جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 31
عقلانیت مشترک: معتزله در اسلام و یهودیت (متون و مطالعات استانبولی)
نویسنده:
by Camilla Adang (Author, Editor), Sabine Schmidtke (Editor), David Sklare (Editor)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Nomos Verlagsgesellschaft,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مجموعه متون و مطالعات استانبول (ITS) مجموعه ای از کتاب های موسسه شرق استانبول است. این موسسه یک موسسه تحقیقات علمی ترک شناسی و منطقه ای در انجمن بنیاد ماکس وبر است. با همکاری نزدیک با دانشمندان ترکیه ای و بین المللی، به حوزه های مختلف تحقیقاتی مختلف اختصاص یافته است. علاوه بر این، موسسه Orient-Institut Istanbul در زمینه تبادل علمی بین آلمان و ترکیه فعال است. جلد پانزدهم این مجموعه شامل: "عقلانیت مشترک: اعتزال در اسلام و یهودیت" است.
مطالعاتی در باب سنت‌های فکری اسلامی قرون وسطی (منابع عربی و مطالعات اسلامی)
نویسنده:
by Hassan Ansari (Author), Sabine Schmidtke (Author)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Lockwood Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: جلد حاضر بر جنبه‌های اندیشه اسلامی در ایران و یمن و سایر مناطق خاورمیانه، قرن نهم تا پانزدهم میلادی، از طریق مطالعه دقیق مواد خطی تمرکز دارد. فصل های شانزده گانه کتاب در پنج مبحث تنظیم شده است: معتزله، زیدیه در ایران و یمن، تشیع اثنی عشری، عرفان و روایات کتابشناسی. مطالب موجود در کتاب قبلاً در نسخه دیگری منتشر شده است. ظهور این مطالعات در مجموع در یک مجلد، این کتاب را به سهم قابل توجهی در حوزه مطالعات اسلامی کلاسیک تبدیل کرده است.
Studies in Medieval Muslim Thought and History‫‪‫‭‭
نویسنده:
Wilferd Madelung‪‏‫‭‏‫‭; edited by Sabine Schmidtke.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
‏‫‭Farnham‏‫‭: Ashgate‏‫‭,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این جلد مکمل گزیده‌های مقالات ویلفرد مادلونگ است که قبلاً توسط Variorum (مدارس و فرقه‌های دینی در اسلام قرون وسطی، جنبش‌های مذهبی و قومی در اسلام قرون وسطی و مطالعات در مذهب شیعه قرون وسطی) منتشر شده بود. بخش‌های اول شامل مقالاتی است که به بررسی جنبه‌های فکری و تاریخی معتزله، اباعیه، حنفیه و ماتریدیه، تصوف و فلسفه می‌پردازد. آخرین گروه از مقالات بر جنبه هایی از تاریخ اولیه مسلمانان تمرکز دارد. یک نمایه دقیق حجم را کامل می کند.
نكت الكتاب المغني: مختصر منقح من المغني في أبواب التوحيد والعدل
نویسنده:
عبد الجبار بن أحمد الهمذاني؛ قدم لهذه الأقسام الباقية وحققها عمر حمدان وزابينه اشميدكه
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: المعهد الألماني للأبحاث الشرقية,
تصفح الأدلة
نویسنده:
ابو الحسین البصری؛ عُنی بتحقیق ما بقی منه: ویلفرد مادلنغ, زابینا اشمیتکه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ویسبادن - آلمان: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پروفسور ویلفرد مادلونگ و پروفسور زابینه اشمیتکه از سالها پیش یکی از شاخه های مطالعاتی خود را وقف معتزلیان متأخر و هوادار مکتب ابوالحسین بصری ( متوفی ۴۳۶ ق ) کرده اند. رساله دکتری خانم اشمیتکه که آن را با راهنمایی مادلونگ دفاع کرد, درباره علامه حلی است که آشکارا تمایلات کلامی نزدیک به ابوالحسین و محمود ملاحمی خوارزمی (متوفی ۵۳۶ ق) که او نیز از متکلمان همین شاخه است, داشته است. تاکنون اسناد و نسخه های قابل توجهی از این گرایش در میان معتزله متأخر و نیز در میان شماری از امامیان و زیدیان منتشر شده است. استاد مادلونگ در چندین مقاله منتشر شده و نیز یکی دو تحقیق که به زودی منتشر خواهد شد, به بررسی مبانی جدید مکتب ابوالحسین پرداخته است. از جمله, تمایزهای بسیار مهمی که میان او و مکتب بهشمی وجود داشته و نیز تأثیراتی که این تمایزات بر مکاتب کلامی شیعی (امامی و زیدی) و حتی سنی (مانند فخر الدین رازی اشعری مسلک) گذاشته تاکنون مورد مطالعه قرار گرفته است. نکته مهم در رابطه با ابوالحسین مطالعات فلسفی او و تأثیراتی است که از ناحیه فلاسفه مکتب بغدادی (مسیحیت بغدادی) بر او وجود داشته است, مسئله ای که مورد انتقاد همقطاران معتزلی او حتی تا چند قرن پس از او قرار گرفته است. وی شاگرد ابن السمح و ابوالفرج ابن الطیب, دو تن از فیلسوفان مکتب یحیی بن عدی در بغداد بوده و هم اینک ترجمه عربی الطبیعة (سماع طبیعی) ارسطو با تفاسیر بسیار مهم شماری از فیلسوفان همین مکتب (متّی بن یونس, یحیی بن عدی و ابن سمح همراه تفاسیر شارحان یونانی, یحیی نحوی, اسکندر افرودیسی و ثامسطیوس) با تنظیم, تحریر و گردآوری ابوالحسین بصری در اختیار ما قرار دارد (نسخه خطی لیدن که سالها پیش توسط عبدالرحمان بدوی در قاهره, 65-1964 منتشر شد). در این رابطه نیز تاکنون برخی تحقیقات منتشر شده است. با این وصف و با وجود آشنایی با شماری از کتابهای مکتب ابوالحسین (از جمله کتابهای محمود ملاحمی و تقی الدین نجرانی یا بحرانی از معتزله, و نیز برخی تأثیرات وی بر زمخشری در رساله المنهاج فی أصول الدین ؛ برخی اسناد مهم از گرایش امامیان سده ششم به بعد به وی و از جمله کتاب المنقذ من التقلید / یا التعلیق العراقی محمود حمصی رازی و نیز کتاب خلاصة النظر مجهول المؤلف و یا نوشته هایی از خاندان ابن العودی و دیگران ؛ و همچنین آشنایی با متون زیدی / معتزلی متأخر مانند نوشته های امام یحیی بن حمزه المؤید بالله که آشکارا از مکتب ابوالحسین دفاع می کنند) ولی تاکنون به درستی تمامی مبانی و استلزامات کلامی این مکتب و مناسبات آنان با فیلسوفان اسلامی مورد مطالعه قرار نگرفته است. از دیگر سو در منابع کلامی متأخرتر مانند نوشته های فخر رازی, خواجه و علامه حلی شماری از عقاید به ابوالحسین نسبت داده شده که بیشتر بر اساس بازسازی های کلامی متأخر ارائه شده و یا عقایدی به او نسبت داده می شود که با ساختار کلام فلسفی متأخر بازسازی شده است.در همین چارچوب فخر رازی از ابوالحسین و مبانی او گاهی برای دفاع از مکتب کلامی اشعری در رد بر معتزلیان و فیلسوفان بهر ه می گیرد. در مواردی متکلمان و از جمله متکلمان امامی, عقاید ابوالحسین را با اندیشه های کلامی مکتب معتزلی بغداد نزدیک و قابل مقایسه می دانسته اند که البته همه اینها قابل بازنگری است. از دیگر سو باید توجه داشت که در برخی مسائل میان او و محمود ملاحمی که نوشته های او بیشتر از ابوالحسین در اختیار متکلمان بعدی بوده, اختلافاتی وجود داشته و همین امر گاهی آشفتگی را در اسناد پاره ای از عقاید به ابوالحسین افزوده است. شماری از عقایدی که ابوالحسین ابراز کرده می تواند بسیاری از مبانی پذیرفته شده کلام متقدم و از جمله کلام معتزلی را تغییر دهد, در حالی که ما از عقاید ساختاری او در مواردی که از استلزامات منطقی عقاید و آموزه های شناخته شده کلامی وی می توان سخن گفت, اطلاعی نداریم. نمونه مهم آن که هم اینک مورد مطالعه تحقیقاتی نویسنده این سطور قرار گرفته, مسئله شیئیت معدوم است که وی برخلاف سایر معتزله آن را رد می کرده است. طبعاً این مسئله الزامات زیادی را برای مکتب کلامی او ضروری می سازد که می بایست درباره آن به بحث پرداخت. من به دلیل اینکه هم اینک بر روی مکتب کلامی او کاری مستقل را آغاز کرده ام, می کوشم بر اساس پاره های اندیشه او مدلی ساختاری از اندیشه او را عرضه کنم. بخشهایی از عقاید او به مسئله طبیعت مخلوق و ماهیت حدوث باز می گردد و در همین رابطه باید به مسئله ادله اثبات وجود باری از دیدگاه او اشاره کرد که این مورد توسط استاد مادلونگ بررسی شده است. بخشی از مطالعه من به مسئله وجود و صفات خدا از دیدگاه ابوالحسین مربوط می شود. در این مورد نظریات بسیار مهمی از وی در اختیار ماست. همچنین است مسائلی در رابطه با نفس و اعاده معدوم. امیدوارم بتوانم در چند شماره کتاب ماه دین, بخشهایی از تحقیق خود را که اینک در حال آماده سازی است, منتشر نمایم. اما آنچه که بهانه ای شد برای نوشتن این یادداشت, تحولی است که هم اینک در این زمینه از تحقیقات به وجود آمده است. پاره ای از اسناد بسیار مهم در رابطه با معتزلیان بهشمی و نیز هواداران ابوالحسین با کشف تعداد قابل توجهی از نسخه های خطی وشناسایی آنها در کتابخانه سن پترزبورگ روسیه در سالهای اخیر هم اینک در اختیار قرار دارد. درباره این نسخه ها خانم اشمیتکه اخیرا در مقاله ای در مجله آرابیکا توضیحات خوبی ارائه داده اند. بخشی از این نویافته ها مربوط است به پاره هایی از کتاب تصفح الأدلة ابوالحسین بصری که تاکنون به کلی مفقود تلقی می شد. این بخشها به موضوعات صفات باری تعالی و مباحث مربوطه اختصاص دارد که می دانیم بسیاری از مشکلات کلامی را پوشش می داده است. البته در پاره ای از منابع و از جمله کتابهای ملاحمی, حمصی رازی و فخر رازی و برخی نمونه های دیگر به قطعاتی از تصفح الأدلة برمی خوریم که این مؤلفان به آن کتاب که کتاب اصلی و پایه و در عین حال ناقص ابوالحسین بوده اشاره می کنند و مطالبی را از آن یا غرر الأدلة (کتابی دیگر از ابوالحسین) نقل می کنند, اما کشف این پاره های جدید, پرتوی تازه بر تحقیقات ما در مورد این شخصیت کلامی پر نفوذ می گذارد. در این تحقیق به نقلهای ملاحمی از تصفح الأدلة و مقایسه آن با نسخه های نویافته نیز توجه شده است. هم اینک این پاره ها در کتابی با این مشخصات به صورت محققانه در اختیارست: أبوالحسین البصری, تصفح الأدلة, عنی بتحقیق ما بقی منه ویلفرد مادلونگ و زابینا اشمیتکه, ویسبادن, ۲۰۰۶. اکنون ما با در دست داشتن این پاره ها به طور روشنتری می توانیم از ساختار فکری ابوالحسین و فضای فکری و قلمی او سخن بگوییم. نقلهای مهمی هم در این کتاب از پاره ای منابع کهنتر مانند کتاب المقالات (عیون المسائل و الجوابات) ابوالقاسم بلخی آمده است که بر اهمیت این تحقیق می افزاید.(نویسنده: حسن انصاری) منبع: http://ansari.kateban.com/
کتاب: تحفة المتکلمین فی الرد علی الفلاسفة
نویسنده:
رکن الدین بن الملاحمی الخوارزمی؛ تحقیق و مقدمه حسن انصاری، ویلفرد مادلونگ؛زیر نظر زابینه اشمیتکه [... و دیگران]
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حکمت‌ و فلسفه‌ ایران‌,
چکیده :
ابن‌ملاحمی خوارزمی، متکلم معتزلی در قرن ششم هجری است که در تحفة المتکلمین فی الرد علی الفلاسفة به ارزیابی انتقادی سخنان فیلسوفان اسلامی پرداخته است. عنوان این اثر وی، یادآور «تهافت‌نگاری»های گوناگون در جهان اسلام علیه فیلسوفان است که در صدر آنها تهافت‌الفلاسفة ابوحامد غزالی است. این اثر در بیست باب تنظیم شده و انتقادات وی شامل این مباحث است: حدوث عالم، صفات باری‌تعالی، اجسام سماوی، اثبات عقول مجرد، نبوت، نفس، احکام آخرت، ثواب و عقاب. ابن‌ملاحمی در این اثر انتقاداتی را نیز به ابوحامد غزالی بدین سبب که در آثار متأخر خود به استدلال‌های فلاسفه تمسک کرده، وارد ساخته است. وی در این اثر، دیدگاه‌های این اندیشمندان را بررسی کرده است: افلاطون، ارسطو، پروکلس، فیلوپونوس، المپیودورس، کندی، فارابی، ابن‌سینا، زکریای رازی، بهمنیار و ابوالبرکات بغدادی. بیشترین آثار اشاره شده در این کتاب، آثار ابن‌سینا نظیر الشفاء، الاشارات و التنبیهات، المبدأ والمعاد، و کتاب النفس و خطبة هستند. فهرست اعلام، فرق و مذاهب، کتابها و آیات قرآن پایان‌بخش کتاب است که جستجوی مطالب را برای خواننده آسان می‌سازد.
مجلی مرآة‌المنجی فی‌الکلام والحکمتین والتصوف
نویسنده:
محمدبن‌علی‌بن‌ابی‌جمهور الاحسائی؛ مقدمه و فهرستها زابینه اشمیتکه.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران؛ برلین: موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مجلی در سه مرحله به رشته تحریر درآمده است: در مرحله نخست، مؤلف رساله ای کوتاه در علم کلام با نام مسلک الأفهام فی علم الکلام می نگارد. این رساله در شب پنج شنبه 26 ذوالقعده 886 هجری در قطیف به اتمام رسیده است. در مرحله دوم، حاشیه ای بر این کتاب می نویسد که بزرگان وفضلاء آن را النور المنجی من الظلام، حاشیة مسلک الافهام نام می نهند. وی این حاشیه را در یکشنبه سوم شعبان 893 هجری در روستای تیمیه واقع در احساء به اتمام رساند. در مرحله سوم و پایانی، پس از بازگشت حج در 894 هجری به عراق رفت، طالبان علم که این کتاب را باب طبع خویش یافته بودند، از وی خواهش می کنند شرحی بر النور المنجی بنگارد تا ابهامات آن را برطرف سازد. وی این خواسته را اجابت کرده وشرح شرح خود را با عنوان مجلی مرآة المنجی فی الکلام والحکمتین والتصوف تألیف می نماید. مسوده این کتاب در اواخر جمادی الآخر 895 هجری در عراق ومبیضه آن در شانزده صفر 896 به هنگام سومین اقامت در مشهد اتمام یافته است. ابن ابی جمهور در میان اندیشمندان شیعه نخستین کسی بود که کوشید جریان های فکری زمان خود را تلفیق کند. وی در این کتاب به شیوه ای که خود او نیز آن را بی سابقه وبی نظیر می داند میان کلام (معتزلی واشعری)، فلسفه (مشایی واشراقی) وتصوف آمیزش ایجاد می کند. احسایی با مکتب ها وجریان های مذهبی شرق جهان اسلام، از زمان حمله مغول به بعد، کاملا آشنا بوده است. این نکته را می توان با توجه به سخنان متعددی که از نگاشته های نمایندگان اصلی این جریانات مذهبی نقل می کند دریافت. وی با تفسیر وتحلیل این اندیشه ها وسعی در تلفیق آنها نشان می دهد که ناقل صرف اندوخته های گذشتگان نیست، بلکه نماینده برجسته زمان ومکان خویش است. از این رو، این کتاب بر آثار فیلسوفان مکتب اصفهان در قرن بعد (قرن دهم هجری) که در واقع کوشیدند ترکیب واحدی از سنت های همان مکتب به عمل آورند، تقدم دارد، هرچند آثار شخصیت های بزرگی چون ملاصدرا تلاش ارزشمندتری در این زمینه به شمار می رود. ابن ابی جمهور گرچه از بزرگان حدیث به شمار می رود وعوالی اللئالی وی همواره مورد استناد اهل فن بوده است، لکن گرایش های حدیثی خود را ـ دست کم به صورت افراطی ـ در مباحث کلامی وارد نساخت، به گونه ای که اگر کسی از سبقه وصبغه ی حدیثی شخصیت وی آگاهی نداشته باشد، با مطالعه آثار کلامی اش ـ وخصوصاً مجلی که محل بحث ماست ـ نمی تواند دریابد که نویسنده کتاب از اکابر محدثان بوده است. مجلی بر اساس نسخ زیر تصحیح شده است: نسخه شماره 3810 کتابخانه چستر بیتی ایرلند، تاریخ کتابت: 18 ربیع الثانی 896 هجری نسخه شماره 8183 کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، تاریخ کتابت: ربیع الاول 964 هجری چاپ سنگی به اهتمام شیخ احمد شیرازی، که دو مرتبه در سال های 1324 و1329 هجری در تهران به چاپ رسیده است. نسخه ای در مجموعه 874 کتابخانه مدرسه مروی، تاریخ کتابت: اواخر قرن نهم هجری. این نسخه تنها شامل متن مسلک الافهام است.
فیلسوف یهودی بغدادی
نویسنده:
زابینه اشمیتکه، رضا پورجوادی؛ گزارش و نگارش: محمدحسین ساکت
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
شیخ طوسی: نگاشته‌های کلامی او و سُنّت تداول آنها
نویسنده:
نویسنده : حسن انصاری ، زابینه اشمیتکه مترجم : حمید عطائی نظری
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مقالۀ پیش‌رو جستاری است تاریخی و کتابشناسانه دربارۀ سرگذشت و باورداشت‌ها و نگاشته‌های کلامی شیخ الطائفة محمّد بن حسن طوسی (د: 460 ه‍. ق.). در این نوشتار نخست به شرح احوال و وقایع مهم حیات شیخ طوسی پرداخته می‌شود و استادان و شاگردان وی معرّفی می‌گردد. در ادامه، رسائل و کتابهای کلامی شیخ طوسی و اهمّیّت و جایگاه هر یک از آنها به‌اجمال توصیف می‌شود. تعیین خطوط کلّی اندیشه‌های کلامی شیخ طوسی موضوع دیگری است که نویسندگان به‌اختصار از آن سخن گفته‌اند و بر پیروی شیخ طوسی از مکتب فکری استادش، شریف مرتضی تأکید کرده‌اند. بخش سوم مقاله به معرّفی شرحی بر رسالۀ شیخ طوسی موسوم به مقدّمة فی المدخل إلی < صِناعة > علم الکلام می‌پردازد که به قلم دانشمندی امامی به نام نجیب‌الدّین ابوالقاسم عبدالرحمن بن علی (582 ه‍. ق. ) نوشته شده و تاکنون ناشناخته مانده بوده است.
صفحات :
از صفحه 3 تا 25
اندیشه های کلامی علامه حلی
نویسنده:
زابینه اشمیتکه؛ مترجم: احمد نمایی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 31