جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
 اسباب و موانع هدایت در قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا کهندل
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در سیر انسان از خدا به خدا همانا حقیقت هدایت است که، چراغ راه و روشنی بخش دل سالک برای رسیدن به کمال مطلوب است. خداوند می فرماید: ربنا الذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی « پروردگار ما کسی است، که هر چیزی را خلقتی که در خور اوست داده سپس آن را هدایت فرموده است.» ره پویان رشد و کمال تشنه قطره ای هدایت و ذره ای سعادت هستند و این فیض الهی در پرتو قرآن کریم و هدایت هادیان برگزیده الهی بدست می آید.البته خود انسان نیز در تحصیل آن بی تأثیر نبوده و با توکل به خدا و بهره مندی از راهنمایی هدایتگران الهی و نیز تلاش و کوشش خود در راه رسیدن به مقصود گام برمی دارد. در این تحقیق ابتدا تعریف جامعی از هدایت ارائه شده است و به منشاء، اقسام و محدوده ی آن اشاره ی می شود پس از آشنایی با هدایت برای بهره مندی از آن اسباب هدایت ذکر شده است که اعم است از هدایتگران الهی مانند پیامبران، قرآن، عترت، عقل و ملائکه و نیز اعمالی که باعث رشد و کمال انسان می شود مانند ایمان، یقین، اطاعت از خدا، محبت الهی و انجام صالحات و... . عواملی که مانع هدایت می شوند؛ مانند کفر، ظلم، فسق، کذب، شیطان، دنیا و هوای نفس می باشند. در انتها این شبهه بررسی می شود که با توجه به بسیاری از آیات قرآن که چنین آمده است: ? یضل الله من یشاء و یهدی من یشاء? «خدا هرکه را بخواهد بی راه می گذارد و هرکه را بخواهد هدایت می کند.» رابطه هدایت و اضلال الهی با مسأله جبر و اختیار انسان چیست؟ و این آیات چگونه با اختیار انسان سازگار است. این رساله که از بخشها و فصلهای زیر تشکیل شده است به بیان اسباب و موانع هدایت در قرآن و روایات پرداخته است. بخش اول با عنوان حقیقت هدایت، بیان کننده ی مفهوم هدایت، گستره ی هدایت و اقسام هدایت و منشأ هدایت و بعضی از ثمرات هدایت می باشد. بخش دوم: تحت عنوان اسباب هدایت از هدایت گران، خصوصیات هدایتگران، برخی عوامل زمینه ساز هدایت سخن به میان آورده است. بخش سوم: با نام موانع هدایت به تبیین مظاهر ضلالت و همچنین بررسی یک شبهه می پردازد. کلید واژگان این تحقیق عبارتند از: هدایت، اسباب هدایت، موانع هدایت، اقسام ثمرات هدایت، منشأ هدایت، هدایت گران، عوامل زمینه سازضلالت.
 سیره امام محمد باقر ( علیه السلام)
نویسنده:
بی بی صدیقه مکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
موضوع این تحقیق، سیره ی امام محمّد باقر علیه السلام می باشد. انسان بدون اُسوه و اُلگو، راه به سوی کمال نخواهد برد، پس به شناخت سیره ی انسانهای کمال یافته ای چون امام محمّد باقر علیه السلام نیاز دارد. باقر العلوم علیه السلام ، پنجمین امام شیعیان، در سال 57 هجری متولد گشت و پس از شهادت پدر گرامی اش، با نصّ پیامبر اکرم 6 به امامت منصوب گشت و در مدت قریب به 20 سال امامت خویش، با ملاحظه ی شرایط فرهنگی و سیاسی زمان خود توانست با تأسیس دانشگاهی عظیم و تربیت شاگردانی بسیار، تحوّلی شگرف در تمدّن اسلامی بوجود آورد. مبارزات روشنگرانه و فکری امام علیه السلام ، سلامت فرهنگی اسلام را تا قیامت تضمین نمود. ایشان در سال 114 هجری قمری با توطئه ی هشام به شهادت رسید. نوشتار حاضر، با هدف بازشناسی سیره ی آن امام همام علیه السلام ، در پنج بخش، با استفاده از منابع روایی، تفسیری و اختصاصی آن حضرت و با روش بنیادی، کتابخانه ای، که هر یک از چند فصل تشکیل شده است، تقدیم خوانندگان می گردد. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از سیره، شیعه، امام، باقر، اخلاق
 تبلیغ و شیوه های تبلیغی انبیاء ( ع)
نویسنده:
طاهره نجفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
هدف از بررسی موضوع « تبلیغ و شیوه های تبلیغی انبیا»، رسیدن به یک معیار مشخص و نامخدوش برای مبلغین در سازماندهی هر چه بهتر این نهاد گسترده و مهم بوده است. در حقیقت بحث از اهمیت و ضرورت تبلیغ و پس از آن بیان مبانی و کارکردهای تبلیغ و از همه مهم تر آشنایی با شیوه های تبلیغی انبیاء و یا شیوه هایی که در ارتباط با مخاطب تأثیرگذارتر می باشد و ... برای مبلغی که دارای ویژگی های منحصر به فرد می باشد و در جایگاه وارثان انبیا(ع) قرار گرفته، می تواند مفید باشد. در این تحقیق سعی شده مطالب در حدی که مورد نیاز مبلغ است بیان گردد و این مطالب این گونه تنظیم شده است: در بخش اول به کلیات تبلیغ دین از جمله: پیشینه، ضرورت و اهمیت آن و در فصل دوم از این بخش تعریف واژگان تبلیغ و جایگاه و عناصر تبلیغ و ... مورد ارزیابی قرار گرفت. در بخش دوم به مبانی تبلیغ و مباحثی از قبیل اولویت های تبلیغی و روان شناسی در تبلیغ، پرداخته شده است. در فصل دوم از این بخش به جایگاه و نقش روحانیت در تبلیغ اشاره شده است. پس از آشنایی با مبانی تبلیغ، نوبت کارکردهای تبلیغ می رسد که در بخش سوم بیان گردیده است و همچنین به موانع تأثیرگذاری تبلیغ نیز در همین بخش توجه شده است. سپس در بخش چهارم شیوه های تبلیغ و سیره ی تبلیغی انبیا با استفاده از آیات و روایات مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش پایانی ویژگی ها و بایسته های مبلغ از دو جهت علمی وعملی مورد توجه بوده است. نتیجه ای که از تمام این مطالب می توان استنباط کرد این است که کار تبلیغ یک کار فراگیر و مشارکتی است که تمامی افراد بایستی در این مجموعه دخیل باشند اما کسانی که بیشتر در عمق دین غور کرده اند، بهتر از عهده ی این وظایف برمی آیند لذا این گروه ملزم به هدایت و ارشاد مردم هستند. این افراد بایستی با توجه به مبانی تبلیغ و شناخت مخاطب خویش، در صدد ظهور کارکردها و آثار تبلیغ در جامعه باشند و این ظهور حاصل نمی شود مگر با الهام از انبیا که مبلغان واقعی هستند و از جانب خدای تعالی، برای هدایت بشر فرستاده شده اند. بنابراین مبلغین ملزم به پیروی از این پیام آوران الهی هستند. و مورد دیگری که در ظهور آثار مطلوب تبلیغ مؤثر می باشد، حسن خلق و کسب فضایل اخلاقی توسط خود مبلغ می باشد که مبلغ در صورتی که با داشتن مکارم اخلاقی وارد عرصه ی تبلیغ شود، از طرف مخاطب پذیرفته می شود و توفیق هدایتگری بندگان خدا را پیدا می کند. در پایان لازم می دانم مفاهیم کلیدی که در موضوع این تحقیق به کار رفته را اجمالاً توضیح بدهم که عبارتند از: تبلیغ: مفهوم لغوی تبلیغ به معنای رساندن، رسانیدن و واصل کردن است. مفهوم اصطلاحی تبلیغ عبارت است از « رساندن مجموعه اطلاعاتی به مخاطب به منظور اقناع و برانگیختن احساسات وی به سود یا بر ضدّ یک موضوع.» که این واژه ممکن است در حوزه دین یا خارج از دین کاربرد داشته باشد اما در این مقاله کاربرد آن در حوزه دین و به منظور اطلاع رسانی دینی مد نظر می باشد. شیوه های تبلیغ: منظور از شیوه های تبلیغ، متدها و یا روش رساندن پیام به مخاطب است که این شیوه ها در عصر حاصر نسبت به گذشته تحولات چشم گیری داشته است.
 دردانه هستی: سیره اخلاقی و رفتاری پیامبر اعظم ( ص)
نویسنده:
نسرین سکندری سهل آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
سیره زندگانی پیامبر اسلام نمونه ای از بهترین اخلاقیات بوده ، هست و خواهد بود و بررسی آن می تواند دریچه های بسیاری برای جهانیان به ویژه مسلمانان باز نموده و آنان را به سرمنزلی مناسب رهنمون سازد. حضرت محمد ( صلی الله علیه وآله) آخرین حلقه ی نسل انبیایی بود که دنیای ظلمت را با همه ی وجود خود روشن ساخت. در قرآن آیات زیادی به شخص پیامبر ( ص ) می پردازند و خداوند ایشان را مخاطب خویش قرار می دهد. پیامبر دارای خلقلیات مختلف چه در رفتار اجتماعی و چه در خلوت خودمی باشد و هدف از این اثر بررسی سیره زندگانی وی در ابعاد اجتماعی، خانوادگی و سیاسی به منظور گام نهادن در مسیر کمال حقیقی است. کلید واژه : حضرت محمد ( ص)، اسلام، سیره نبوی، خلق و خو .
 حباب: نگاهی به صوفیه در ایران
نویسنده:
زهرا شفیعیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تصوف، به عنوان یکی از انحرافات جدی در امت اسلام، دوران پر فراز و نشیبی را طی نموده است. اهل بیت به عنوان رهبران الهی، از همان ابتدای تشکیل این جریان، به مخالفت با آن پرداختند. تصوف با زهدورزی های دروغین حسن بصری و سفیان ثوری در عصر بنی امیّه آغاز گردید تا این که در دوران امام صادق علیه السلام رسماً به عنوان یک مسلک و مذهب توسط ابوهاشم کوفی اعلام موجودیت کرد. شروع صوفی گری توسط عثمان بن شریک کوفی معروف به ابو هاشم کوفی بود . و پس از او افرادی همچون منصور حلاج به این عقیده گرویدند.این عقیده باطل که با مقدمه چینی حسن بصری شروع شده بود و به ابوهاشم کوفی رسید اواخر قرن دوم جوانه زد.و در قرن سوم رشد و رواج یافت و توسط افرادی همچون کل آبادی و سراج در قرن چهارم نظم یافت . و در پنجم تا نهم شکوفا شد. این فرقه باطل مراکزی را جهت عبادت بنا نمودند که به خانقاه معروف است.ضمن اینکه بین متصوفه دو مکتب معروف شد که معروفند به مکتب عراقی و مکتب خراسانی و هرکدام فرقه هایی دارند. هر یک از فرقه های صوفیه اندیشه های خاصی دارند همچون ولایت ، شطح ، شریعت و مقدمات اسلامی و احکام اسلامی ،سماع ،اعتذار یا حب ابلیس ، شاهد بازی و... سوابق این فرقه گرایی این است که صوفیان نخستین ، غالبا سنی بودند و صوفیانی که از تشیع منشب شدند از زمان صفویه به بعد بوده است.صوفیان شیعی در ایران دارای فرقه هایی همچون نعمت اللهی بوده اند و فرقه های سنی همچون نقشبندیه و قادریه بوده اند. در حال حاضر فرقه هایی همچون گنابادی ،نعمت اللهی صفی علی شاهی ،مونس علی شاهی ،ذهبیه ، اویسیه و خاکساریه در ایران فعال هستند. فرقه های صوفیه راهها یی را برای جذب دیگران به سوی خویش همچون کارهای خارق العاده و استفاده از موسیقی به کار می برند. در مورد این فرقه احادیث بسیاری از پیامبر اکرم ( صلی الله علیه وآله وسلم) و ائمه معصومین ( علیه السلام) به ما رسیده است. این انحرافات موجود بین مسلمانان خصوصا شیعیان و گرایشهای برخی مردم عوام به سوی این فرقه با برخی جذابیت ها که از سوی آنها دیده می شد این را می طلبد که نسبت به این فرقه ضاله آشنایی بیشتری پیدا کنیم تا مسیر حق را بهتر شناخته واز اینگونه انحرافات در جامعه اسلامی جلوگیری شود. عده ای آن را به عنوان یک جریان عرفانی به صورت مطلق با تمام عقاید آن پذیرفته اند و سعی در توجیه انحرافات آن نموده اند و عده ای دیگر نیز با هدف مقابله و مبارزه با صوفی گری با عرفا و عرفان حقیقی نیز اعلام جنگ نموده اند؛ در حالی که عرفان مورد نظر تشیع، همان عرفان فقاهتی است که بزرگانی همچون: مرحوم سید علی آقای قاضی، علامه طباطبایی و حضرت امام خمینی(ره)، در دوران اخیر، از چهره های شاخص آن بوده اند. فرضیه : از آنجائیکه این انحرافات فکری و عقیدتی در جوامع امروزی خصوصا در ایران وجود دارد و غالبا – درظاهر- آمیخته به عرفان می باشدو مشتاقان زیادی دارد ، بااین فرض به بررسی این نحله انحرافی و ردّ آن در کلام بزرگان دین می پردازیم . برای اطلاع بیشتر از این فرقه ضاله می توان به وسیله کلید واژه های زیر اطلاعات لازم را جمع آوری نمود: صوفیه ، متصوفه ،عارف ، عرفا ، ابوهاشم کوفی ،حسن بصری ، سفیان ثوری ،فرقه گنابادی ،منصور حلاج ،معرف کرخی،نقشنبندیه ، قادریه ،نعمت اللهی ،مقام قطب ،تجسم صورت مرشد،هو 121 ،فرقه نعمت اللهی صفی علی شاهی، فرقه مونس علی شاهی ، ذهبیه ، اویسیه ، خاکساریه ، استعمار و تصوف، علی اللهی ، عشریه . نتیجه: این است که فرقه صوفیه فرقه ای انحرافی و ضالّه بوده که هیچ گاه مورد تایید اسلام و ائمه طاهرین علیه السلام و علماء اسلام نبوده است وگاهی برداشتهایی اشتباه از کلمات یا مثالهای این بزرگان-مانند امام خمینی"قدس سره"-صورت گرفته که هیچگاه تاییدی از ایشان نسبت به پذیرش این فرقه انحرافی نمی باشد.
مهدویت در اسلام
نویسنده:
مریم حیدری ابروان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در بین مسایل اسلامی که از طریق نقل اثبات شده اند، کمتر مسئله ای وجود دارد که به اندازه مسئله « مهدویت» پیرامون آن نقل حدیث شده باشد. این مسئله یکی از مسلمات دین اسلام بوده و مورد اتفاق همه مذاهب و فرق اسلامی می باشد. مقاله ای که در پیش رو دارد به بررسی گوشه ای از شخصیت مصلح جهانی در ادیان و فرق مختلف پرداخته و وجود مبارک مصلح جهانی را در بین شیعه و سنی معرفی می کند . گرچه تا کنون کتب فراوانی پیرامون مهدویت و مصلح جهانی نگاشته شده ، اما در این پژوهش به چند نکته حائز اهمیت پرداخته ایم : - با نگاهی به دیگر ادیان و فرق و مذاهب در می یابیم که همه انسانها در هر موقعیتی، به ظهور مصلحی که بشریت را از کفر و ظلم و بیداد برهاند، معتقدند . - خداوند متعال در آیات فراوانی وعده داده که جهان از آن صالحان خواهد شد و پیامبر اکرم9در احادیث فراوانی شیعه و سنی نقل کرده اند ظهور مصلح جهانی، اوصاف و سیره و صورت آن حضرت را بیان داشته اند همچنین ائمه معصومین:در کلام گهر بارشان جایگاه و منزلت مصلح جهانی را به خوبی روشن نموده و از چگونگی ظهور آن حضرت، علائم ظهور ، زمان و مکان آن خبر داده اندکه در این پژوهش آمده است . - دید گاه اهل سنت درمورد حضرت مهدی 7 که با نظرتشیع مخالف است و سپس نقد آن دیدگاهها . - دیگر آن که نظریات مشترک شیعه و اهل سنت پیرامون مصلح جهانی و برخی از نظریات مختلف و متفاوت آنها مطرح گردیده که با نگرشی در کتب، اشتراکات را فراوان و اختلافات و شبهات را اندک یافتیم . اما اعتقاد به باورهای مشترک در مورد پایان تاریخ و مصلح جهانی می تواند وفاق و وحدت را منجر شود و این وحدت نظر موجب جلوگیری از تفرقه می گردد که خواسته دشمن مشترک شیعه و اهل سنت است.