جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
جایگاه معرفت شناختی عقل عملی نزد ابن سینا
نویسنده:
فرزانه ذوالحسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ابن سینا با خارج کردن قضایای کلّیِ مربوط به عمل، از قلمرو عقل عملی، جایگاهی متفاوت برای این قوه ترسیم می کند. بیان شیخ درباره محرکه و مدرکه بودن عقل عملی متهم به تعارض است. در راستای حل این تعارض می توان نشان داد که با وجود تأکید شیخ بر محرکه بودن عقل عملی، ارتباط های سه جانبه ای که وی برای عقل عملی با بدن و عقل نظری و نفوس افلاک قائل است، مستلزم نوعی ادراک برای عقل عملی است. این قوه در ارتباط با عقل نظری کلیات عقلی را برگرفته و در قیاس های عملی خود به کار می بندد. در ارتباط با بدن از ادراکات جزئی قوه متخیله بهره می برد و در اتصال با نفوس افلاک، حقایق جزئی را شهود می کند؛ اما عقل عملی ادراک به معنای اتصال مستقیم به عقل فعال و دریافت حقایق کلی را ندارد. بدین سبب شیخ معنای ادراک و تعقل را در عقل عملی و نظری یکسان نمی داند و اطلاق نام عقل بر این دو را اشتراک لفظی به شمار آورده، بر محرکه بودن عقل عملی تأکید می کند.
صفحات :
از صفحه 5 تا 17
رابطه ایمان با قلب آدمی از دیدگاه ابوحامد غزالی
نویسنده:
پروین نوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پرسش از رابطه ایمان و قلب از منظر غزالیبا روش توصیفی تحلیلی در آثار غزالی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور حقیقت ایمان در ادوار مختلف زندگی غزالی بررسی شده و نسبتش با قلب تبیین شده است. غزالی قلب را لطیفه ای ربانی می داند که محل معرفت و تجلی حق است و عقل اشراقی یکی از صفات اوست. غزالی ایمان را تصدیق جازم می داند. او قبل از تحولات روحیش معتقد است هرگاه صورت حق در قلب کسی نقش ببندد سعادت حاصل می‌شود
تطبیق مبانی اخلاق ارسطویی و اخلاق در قرآن
نویسنده:
فرزانه ذوالحسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مطالب و موضوعات تحقیق حاضر در دو بخش تنظیم شده است. بخش اول در مورد انسان شناسی، اراده و اختیار، فضیلت، مصادیق فضیلت و رذیلت، نظریه حد وسط ، غایت اخلاقی، اخلاق در اجتماع، نقش خدا در اخلاق ارسطویی و اخلاق ورزی، مباحثی را ارائه می دهد. بخش دوم در زمینه انسان شناسی، ارتباط انسان با خدا و فرد و اجتماع مباحثی را بیان می کند.