جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
 آثار و پیامدهای طلاق در اجتماع
نویسنده:
طاهره سلیمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
در نوشتار حاضر مطالبی پیرامون طلاق در چندین فصل به نگارش درآمده است این موضوع از ابعاد خاصی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در فصل نخست در ارتباط با طلاق و معنای لغوی اصطلاحی و ماهیت حقوقی آن در فقه و آثار اجتماعی طلاق و اثرات شوم ناشی از آزادی مطلق طلاق و طلاق به حکم دادگاه مطالبی بیان شده است. از آنجا که طلاق یکی از پدیده های انسانی است که جوامع از دیرباز با آن مواجه بودند و هر جامعه ای دیدگاه متفاوتی نسبت به این موضوع و جایگاه آن در حیات بشری داشته اند. فصل دوم به بررسی طلاق در ادیان و اقوام مختلف اختصاص یافته است و قوانینی را که در ارتباط با طلاق در آئین آنها وجود داشته است بیان شده است. فصل سوم: طلاق در آیات و روایات قرآنی نیز از جایگاه خاص خود برخوردار است به خاطر اهمیت این موضوع سوره ای از قرآن به این نام اختصاص یافته است و خداوند در سوره طلاق به ذکر احکام پیرامون طلاق پرداخته است و احکام مربوط به طلاق و زنان مطلقه را بازگو می فرماید و به صورت پراکنده در برخی دیگر از آیات قرآنی به اسباب ضروری طلاق اشاره می کند و قوانین کلی را در ارتباط با این موضوع ارائه می دهد که برای همه کس با همه جمیع حالات و افکار در تمام زمان ها و مکان ها قابل تطبیق است. روایاتی که در مورد طلاق وجود دارد حاکی از این مطلب است که طلاق در اسلام یک امر ناپسند است که فقط در موارد ضروری و به عنوان آخرین راه حل نهایی تجویز شده است و در برخی از احادث از آن به عنوان مبغوض ترین حلال ها یاد کرده اند. در فصل چهارم ارکان طلاق مورد بررسی قرار گرفته است و شرایط و ویژگی هایی را که باید وجود داشته باشد تا طلاق صورت گیرد بیان شده است. در فصل پنجم به بیان انواع طلاق طلاق بدیع و نسبی و تقسیمات طلاق نسبی یعنی بائن و رجعی و عدی و طلاق زن باردار و طلاق زن غایت مفقودالاثر پرداخته شده و احکام مربوط به این طلاق ها بیان شده است. موضوع عده نیز به عنوان یکی از مواردی که در طلاق رجعی مطرح است و در آیات قرآنی در بحث مربوط به طلاق به آن اشاره شده است. در فصل ششم انواع عده و مدت زمانی را که باید در انواع عده ها یعنی عده طلاق، عده وفات و عده زن در طلاق مفقودالاثر باید رعایت شود بیان شده است و فلسفه عده نیز به عنوان یکی از راهکارهای اسلام برای جلوگیری از طلاق فرصتی مناسب برای بازگشت به زندگی مجدد مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل هفتم: به ریشه های طلق می پردازیم که این بحث در حقیقت یکی از موضوعات اساسی در مورد طلاق می باشد زیرا شناخت علل و ریشه های طلاق ما را در شناخت هرچه بهتر این مشکل اجتماعی کمک می کند. با جلوگیری از این علل از رواج این مشکل پیچیده اجتماعی جلوگیری نمائیم از آنجا که علل بی شماری در ایجاد طلاق نقل شده اند و نمی توان گفت که کدامیک از این علل سهم بیشتری در ایجد آن دارند و نقش این علل در مکان ها و شرایط گوناگون فرق می نماید ما تنها برخی از علل را که باعث طلاق می باشند برشمرده ایم. فصل هشتم: مسلما طلاق به عنوان یک پدیده اجتماعی در هر اجتماعی که رخ دهد پیامدهای ناگواری را به دنبال دارد که نباید آنها را نادیده گرفت زیرا اثرات مخرب آن در حقیقت بر پیکره اجتماع اثرات منفی می گذارد و اساس جامعه را به مخاطره می اندازد در هر طلاقی که صورت می گیرد در مرحله اول پدر و مادر ( اولیاء) کودکان و در نهایت جامعه انسانی از پیامدهای آن رنج می برد زیرا طلاق در کودکان باعث عقده های روانی و کمبود عاطفه و ضعف شخصیتی و بزهکاری روی آوردن به فسادهای اجتماعی، اعتیاد، خودکشی، دزدی، ... می شود و این انحرافات باعث می شود جامعه را نیز آلوده نماید و زمینه را برای انحرافات و فسادهای دیگر افراد نیز آماده نماید. در فصل نهم به آسیب شناسی طلاق می پرداریم در جوامع امروزی زندگی انسانها در تمامی ابعاد دستخوش تغییرات سریع و شگرفی بوده است. بازتاب ماهیت پیچیده این تغییرات تحولات در زندگی فردی و اجتماعی افراد کاملا محسوس ملموس است. زن و مرد به دلایل متعدد از جمله شناخت ناکافی از یکدیگر، انتظارات و توقعات غیر واقعی از ازداج و همسر، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی، لاجرم می بایست مسائل مشکلات زیادی را در ایجاد و حفظ بقای زندگی زناشویی و روابط نزدیک و صمیمانه با یکدیگر تجربه کنند. در این مبحث به طلاق و آسیب شناسی ازدواج، سن زوجین همراه با آمار و ارقام و جداول، مربوط به ازدواج و طلاق در ایران می پردازیم.
 اخلاق فاطمی ( س)
نویسنده:
اعظم شاه پسندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
نوشته ای که هم اکنون در پیش روی شماست، نتیجه ماه ها، تلاش و کوشش است و موضوع آن بیان اخلاق حضرت فاطمه زهرا – علیها السلام- می باشد. این اثر مشتمل بر سه بخش و سیزده فصل می باشد بخش اول متشکل از دو فصل است. فصل اول درصدد بیان این مطلب است که داشتن اخلاق بر هر انسانی ضروری است و تمام علما و دانشمندان آن را وسیله رسیدن به سعادت و کمال انسانی دانسته و سرمایه تعالی و تکامل مادی و معنوی بشر به شمار می آورند. و اخلاق مبتنی بر دو بخش نظری و عملی می باشد. و انسان به هر دو بخش نیازمند است. در بخش اخلاق عملی انسان ها نیاز به الگو دارند تا بتوانند از او پیروی کنند و سرمشق بگیرند و مکتب اخلاقی اسلام در این میان سرآمد است. در فصل دوم همین بخش علت نیاز به الگوها بیان شده است و حضرت فاطمه زهرا – علیها السلام * به عنوان الگوی برتر به زنان مسلمان معرفی شده است. بخش دوم آن مشتمل بر نه فصل است. فصل اول آن در مورد ازدواج حضرت زهرا* علیها السلام * با امیرالمؤمنین * علیه السلام * می باشد. ازدواجی که با پیوند عشق معنوی و الهی صورت گرفت و آن بانوی نمونه تمام ارزش های دروغین را زیر پا نهاد و کلبه فقیرانه، اما پر از محبت و صفای علی * علیه السلام * را با وجودش روشن ساخت. فصل دوم آن، در مورد همسرداری فاطمه زهرا * علیها السلام * است. او در همه امور با امیرالمؤمنین همگام و همراه بود. در شادی ها، غم ها، نگرانی ها، فقرها و محرومیت ها و تحمل رنج ها، به گونه ای که او را نیز می توان مجاهدی در راه خدا خواند. او هیچ گاه با همسرش مخالفت ننمود و همیشه برای رفاه و آسایش آن بزرگوار تلاش می نمود؛ و در آیین همسرداری نمونه بود، به طوری که همسرش با دیدن او همه غصه هایش را به فراموشی می سپرد. فصل سوم، به نحوه اداره امور منزل توسط آن حضرت می پردازد. فاطمه زهرا* علیها السلام * در خانه داری نیز نمونه است. ایشان در ادای این مسئولیت با مشکلات و سختی های فراوانی روبرو می شد دست های مبارکش بر اثر کثرت آسیاب نمودن تاول می زد، او اگرچه کنیز داشت و می توانست کاری انجام ندهد، اما بر اساس عدالت خواهی، کارهای منزل را با اوتقسیم نموده بود. فاطمه زهرا * علیها السلام * به زندگی مشترک با امیرمؤمنان با سختی های زیادی مواجه شد اما هچ گاه خم به ابرو نیاورد. فصل چهارم، راجع به تربیت فرزندان، توسط آن بانوی نمونه است. آن حضرت با تمام مسئولیت هایی که داشت از فرزندان خود غافل نمی شد، آنان را مورد نوازش قرار می داد و با آنان بازی می نمود و هیچ گاه بین فرزندانش فرق نمی گذاشت، به نیازهای طبیعی شان توجه می نمود و نسبت به آنان سوز و شفقت داشت. فصل پنجم، بیانگر این است که حضرت زهرا * علیها السلام * شخص زاهد و قانعی بودند، انتخاب علی * علیه السلام * به عنوان همسر ،نشانه زهد آن بزرگوار می باشد.زیرا که امیر المؤمنین * علیه السلام * از مال دنیاهیچ نداشت. زهد آن حضرت باعث مسلمان شدن عده ای از همسایگان یهودی شد . فصل ششم ، پیرامون ایثار و گذشت حضرت زهرا * علیها السلام * می باشد . آن بانوی بزرگوار آن چه را که داشت، مانند مادرش در راه خدا ایثار نمود. او در شب عروسی جامه تازه اش را به فقیر داد و خود جامه کهنه را پوشید. خود گرسنه می خوابید، اما همسر و فرزندانش را سیر می نمود سهم غذای خود را به فقیر و گرسنه می داد و حتی گردنبندی را که دختر عمویش به او هدیه داده بود و آن را خیلی دوست داشت به سائل بخشید. طعام افطارش را چون همسر و فرزندانش تا سه شب به مسکین و یتیم می دهد. فصل هفتم، از حیا و عفت حضرت فاطمه زهرا * علیها السلام * بحث می کند؛ فاطمه * علیها السلام * حیای مجسم است و ایشان هیچ گاه مرتکب حتی شبه خطا نیز نشد. روزی مرد کوری بر پیامبر اسلام – صلی الله علیه و آله – وارد می شود و فاطمه * علیها السلام * با دیدن او چهره اش را می پوشاند و وقتی از این کارش سؤال می نمایند در جواب می گوید او مرا نمی بیند اما من او را می بینم. در روایت است روزی پیامبر – صلی الله علیه و آله – به خانه فاطمه * علیها السلام * می روند. در منزل را می زنند و از محضر ایشان کسب اجازه می کنند که وارد شوم یا نه؟ کسی را به همراه دارم، فاطمه * علیها السلام * می گوید: مقنعه ای ندارم که بر سر کنم؛ ولی به ناچار با گوشه ملافه خود را می پوشاند، تا در معرض دید دیگران قرار نگیرد. آن بزرگوار در عین عفت و حیا، به فکر مسئولیت های اجتماعی است و این امرباعث نمی شود از وظایف اجتماعیش غفلت کند. فصل هشتم، پیرامون علم فاطمه * علیها السلام * و معلم بودنش است. آن حضرت با عالم غیب در ارتباط بود و پیوسته جبرئیل بر او حاضر می شد. و اخبار گذشته، حال وآینده را بیان می داشت. آن بانوی عالمه، یک معلم نمونه و مرجع فکری برای شیعیان بود. اگر کسی سؤالی داشت با صبر و متانت به آنان جواب می داد. و شاگردانی را تربیت نمود که هر کدام از آن ها انسان های بزرگی شدند. او شخصیت هایی مثل فضه را تربیت نمود که جز به قرآن سخن نمی گفت. فصل نهم، بحث از نیایش و پرستش فاطمه * علیها السلام * است. به فرموده پیامبر بزرگوار اسلام – صلی الله علیه و آله – ایمان به خداوند متعال در اعماق دل و روح فاطمه * علیها السلام * چنان نفوذ کرده بود که برای عبادت خدا، خود را از همه چیز فارغ می ساخت. او با تمام کارهایی که داشت بیشتر وقتش را به عبادت و نیایش با پروردگار می گذراند. امام حسن – علیه السلام- از دوران خردسالیش یاد می کند و می گوید: مادرم را شبی در محراب عبادت و سرگرم دعا دیدم، که دایم دیگران را دعا می کرد، پرسیدم: مادر! چرا نخست ما را که فرزندان تو هستیم دعا نمی کنی؟ فرمود: فرزندم اول همسایه، بعد خانه. او همه اعمالش در مسیر هدف و خواسته الهی بود. همه کارش، زندگیش، خانه داریش، تربیتش، همسرداریش و ... همه در راه خدا و برای رضای او بود. بخش سوم که از دو فصل تشکیل شده و پیرامون اخلاق سیاسی- اجتماعی آن حضرت می باشد. در فصل اول این بخش آمده است که: حضرت فاطمه زهرا* علیها السلام * یک زن گوشه نشین نبود. بلکه با اجتماع در ارتباط بود. او در جنگ شرکت می نمود و در پشت جبهه برای سپاه اسلام آب می آورد و آنان را پشتیبانی می نمود. به همسایگان سر می زد و اگر شخصی فوت می کرد، بر سر مزارش حاضر می شد و برای او طلب مغفرت می نمود. اما در فصل دوم صحبت از مبارزه حضرت زهرا * علیها السلام * با غاصبین خلافت است. آن هایی که هم امیرالمؤمنین علی - علیه السلام- را از حق ولایت محروم نمودند و هم فدک را غصب کردند. او مبارزات خود را در کنار همسرش و گاهی هم با استقلال ادامه داد. کمتر فایده اش آن بود که اتمام حجت کرد، خصم را به محاجه طلبید، بحث کرد، استدلال و منطق به کار برد، رسواگری نمود، دشمن نادان را به گریه و انابه انداخت و نشان داد که حق با او و همسر اوست، اگرچه نهایتاَ هر دو را از حقشان محروم نمودند. این مختصر در واقع گویای مباحث این تحقیق می باشد و تا حد ممکن سعی نمودم مطالب اساسی و مهم در هر بخش گنجانده شود امیدوارم مرضی حق تعالی و مقبول خانم فاطمه زهرا * علیها السلام * واقع شود.
دلائل امامت امام علی(ع)
نویسنده:
رقیه کارگرگزکوه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
امامت از جانشینی یک شخص از جانب پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم» در اقامه احکام شریعت و پایداری از حوزه دین است به طوری که فرمانبری از او بر همه امت واجب می شود. زیرا واجب است درهر عصری روی زمین از حجت حق تعالی خالی نباشد. و واجب است که آن حجت از جانب خدا و رسولش باشد. ضرورت تداوم امامت درعلم کلام تحت دو عنوان ادله عقلی و ادله نقلی مطرح شده که ادله عقلی به این موارد اشاره دارد، تداوم نبوت در راستای امامت، ضرورت کارشناسی دین، وجود امام دلیل بر لطف خداوند، لزوم امام فطری است. و همچنین ادله نقلی که به دو صورت آیات و احادیث متواتر تقسیم می شود که از جمله آیات متواتر آیه شب لیله المبیب، آیه مباهله، اکمال الدین و اتمام النعمه، اولوالامر، آیه ولایت، آیه تبلیغ، آیه ذی القربی، آیه انذار، آیه تطهیر، آیه مودت. و احادیث نیز اشاره به این موارد دارد: ((حدیث ثقلین، حدیث غدیر، حدیث یوم الدار، حدیث اخوت، حدیث منزلت، حدیث مدینه العلم، حدیث سفینه نوح، حدیث طیر مشوی دارد.)) و همچنین امام علی بن ابیطالب « علیه السلام» ابواب فتح را به روی مسلمین گشود و موجبات عزت و سربلندی آنان را فراهم آورد که از جمله فداکاریهای این حضرت در جنگ های مختلف عبارتند از: جنگ بدر، جنگ احد، جنگ تبوک، فتح مکه و شکستن بتها، فتح خندق، فتح خیبر، خاصف النمل، صلح حدیبیه، است. و نیز فضیلت هایی برای حضرت است که همه بیانگر اثبات حقانیت امامت امام علی«علیه السلام» می باشد و فضائلی که در خطبه و کلام خود حضرت و وصیت پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم» آمده است و فضیلت آن حضرت از زبان خودشان در خطبه شقشقیه است که بسیار رسا و بلیغ و شیوا حضرت از حق خودشان دفاع کرده اند و علاوه براین فضیلت ها که از زبان خود حضرت و پیامبر و دیگر ائمه ذکر شده است خیلی از فضیلت های دیگر نیز از زبان و کلام خلفا و دانشمندان اهل سنت و مخالفان بیان شده است. که از جمله آن سخنان عمر و ابوبکر است که فرمودند: هرآینه اگر امام علی « علیه السلام» نبود ماهلاک شده بودیم و در پایان نیز امید آن را داریم که این تحقیق وسیله ای برای اثبات حقانیت شیعه و امامت امام علی« علیه السلام» باشد.