جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
مجتهدی, کریم (Karim Mujtahidi؛ فیلسوف ایرانی و استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه تهران), 1309ش. تبریز، آذربایجان، ایران 1402ش. تهران
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 132
عنوان :
گپ و گفت با اندیشمندان علوم انسانی: دکتر کریم مجتهدی
سخنران:
کریم مجتهدی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
چکیده :
آدرس مشاهده فیلم گپ و گفت: https://b2n.ir/y16666
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستی در اندیشه فیلسوفان
نویسنده:
نويسنده:اتین ژیلسون، مترجم:سیدحمید طالبزاده، مترجم:محمدرضا شمشیری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران: حکمت,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
964-8713-26-X-
چکیده :
در فصل نخست نویسنده از منظر وجود بالفعل به فیلسوفان یونان از جمله پارمنیدس، افلاطون و افلوطین و برخی شارحان قرون وسطایی مذهب افلاطن همچون ماریوس ویکتورینوس، جان اسکاف و اسناد اکهارت میپردازد و نقاط ضعف این اندیشهها را مورد بحث قرار میدهد. وی در فصل دوم فلسفهی ارسطو را به طور مستقل به مثابهی دیدگاهی که هرچند در تقابل با افلاطون مطرح شد، ولی عاقبت به همان مسیر قبلی وارد شد و به نتایجی مشابه رسید، مورد بحث قرار میدهد و سپس به ابن سینا و ابن رشد میپردازد و نقد ابن رشد را بر نظریهی عروض وجود بر ماهیت ابن سینا به تفصیل توضیح میدهد و تاثیر ابن رشد بر بعضی متفکران قرون وسطی و پدید آمدن مکتب ابن رشدیان لاتین شرح میدهد و آرای سیژر برابانتی را در این زمینه مورد بحث قرار میدهد. فصل سوم به بیان آرای ابن سینا با تفصیل بیشتری اختصاص دارد. ژیلسون نظریهی ماهیت در اندیشهی ابن سینا را به نحوی که در فلسفهی قرون وسطی منعکس شده است طرح میکند و تاثیر و نتایج مترتب بر آن را در مواضع فلسفی الهیدانان متاخر قرون وسطی همچون دونس اسکاتس و فرانسیسکو سوارز مورد بررسی قرار میدهد. فصل چهارم به شرح تفصیلی تفکر جدید از دکارت به بعد در نسبت با وجود بالفعل اختصاص دارد و نویسنده نشان میدهد که چگونه از دکارت به بعد و به خصوص در فلسفهی کانت و بعد از وی هگل وجود به محاق رفته است و حقیقت هستی به ماهیات تحویل شده است و مفهومانگاری فلسفه جدید به ایدئالیسم مطلق منتهی شده است که در آنجایی برای وجود بالفعل باقی نمانده است، اما در قبال مفهومانگاری دورهی جدید فلسفهی قیام ظهوری (اگزانسیالیسم) عکسالعملی افراطی بوده است که فلسفه را از شناخت مفهوم تهی کرده است و به عبارت دیگر برای توجه مجدد فلسفه به وجود در واقع فلسفه را از تعهد اصلی خودش دور کرده است. در فصل پنجم نویسنده مجددا به قرن سیزدهم بازمیگردد تا موقعیت خاص فلسفهی توماس را در نسبت با کل تاریخ فلسفه روشن سازد و در همین فصل نظریهی اصالت وجود را که به نظر نویسنده تنها از رهگذر اندیشهی توماس به نحو شایستهای تدوین شده است، مورد بحث قرار میدهد و میکوشد تا به انتقاداتی که معاصران و یا برخی اخلاف توماس آکویینی به بیانات او وارد ساختهاند پاسخ دهد. سرانجام فصل ششم تکملهای است بر مباحث گذشته که نویسنده به بررسی موقعیت وجود در منطق و دستور زبان میپردازد و این که وجود رابط یا معنای "است" چه نقشی را در حوزهی زبان ایفا میکند و اگر چه اصالت ماهیت و اگزیستانسیالیسم هر دو مواضعی انتزاعیاند، اما دو فعل وجود داشتن است. حتی شناخت انتزاعی نیز رو گرفت صرف عقل از یک ماهیت نیست، بلکه ضرورت عقلانی ماهیتی بالفعل در یک هستی عقلانی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه و دانشگاه
سخنران:
کریم مجتهدی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
چکیده :
دانشگاه چگونه ممکن است؟ دکتر مجتهدی میگوید فلسفه دانشجویی است! از دکتر کریم مجتهدی پرسیدهاند: «دانشگاه چیست؟» و او از فلسفه آغاز میکند و به دانشگاه میرسد. مجتهدی آنقدر پیر شده است که بتواند پرسش «فلسفه چیست؟» را مطرح کند. او پاسخی به این پرسش میدهد که ظاهرا پاسخ سادهای است: «فلسفه دانشجویی است.» مجتهدی طوری ادعایش را طرح میکند که انگار حرف مهمی نمیزند. اما ادعای او ادعای کوچکی نیست. اگر فلسفه دانشجویی و نه دانشدوستی باشد «دکان»های زیادی تخته میشود و البته دکانهای دیگری رونق میگیرد. دانشجویی بازار «مدرسه» را گرم میکند. اساس مدرسه نه معلم بلکه دانشجوست. آرزوی مجتهدی رونق مدرسه است. او مدرسه را مرکز شهر میداند. او گمان میکند اگر مدرسه نباشد حقیقت را در هیچجای دیگری نمیتوان سراغ گرفت. او گمان میکند اگر مدرسه رونق بگیرد بساط «سهلانگاری» و «شیادی» جمع میشود. او میگوید تنها تحصیلکردهها هستند که حقیقتا آزادند و مدرسهنرفتهها چیزی جز برده نیستند. مجتهدی در مدرسه پیر شده است. او از وقتی به مدرسه رفته پایش را از مدرسه بیرون نگذاشته است. اما به فرض آنکه همه به مدرسه بروند، آیا میتوانند از آن بیرون نروند؟ شهر مجتهدی یک مدرسهی بزرگ است. اما این شهر کجاست؟ نه همه به مدرسه خواهند رفت و نه همه نه در آن خواهند ماند. اصلاً در شهرهای امروز همه را به مدرسه راه نمیدهند. در شرایطی که فقط کسانی که در «طبقه»ای خاص زاده شده باشند حق برخورداری از «تحصیل کامل» و «مدارس بهتر» را دارند چگونه میتوان از آزادی مدرسهرفتهها سخن گفت؟ پس چه باید کرد؟ آیا نمیتوان از شیادی و سهلانگاری نجات یافت؟ باید از دکتر مجتهدی پرسید: چگونه خود مدرسه از شیادی و جهل نجات مییابد؟ اگر دوستی نباشد جویندگی حقیقی پدید میآید؟ اگرچه «دوستان» در مدرسه دوام نمیآورند و از آن میگریزند اما این بهمعنای مخالفت آنان با مدرسه نیست. اصلا فرار دوستان از مدرسه است که مدرسه را مدرسه میکند. اگر دوستان و بزمگاهی که در آن گرد آیند نباشد، مدرسه ما را نجات نخواهد داد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شب فلسفه غرب: رونمایی از ترجمه تاریخ فلسفه غرب آنتونی کنی (قسمت دوم)
سخنران:
کریم مجتهدی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ فلسفه
,
تاریخ فلسفه غرب
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شب فلسفه غرب: رونمایی از ترجمه تاریخ فلسفه غرب آنتونی کنی (قسمت اول)
سخنران:
کریم مجتهدی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ فلسفه
,
تاریخ فلسفه غرب
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
به چه معنی فلسفه دکارت مبتنی بر اصالت عقل است
نویسنده:
کریم مجتهدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
چکیده :
فلسفه دکارت نه فقط به اصالت عقل شهرت دارد بلکه به معنائی نمونه بالنسبه کاملی از نحوه کاربرد عقل در عصر جدید است یعنی عقلی که مجهز به روش شده و اصول همین روش را معرف خود قرار داده است بهر ترتیب در اصالت عقل دکارت روش ریاضی به اصول ذهنی تسری پیدا می کند و به تحول محتوائی عقل منجر می شود از طرف دیگر چون دکارت شناخت علل غائی را با روش خود ممکن نمی داند نهایتا یقین حاصله گوئی متضمن نوعی نسبیت می شود و به نحوی با جزمیت سطحی به مقابله می پردازد تا امکانات آتی خود را حفظ نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه ما بعد الطبیعه و روش در نظام فکری دکارت
نویسنده:
کریم مجتهدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
چکیده :
هدف اصلی دکارت از بحثهای فلسفی رسیدن به یک علم واحد کلی است که فقط با دستیابی به یک روش معقول کامل و شامل می تواند تحقق پذیر باشد البته فلسفه مبتنی بر اصالت عقل دکارت با سنتهای قبلی (اعم از دوره باستان یا قرون وسطی) تفاوت زیادی دارد زیرا توجه اصلی دکارت به علوم جدید است و کار اساسی او از لحاظ فلسفه اولی اثبات نوعی عقل است که عمیقا نه فقط مجهز به روش می شود بلکه خود را اصلا جز تشخیص ترتیب امور و فهم تقدم و تاخر آنهاچیز دیگری نمی داند و حتی گویا فلسفه اولی بر اساس نیازمندیهای همین روش شکل نهایی خود را بدست می آورد این مطلب با دقت در علوم مختلف و مصادیق خاص مورد نظر دکارت در این مقاله تحلیل و بررسی می شود .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الفلسفة الإيرانية - الإسلامية من منظار المفكر الفرنسي "آرثر دو غوبينو"
نویسنده:
كريم مجتهدي، أسعد مندي الكعبي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 251
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ژان اسکات اریژن و فلسفه عرفانی او
نویسنده:
کریم مجتهدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قطعاتی چند از یک متن فارسی
نویسنده:
کریم مجتهدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 132
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید