جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 65
ترجمه و تحقیق سوره مبارکه حمد از علامه محمّد‌صالح خاتون‌آبادی
نویسنده:
منیر پاک
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پایان‌نامه ترجمه و تحقیقی بر رساله تفسیر سوره حمد از محمّد‌صالح خاتون‌آبادی از علمای قرن یازدهم هجری قمری می‌باشد. از مجموع مباحث تحقیق‌شده در این پایان‌نامه، به دست می‌آید که سبک نگارش ایشان در این تفسیر بر اساس مباحث ادبی، تفسیر قرآن به قرآن و تفسیر قرآن به روایات می‌باشد و در مواردی بیانات استنباطی مفصلی در تفسیر و تبیین بیشتر و فهم سوره حمد عنوان کرده؛ عمده‌ترین محورهای بحث علامه، توحید و اقسام و مراتب آن (توحید در خالقیت، معبودیت، معرفت و اطاعت و استعانت) و نفی شرک و شعب آن (شرک جلی و خفی) و اهمیت تکالیف الهی بر بندگان و مقصود اصلی در خلقت و نیز طلب هدایت در طریق حق و صراط مستقیم و استعانت از خداوند در جهت رسیدن به هدایت الهی و مقصود اعظم الهی است.
شرح و بررسی دعای یازدهم صحیفه سجادیه (عاقبت بخیری)
از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
مرضیه بیاتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
امام سجاد - علیه السلام- در صحیفه سجادیه با دعاهای گوناگون، انسان را همواره متوجّه خدا می کند و در عین حال، معارف الهی و عقائد صحیح و نیز راه و رسم زندگی سعادتمندانه را به انسان ها می آموزد.دعای یازدهم صحیفه سجّادیه، درموضوعِ "طلب عاقبت به خیری" است که طی آن، امام(ع)، ضمن ستایش خداوند و درود بر محمد وآل(ع)، از یک سو از خداوند حسن عاقبت و فرجام نیک را درخواست می کند، و از سوی دیگر با مضامین و محتوای زیبای این دعای شریف، زمینه ها و عوامل حسن عاقبت را به انسان می آموزد و او را از عوامل سوء عاقبت پرهیز می دهد.هدف اصلی: از هدف های مهم این پژوهش می توان به " شناخت مبانی و زمینه های حسن عاقبت در نیایش یازدهم و آشنایی بیشتر با محتوای عمیق و مضامین والای این نیایش" و نیز توجّه به آیات و روایات مویّد? آن اشاره کرد.روش اجرا: نیایش مذکور - با توجه به مفاد آن- به پنج بخش و هر بخش به دو تا سه گفتار تقسیم و مورد بررسی قرار گرفته، برخی معارف عالی و زمینه های عاقبت به خیری انسان از آن استخراج، و در بسیاری موارد، به مضامین آیات و روایات مویّده، مزیّن گردیده است.نتایج: نتایج معرفتی و معنوی این نیایش، که همگی در راستای رستگاری و حسن عاقبت انسان است، در بخش های پنج گانه مذکور – و در حدمقدور- استخراج شده، که ذیلاً به محورهایی ازآن اشاره می شود:1.
ویژگی های منجی از دیدگاه اسلام و مسیحیت
نویسنده:
مریم نظری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
از روزگاران کهن، مسئله ظهور مصلح ، در آخرالزمان اصلی اساسی بوده است و پیشینیان بشر، پیوسته آن را به یادها می آورده اند. اصولاً، فتوریسم یعنی اعتقاد به دوره آخرالزمان، و انتظار ظهور منجی ، عقیده ای است که در کیش های آسمانی یهودیت، زردشتی، مسیحیت و سه مذهب عمده آن: (کاتولیک، پروتستان و ارتدکس)؛ مدعیان نبوت عموماً، و دین مقدس اسلام خصوصاً، به مثابه یک اصل مسلم قبول شده است.مطالبی که در این رساله در یک مقدمه و شش فصل گرد آمده، بطور کلی برداشتی است از موضوع «منجی» و ویژگی های او در دین مبین اسلام و مسیحیت و نشان دادن همسانی ها و ناهمسانی های این اعتقاد در دین های یاد شده.در فصل اول به کلیات مسئله پرداخته شده است که شامل اهداف تحقیق و تعریف واژگان می باشد.در فصل دوم بنا بر ضرو.....
شهادت حق و باطل ، ویژگی ها و آثار آن از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
انسیه ذوقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
اینپایان نامه در قالب ششفصلبه بررسیویژگی ها و آثار شهادت حق و باطلپرداخته است . ماحصل مطلب آنکه : لازمه ی برپایی عدالت،به عنوان یکی از مهمترین رسالت های انبیاء، اقامه شهادت حق در راه خدا و نهی از کتمان آن به منظور رعایت حق‌الله و حق‌الناس می‌باشد.از مهترینلوازمو ویژگی‌هایشهادت حق "بر طبق آیات و روایات " بعد از ایمان به خدا، قیام به عدالت،جلب رضایتخداوند در شهادتحق، و عدمپیروی از هوای نفس است.از عمده ترین مصادیق شهادت حق عبارتند از : شهادت خداوند و ملائکه و انبیاء و اوصیاء الهی بر یگانگی آفریدگار در جهان هستی و قیام پروردگار به عدالت در آفرینش، ایمان بهحقانیت نبوت و رسالت پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان (ع) و رعایت پیمان الهی در این امر می باشد. شهادت خداوند و ملائکه در اثبات حقانیت قرآن و نزول الهی آن و نیز شهادتمومنین در راستای حفظ حق الناس و اصلاح معاملات بین مردم . از سوی دیگر ، برخی از مصادیق شهادت باطل ،عبارتند از:شهادت به دروغ، کتمان شهادت،لهوالحدیث و تهمتمی باشد.آثار مهم شهادت حق در برپایی قسط وعدل و قوام جامعه اسلامی ،اصلاح امور مردم،اصلاح دین و تحکیم اعتقادات و رستگاری اخروی نمود می یابد. واژه های کلیدی: شهادت ، شهادت حق ،شهادت باطل (زور)، شاهد،عدالت.
پژوهشی پیرامون روابط اخلاقی زن و شوهر از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
افسانه کوراسونلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه به تحقیق درباره روابط اخلاقی زن و شوهر با تکیه بر آیات و روایات پرداخته و از پنج بخش با این مباحث تشکیل یافته است: بخش اول، کلیات: اخلاق از دیدگاه لغت و اصطلاح، عزت خانواده؛ بخش دوم، بررسی روابط حاکم بر خانواده: رابطه شوهر با زن، رابطه زن با شوهر، اطاعت مشروع؛ بخش سوم، جنبه های اخلاقی و عوامل مؤثر در تحکیم روابط زن و شوهر: نوع روابط در خانواده، تعاون و تکامل، اعلام محبت و اخلاص، تجدید جاذبه؛ بخش چهارم، نسخ روابط زن و شوهر و زمینه های اخلاقی آن: عوامل طلاق، درباره طلاق، دنیای پس از جدایی، روابط پس از جدایی. در بخش پنجم، به جمع بندی مباحث بخش های قبل پرداخته شده است
پلورالیزم دینی از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
رسول جوانعلی آذر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نویسنده در این پایان نامه با هدف بررسی دیدگاه قرآن و روایات درباره پلورالیسم نخست به تعریف پلورالیسم سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و دینی پرداخته، آنگاه تاریخچه، زمینه و برداشت های گوناگون از آن را بیان کرده، و در پایان، با مطرح کردن لوازم کلامی و دینی پلورالیسم، به این نتیجه می رسد که از نظر آیات و روایات پلورالیسم در بعد سیاسی و اجتماعی مورد تأیید است؛ اما در بعد دینی با مشکلات عدیده منطقی روبه روست
بررسی اصول و مبانی زندگی قرآنی بر محور آیات  مهدوی در  پانزده
 جزء اول قرآن کریم
نویسنده:
مریم زیدی کنگر شاهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پژوهش بر آن است تااصول و مبانی زندگی قرآنی را بر محور آیات مهدوی - در پانزده جزء اول قرآن- استخراج و برخی آثار و نتایج آن را بیان کند . این استخراج و بررسی عمدتاً در فصل سوم و طی ده گفتار، درباره آیات منتخب صورت پذیرفته ، در هر بخش برخی از نتایج کاربردی آن نیز آمده است. به نمونه ای از این اصول و نتایج ذیلاً اشاره شده است. در فصل دوم – و در تکمیل مقدمات برخی مبانی جهان شناسی ، انسان شناسی، معرفت شناسی و اعتقادی مرتبط با موضوع قرآن و مهدویت نیز مورداستخراج ، تبیین و تحلیل مختصر قرار گرفته است. شیوه ی تحلیل در این تحقیق بهره گیری از روش توصیفی داده ها- از قرآن و حدیث- و با تکیه بر آنها و نیز استفاده از تفاسیر و شروح معتبر قرآنی و روایی و نظرات دانشمندان در این زمینه است. یافته های پژوهشی، حاکی از آن است که بهترین اصول و مبانی زندگی سالم و صالح برای بشر ،تنها اصولی است که از آیات قرآنی و علوم وحیانی بدست می آید. به عنوان مثال: آیات آغازین سوره بقره، قرآن را کتاب هدایت معرفی می کند و سپس بهره گیری از آن را خاص متقین و پرهیزگاران بر می شمارد .که از اینجا اصل : «بهره وری از هدایت قرآنی» و نیز اصل « ضرورت تقواپیشگی» استفاده می شود. آنگاه در معرفی متقین می فرماید:متقیین: کسانی هستند که ایمان به غیب دارند. بنابرایناصل«ضرورت ایمان به غیب»،خود از پایه های تقوا و صفات متقین می شود. همچنین از مصادیق مهم ایمان به غیب بنابر روایت معتبر، ایمان به امام زمان (عج) می باشد؛ که در حال حاضر غایب و از دیده ها پنهان است، لیکن ما می توانیم با بهره گیری از هدایت قرآنی ، به برکت ایمان
نقش اعتقادی و تربیتی خطابه غدیر در تغییر رفتار افراد جامعه (به خصوص جوانان )در دوران معاصر
نویسنده:
امین اله عظیمیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پیامبر گرامی اسلام هدف از بعثت خود را در کلامی تکمیل مکارم اخلاق بیان فرموده اند:"انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق":«جز این نیست که من برای تکمیل کرامت های والای انسانی بر انگیخته شدم»واین بدان معنی است که مکتب انبیاء مکتبِ انسان سازی و تعلیم وتربیت الهیِ انسان است. در آیاتی از قرآننیز با الفاظ دیگری مانند:"یزکیهم ویعلمهم" بر آن تاکید شده است. برای تداوم این هدف‌، پیامبر اکرم (ص) « در خطابه غدیر» مسئله امامتِ پیشوایان معصوم(ع) را به فرمان خداوند مطرح کرده اند ؛ تا برای هرزمان الگوی کاملی به منظور راه بری و سازندگیِ انسان ها وجود داشته باشد.یکی از بهترین مسیرهایی که بتوان با موضوع امامت ؛ به عنوان اصل تداوم بخش رسالت پیامبر خاتم (ص)آشنا شدمراجعهبه خطابه ی جامع وزیبای غدیر است .آیه ی 67 سوره ی مائده (آیه تبلیغ)‌، به روشنی‌، تکمیل و تداوم رسالت پیامبر(ص) را اعلامامامت امیر المومنین (ع) و دیگر امامان معصوم(ع) معرفی می کند و بدون آن دین واهداف آن راناقص معرفی می کند.ضرورت وجودِ همواره ی یک آموزگارومربی آسمانی وجایگاه رفیع آن در این خطابه ی شریف زمانی برای ما آشکارتر می گردد، که به این واقعیت توجه کنیم که درسراسر این خطابه ی پر طنین، بر صفات و ارزشهای انسانی و والایی تکیه دارد که در شخصیت این الگوهای الهی موجود است. آموزگاران و مربیانی که به راستی هدفی جز رشدوتعالی انسانها را جستجو نمی کنند؛درست همان آرمانِ والایی که تمامی فرهیختگان دلسوز در وادیِ تعلیم و تربیت در پی تحقق آن هستند. به علاوه براساس اصل مسولیت همگانی در نظام تربیتیِ اسلام امر به معروف و نهی از منکرپیامبر اکرم(ص)به تمامی دریافت کنندگان این پیام،از پیروان خود تا روز قیامت مسئولیت داده است تا این پیام تربیتی وحیات بخش را به دیگران به ویژه فرزندان تنی وافراد تحت تربیت خود برسانند .بدین ترتیب این وظیفه بر عهده ما وجامعه ما نیز هست که با یاری خداوندآن را به خوبی بشناسیم و به نسل های آینده منتقل کنیم باشد که توانسته باشیم که به سفارش پیامبر عمل کرده باشیم.دراین پژوهش هشت سوال مطرح شده وجامعه ی این پژوهش منابع اسلامی وکتب تربیتی می باشدهمچنین باتوجه به ماهیت موضوع که ازنوع پژوهش نظری می باشد روش تحقیق به شیوه‌ی توصیفی وتحلیلی انتخاب شده است.
ترجمه و تحقیق رساله «اسرار بسمله»
نویسنده:
مائده ایزدی,سیده‌فاطمه هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
همه کتب آسمانی واز آن جمله قرآن کریم با آیه بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می‌شوند. باء بسمله به بهاء یعنی نور، سین به سناء یعنی رفعت میم به ملک و مجد خداوند اشاره می‌کند خداوند با مشیت و اراده خود بهاء و سناء را خلق کرد و به وسیله آفرینش تجلی نمود. الله جامع جمیع صفات است که به وسیله رحمانیت ورحیمیت خود را بر مخلوقات معرفی می‌کند. بسمله به اسم اعظم الهی نزدیک است و در باء که سرّ سببی است گنجانده شده و همه در نقطه باء جمع گردیده‌اند این نقطه نور محمدی ست که اولین و والاترین آفرینشهاست سپس نور علوی است که هدف از آفرینش وعلت غایی آن رسیدن به این حقیقت بلند مرتبه و عظیم است. ارکان اسم اعظم الهی لا اله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله و بعد شیعیان هستند که اولین مرتبه مرتبه‌ی حق است و دومین پیامبر اسلام(ص) و سومین مرتبه خاندان پیامبر و چهارمین مرتبه انبیاء و شیعیان حقیقی هستند که در بسمله اول الله بعد رحمن بعد رحیم بعد بسم میباشد.
ویژگی‌ها و مصادیق ابرار از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
اکرم بهاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدههدف نهایی از آفرینش انسان ها رسید ن به مقامات والا و بهره مند شدن از مقامات عالی دنیوی و اخروی است که یکی از مقامات، مقام ابرار می باشد و والاترین کسانی که این مقام را دارا هستند انبیاء و اولیای الهی و معصومین علیهم السلام و در راس ائمه حضرت امیر (علیه السلام )، دخت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و فرزندان ایشانمی باشند. مطابق آیات و روایات، درجه عالی ابرار کسانی هستند که به مقام مقربین درگاه الهی نائل شده اند.از اوصاف برجسته ابرار می توان بهایمان به خدا و معاد، ایمان به رسالت و کتابهای آسمانی، ایمان به فرشتگان، انفاق، اقامه نماز، پرداخت زکات، وفای به عهد، شکیبایی، صدق و راستگویی و .... می باشد که ما می توانیم با سعی و تلاش برای انجام این اعمال صالحه راه رسیدن به این مقام والا را برای خود هموار ساخته و از نعمت های دنیوی و اخروی این مقام شایسته که بالاترین آن رسیدن به رضای خداوند و مقام قرب الهی است بهره مند شویم.
  • تعداد رکورد ها : 65