جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 27
 حسن خلق در آیات و روایات، آثار و پیامدهای دنیوی و اخروی
نویسنده:
مروارید اسماعیلی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیقی که پیش روست حسن خلق درآیات و روایات و پیامدهای آن می باشد، اهمیت وضرورت پرداختن به این بحث به این خاطر است که در دین اسلام هیچ امری نیکوتر و برتر از حسن خلق نیست ودر روز قیامت در ترازوی اعمال هیچ عملی بهتر از حسن خلق نیست که سنجیده شود و هرکس که خلق نیکو داشته باشند نزد مردم محبوب تر است.کلیدواژه های تحقیق عبارتنداز : حُسن ، خُلق ، اخلاق ، تفاهم. حسن خلق حالت نفسانی است که از بهم پیوستن و درهم تنیده شدن صفات نفسانی حاصل می شود. که فرد با ایجاد انگیزه درخود و تکرار صفت فضیله حسن خلق می تواند آنرا در خود تقویت و از طرفی دیگر باعث نابودی سوءخلق گردد. هدف از نگارش این تحقیق بالا بردن و نیکوکردن روابط اجتماعی و فردی است چون انسانی که متخلق به حسن خلق باشد در روابط با دیگران قطعاً موفق بوده است و در چگونگی ارتباط با دیگران هیچ گاه دچار مشکل نخواهد شد و این خود باعث تساهل و راحتی در انجام کارهای روزانه خود فرد نیز می باشد و فردی که می خواهد خود را به اخلاق نیکو و حسن خلق بیاراید باید با تمرین و تکرار ودر برخورد با دیگران، خوشخویی، خوشگویی، خوشرفتاری را در خود تقویت کند تا با مرور زمان بتواند آنها را در خودش به صورت ملکه درآورد و قطعاً کسی که دربرخورد و تعامل با دیگران دارای چنین علائم و نشانه هایی باشد دارای حسن خلق می باشد. که البته اینها نیاز به طی مراحلی سه گانه تخلیه تحلیه تجلیه دارد. البته از آنجا که هیچ کار نیکی بدون نتیجه و ثمره نمی باشد قطعاً اخلاق نیک نیز بدون ثمره و فایده نمی باشد بلکه دارای آثار و پیامدهایی در دنیا و آخرت می باشد که هرکدام از اینها می تواند برای فرد باشد یا درمحیط اجتماع یا در محیط خانواده که به طور کلی به بیان این پیامدها و آثار می پردازیم: الف:آثار و پیامدهای دنیوی 1) فردی 2) اجتماعی 3) خانوادگی آثار دنیوی- فردی 1:- خوشی و آسایش زندگی 2- جلب محبت 3- افزایش رزق و روزی 4- طول عمر وآبادانی شهرها 5- مایه برکت و رشد 6- کاملترین فرد درایمان 7- زینت وآراستگی انسان 8- محبوبترین فرد در پیشگاه خدا آثار دنیوی- اجتماعی: 1-دوستی با مردم 2- نفوذ در مردم 3- کرامت و فضیلت اجتماعی4-بهترین مرد مسلمان دراجتماع 5- احترام و منزلت اجتماعی 6- قرب الی الله آثار دنیوی- خانوادگی: 1-خشنودی خدا 2- برای هر نگاه پاداش حج 3- تشکر از پدرومادر تشکر از خداست 4- بهره مندی از نعمت های دنیا وآخرت 5- مشمول دعای خیرپدرومادر ب:آثار و پیامدهای اخروی 1- آمرزش گناهان 2- دینداری3-سنگینی اعمال و میزان 4- درجه صائم قائم 5- ثواب مجاهد فی سبیل الله 6- خیردنیا و آخرت
 جایگاه علم از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
طیبه سهرابی راد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده موضوع تحقیق اهمیت و جایگاه علم از دیدگاه اسلام است و ضرورت این نوشتار در این است که دیده می شود درکشورهای غرب،علم را از دین واخلاق جدا کرده اند وبه همین خاطر علم را درجهت کاربردهای منفی آن به کار می برند به عنوان مثال درساختن بمب ها و سلاح های کشتار جمعی که باعث نابودی جهان می شوند لذا با بیان این مطلب کاربرد مثبت علم روشن می شودو اینکه علم کاربردهای زیادی دارد و درکنار اخلاق ودین می توان برای نجات هزاران انسان استفاده کرد وجامعه را به سوی بقا و ابدیت وپیشرفت سوق داد . علم در لغت به معنی: دانستن، معرفت، حقیقت، یقیین، ادراک، و... جمع علوم، مقابل ظن-جهل. علم دراصطلاح در معنای مختلفی به کار رفته و از دیدگاه های مختلف تعریف شده لذا تعدادی از این تعریف ها عبارتند از: مطلق دانستن دربرابر ندانستن ، مجموعه ای از دانستنی های منظم دریک مورد خاص که قابلیت تعلیم دارد مثل ریاضی وفقه...،علم به معنی آگاهی در برابر غفلت، مجموعه ای از معارف که به نحو کلی وجزئی به توصیف هستی ها بپردازد... وامثال این تعاریف زیادند. علم اقسام زیادی دارد چرا که با توجه به دید هر فردی می توان برای علم ملاک های مختلفی رادر نظر گرفت. اگر به دیده الهی به علم نگاه کنیم، می توان علم را به علوم مفید و معنوی و ... تقسیم نمود و اگر با دیده مادی به علم نگاه کنیم به علوم تجربی و عقلی و نقلی و ... تقسیم بندی می شوند. آیات بسیاری درباره بررسی اهل علم و دانش ولزوم تدبر و تفکر دراموال کائنات درقرآن آمده است در دین مقدس اسلام از مقام وجایگاه علم ودانش وعالم و آثار وپیامدهای علم در دنیا و آخرت با عالی ترین مضامین و بیانات تجلیل و تکریم شده است: که مضامین آنها این است. کسانی که دارای علم اند به درجات والایی می رسند،آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند برابرند،مسافرت برای کسب علم برای نخستین بار در قرآن آمده که چرا از هر طایفه ای، گروهی برای تحصیل علم به سفر نروند . بنابراین مسلمانان با بهره گیری از قرآن کریم وسنت نبوی و فرهنگ غنی و پربار اسلام که سرچشمه رودهای عظیم دانش و آگاهی اند دریاهای بیکران از فرهنگ وسعادت پدید آوردند.باید بدانیم که علم زاییده وتربیت شده جاهلیت قرن ما نیست بلکه این جاهلیت قرن ماست که علم را در راه شروفساد و در راه ویرانی به جریان می اندازد علم یک نوع تولید بشری است که ریشه در اعماق تاریخ دارد ومرتب هرقوم و ملت وامت و نژادی آن را به دیگران تحویل داده و تا امروز که در دست دنیای ماست وما با متمسک شدن بدان می توانیم به پیروزی هایی دست یابیم بنابراین اگر علم را از جاهلیت قرن ما جدا کنیم چیزی جز جهل و تاریکی وضلالت نخواهد ماند. نوع منابع به کار برده شده در این تحقیق بیشتر جنبه اخلاق و روایی و تاریخی دارد و کلیدواژهای بکار رفته در این تحقیق عبارتنداز: علم ، عالم ، متعلم ، محصل ، تعلیم و تحصیل و روش تحقیق دراین پژوهش به صورت توصیفی وتحلیلی است. وابزار استفاده از آن هم عمدتاً کتاب وکتابخانه بوده است.
زن در مکتب فمینیسم
نویسنده:
نسرین کاظمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع مورد بحث زن در مکتب فمنیسم است. دراین پژوهش، روشن می شود که فمینیسم و شعارهای آن چیزی جز یک چیز توخالی نیست چون طرح شعارهای فمینیستی درجامعه باعث بالا رفتن آمار طلاق، بی بند و باری جوانان، کم ارزش شدن زن درجامعه شده. معنای فمینیسم عبارتنداز: جنبشی که آبشخور آن را جریانات و تحولات غرب تشکیل می دهد و درآن جا بوده است که به عنوان یک مکتب سیاسی- اجتماعی، ظهور یافته است. ریشه ظهور فمینیسم را می توان به تحولاتی چون رنسانس و نوزائی نسبت داد و همین طور انقلاب فرانسه و انقلاب صنعتی فمینیسم دارای گرایش های مختلفی است ازجمله: فمینیسم لیبرال،فمینیسم رادیکال،فمینیسم مارکسیست،فمینیسم سوسیالیست،فمینیسم پست مدرن،فمینیسم روانکاوانه, فمینیسم اگزیستانسیالیست فمینیسم به صورت کلی به سه موج تقسیم می شود در موج اول که از سال 1920-1792 آغاز می گردد ومختصات عمده آن این است که زنانی که در این نهضت شرکت داشتند، دارای توقعات حقوقی و سیاسی بودند. موج دوم از نیمه دهه 1960 به بعد طرح شد درموج دوم بحث روی چند مفهوم بود. برابری مطلق و آزادی مطلق موج سوم از اوایل دهه 90 آغاز شد . گرایشات درموج سوم متاثر از دیدگاه های پست مدرنیستی است. نفوذ فرهنگ غرب و رواج غرب گرایی در میان طبقه مرفه، تحصیل کردگان و وابستگان دربار، نقطه آغاز جریانات زنانه در سده اخیر بودکه در پی مشروطیت به اوج خودرسید. حکومت رضا شاه در هدایت جریانات زنان به ویژه در عملی ساختن توطئه کشف حجاب نقش محوری داشت. کشف حجاب نقطه اوج انحطاط زن ایرانی و سرآغاز اوج گیری ابتذال و فساد درجامعه بود. در دوران سلطنت محمدرضا جنبش های غیر مذهبی زنان تحت کنترل و نظارت سلطنت قرار گرفت و ابتذال و فساد و دنباله روی ازمدل های بیگانه به اوج رسید. انقلاب اسلامی ایران معرف پدیده ای جدید در مشارکت اجتماعی زنان بود که با الهام از تعالیم اسلامی و زدودن شائبه های فساد، شخصیت وتوانایی زن مسلمان ایرانی را به تصویر کشید. پس از انقلاب اسلامی چهار جریان داعیه دار دفاع از حقوق زنان شدند. این چهار جریان عبارتند از:جریان سیاسی، جریان سکولار،جریان تجدیدنظر طلب وجریان اصول گرا. منابع به کار برده شده بیشتر جنبه سیاسی ، اجتماعی دارد و روش تحقیق ، روش توصیفی ، توضیحی دارد . نتایج حاصله : حقیقت آن است که فمینیسم با نادیده گرفتن نقش مادری و همسری و روانه ساختن زنان به عرصه های دیگر در پرتو تلاش های تبلیغاتی موجب شد که احترام مادری و محیط خانه را که بهترین محیط هنرنمایی زن و مهمترین ابزار زن ربرای مشارکت اجتماعی و تاثیر گذاری بر اعضای خانواده بود،از دست داد وبه میدانی وارد شد که قدرت رقابت با جنس مخالف را نداشت. واژگان کلیدی تحقیق : مکتب،آزادی، فمینیسم،رادیکال،سوسیالیسم، مارکسیم ، لیبرال.
حب دنیا از دیدگاه اسلام
نویسنده:
راضیه شادکام عسکرآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
موضوعی که در مورد آن تحقیق شده است، حب دنیا از دیدگاه اسلام است که به حب دنیا و آثارو پیامدهای آن و روش مقابله با آن پرداخته شده است. اهدافی که این تحقیق دنبال می کند به این شرح می باشد: شناخت دنیا و عوامل وابستگی به آن براساس قرآن و سنت،شناساندن عوامل وآثار و پیامدهای حب دنیا،تلاش برای از بین بردن حب دنیا با افزایش آگاهی مردم. این تحقیق از چهار فصل اصلی تشکیل شده است: فصل اول در مورد ماهیت دنیا واقسام آن و اقسام مردم دنیا می باشد. ابتدا معنای دنیا که به معنی پست تر و نزدیک تر است و سپس مختصری در مورد اقسام آن که شامل دنیای مذموم و ممدوح است و اقسام مردم در دنیا و حب دنیا بحث می شود. در فصل دوم به ویژگی های دنیا پرداخته می شود. و فهمیدیم که دنیا دار محنت و بلا، لهوو لعب است و سرایی فنا پذیر بوده و میدان آزمایش الهی است. در فصل سوم راه های از بین بردن حب دنیا که شامل صبر، توکل، یاد مرگ، قناعت و انفاق است مورد بررسی قرار می گیرد. و فصل آخر آثار و پیامدهای حب دنیا چه آثار دنیوی و چه اخروی و همچنین فردی و اجتماعی آن را هریک جداگانه آورده است. در این تحقیق از منابعی همچون قرآن و کتب روایی مثل نهج البلاغه، بحارالانوار، وکتب اعتقادی و اجتماعی، اخلاقی استفاده شده است. روش تحقیق، در این پایان نامه توصیفی کتابخانه ای بوده است که با استفاده از فیش برداری به جمع آوری مطالب پرداخته شده است. نتایجی که از این تحقیق به دست آمده از این قرار است: حب دنیا به معنای وابستگی به مادیات دنیا است،از زمان خلقت حضرت آدم ? مردم گرفتار حب دنیا بوده اند،آثا رو پیامدهای زیانبار دنیوی و اخروی حب دنیا بسیار است که هلاک کننده انسان هستند،حب دنیا ریشه همه گناهان است،عوامل این دوستی مواردی همچون حرص، طمع … است،برای از بین بردن این خصلت ناپسند باید صبر و توکل و … و در کل تقوا درافراد تقویت شود. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از دنیا، آخرت،حب، زهد.
جایگاه ارزشی زن ازدیدگاه اسلام
نویسنده:
اعظم فخربراتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
دراین تحقیق به جایگاه ارزشی زن درمکتب اسلام پرداخته شده است و اهمیت و ضرورت این موضوع حاکی از آن است که با توجه به افزایش بی بند و باری درجامعه به نقش و ارزش زنان درجامعه وارزش آن ها در اسلام می پردازد و با تحقیقی اجمالی پرده از اوهام ناشایست درباره شان و منزلت زن برداشته و اهمیت این جنس را به عنوان یک انسان از نظر قرآن و روایات مورد بررسی قرار می دهد. زن ومرد نسبت به هم جنبه تکمیلی و در ارزش انسانی با هم برابری دارند. مرد یا زن هیچ کدام به تنهایی نمی توانند مبدأ پیدایش نسل باشد، پس هر دو رکن این نظام انسانی هستند. این خطاست که تصور کنیم زن را ارج وبهائی در قبال مردان نیست و در آفرینش او کمتر مایه گذاری شده است. با توجه به آیات قرآن، تفاوت بین زن و مرد لازمه آفرینش وزندگی اجتماعی و بقاء نسل بشر است. پس از بررسی آفرینش زن نگاهی به زندگی زن در گذر تاریخ می اندازیم، و زن را در جوامع مختلف از جمله جوامع غیرمتمدن مانند آفریقا، استرالیا، هند و... در تمدن های قدیم مانند ایران باستان، یونان ورم بررسی کرده ام. سپس زن را در ادیان الهی چون مسیحیت و یهود و اسلام مورد بحث قرار داده ام و ارزش ومقام زن در عصرجاهلیت که چه جایگاهی داشته است و نقش اسلام د راحیای این ارزش. زن با حضور خود در عرصه خانواده و تربیت فرزندان در دو نقش همسری و مادری می تواند به قرب الهی نزدیک شود، مادر کسی است که امر پرورش فرزندان را در دوران حمل وپس از آن برعهده دارد و درانجام این وظیفه بدون هیچ چشم داشتی، از نظر مادی ومعنوی، کوشاست. همچنین زن، فردی اجتماعی و دوستدار شوهر است که خود را ملکف در نیکی کردن به او می داند. اوشریک زندگی شوهر است و در برابر مشکلات زندگی به همسرش آرامش می بخشد. بنابراین اگر زن در خانواده نباشد و یا میزان حضورش به اندازه کفایت نباشد مشکلات زیادی برای همسر و فرزندان او به وجود می آید. زن علاوه بر نقش درخانواده، در اجتماع نیز صاحب نقش هایی است و می تواند در اجتماع نیز در حضور فعالی داشته باشد. که در این مساله موافقان و مخالفانی وجود دارند. توصیه های اکید قرآن و پیشوایان معصوم-علیهم السلام- درجهت پوشش زن وحراست ازخود در مقابل نامحرمان فرمانی فطری است که زن را به زندگی سالم و طبیعی فرا می خواند، اما برخی متحجران این دستورهای نورانی ورشد دهنده را به محروم ساختن زن از حضور دراجتماع و سیاست فروکاستند. ووظیفه زن را فقط خانه داری دانستند در حالی که فقیهان ژرف اندیش زن را با پوشش و حجاب کامل وارد صحنه اجتماع و سیاست کردند. زن در خانواده واجتماع حقوقی دارد که شامل حقوق مادی ازجمله مهریه، نفقه وارث می شود که اسلام فلسفه هریک را بیان کرده است وحقوق معنوی زن که شامل حسن معاشرت و رعایت عدالت و تمکین و مضاجعت می شود ووظیفه مرد در قبال زن را بیان می کند و حقوق قضایی زن که درمورد تفاوت زن ومرد در دیه و قصاص آنها که اسلام درهر مورد فلسفه آن را بیان می کند ودرمورد قاضی شدن زنان که با چه شرایطی می توانند قاضی شوند و درچه مواردی شهادت زن قبول است. در این میان سوالات و شبهاتی مطرح است که سعی شده با پاسخگویی به این شبهات رفع ابهام از اذهان مردم شود. با مطالعه این تحقیق نتیجه می گیریم که زنان هم همانند مردان از ارزش انسانی برخوردارند همانطور که مردان می توانند مراتب ترقی و کمال را طی کنند و به مقام والای انسانیت برسند زنان نیز می توانند با تزکیه و تهذیب نفس به چنین مقامی دست یابند و در پیشگاه خداوند از مردان کمتر نیستند چنان که اشاره شد مقام خلیفه اللهی مختص به مرد نیست ، پیشنهاد می شود زنان با شرکت در جلسات بحث و سخنرانی و مطالعه بیشتر کتابهای زنان جایگاه و حقوق واقعی خود را شناخته و ارزش خود را در محضر خداوند بدانند . کلید واژه ها در این تحقیق عبارتنداز : جایگاه،ارزش، زن و روش تحقیق توصیفی و کتابخانه ای است و ابزار کار کتاب وکتابخانه و از طریق فیش برداری و فصل بندی به اتمام می رسد.
نگرشی به موسیقی و آثار و پیامدهای آن
نویسنده:
الفت باباپورفرخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موسیقی از لفظ موسیقیا از زبان یونانی گرفته شده است و در لغت به معنای صدای خوش با لحن دلنشین می باشد و نام مرغی است که آن را با ققنوس تطبیق زده اند و در واقع یکی از شاخه های علم ریاضی است که در آن از احوال نغمه ها از حیث تألیف و تفاخر و احوال زمان ها بحث می شود و در اصطلاح موسیقی همان غناست و فن ترکیب صداها به نحوی که به گوش خوشایند باشد و دارای اقسامی می باشد که عبارتند از : 1- محلی 2- ضربی 3- کلیسایی 4- مذهبی 5- دراماتیک 6- کلاسیک 7- سنتی 8- یکنواخت 9- معماری 10- نظامی 11- مجلسی 12- برنامه ای 13- تاریخی 14- تک صوتی 15- صوتی 16- چند صوتی 17- آوازی 18- نمایشی 19- الکترواکوستیک 20- الکترونیکی 21- تصادفی . و در یک نگاه دیگر به موسیقی هنری و طبیعی تقسیم می شود . موسیقی دارای تاریخچه مبهمی می باشد و بعضی آن را به زمان پیدایش انسان بر می گردانند و می گویند موسیقی جزء فطرت انسان ها می باشد و در تعریف غنا تعاریف مختلفی را بیان کرده اند که از آن جمله به این موارد می شود اشاره کرد : 1- ترجیع صوت 2- هر نوع آوازی که مناسب مجالس لهو و لعب است . 3- هر نوع آواز طرب انگیز 4- هر نوع صدای زیبا و نیکو 5- به معنای سرود و تصنیف و خوانندگی و ... . ادله های که برای تحریم غنا و موسیقی آورده شده دلایل قرآنی ، روایی ، عقل و اجماع می باشند . موسیقی سنتی که در واقع همان دستگاه های موسیقی است شامل 7 دستگاه می باشد که عبارتند از : 1- شور 2- نوا 3- همایون 4- سه گاه 5- چهارگاه 6- ماهور 7- راست پنجگاه و هر یک دارای نغمه ها و درآمدهای زیاد با ویژگی خاصی می باشند . آلات موسیقی و سازهای رایج موسیقی شامل شش دسته ی اصلی می باشد که عبارتنداز : 1- سازهای زهی 2- سازهای بادی چوبی 3- سازهای بادی برنجی 4- سازهای کوبه ای یا ضربی 5- سازهای شستی دار یا کلاویه ای 6- سازهای الکترونیکی . مهمترین سازهای معمول در ایران عبارتند از : کمانچه ، نی ، تار ، سه تار ، تمبک ، عود ، قانون هر یک دارای ویژگی خاص و برای منطقه ی خاصی می باشد . آثار و پیامدهای به طور کلی شامل موارد ذیل می باشد : 1- آثار موسیقی از منظر روانشناسی . 2- آثار موسیقی از منظر روانپزشکی . 3- آثار موسیقی از منظر فیزیولوژی 4- آثار دنیوی موسیقی از منظر احادیث و روایات 5- آثار اخروی موسیقی از منظر احادیث و روایات و دیگر آثار موسیقی . حال به صورت اشاره وار به زیر مجموعه هر یک از این آثار می پردازیم : از منظر روانشناسی شامل مواردی می باشد : 1- عامل سستی اراده 2- عامل رکود فکری 3- عامل افسردگی 4- عامل تضییع نیروی قضاوت 5- درهم شکننده ی عواطف 6- عامل سلب غیرت 7- اختلالات دماغی 8- عامل ضعف اعصاب . از منظر روانپزشکی شامل این موارد می باشد : 1- عامل مرض مانی 2- عامل مرض پارانویا 3- عامل جنون و دیوانگی 4- عامل مرض سیکلوتیمی . از منظر فیزیولوژی نیز شامل این موارد می باشد : 1- عامل کوتاهی عمر 2- اختلال در اعصاب سمپاتیک و پارا سمپاتیک 3- عامل خودکشی 4- عامل تضعیف حس شنوایی 5- تضییع حس باصره 6- ضربان و سکته قلبی 7- فشار خون . آثار دنیوی از منظر احادیث و روایات موارد زیادی می باشد . ما به چندین مورد اکتفا می کنیم که عبارتند از : 1- موسیقی علنی در آخر الزمان 2- بی تفاوت شدن به ناموس 3- فرمان خدا به پیامبر 4- مرگ ناگهانی 5- قبول نشدن دعا 6- سبب فقر و تهی دستی 7- عامل گمراهی 8- غنا و زنا 9- حکم شراب خواری و ... . آثار اخروی از منظر احادیث و روایات عبارتند از : 1- از آنچه شنیده شده پرسیده می شود 2- باروی سیاه محشور می شود 3- نظر رحمت به او نمی فرماید 4- در قیامت در گوش او سرب می ریزند 5- محروم از خوانندگان بهشتی 6- به صورت کر و کور و گنگ محشور می شود و ... .
وظایف زوج بر زوجه
نویسنده:
ربابه رحیمی گزل آبادسفلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
ازدواج یکی از سنت های اسلامی است که نسبت به آن سفارشات فراوانی در اسلام شده است به طوری که پیامبر گرامی اسلام ( ص) در این باره می فرمایند: هیچ بنایی در اسلام بنیانگذاری نشده است که نزد خداوند محبوبتر از ازدواج باشد. ازدواج روزی را زیاد می کند و خداوند همواره بشارت داده است که اگر بخاطر ترس از فقر ازدواج نمی کنید، نترسید چرا که خداوند روزی رسان است. همچنین ادامه نسل صالح نیز در ازدواج می باشد چرا که اگر هر یک از زوجین نسبت به وظایفی که دارند مقید باشند دیگر کانون گرم و صمیمی آنان تبدیل به جهنم سوزان نخواهد شد و فرزندان نیز در آسایش خواهند بود. مردان مسلمان نسبت به زنان وظایفی دارند که اگر وظایف متقابل رعایت شود زندگی بهشت است که می توان گفت اولین وظیفه ی مرد نسبت به زن اداء خواستگاری و انتخاب همسر مناسب می باشد که در آن بزرگان باید فقط در حد یک مشاوره و راهنمایی باشند و دختران و پسران را به هم تحمیل نکنند. چرا که دختر و پسر هستند که باید یک عمر با هم زندگی کنند. و بعد از اداء مراسم خواستگاری و قبول دو طرف نسبت به داشتن زندگی مشترک مرد باید برای زن مهریه ای را تعیین کند که در شأن زن باشد همچنین جهیزیه ای در حدشان هر دو طرف درست کرده تا بتوانند اول زندگیشان را با آن شروع کنند و بعد از آن جشن عروسی و ولیمه دهند و همگان را به طور آشکار در این مراسم دعوت کنند. مردان باید در محیط خانه نسبت به اهل و عیال خود خوش رفتار و خوش خلق باشند چرا که مرد خوش خلق نسبت به تمام دارائی های دنیا با ارزش است. اگر مردان به زنان بگویند من تو را دوست دارم این جمله هیچ گاه از کلبه قلب آنان خارج نخواهد شد ولی آزار و اذیت مردان زنان را زجر می دهد و آنان را از دنیا و زمان سیر می کند چرا که زنان موجودی ظریف و با احساس هستند و دارای روحی لطیف و پاک می باشند. احترام مردان به زنان و توهین نکردن به آنان، قداست و احترامی را برای مرد ایجاد می کند که زن همواره او را می پرستد. به او احترام می گذارد که اگر این گونه نباشد فرزندان از والدین بی احترامی و توهین را یاد می گیرند و سرلوحه ی زندگی خود قرار می دهند. بعضی زنان هستند که مردان را نه از روی عمد بلکه از روی رفتارهای زنانه شان آزار می دهند که اگر مرد صبر و بردباری را پیشه کند و او را با زبانی نرم و مهربانی و سعه ی صدر زن را هدایت کند، بهتر از هزاران حج است. همچنین مرد مسلمان نسبت به زنش باید مراقبت لازم را داشته باشند نه اینکه او را محدود کند بلکه نسبت به حجاب و عفت زن مراقبت لازم را داشته باشد. زن گلبوته ی عشق است پس نباید چون حیوانات با او برخورد کند چرا که هر زن توانایی خاصی دارد و باید به آن توجه شود و نباید او را با زور و کتک تربیت کرد چرا که زور جایگزین عشق و محبت نمی شود. همانطور که زنان در مقابل مردان باید آرایش داشته باشند مرد نیز باید نظافت و آرایش خویش را در مقابل زنان داشته باشند به طوری که پیامبران و ائمه اطهار نیز نظافت لازم را داشتند خضاب می کردند و خود را برای زنانشان می آراستند. برای زنان مردان چون تکیه گاهی محکم و استوار هستند و باید سعی کنند همواره در خانه و خانواده همراه باشند و مردان نسبت به زنان تمکین لازم را داشته باشند و آنان را نیز ارضاء نمایند. به طوری که امام صادق ( ع) می فرماید: از بی مروتی مرد است که هنگام خفتن، بی همسرش بماند، در صورتی که همسرش در آن شهر باشد. همه ما نیاز به نصیحت و پند دیگران داریم مردان نیز باید نسبت به زنانشان در کارهایشان پند و اندرز لازم را داشته باشند، بتوانند نیازهای اقتصادی و مخارج زندگی آنان را تأمین کنند و برای زنان حتی با خریدن یک شاخه گل احساس محبت خود را نشان دهند. چرا که مردان سرپرست زنان می باشند و جهت پرداخت هزینه و نفقه دقت لازم را داشته باشند و از بهانه جویی های بی مورد نسبت به زنان اجتناب کنند. اگر مرد و زن نسبت به هم تعاون و همکاری لازم را داشته باشند زندگی کانون مهر و محبت می شود و نسبت به کارهایی که زن به طور ناخوداگاهی غیر از میل مرد انجام می دهد نباید با زور عمل کرد بلکه عفو و گذشت نیز لازم است و همسران نسبت به هم مدارا داشته باشند تا این کانون گرم زندگی تبدیل به کلبه سوخته و باطل نشود.
 اسراف و تبذیر در قرآن و سنت، عوامل ایجاد آن، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
فاطمه قلیچ زاده حمزکانلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش مفهوم اسراف و تبذیر در قرآن و سنت، عوامل ایجاد آن، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن است . واژه اسراف به معنای تجاوز از حد اعتدال در هر کار است و تعیین حد اعتدال توسط شرع و عرف صورت می گیرد، معیارهای عرف برای تشخیص حد وسط عبارتند از: تلف کردن و ضایع ساختن مال، مصرف بیش از اندازه نیاز، مصرف در خورشأن، مصرف بی هدف. واژه تبذیر به معنای پراکنده کردن و تضییع اموال است که خود نیز یک نوع تجاوز از حد میانه روی است و به این اعتبار می توان تبذیر را جزء اسراف به حساب آورد. حکم این عمل با توجه به قرآن و سنت حرمت یا کراهت است که به مصادیق و محدوده های شرعی و عرفی هریک بستگی دارد. از عوامل فردی ایجاد کننده اسراف می توان به جهل و ناآگاهی از زیانهای اسراف، عدم ایمان و بی بندو باری، فساد اخلاقی و پیروی از هواهای نفسانی، تجمل گرائی، تنبلی و سستی، وسواس و خودنمائی اشاره کرد. تربیت نادرست فرزندان و در اختیار گذاشتن ثروت فراوان بدون کنترل، تقلید و الگوپذیری غلط از مسرفین، استعمار و القاء اندیشه های اسراف گونه و... از جمله عوامل خانوادگی و اجتماعی ایجاد اسراف است. آثار و پیامدهایی که در اثر اسراف و تبذیر گریبانگیر فرد وجامعه می شود شامل محرومیت از حب و هدایت الهی، عامل بیماری، سبب کفر و بی ایمانی، عدم استجابت دعا، سلب نعمت و اختلاف شدید طبقاتی، سلطه بیگانگان، افزایش طلاق، گسترش فساد، نزول بلاهای دنیوی، خواری و رسوایی در قیامت و گرفتاری در عذاب جهنم و ... می شود. پیشگیری و درمان گناه اسراف با راهکارهای فردی و اجتماعی صورت می گیرد که عبارتند از: تقویت نیروی ایمان، عرض اعمال به پیامبر اکرم و ائمه معصومین، انتخاب اصلح، تربیت صحیح خانواده، معرفی الگوهای حسنه، نظارت و کنترل اجتماعی، از بین بردن عوامل مولد اسراف، اصلاح دولتمردان ، رعایت اصل اتقان، تنبیه و برخورد قاطعانه با اسراف کاران، ترویج و تقویت فرهنگ صرفه جویی و قناعت و زهد، روش یادآوری و تذکر و استمداد از عواطف از طریق مراکز تبلیغاتی...
عوامل خودنمایی زنان و نگاه مردان
نویسنده:
لیلا حسین زاده مقدسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق عوامل خودنمایی زنان و نگاه مردان است که ضرورت و هدف از این نوشتار بررسی و ارائه راهکارهایی در جهت استحکام خانواده ها و جامعه ای پاک و سالم می باشد و به زنان بصیرت دهیم که ارزش و هدف آنان بسیار متعالی است و اصل و غایت مهم آفرینش را متذکر شویم تا زندگی دنیا را به بهای ناچیزی به فروش نگذارند. و این آگاهی ها باید به جوان داده شود تا با روشن بینی و ذکاوت بیشتری مسیر زندگی خود را طی کند و به کمال برسد. و پیشینه ی این موضوع به زمان پیامبر اکرم-صلی الله علیه و آله و سلم- می رسد. زمانی که جوانی از انصار در کوچه های مدینه ، زنی را بی حجاب دید . میل به تجمل و زینت و زیور به مناسبت طبع لطیف دختران در آن ها قوی است. اینکه زندگی باید آراسته و زیبا باشد کسی با آن مخالف نیست. ولی اینکه آراستگی باید همراه با سادگی و برکناری از تجملات و تشریفات باشد تا عمر و ثروت آدمی بیهوده جلب و جذب آن نگردد. خود نمایی که نوعی نمایش اندام و وجود زن است، با رنگ آمیزی بدن و رنگ لباس و پوشش ظاهر می شود، تا موجب جلب توجه طرف مقابل باشد. خودنمایی عوامل گوناگونی دارد که گاهی اوقات تزلزل در ایمان، زن را به نمایش اندام وامی دارد زیرا تکیه گاه محکمی برای خود ندارد. و کمالات و اصل و گوهر وجودی خود را فراموش می کند و یا بی توجهی به مسائل دینی او را به عادت بدحجابی واداشته است. و گاهی اوقات برای برخی از این زنان معنای فرهنگ پوشش و لباس برای آنان تبیین نشده است. اما برخی از این افراد از محیط زندگیشان طریقه ی پوشش را آموخته اند و الگوهای کذایی را برای خود انتخاب کرده اند. و گاهی اوقات حتی خانواده ها نیز به این امر توجهی نمی کنند و سر مایه ی عظیم وجودی خود را برای ارضای خود و تحسین نگاه دیگران در معرض فروش می گذارند و درخیال بافی های خود به نمایش اندام می پردازند و گاهی به شکلی مهیج عامل فروش کالایی می شوند، بی خبر از اینکه اینها حربه ی دشمن است که جوانان را بی بند و بار و مصرف گرا بار می آورند تا مخالفت خود را با نظام سیاسی حاکم نشان دهند. و از سوی دیگر نگاه مردان را فریب داده و زیبا نمایی اندام و چهره ی زنان صحنه را برای به گناه افتادن آنان آماده می سازد بی خبر از اینکه چشم مردان چه قدرت هایی دارد که شاید هر عشوه و نازی از سوی زنان، چه ضربات مهلک دنیوی و اخروی بر آنان وارد می سازد. با نگاهی به گستره ی تحقیق در عرصه ی عوامل خودنمایی زنان نتایج ذیل به دست آمده که عبارتند از : پشت پا زدن به قانون خداوند ،از هم پاشیده شدن نظام مقدس خانواده ، افزایش کودکان سر راهی، ناراحتی های روحی و افزایش جنایات ، صرف هزینه های غیر ضروری در ورطه ی زندگی و به مشقت انداختن سرپرست خانواده ، نگاه مردان به زنان بی حجاب و بدحجاب، عاملی است برای مرگ تدریجی آنان . و کلیدواژه های تحقیق عبارتنداز : خودنمایی ، غریزه ، شهوت ، محرک، حجاب ، زینت ، ظاهر، عشوه ، نگاه ، نمایش ، هوس ، ارضاء، آرایش ، ازدواج ،پوشش . و روش تحقیق کتابخانه ای وتوصیفی می باشد .
 ازدواج موقت
نویسنده:
زینب محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
آنچه که با تحقیق در آیات و روایات به دست آمده حلیت امر متعه است اما نه به صورت رها شده و بی قید و شرط بلکه با رعایت ضوابط و شرایط که از جمله آن شرایط ذکر شده شرط در سود، مقدار، شکل است که بنابر دلخواه طرفین می توانند در موارد فوق الذکر محدودیت یا گستردگی را ایجاد کنند از موارد دیگر در امر متعه احکامی است که بر متعه بار می شود از جمله حکم متعه با زن فاجره، احکام افراد محرم، حکم متعه با فرد لواط شده، ازدواج موقت با زن کافر غیر اهل کتاب، تکرار ازدواج موقت، ازدواج موقت با زنی که در عده است، محدوده زنان متعه شده، متعه بدون شاهد، حکم طلاق در متعه و حکم نسخ و مقدار عده در متعه می باشد. بنابراین همان طور که گفته شده متعه به صورت دقیق و به عنوان یک امر مسلم مورد قبول شرع می باشد اما متعه تنها متعلق به اسلام نیست بلکه با بررسی دستنوشته ها و زندگی جامعه های تمدن و حتی ملل باستانی ازدواج های شبیه به متعه در این جوامع دیده می شود از جمله در غرب که علی رغم تکذیب لفظی آن اما در عمل و معاشرت های عمومیشان دیده می شود که با وجود تأکید بر تک همسری در رفتار و به صورت عملی به آن پایبند نیستند. در اروپای قرون وسطا نیز در روم ازدواج های ساده ای بوده که برخلاف ازدواج دائم تنها با اعلام تصمیم قطعی برگزینش زن خاص صورت می گرفته همچنین از موارد دیگر آن ازدواج خان ها با رعایا بوده و علاوه بر این ها دوگانگی قوانین ثبت شده نشان از وجود ازدواج هایی جدا از ازدواج های دائم می داده است. همین طور که در جوامع عبرانی باستانی چنین ازدواج هایی دید می شود و حتی دراسکاتلند هنوز هم ازدواج از طریق زندگی مشترک و بدون عقد رسمی معتبر است. که البته آثار و فوایدی بسیار نیز برای متعه قائلند از جمله بزرگترین راه حل برای جلوگیری از فساد و فحشا می باشد در حالی که در مذاهبی که اعتقاد به متعه ندارند مثل اهل سنت حتی لواط در سفر را جایز می شمارند، راه حلی است برای زنان و مردان بی همسری که با مخالفت فرزندان برای ازدواج مواجهند، راهکاری است برای مردانی که همسرانشان نازاست، راه حلی است برای مردانی که امکان طلاق با وجود هسرانی آزاردهنده را ندارند، راه مبارزه با ایدز در جهان مخصوصا آفریقا و .... راه حلی برای زنان بی سرپرست اما براستی با توجه به این که حتی اهل سنت نیز حلیت متعه را در زمان رسول خدا می پذیرند ریشه تاریخی تحریم متعه به کدامین زمان و به کدامین دلیل باز می گردد؟ بعضی معتقدند که در زمان جنگ خیبر بوده که این مطلب به دلیل اینکه تحریم متعه با واقعیت تاریخی آن روز نمی سازد منتفی است چرا که زنان در خیبر مسلمان نبوده اند و یهودی بوده اند در حالی که جواز ازدواج مرد مسلمان با زنان اهل کتاب مربوط به بعد از جنگ خیبر است بعضی بر اساس اجماع قائل بر حرمت متعه اند. در حالی که اجماع در مقابل نهی صریح پذیرفته نیست. و بعضی نیز قائلند متعه یا نهی پیامبر نسخ شده است و روز آن را بعضی در خیبر بعضی حجه الوداع و برخی در سال فتح مکه می دانند در حالی که خبر واحد و نه حتی متواتری مبنی بر نسخ توسط پیامبر به ما نرسیده و ثانیا در صورت صحت این مطلب عمر آن را به خود نسبت نمی داد. و آخرین مورد این که در اواخر خلافتش آن را حرام اعلام نموده است، که در اجتهاد عمر برخلاف نهی صریح قرآن چند احتمال وجود دارد : 1- به دلیل سخنی که از پیامبر شنیده بود چنین اجتهادی نموده در حالی که پیامبر وظیفه اش رساندن حکم به همه مردم است و ممکن نیست چنین حکم مهمی را تنها به عمر گفته باشد چرا که خبر واحد و یا متواتری در این زمینه وجود ندارد. 2- تحریم متعه از سوی عمر یک امر مصلحتی بوده در برابر تشریع مصلحتی امر متعه که همان نیاز غریزی لشکریان مسلمان در نقاط دوردست بوده که در صورت پذیرش چنین مصلحتی باید گفت این مصلحت در کدام عصر و زمان نبوده؟ ثانیا اگر مصلحت را بپذیریم ممکن است این روش در آینده به سایر احکام الهی نیز سرایت کند بنابراین تنها احتمال در مورد رأی عمر، اجتهاد باطل وی در مقابل نهی صریح قرآن است و دقیقا به همین دلیل این امر مردود است. از جمله سرپوش هایی که بر رفتار باطل عمر گذاشته می شود نظر فخر رازی است مبنی بر این که اگر رأی عمر باطل بوده مسلمانان یکوت نمی کرده اند در حالی که سکوت مسلمانان و حضرت علی(ع) دال بر درستی رفتار عمر است در حالی که چند احتمال در این مورد نیز وجود دارد اول اینکه این امر بر همه چنان آشکار بوده که مسلمانان می دانسته اند امر به این حکم توفیقی در جامعه نمی یابد بنابراین دلیلی برای مخافت وجود نداشته است، مسلمانان از خشونت عمر می ترسیدند، سکوت افرادی مثل علی(ع) به خاطر مصلحت و عدم فروپاشی جامعه نوپای مسلمانان بوده همان طور که در مورد غصب خلافت و شهادت حضرت زهرا سکوت کردند، یاران حضرت رسول در مورد این امر سکوت نکردند بلکه گاها مطالبی مبنی بر رد حکم عمر بیان نموده اند از جمله روایت منسوب به امام علی(ع) که « اگر عمر ازدواج موقت را ممنوع نمی ساخت چز نگون بخت هیچ کس به زنا آلوده نمی شد.» بنابراین آن چه قطعی است حلیت متعه است اما علی رغم حلیت متعه و فوایدی که برای متعه وجود دارد در عین حال شبهاتی از سوی مخالفان و معاندان متعه مطرح بوده و هست از جمله اینکه 1- پایه ازدواج بر دوام است؟ در حالی که متعه چنین نیست؟ 2- متعه همان روسپیگری و ترویج فساد است؟ 3- ازدواج موقت عامل پدید آمدن حرمسراست؟ 4- نکاح منقطع نوعی کرایه دادن آدمی و برخلاف حیثیت زن است؟ 5- متعه راهی برای سوء استفاده بیشتر مردان است؟ 6- عدم استقبال جامعه از متعه 7- اگر متعه یک حکم شرعی و اسلامی است پس چرا زنان در آن نه تنها سودی نمی برند که عایدشان تنها مشکلات روحی و روانی است؟ کلید واژه ها : متعه، ازدواج، موقت، روسپی، نسخ، غریزه جنسی، فسخ، زنای محصنه
  • تعداد رکورد ها : 27