جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 31
جایگاه فاطمه "س"درفرهنگ دینی شیعه با تکیه برسنخ شناسی احادیث وروایات منتسب به فاطمه "س"قرن چهارم تاششم هجری
نویسنده:
زهرا سمیعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهبا توجه به آنکه فرهنگ مقوله ای است که بر تمام جوانب زندگی انسان تاثیر می گذارد، هرمساله ای ازگذشته را می‌بایست اززاویه دید فرهنگ بررسی کرد و هرنظام فرهنگی را در درون یک نظام ارزشی مورد بررسی قرارداد. از همین رو این رساله با هدف تبیینجایگاه حضرت فاطمه"س" در فرهنگ دینی شیعه از رهگذر احادیث و روایات منتسب به ایشان دردوره‌ی زمانی معین قرن چهارم تا ششم هجری نگاشته شده است.پیوستگی فرهنگ وحدیث وتحت تاثیر قرار گرفتن شیوه ی نوشتار باتوجه به تغییرات زمانی وتاریخی وفرهنگیبا تکیه بر روش پژوهشی تحلیل محتوای کمی در این رساله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.مدعای اصلی این رساله آن است که مطالعه و جستجو در احادیث و روایات منتسب به فاطمه"س" بیانگر فراوانی احادیث وروایات در خصوص فضائل و شخصیت فاطمه "س"می باشد.که ا ین مساله صرف نظر از سجایای علمی واخلاقی خود حضرت، مبتنی بر فرهنگ وشرایط خاص دوره‌ی یاد شده است .که چرخش استفاده از مفهوم فاطمه "س" در این بازه ی زمانی به خوبی نشان دهنده‌ی همینامر است.کلید واژه ها:فرهنگ،فرهنگ شیعه،سنخ شناسی،تحلیل محتوای کمی.
اوضاع سیاسی و مذهبی قم در دو قرن نخست هجری
نویسنده:
مرضیه عباسی منش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
شهر باستانی قم و ناحیت آن از نواحی قدیمی ایالت ماد یا جبال بوده است ،قم از پر سابقه ترین مراکز شیعه نشین در ایران است، این منطقه در نیمه دوم قرن اول هجری، پذیرای مسلمانان عرب با گرایش شیعی شد و به یکی از قطب های علمی تشیع در عالم اسلامی تبدیل گردید.با ظهور اسلام و هجرت اعراب اشعری به قم، این شهر رنگ و بوی یک شهر شیعی را به خود گرفت،ورود اشعریان به منطقه قم حائز اهمیت بسیاری بود، اشعریان در ترویج مذهب شیعه در ناحیه قم کوشش فراوان می ورزیدند.مهاجرت دسته های خاص از اعراب ، یعنی طالبیان به قم ، آنجا را کانون مخالفت با دولت عباسی ساخت و قم را به عنوان بزرگترین پایگاه تشیع در ناحیت جبال درآورد .دور بودن قم و در امان بودن این منطقه از مأمورین خلافت و تناسب آب و هوای قم با زندگی عربها از علل عمده مهاجرت مخالفین حکومت به این دیار بود. در زمان خلافت امویان و عباسیان، چون نسبت به خانواده رسول اکرم (ص) ظلم و ستم می شد و اختناقی که حکومت زمان پدید آورده بود، عرصه را بر آن بزرگواران تنگ می‌کرد؛ به ناچار به جانب ایران که مردمش با اولاد پیامبر اسلام و دوستی وروشی احترام آمیز داشتند و به آنها ارادتی کامل نشان می‌دادند رو آوردند و جمعی از آنان شهر قم را برای اقامت برگزیدند و هرچند که قم از نظر طبیعی و آب و هوا و وجود آب کافی به مناسبت نزدیکی به کویر، محروم مانده است اما به خاطر اینکه جایگاه و مأوای مقدسان شد، از معنویت و شکوه ایمان بهره تام و تمام یافت و مطمح نظر اهل ایمان گردید.. حضور حضرت فاطمه معصومه (س) را باید فصل تازه ای در تاریخ شهر قم به شمار آورد. هدف از نگارش این نوشتار، آشنایی با پیشینه تاریخی این شهر، نقش آن در تاریخ تشیع و همچنین بررسی اوضاع سیاسی آن در دو قرن اول اسلامی است.
مشارکت سیاسی درحکومت امام علی(ع)
نویسنده:
زیبا معیر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این رساله به روشن ساختن چگونگی مشارکت سیاسی وسازوکارهای آن دراندیشه وحکومت امام علی (ع)پرداخته است پس از بررسی تاریخچه ی مشارکت سیاسیبررسی مفهوم آن دراندیشه ی امام علی (ع)صورت گرفت و سازوکارهای شورا،بیعت،امربه معروف ونهی ازمنکر(ازطریق بحث وگفتگو ومناظره با مخالفین ) واعطای حق آزادی بیان ونظارت برکارگزاران به مردم به عنوان مهمترین شیوه های اعمال مشارکت سیاسی دراندیشه وحکومت ایشان عنوان شد دراین رساله باروش تبیین عقلانی داده های تاریخی اصل شورا (مشارکت سیاسی نخبگان) واصل بیعت(مشارکت سیاسی مردم)درکناریکدیگر به شکلی آگاهانه وآزادانه دلیل پذیرش حکومت ازجانب ایشان عنوان شده است. اصل شورا به عنوان راهی عقلایی درجهت انتخاب خلیفه درسخنان امام عنوان شده است بی آنکه پذیرش آن متضمن مشروعیت خلفای گذشته باشد زیرااین پژوهش به باز نمگری سقیفه پرداخته ونشان می دهد که اصل شورا (علیرغم ادعاها وتفاسیر جدید محققان اهل سنت همچون الشاوی وملیجی) درانتخاب خلفای گذشته باشرایط وملزومات خاص خود رعایت نشده است .یافته های این تحقیق نشان می دهدکه مشارکت سیاسی مردم درحکومت امام علی(ع) درعرصه ی تصمیم گیری هاوسیاست گذاری ها به شکلی آگاهانه وآزادانه تحقق یافت.وهمین امر دلیل مشارکت حداکثری مردم درحکمیت شدوآزادی بیان ،مناظره ها وگفتگوها ی صورت گرفته دردوران حکومت امام نشانگر اهتمام ایشان برای به مشارکت کشاندن بیشترمردم به صحنه های سیاسی و انجام فریضه ی امربه معروف ونهی از منکر جهت رشد وهدایت آنان می باشد.وامام تاپایان خلافت خویش به این اصل پایبند بود هرچند که مردم به وظایف خویش درقبال ایشان عمل نکردند وبه مشارکت سیاسی درقالب اطاعت ازامامادامه ندادند .واژگان کلیدی:مشارکت سیاسی،حکومت امام علی(ع)،شورا،بیعت،امربه معروف ونهی ازمنکر
مناسبات سیاسی، فکری معتزله و شیعه (از آغاز تا خلافت متوکل عباسی)
نویسنده:
وحید علیرضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده ندارد.
جایگاه عایشه در فرهنگ دینی اهل سنت [با تکیه بر سنخ شناسی  روایت های ایشان در صحاح]
نویسنده:
سحر سلمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
دین اسلام در جامعه اسلامی به عنوان نظامِ فرهنگ سازی ، عمل می کند و از این جهت به عنوان معیار و مرجع موجه سازی ارزش ها و هنجار ها و باور ها و کنش های مسلمانان به هویت بخشی می پردازد تا به فرهنگ جامعه، چهره ای دینی ببخشد. در عین حال این اصول عقیدتی بر اساس تفاسیر و تعابیر مفسران دانش دینی ، تبیین و تعبیر می شود وبدین ترتیب نظام دانش اسلامی حامی نظام فرهنگ اسلامی است. یکی از مهم ترین این دانش های دینی، دانش حدیث است که مدعی انتقال حقایق دینی از آبشخورهای اصلی آن یعنی قرآن و سنت نبوی به عنوان مبین وحی است. در فرهنگ دینی اسلام، منبع اصلی تمام زیست مسلمانی این دو رکن باید باشد که در مذهب اهل سنت بر اساس نظر و عمل صحابه یا سلف عادل شناخته و تفسیر می شود و از این جهت روایت و تفسیر صحابه الگوی فرهنگ اسلامی است. بنابراین شناختنو تحلیل اعصار گوناگون تاریخ جوامع مسلمان و فرهنگ اسلامی بدون در نظرگرفتن احادیت کار بسیار دشوار و گاهاً محالی است. در پرداختن به سیرنگارش احادیث،عصر تدوین(قرن 2و3 هجری) جز دوران مهم تاریخ حدیث به شمار می آید. در عین حال که در تاریخ فرهنگ اسلامی نیز به عنوان دوران تعریف و تثبیت فرهنگ اسلامی جوامع مسلمان شناخته می شود ؛ زیرا شکل و محتوای نگارش حدیث در این دوران ، کهبا فاصله ی زمانی چند صد ساله از حیات پیامبرهمراه بوده همانند آینه ای فضای فکری ،فرهنگی و اجتماعی آن را به خواننده باز می شناساند. نکته ای که در این عصر قابل تأمل می باشد سیر نگارش و تدوین کتب حدیثی اهل سنت است ؛ به گونه ای که در یک دوره ی محدود زمانی( 50 سال) شش کتب مهم و معتبر اهل سنت نگارش می یابد . بخش عمده ای از این احادیث توسط عایشه نقل شده است. بررسی و شناسایی و دسته بندی محتوایی احادیث منتسب به عایشه از چشم انداز جایگاه مرجع در فرهنگ سازی جوامع مسلمان و ابعاد مختلف فرهنگ اسلامی مساله اصلی این تحقیق است
مرجئه و نشر اسلام
نویسنده:
حسین مفتخری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مرجئه یکی از نخستین جریانهای فکری – سیاسی جهان اسلام به شمار می رود. تاکنون اغلب مطالعات انجام شده درباره این فرقه، معطوف به همسویی آنان با امویان بوده است. مقاله حاضر از منظری متفاوت به مرجئه و نقش آنان به عنوان یکی از عوامل مؤثر در انتشار اسلام در میان گروهی از اهل ذمه می پردازد و نشان می دهد که بعضی از اینان در دفاع از نو مسلمانان حتی رو در روی عمال اموی ایستاده و دست به شورشهایی نیز زده اند.
صفحات :
از صفحه 73 تا 84
خوارج در ایران
نویسنده:
حسین مفتخری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
خوارج یکی از جریان های مؤثر در تحریکات دنیای اسلام در قرون اولیه هجری محسوب می شوند که به دلایل مختلف سیاسی، مذهبی، در نخستین نیمه قرن اول هجری ظهور کردند و شعب گوناگون آن در نقاط مختلف قلمرو اسلامی پراکنده شد و هوادارانی از میان غیر عرب یافتند. به پشتوانه این نیروهای جدید بود که حدود سه قرن چهره نظامی خود را حفظ نمودند و قیام های گسترده ای علیه خلفای اموی – عباسی ترتیب دادند. با این حال علی رغم تلاش های مداوم خوارج در متزلزل ساختن بنیان های این دو سلسله، ایشان هیچگاه به عنوان آلتراناتیو – جانشین احتمالی – امویان یا عباسیان مطرح نشدند. از جمله مناطقی که از کانون های دیرپای خوارج شد، مناطق جنوب شرقی ایران (سیستان بزرگ) بود. در مقاله حاضر ضمن توصیف کلیاتی درباره خوارج به بررسی فراگرد نفوذ و استقرار خوارج در ایران پرداخته و برخی نتایج ناشی از آن را یادآور می شویم.
صفحات :
از صفحه 137 تا 154
بازکاوی فلسفه ی نظری تاریخ از دیدگاه اسماعیلیه (دعوت قدیم)
نویسنده:
زهره باقریان,حسین مفتخری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فلسفه ی تاریخ گرچه معرفتی نسبتاً نوظهور است، اما موضوع و مسایل آن از دیرباز، مورد توجه فیلسوفان و اندیشمندان بوده است. در این میان، فلسفه ی نظری تاریخ نسبت به فلسفه ی علم تاریخ، قدمتی دیرینه دارد و اغلب ادیان، مذاهب و مکاتب، دیدگاه خود را نسبت به کلیت تاریخ بشری به طرق گوناگون بیان کرده اند. یکی از فرقه های اسلامی که تفکرات فلسفی آن از غلظت بیشتری برخوردار است، اسماعیلیان می باشند که در یک تقسیم بندی کلی، به دو دوره ی دعوت قدیم و جدید تقسیم می شوند. از آنجا که هر فلسفه ی نظری تاریخی، سعی دارد به سه سؤال مسیر، محرک و هدف تاریخ پاسخ دهد، در مقاله ی حاضر سعی شده است برای درک مفهوم تاریخ از نظر اسماعیلیه (دعوت قدیم) سه سؤال فوق از دیدگاه ایشان مورد بازکاوی قرار گیرد. نتیجه ی مدعای این تحقیق، آن است که از نظر اسماعیلیه، تاریخ هویت دینی و مذهبی انسان را تعیین و آشکار می سازد. عامل محرک آن علم و معرفت است و بخش اعظم تاریخ در گذشته، طی شده و تنها یک منزلگاه تا آینده باقی است.
جنبش های ایرانی در اوایل عهد عباسیان
نویسنده:
حسین مفتخری
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
مدارای دینی و مذهبی در عصر آل بویه
نویسنده:
حسین مفتخری,محمدرضا بارانی,ناصر انطیقه چی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مدارای دینی و مذهبی به معنای آسان گیری و تحمل افکار و عقاید مخالف، یکی از اصول پذیرفته شده در اسلام است. دولت های اسلامی در طول تاریخ همواره با ادیان مختلف در قلمرو حکومتی خویش (با انگیزه ها و اهداف مختلف) مدارای دینی داشته اند و این موضوع یکی از خصایص بارز آنان بوده است؛ اما مدارای مذهبی وضعیت متفاوتی داشته و دارای فراز و فرود بسیاری بوده است. در قرن چهارم و پنجم هجری حکومت شیعی مذهب آل بویه، با تمامی ادیان و مذاهب موجود که در چارچوب شریعت اسلامی فعالیت می کردند، مدارا داشته و از توانایی آنان در امور حکومتی استفاده می نمود و با اجازه فعالیت مذهبی و دینی به آنها، زمینه های رشد فرهنگی را برای همه گروه ها به وجود آورد؛ به طوری که عصر زرین فرهنگ و تمدن اسلامی در دوره آل بویه تحقق یافت.
  • تعداد رکورد ها : 31