جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
گلشنی, مهدی (استاد ممتاز، بنیانگذار و رئیس گروه فلسفه علم و عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک، دانشگاه صنعتی شریف), 1317ش.اصفهان-
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 73
عنوان :
نسبیت عام و فلسفه
نویسنده:
محمدابراهیم مقصودی ، مهدی گلشنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
آیا فلسفه برای فیزیک مفید است؟ پاسخ بسیاری از فیزیکدانان و فلاسفه مثبت است؛ اما هستند کسانی که مفید بودن فلسفه برای علم را به چالش میکشند. سه اعتراض عمده را میتوان در خطفکری این دسته تشخیص داد: 1. اعلام مرگ فلسفه، که بیان میدارد فلسفه مرده است و چیز جدیدی به ما نخواهد آموخت؛ 2. استدلال یا چالش تاریخی-ندانمگرایانه، که بیان میدارد هیچ شاهد تاریخی مبنی بر مفیدبودن فلسفه برای علم وجود ندارد، یا دستکم شناختهشده نیست. 3. استدلال «جداکردن حساب»، که بیان میدارد فلسفه و علم دو حوزۀ کاملاً جداگانه هستند. هدف این مقاله پاسخدادن به این سه اعتراض است؛ اما برای اینکار مطالعۀ موردی ارتباط نسبیت عام و فلسفه را اساس قرار میدهد. با نظر کردن به تاریخچۀ شکلگیری و بسط نسبیت عام، استدلال خواهیم کرد که: 1. فلسفهورزی سبب تدقیق و فهم مفاهیم اساسی «هموردایی» و «ناوردایی» شده است. 2. شواهد تاریخی روشنی له تاثیرگذاری مثبت فلسفه بر بسط مفاهیم نسبیت عام، بهعنوان یکی از مهمترین نظریههای فیزیکی و همچنین، شواهد انکارناپذیری له نقشآفرینی برخی فلاسفه در تکامل این نظریه وجود دارد. 3. فیزیک و فلسفه، در بحث از پرسشهای بنیادی، دو حوزۀ بهشدت درهمتنیده هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 42 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی رویکردهای کوانتومی به آگاهی
نویسنده:
حمید فغانپور عزیزی ، مهدی گلشنی ، کوروش نوذری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از فیزیک تا متافیزیک: دیدگاه اسلامی و چشم انداز معاصر
نویسنده:
مهدی گلشنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتاری از مهدی گلشنی؛ دانشگاهها کلنگر باشند/طب سنتی مکمل پزشکی مدرن است
نوع منبع :
مقالات روزنامهای , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
سازمان بهداشت جهانی اظهار تأسف میکند، چرا طب سنتی و اثراتش و کارایی وسیعی که میتواند داشته باشد نادیده گرفته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتگو با مهدی گلشنی :نفوذ غرب، غرور علمی و عدم تضارب آرا، موانع تحقق علم دینی هستند
شخص محوری:
مهدی گلشنی
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
گلشنی، استاد فلسفهٔ علم گفت: نفوذ غرب در محیطهای علمی ایران، مانع ترجمه و انتشار آثار علمی خداباورانه است. وی همچنین معتقد است غرور علمی و عدم تضارب آرا از موانع تحقق علم دینی در ایران است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش مابعد الطبیعه: پل میان علم و دین
نویسنده:
مهدی گلشنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 369 تا 384
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
العلم الدینیّ تساؤلات حول المفهوم وحدوده
نویسنده:
مهدی کلشنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 225 تا 235
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتگو با مهدی گلشنی : بررسی جایگاه علم در اسلام/ (قسمت اول)
نویسنده:
مهدی گلشنی
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مفهوم موجبیت/ناموجبیت در فیزیک دوره جدید
نویسنده:
پدیدآور: محمود مختاری ؛ استاد راهنما: مهدی گلشنی ؛ استاد مشاور: صمد خاکشورنیا ؛ استاد مشاور: امیراحسان کرباسیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
در این رساله، موجبیت پدیده های جهان، بر اساس یک مبنای متافیزیکی در فلسفه صدرایی اثبات میشود. سپس ویژگی تحول منحصر بفرد سیستم، بر اساس اصل سنخیّت علّت و معلول، توجیه و بهعنوان معیاری برای بررسی موجبیتی بودن نظریههای فیزیک معاصر معرفی می شود. بررسی نظریههای فیزیکی معاصر، حاکی از اینست که برخی از این نظریهها ناموجبیتی هستند. بر اساس متافیزیک موجبیتی جهان، تفسیر این وضعیت اینست که نظریههای مزبور در تصویر کردن موجبیت جهان، ناکامل هستند، نه اینکه این نظریهها ناقض موجبیت جهان باشند. این تعبیر، نه تنها مبتنی بر توجیه متافیزیکی علّیت و موجبیت، بلکه همچنین ناظر به هدف واقعگرایانه علم است که میطلبد دانشمندان در پی نظریههای موجبیتی باشند. چنین نظریههایی هم قدرت تبیینکنندگی بالاتری نسبت به نظریههای ناموجبیتی دارند و هم میتوانند منجر به پیشبینی بهتر پدیدهها شوند. بررسی علّیت و موجبیت در مکانیک کلاسیک نشان میدهد که، برخلاف تصور اولیه از این حوزه، اساساً پیچیدگیها و مشکلاتی در موجبیت کلاسیک وجود دارد. اما در نظریه کوانتم، بررسی موجبیت اکیداً وابسته به تعبیر نظریه است، چنانکه رویکرد کپنهاگی حاکی از ناموجبیتی بودن پدیدههای کوانتمی است درحالیکه دیدگاه قائل به متغیرهای نهان، موجبیت فیزیکی را حفظ میکند.در خصوص سیستمهای آشوبناک اصولاً بهنظر میرسد که هر دو دیدگاه موجبیتی و ناموجبیتی را میتوان حفظ کرد، زیرا هیچیک بطور تجربی قابل ابطال نیستند. درعینحال، پدیده آشوب کلاسیک فینفسه، ناموجبیتی یا ناقض تحول منحصربفرد سیستم نیست. در نظریه نسبیت، گرچه فضا- زمان بستر مناسبی برای توصیف موجبیتی جهان ارائه میکند اما نسبیت عام، مشکلات خاصّی را بویژه در تکینگیها، پیشِ روی موجبیت قرار میدهد. همچنین در کیهانشناسی مدرن نیز، که عمدتاً متکی بر نسبیت عام است، موجبیت با مسائلی مواجه است. در این رساله، از این ادعا دفاع میشود که سرنوشت جهان ما، که در یک دوره انبساط با شتاب مثبت قرار دارد، در چارچوب کیهانشناسی فعلی، پیشبینیناپذیر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی آرای دکتر سیّد حسین نصر درباره نسبت معرفت قدسی با علم مدرن
نویسنده:
پدیدآور: سعید دهقانی ؛ استاد راهنما: علیرضا حسن پور ؛ استاد راهنما: غلامرضا اعوانی ؛ استاد مشاور: مجید ضیایی قهنویه ؛ استاد مشاور: مهدی گلشنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
سخن گفتن از «معرفت قدسی»، در واقع سخن گفتن از آن معرفت مابعدالطّبیعه اصیلی است که شناخت حقیقی را به دنبال دارد و موجب تمایز امر حقّ از امر موهوم است. در طول تاریخ عریض تفکّر بشری، همواره راهها و ابزارهای گوناگونی برای شناخت خدا و عالَم و انسان و رسیدن به حقیقت عصبشناسی و نورولوژی بوده است. یکی از راههای شناخت حقیقت، که مورد اعتنای حکیمان و عالِمان سنّتهای گوناگون بشری در طول تاریخ بوده است، مسأله «معرفت قدسی» یا «متافیزیک مقدّس» است که توسّط دکتر سیّد حسین نصر صورتبندی و عرضه شده است. وی مسأله شناخت حقیقت و جایگاه علم را در نظام معرفتی انسان از دو منظر آنتولوژیکی و اپیستمولوژیکی مورد تحلیل قرار داده است. ایشان بین علم (Science) و معرفت (Knowledge)، که به ترتیب محصول عقل جزئی و عقل کلّی است، قائل به تفاوت شدهاند و معرفت را ناشی از عقل شهودی کلّی و نیز وحی دانستهاند که در طول تاریخ، در بستر سنّتهای اصیل مختلف در جریان بوده است. به باور ایشان، معرفتِ حاصل از شهود عقلانی، به دلیل ارتباط با امر قدسی همواره از تجرّد و عدم تغیّر و سیلان برخوردار بوده و به همین دلیل، دارای قداست مابعدالطّبیعی و ازلیّت است. نصر پس از برشمردن اصول مابعدالطّبیعی چنین معرفتی، به بازخوانی ارکان و مؤلّفههای این معرفت میپردازد و با نشان دادن ردّپای این نوع معرفت اصیل در تمامی مکاتب و سنّتهای حکِمی جهان، به دلایلی که موجب شد تا این نوع معرفت قدسی در تاریخ عقلانی مغرب زمین به مَحاق افتد، اشاره میکند. وی مابعدالطّبیعه اصیل را چیزی جز همین معرفت قدسی و تحقّق وجودی آن در نفس حکیم نمیداند و حکمت اسلامی، خصوصاً حکمت متعالیه ملّاصدرا، را یکی از تجلیّات «حکمت خالده» و بهترین بیان آن به شمار میآورد. از همین منظر، وی از چشمانداز مابعدالطّبیعی، به نقد علم جدید، که از زمان رنسانس به این سو در تاریخ تفکّر مغرب زمین گسترش چشمگیر یافته و اثر خود را در همه زمینههای مطالعات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی بر جای نهاده، پرداخته و نارسایی و خطرات این علم را به دلیل دوری از مابعدالطّبیعه اصیل برمیشمارد. بحث از معرفت قدسی، جوهره و بنیان تمامی دیدگاههای سیّد حسین نصر در موضوعات مختلف اندیشه بشری است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 73
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید