جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
ذاکری, مهدی (دانشیار گروه فلسفه پردیس فارابی دانشگاه تهران)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 47
عنوان :
مهندسی نورماتیویته در معرفتشناسی کواین
نویسنده:
زهرا قزلباش ، مهدی ذاکری ، حسن مهرنیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مشکلات جدی «معرفتشناسی طبیعیشده» در فلسفۀ کواین، مسئلۀ «نورماتیویته» است؛ نورماتیویته، تجویزی برای باور صادق موجّه و در پی معقولیّت و توجیه شناخت است. در معرفتشناسی سنّتی، نورماتیوهای شناخت بر اساس مبناگرایی عقلی یا تجربی مشخص شدهاند؛ اما کواین با تأکید بر استقرا و نظریۀ تکامل داروین با چالشی جدی دربارۀ نورماتیویته مواجه میشود و در پاسخ به انتقادها، معرفتشناسی طبیعیشده را نوعی «مهندسی نورماتیو» و «تکنولوژی جستوجوی صدق» یا پیشبینی صحیح معرفی میکند، وانگهی ابهام در معنای مورد نظر کواین از واژگان مهندسی و تکنولوژی، به این چالش دامن میزند. با بررسی آرای کواین در این زمینه، میتوان فهمید که نورماتیویته در مقام کنترل فرضیهها در مراحل ابتدایی، موارد ابطالپذیر علم را آشکار ساخته، به جای متن به حاشیۀ علم میپردازد، در حالی که نورماتیویتۀ سنّتی در متن شناخت کاربرد داشت. علاوه بر این، کواین با اصلاح تجربهگرایی سنّتی و چرخش از آن به طبیعتگرایی، خود اصل تجربهگرایی را که میگوید: «چیزی در ذهن نیست که قبلاً در حس نبوده باشد»، بهعنوان مهمترین نورماتیو علم معرفی کرده، آن را جداکنندۀ علم از غیر علم برمیشمارد. این اصل در کنار نورماتیوهایی از قبیل سادگی، محافظهکاری و کلیّت، فرضیهها را در مرحلۀ کشف علم بررسی میکنند؛ اما شرایط صدق آنها کار خود علم است و نورماتیویتۀ کواین برخلاف نوع سنّتی نقشی در توجیه علم ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 197 تا 218
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزۀ تعدد ارواح انسان در احادیث
نویسنده:
محمد روحاني ، مهدي ذاكري
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
وجود چند روح برای انسانها از مباحث مطرحشده در میراث روایی امامیه است که با برخی مسائل کلامی پیوند خورده است. مجموع روایات مرتبط با این موضوع، حاوی تفاصیلی است که هر تک روایت به بیان برخی از آنها بسنده کرده است. مقالۀ حاضر میکوشد روایات مرتبط با این موضوع را بهصورت کامل جمعآوری کند و فارغ از اعتبارسنجی و بررسیهای تفسیری آنها، با کنار هم چیدن و دستهبندی این روایات، تصویری جامع از مسئلة تعدد ارواح انسان در روایات امامیه و آیات قرآن کریم ترسیم نماید و بر مبنای مضامین پرتکرار این روایات، یک جمعبندی اولیه از این مسئله ارائه دهد. نتیجة تحقیق آن است که همة انسانها دستکم دو روح به نامهای روح الحیاة و روح القدیمه دارند. علاوه بر این، خداوند مؤمنان را از روحالایمان و پیامبران را از روحالایمان و روحالقدس و پیامبر اسلام و جانشیان ایشان را از روحالقدس، روح من امر الرب و روحالایمان نیز بهرهمند کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شنیدن معنا: دفاعی از دیدگاه ادراک ویژگیهای سطح بالا در تجربۀ ادراک شنیداری
نویسنده:
ابوالفضل صبرآمیز ، مهدی ذاکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
آیا تجربۀ شنیداری ما از اصوات زبانی در زبانی که میشناسیم، شامل ویژگیهای معنایی است یا خیر. برخی از فلاسفه از این دیدگاه دفاع کردهاند که تجربۀ ادراک شنیداری ما شامل ویژگی سطح بالایی همچون معنا یا ساختار معنایی است. نقدهای مختلفی به این رویکرد وارد شده است که دو تا از مهمترین این نقدها، یکی نقد مبتنی بر شنیدن کلمات همآوا با معانی مختلف و دیگری، نقد مبتنی بر فهمیدن عبارتهای زبانی حساس به بافت است. ما در این مقاله ضمن بررسی این نقدها، پاسخهایی جهت دفاع از این رویکرد فراهم میکنیم. در پاسخ به نقد شنیدن کلمات همآوا با معانی مختلف، با استفاده از شهود عرفی و مثالهای زبانی سعی میکنیم نشان بدهیم که هنگام شنیدن کلمات همآوا ولی با معانی مختلف، واقعاً تجربۀ پدیداری متفاوتی داریم. در نقد حساسیت به بافت زبانی نیز نشان میدهیم که این نقد، ویژگی عمومیت معنا را نادیده میگیرد. علاوه بر این، با دفاع از فرآیند بالا به پایین میتوان پاسخی برای نقد مبتنی بر حساسیت به بافت، فراهم نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدلال موجهه علیه ماتریالیسم: بررسی پاسخ دوبعدیگرای چالمرز به اعتراض از طریق ضرورت پسینی
نویسنده:
عباس مهدوی ، مهدی ذاکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
براساس استدلال تصورپذیری، اگر وجود زامبیها تصوپذیر باشد، وجود آنها بهلحاظ متافیزیکی ممکن است. ازاینرو، آگاهی غیرفیزیکی است. اعتراض شده است که اصل تصورپذیری با پدیده ضرورت پسینی کریپکیایی سر ناسازگاری دارد. چالمرز با ایدۀ معناشناسی دوبعدیگرا پاسخ میدهد. وی استدلال میکند که جملۀ اینهمانی پسینی تنها در صورتی میتواند ضروری باشد که تابع مفهوم ثانویۀ دست کم یکی از مفاهیم دو طرف نشانۀ اینهمانی متفاوت از تابع مفهوم اولیهاش باشد. اگر قضیه از این قرار باشد، ضرورت پسینی کریپکیایی آن چیزی را که بروفق تابع مفهوم اولیه تصورپذیر است، بهلحاظ متافیزیکی غیرممکن نمیسازد. در مقابل، لُر استدلال میکند که ممکن است که جملات اینهمانی خاص، به ویژه جملات اینهمانی روان فیزیکی، ضروری و پسینی باشند هرچند تابع مفهوم اولیه و ثانویۀ هردو مفهوم دو طرف نشانۀ اینهمانی در آن جملات منطبق هستند، نه متفاوت. اگر قضیه از این قرار باشد، در این صورت اصل تصورپذیری با پدیدۀ ضرورت پسینی همخوانی ندارد. بنابراین ضرورت متافیزیکی قوی در برابر ضرورت پسینی ضعیف کریپکیایی قد علم می کند. در پایان استدلال میکنیم هرچند ضرورت پسینیِ کریپکیایی تنها مدل ضرورت پسینی موجود نیست، چالمرز تا آنجا که ضرروت پسینی کریپکیاییِ متعارف مدنظر است برحق است. از اینرو ، استدلال لُر قاطع نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش چالمرز در بحث آگاهی: تفکیک در مسائل
نویسنده:
مهدی ذاکری، مصطفی حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
چالمرز راه حل مسئلة آگاهی را در تفکیک امور پدیداری از امور روانشناختی میداند. او معتقد است عمده راهحلهایی که برای تبیین آگاهی ارائه شدهاند به هوشیاری (که در قلمرو امور روانشناختی جای میگیرد) میپردازند، نه به خودِ آگاهی. چالمرز نخست با استناد به شهود (منظر اولشخص) آگاهی را درمییابد، سپس با رد نگرشهای فیزیکالیستی، از غیرفیزیکی بودن و تحویلناپذیریِ آگاهی دفاع میکند و سرانجام با تفکیک دو قلمروی پدیداری و روانشناختی، تلاش میکند تا حل مسئلة آگاهی را به مسیر درست خود (یعنی قلمرو پدیداری) هدایت کند. از سوی دیگر، چالمرز طبیعیگرا است و به همین دلیل آگاهی را (برخلاف دوگانهگرایان سنتی) از طبیعت جدا و متعالی نمیکند، بلکه آن را بهعنوان نیرویی بنیادین (و غیرفیزیکی) در کنار دیگر نیروهای بنیادین فیزیکی مینشاند و از این طریق تلاش در تبیین آگاهی دارد. موضوع این مقاله نفسِ تفکیکهای چالمرز است؛ نه مسئلة دشوار آگاهی. به باور چالمرز برای بررسی آگاهی باید از دیدگاه اول شخص بدان نگریست، اما اشکال این دیدگاه این است که از خطاپذیری این منظر و دسترسپذیری بیشتر منظر سومشخص غفلت میکند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 187
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی غلبه هنر بر متافیزیک غرب در تفکر هایدگر
نویسنده:
مهدی ذاکری ، مرتضی سعیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
به نظر هایدگر نیستانگاری غرب ناشی از تاریخ متافیزیکزده آن است که از افلاطون آغاز میشود. متافیزیک به دلیل غفلت از وجود و پرداختن به موجودات به نیستانگاری انجامیده است. راه حل هایدگر برای مواجهه با متافیزیک و نیستانگاری در توجه به هنر است. هنر عالمی را که پیشتر وجود داشته است آشکار میکند و از این رهگذر قومی را پدید میآورد و تاریخ آن را رقم میزند و بر متافیزیک غلبه میکند. مساله این مقاله این است که متافیزیک چگونه به نیستانگاری انجامیده است و هنر چگونه بر متافیزیک غلبه میکند. هدف مقاله نشان دادن این است که سرّ این مساله در نسبت میان متافیزیک و هنر با امر حسی است. این مقاله تلاشی است برای نشاندادن این دو نسبت و از این رهگذر آشکارساختن نقش هنر در غلبه بر متافیزیک. نتیجه این مقاله این است که متافیزیک امر حسی را به مرتبه موجود ناحقیقی تنزل داده است، ولی هنر میتواند آفرینشگری کند و با آغازی غیرمتافیزیکی امر حسی را حقیقت بخشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 6 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي اعتبار شهود عرفاني در معرفتشناسي حكمت متعاليه
نویسنده:
حسين عمادزاده ، مهدي ذاكري
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
يكي از مهمترين مباحث در معرفتشناسي، بحث از منابع معرفت است. بسياري از معرفتشناسان معاصر در غرب، شهود عرفاني را بعنوان منبع معرفت نميپذيرند اما ملاصدرا از جمله بزرگترين فيلسوفان الهي است كه شهود عرفاني را نيز يكي از منابع معرفتي مهم ميداند و معتقد است علاوه بر دلايل عقلي، متون ديني نيز بر اعتبار اين نظريه دلالت دارند. او برخي مسائل فلسفي را از دسترس عقل خارج دانسته و معتقد است اينگونه مسائل تنها بوسيلة شهود عرفاني قابل دستيابيهستند. بر اساس حكمت متعاليه، زماني شهود عرفاني محقق ميشود كه بين عالم و معلوم، اتحاد يا اتصال و پيوستگي وجودي باشد، عالم و معلوم هر دو مجرد باشند و عالم قائم به ذات باشد. در اين مقاله نخست به تبيين شهود عرفاني بر اساس علم حضوري ميپردازيم، ويژگيهاي آن را برميشمريم و تفاوت آن را با دروننگري نشان ميدهيم، آنگاه با بررسي چيستي شهود عرفاني و انواع آن، اعتبار و ارزش معرفتي آن را ارزيابي و ملاكهايي را كه ملاصدرا و شارحان وي براي تشخيص شهودهاي معتبر برشمردهاند، فهرست ميكنيم و در نهايت، به بررسي حد و حدود اعتبار آن ميپردازيم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی سازگاری نظریۀ تجرد نفس با آموزههای قرآنی مربوط به زندگی اخروی
نویسنده:
مهدی ذاکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
بیشتر فیلسوفان مسلمان معتقدند که انسان مرکب از نفس مجرد و بدن است و نفس مجرد حقیقت او را تشکیل میدهد. لازمۀ پذیرش تجرد نفس این است که نفس مجرد که با مرگ از بدن جدا میشود، اولاً بدون نیاز به بدن میتواند به حیات خود ادامه دهد؛ ثانیاً برای بقا به عامل بیرونی نیاز ندارد. در مقابل، آنچه از قرآن برداشت میشود این است که انسان فینفسه باقی نیست و با مرگ از میان میرود؛ ازاینرو ادامه زندگی انسان پس از مرگ وابسته به خداوند است و اوست که با قدرت خود همه یا برخی از انسانها را زنده نگه میدارد یا پس از فاصلهای زمانی، بار دیگر زنده میکند. روش این مقاله ترکیبی است از تحلیل منطقی لوازم نظریۀ تجرد نفس و بررسی دلالت آیات محوری قرآن درباره مرگ و مقایسه این دو. هدف این مقاله نشاندادن این است که نظریه فلسفی تجرد نفس با برخی از آموزههای قرآنی درباره مرگ و زندگی اخروی سازگار نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 30 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی کتاب: فلسفه ذهن
نویسنده:
مهدی ذاکری
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دو نوع تجربه دینی
نویسنده:
والتر فالز؛ مترجم: مهدی ذاکری
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 47
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید