جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
ویژگی های تمثیلات قرآنی
نویسنده:
حمید محمدقاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
اسرائیلیات و زمینه های نفوذ آن به فرهنگ اسلامی
نویسنده:
محمود محمدقاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
اخلاق جنسی از دیدگاه اسلام
نویسنده:
حمید محمد قاسمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از تحقیق حاضر، بررسی مواضع اسلام در مورد اخلاق جنسی با توجه به آیات و روایات موجود در این زمینه است. تحقیق حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای و تحلیل محتوا انجام شده و اطلاعات از طریق فیش برداری گردآوری شده است. تحقیق حاضر در چهار بخش و مجموعا" یازده فصل به شرح ذیل تنظیم شده است: بخش اول، اختصاص به اخلاق جنسی از دیدگاه برخی از آیئنها و مکاتب دارد که در چهار فصل ارائه می شود. اخلاق جنسی از دیدگاه برخی آیینها و ادیان در اعصار گذشته در فصل اول، علل گرایش به رهبانیت و تجرد طلبی و عواقب آن در فصل دوم، اخلاق جنسی از دیدگاه برخی نظریه پردازان غرب در فصل سوم و در نهایت علل نضج و رشد فرهنگ ابتذال در پیکره تمدن غرب در فصل چهارم بیان می شود.بخش دوم طی سه فصل اخلاق جنسی از دیدگاه اسلام را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. سه محور عمدهمباحث این بخش عبارتند از: اسلام و عدم سرکوبی غرائز، اهمیت غریزه جنسی از دیدگاه اسلام و عدم آزادی مطلق غریزه جنسی در اسلام که به ترتیب در فصول اول تاسوم این بخش مورد بررسی قرار می گیرند. دراین بخش مشخص می شود که اسلام در فلسفه نظری خود طبیعت نفسانی انسان را شریربالذات نمی داند و قهرا" در فلسفه عملی خود مانند سیستمهای فلسفی و تربیتی هندی، کلبی، مانوی و یامسیحی از روش نابود کردن قوای نفسانی و یا لااقل حبس با اعمال شاقه آنها پیروی نمی کند. همنچنانکه دستورهای عملی اسلام نیز شاهد این مدعاست. اسلام غریزه جنسی را عامل حفظ موجودیت انسان به حساب می آورد و آنرا در حوزه حقیقی خود یعنی ازدواج محدود و منحصر می کند.آیات متعددی از قرآن کریم و همچنین احادیث معصومین، مساله غریزه جنسی و ازدواج را به اراده تکوینی خداوند نسبت داده و ارضاء غریزه را در محدوده شرع و براساس مصلحت جزء آیات و نشانه های خدا ذکر کرده است. مهمترین اهداف ازدواج از دیدگاه اسلام، پاسخ به ندای فطرت، بقای نسل، آرامش و سکون، حفظ عفت و صیانت از گناه وپیشرفت سطح زندگی می باشد. بخش سوم، در دوفصل، اسلام را به عنوان یک مکتب اعتدال، خصوصا" در زمینه مورد بحث معرفی می کند. در این بخش پس از بیان تعدیل غرائز از دیدگاه اسلام، شیوه های کنترل و تعدیل غریزه جنسی در اسلام مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. دراین قسمت به نقش عوامل اعتقادی مراقبتهای روحی و روانی و همچنین مراقبتهای اجتماعی اشاره می شود. ایمان، اخلاق مذهبی و عبادت مهمترین عوامل اعتقادی به شمار می آیند. از مراقبتهای روحی و روانی در کنترل و تعدیل غریزه جنسی می توان از کنترل نگاه و کنترل فکر وقوه مخیله نام برد. کوشش در جهت سالم سازی محیط اجتماع از وجود انواع محرکهای نابهنجار جنسی مهمترین مراقبت اجتماعی درکنترل غریزه جنسی می باشد. چهارمین و آخرین بخش تحقیق نیز در دو فصل، اخلاق جنسی و حیات اسلام را مورد نقد و بررسی قرار میدهد.معاشرتها و ویژگیهای آن از دیدگاه اسلام و نیز شیوه های تامین سلامت محیط اجتماعی از دیدگاه اسلام، مباحث اصلی این بخش هستند. در این زمینه به وظایف مردم و حکومت در نظارت و کنترل غرایز جنسی اشاره می شود. سرمایه گذاری در جهت احیاء فرهنگ متعالی اسلام، بهره گیریمناسب از وسایل ارتباط جمعی، ترغیب و تشویق به ازدواج و طرد و زجر عوامل فساد از وظایف اصلی دولت دراین زمینه به شمار می آیند.