، «مبانی حاکمیت و الگوهای دولت در فقه معاصر شیعه» و «حکمت در ادبیات ایران»، اشاره کرد./ گزارش رونمایی از کتاب «روش شناسی علوم انسانی اسلامی» اثر احمدحسین شریفی در خبرگزاری مهر، و گزارشی از جلسات آموزشی «طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی»، از دیگر مطالب منتشر شده در بخش نخست شماره نوزدهم است./ در بخش دوم پرونده ای ویژه انقلاب اسلامی به چشم می خورد که در آن با اساتید و اندیشمندانی چون: سید سعید زاهد زاهدانی، مهدی فدائی مهربانی، موسی نجفی، ابوذر مظاهری (نویسنده کتاب افق های تمدنی انقلاب اسلامی)، مصطفی ملکوتیان و حجت کاظمی، گفتگو شده است./ علیرضا ابراهیم، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب طی گفتگویی در این شماره به جریان شناسی تصوف پرداخته است. گفتگو با حسن بشیر درباب تمدن اسلامی، گفتگو با داریوش رحمانیان درباره وضعیت رشته های علوم انسانی در ایران، ادامه سلسله گفتگوهای اندیشه مهر با علیرضا قائمی نیا در نقد آرای محمد مجتهد شبستری، گفتگو با مرتضی جوادی آملی، مدیر بنیاد بین المللی اسراء درباب اسلامی سازی علوم انسانی، از دیگر مصاحبه های منتشر شده در نوزدهمین شماره اندیشه مهر است./ مصاحبه با جورج ریتزر، جامعه شناس سرشناس درباره جهانی سازی و مصاحبه با امید صفی، استاد مسلمان دانشگاه دوک آمریکا درباره موضوع وحدت اسلامی دو گفتگوی خارجی این شماره است./ مصاحبه تفصیلی با دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، گفتگوی ویژه این شماره است. در این مصاحبه علاوه بر مسائل شخصی این چهره ماندگار فلسفه از مسائلی چون ایدئولوژی، علوم انسانی، نسبت فلسفه با مسائل روز، توسعه، داعش و سید احمد فردید پرسش شده است./ معرفی تازه های نشر، پایان بخش این شماره است.
معضل اقامت در خانه‌هاي متروك: تاملي ديگر در جايگاه علمي ابن‌خلدون و آثار او
نویسنده:
حسن محدثي‌گيلوايي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ابن‌خلدون سال‌ها به عنوان يكي از مهم‌ترين متفكران جهان اسلام كه پايه‌گذار علوم اجتماعي بوده است ازسوي برخي اساتيد و نويسندگان در جامعه ما معرفي شده بود. اما برخي پژوهشگران با تكيه بر تحقيقات متاخري كه در مورد ابن‌خلدون انجام شده است، آن ادعاي پيشين را به چالش كشيده‌اند و درمورد شأن ابن‌خلدون و اهميت آثار او نكات تازه‌اي را مطرح كرده‌اند. حسن محدثي در يكي، دو سال اخير ازجمله مهم‌ترين چهره‌هايي است كه در اين مورد مباحثي را مطرح كرده و به نقد آراي نويسندگاني پرداخته كه متعلق به ديدگاه اول در مورد ابن‌خلدون هستند.
 بررسی انتقادی آراء شریعتی در جامعه شناسی دین
نویسنده:
حسن محدثی گیلوایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
فصل نخست این پژوهش به معرفی اجمالی جامعه شناسی دین می پردازد که در حقیقت مقدمه ای است جهت ورود به مباحث اصلی. در فصل دوم ضمن طرح ضرورت ارائه تعریف از دین، ابتدا تعریفی از دین آمده، سپس تعاریفی که شریعتی مطرح کرده مورد نقد قرارگرفته است. در فصل سوم ضمن مشخص کردن ویژگیهای ایدئولوژی و به چالش کشیدن بخشی از ادبیات جامعه شناختی بحث دین به مثابه ایدئولوژی را در آثار شریعتی مورد بررسی قرار داده است. فصل چهارم نیز تحت عنوان دین و دنیوی شدن به تشریح ابعاد گوناگون و زمینه های ساختاری فرایند دنیوی شدن نظر داشته و دیدگاههای شریعتی را درباره این پدیده نقد کرده است. فصل پایانی هم نظرات شریعتی را درباره کارکردهای اجتماعی دین و علل اجتماعی تشکیل فرق شیعی به اجمال مورد بررسی قرار داده است.