جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 24
دنیادوستی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
سکینه بافنده بیلند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق با عنوان دنیا دوستی نوشته شده است که با هدف آشنایی بیشتر افراد با مسأله دنیا دوستی ، و راه حل های رهایی از دنیاپرستی تدوین شده است. امید است که بحث های موجود در این رساله و بیان راه کارهای آن مورد استفاده نسل جوان قرار گیرد، روش تحقیق، روش کتابخانه ای می باشد. در نگارش این تحقیق از کتب متنوع حدیثی مانند بحار الانوار نوشته محمد باقر مجلسی، کتب لغوی مانند فرهنگ فارسی نوشته محمد معین، کتب تفسیری مانند تفسیر نمونه اثر ناصر مکارم شیرازی ، استفاده شده است. انسان در طبیعت زندگی می کند ، به متاع دنیا و مظاهر آن نیازمند است، هیچ کس نمی تواند بدون بهره مندی از متاع دنیا زندگی کند از طرفی بعضی آیات قرآن دنیا را نکوهش کرده و مذموم دانسته است پس چطور با دنیا برخورد کنیم؟ آیا دنیا ممدوح است یا مذموم؟ حقیقت آن است که اگر رابطه انسان با دنیا براساس خواسته هایش باشد اینگونه دنیا شر محض و مخرب آخرت است ولی اگر رابطه با دنیا بر مبنای قواعد الهی باشد اینگونه رابطه با دنیا رابطه ای خدایی است و این چهره از دنیا سازنده آخرتی آباد است. امام علی علیه السلام نیز دنیا را از لحاظ حلال و حرام آن، شادی و گریه برای دنیا، سود و زیان آن و... مورد بحث قرار داده و خلاصه کلامشان این است که دنیا گرایی و دلبستگی به دنیا مذموم است ولی دنیایی که وسیله ای برای رسیدن به آخرت باشد دنیایی پسندیده می باشد. اهل دنیا افرادی پرخور و پرخواب و پرخنده و پرخشم اند، عذر خواه نیستند و عذر کسی را نمی پذیرند و... دنیاپرستان به خاطر حس دنیاطلبی خود حاضر ند دست به هر عملی بزنند تا منافعشان حفظ شود. با تمسخر مؤمنان ، تبعیض در احکام، افترا و دروغ بستن بر حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم تکذیب انبیاء، سستی در جهاد، تجمل گرایی عوامل زیادی وجود دارد که انسان را به رقابت بر سر دنیا می کشاند از جمله همنشینی با دنیا دوستان، روی آوردن به ثروت و دارایی ، آرزوهای دور و دراز، غفلت از مرگ و قیامت و... انسان، با هوش و درایت و تدبیری که دارد باید این عوامل را بشناسد و با شناخت درست پیدا کردن از دنیا و گذشتن از آرزوهای دور و دراز و با تدبر در آیات قرآن و سنت رسول خدا و... خود را از این خصلت ناپسند ( دنیا گرایی) رها کند.
دروغ از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه مهدوی فرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق بررسی رذیله ی اخلاقی « دروغ » از نظر قرآن و سنت است که به توضیح و توصیف این صفت ناپسند اخلاقی بر اساس آیات و روایات معصومین علیهم السلام می پردازد . این تحقیق مطالبی در مورد مصادیق کلی دروغ ، عوامل و پیامدهای دنیوی و اخروی و راه درمان آن بیان می کند و فلسفه تراشی و توجیهات نا به جای برخی افراد برای دروغ گفتن را رد می کند . تحقیق از نوع تحقیقات بنیادی است و روش جمع آوری اطلاعات در آن به شیوه ی کتابخانه ای بوده که به صورت فیش برداری ، مطالب جمع آوری شده است به اعتبار ماهیت این تحقیق توصیفی بوده و به اعتبار موضوع در ردیف تحقیقات دینی قرار می گیرد . در این تحقیق از منابع تفسیری مانند تفسیر« المیزان» علاّمه طباطبایی و « نمونه» استاد مکارم شیرازی و همکارانش و از کتب روایی مثل « بحار الانوار» علاّمه محمد باقر مجلسی و« اصول کافی» محمد بن یعقوب کلینی ، « میزان الحکمه» محمد محمدی ری شهری و از کتب اخلاقی مثل « معراج السعاده» ملاّ احمد نراقی ، « گناهان کبیره » عبدالحسین دستغیب و ... استفاده شده است . از جمله نتایج به دست آمده از این تحقیق این است که خواننده را با مصادیق مختلف دروغ ، عوامل مختلف به وجود آمدن این صفت و رسوخ آن را تا اعماق قلب آشنا می کند و او را از پیامدهای ناگوار دنیوی و برزخی در نهایت عذاب اخروی بر حذر می دارد و روش های علمی و عملی رها شدن از این رذیله و غلبه بر آن را به خواننده می آموزد .
هواپرستی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زهره ابراهمیان دهمیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع ین پژوهش عبارت است از هواپرستی از دیدگاه قرآن و سنت. اهداف این تحقیق عبارتند از: ایجاد انگیزه و رغبت در پرورش نفس و دوری کردن از هواهای نفسانی، تأکید این مطلب که هر انسانی که اراده کند هواپرستی را از وجود خویش ریشه کن کند خداوند این توانایی را در او قرار داده و با همت و تلاش می تواند در این عرصه گام نهد و نفس سرکش را مهذب سازد. معرفی الگوها و تأکید دین مبین اسلام برخودسازی و مبارزه با هواپرستی. و این که کسانی بوده اند که چون توانسته اند بر هواهای نفسانی غلبه کنند الهاماتی از خداوند برایشان می شده است و با ملائکه الله در ارتباط مستقیم قرار گرفته اند. دامنة تحقیق شامل، کلیات و بخش اول: عوامل هواپرستی. بخش دوم: ابعاد هواپرستی. بخش سوم: مبارزه با هواپرستی، می باشد که محتوای هر بخش را آیات و روایات و مطالبی در رابطه با عنوان آن بخش تشکیل می دهد. نتایجی که از این تحقیق حاصل شد عبارتند از این که عوامل کلی سقوط اخلاقی هوای نفس و شیطان می باشند پس انسانی که می خواهد خود را مهذب سازد باید این دو را در وجود خود ریشه کن سازد. هر یک از مهلکات مثل حسد، غضب، غیبت، تکبر، ریا، و دروغ و .... به زیان خود شخص دارای این خصوصیات است. حسد سلامتی جسم را از بین می برد. غضب خانة ایمان را خراب می کند و دودش نور عقل را زایل می کند. ریا اعمال را زایل و نابود می کند. تکبر انسان را خوار و عذاب جهنم را نصیبش می سازد. غیبت، در همبستگی و نظم اجتماعی اخلال وارد می کند و عذاب اخروی بزرگی دارد. دروغ اعتماد دیگران را نسبت به شخص دروغ گو سلب می کند و حتی دروغ به شوخی هم نوعی خیانت محسوب می شود و این که نفس انسان بیماری هایی دارد که باید در راه تشخیص و برطرف کردن آن تلاش کند. و اموری لازم است تا با هواپرستی و خواهش های نفسانی مبارزه کند که آن امور را باید بداند.
نقش و وظایف مادر در تربیت فرزندان از دیدگاه علم، قرآن و سنت در دوران نوجوانی
نویسنده:
زهره حسین نیامحمدیه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مسأله ای که در این تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد نوجوان، مسائل مربوط به نوجوان و نقش مادر در رابطه با او می باشد. این مطلب از نظر علم و قرآن و سنت بررسی می گردد. امر تربیت بحثی است که همیشه مورد نیاز جامعه می باشد . بنابراین هرچه در این رابطه تحقیق و پژوهش شود بازهم ضروری است. هر نسل تربیت خاص خود را می طلبد با پیشرفت علم وتکنولوژی امر تربیت هم باید پیشرفت یابد. کانون خانواده اولین جامعه فرزند است ، اولین محیطی که فرزند در آن چشم باز می کند و اولین افرادی که می بیند والدین هستند. پس باید از همان ابتدا حتی قبل از حمل شرایط مساعد جهت تربیت فرزند سالم و صالح را فراهم آورند. در این رابطه مادر نقش مهم ترین را بر عهده دارد. زیرا اوقات بیشتری را با فرزند می گذارند پس باید یک الگوی صحیح رفتاری و عملی برای فرزند خود باشد. در بین دوره های مختلف زندگی، دوره نوجوانی در این تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد. در این پروژه تخصصی سعی می شود دوران نوجوانی به تنهایی بدون اینکه آن را با کودکی یکی کند یا حتی آن را جزء جوانی به حساب آورد بررسی شود و نقش مادر در ابعاد مختلف زندگی نوجوان تا حدودی بیان گردد. سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود به شرح ذیل است: دیدگاههای مختلف در مورد تربیت چیست؟ نقش مادر در تربیت فرزند چه می باشد؟ نوجوانی چه دوره ای است؟ چه ویژگیها و شرایطی دارد؟ ابعاد مختلف رشد نوجوان اعم از رشد جسمانی ، رشد عاطفی ، اخلاقی. رشد شناختی ، رشد اجتماعی را توضیح داده و نقش مادر در هر بعد مطرح گردد؟ منظور از آسیب های اجتماعی دوره نوجوانی چیست و مادر چه نقشی در ابتلا یا عدم ابتلا نوجوان به این آسیب ها دارد؟ نظر علم، قرآن، سنت در رابطه با مسائلی که گفته شد بیان گردد؟ روش تحقیق و نحوة جمع آوری مطالب بیشتر به صورت کتابخانه ای بوده و سعی کرده به تبیین موضوع بپردازد. منابع و مدارک کتابهای اخلاقی، تربیتی، روان شناسی، قرآن و روایات بوده است که از کتابخانه های شهرستان از جمله : کتابخانه شهید مدرس، کانون تربیتی شاهد، مدرسه علمیه نرجس و همچنین کتابخانه مرکزی آستان قدس و مرکز بنیاد پژوهشهای اسلامی استفاده شده است و استاد راهنما و اساتید دیگر در تهیه بعضی کتابها کمک کردند. بعد از بررسی های لازم و مطالعات این پروژه به این نتیجه رسید که بحث تربیت در زندگی خود حیات بسیار لازم و ضروری است. و همه مکاتب ( اعم از غرب و شرق) به نوعی به آن توجه دارند و مکتب انسان ساز اسلام به این مسأ له بسیار توجه کرده است. و به ایجاد زمینه رشد در همه ابعاد فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و غیره می پردازد و تربیت را اصلی ترین عامل رشد و تکامل انسان می داند. و نقش مادر در این زمینه بارز و آشکار است . به شخصیت نوجوان اهمیت داده شد و نوجوانی یکی از مهمترین دوران زندگی مورد بررسی قرار گرفت ابعاد مختلف رشد. معلوم شد در تمام ابعاد رشد تربیت لازم است و مادر نقش اساسی دارد. به این مطلب دست یافت که مادر با کنترل آگاهانه خود می تواند فرزند صالح تحویل جامعه دهه فردی که دست خوش شرایط اجتماع قرار نگیرد. فردی که مبتلا به آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد ، سرقت، یا حتی افت تحصیلی نگردد. اگر هم به هر دلیلی مبتلا به این عوارض شد بازهم مادر می تواند در ترک این عارضه سهم زیادی داشته باشد. مطلبی که اصلاً نمی شود نادیده گرفت محبت مادری است که در تمام جنبه های زندگی فرد نجات دهنده و درمان بخش است محبت سلامی است که بیش از هر چیزی تأثیر دارد. البته در زمینه تربیت فرزند در کنار مادر ، پدر و دیگران از جمله معلمین گرامی نقش دارند. در این تحقیق مشخص شد که نوجوان به دنبال هویتی مجزا از دوران کودکی خود می باشد او می خواهد خود واقعی خود را بیابد و مادر در دستیابی او به این مقوله ها نقش بسزایی را ایفا می کند . نوجوان با تربیت صحیح، محبت دلسوزانه مادرانه، می تواند شخصیت و جوان مفید و صالحی برای جامعه باشد. آینده اجتماع با تربیت صحیح خانواده و بعد محیط های دیگر از حمله مدرسه، اجتماع شکل می گیرد.
مودت در قرآن
نویسنده:
شهلا صدوقی مغانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آن چه این نوشتار در پی آن است، تبیین مودت در جامعه و خانواده و آثار آن می باشد که با بهره گیری از آیات قرآن احادیث و منابع شیعه و سنی توانسته ایم به آثار مودت اشاره نماییم تا از این طریق گامی هر چند اندک در جهت سرعت بخشیدن به اشاعه فرهنگ محبت و مودت طبق تعالیم اسلامی برداشته شود. گسترش مودت و رحمت در جامعه و درونی کردن آن فرهنگ در بین مردم در پیشبرد هدف تعالی الهی راه گشاست. عوامل متعددی در این زمینه نقش دارند اما از بین همه آن ها، خانواده و نقش تربیت بیشترین نقش را دارد، چراکه از طرفی، نخستین کانون تربیت است و از سوی دیگر، اصلاح جامعه به اصلاح فرد وابسته است و فرد، زندگی خود را از کانون پرمهر خانواده شروع می کند، پس در ابتدا به معنای حقیقی مودت پرداخته و سپس به نقش هایی که مودت در فصل های مختلف ایفا می کند پرداخته است. از این رو نگارنده در این زمینه به بیان نقش مودت و آثار آن پرداخته است. در فصل اول: به مفهوم مودت و اثر محبت در بین زن و شوهر، پدر و مادر ، اقوام و خویشان پرداخته است . در فصل دوم به عشق و مودت اهل بیت علیهم السلام و احادیث شیعه و سنی که در این باب وارد شده است می پردازد. در فصل سوم به مودت خدا نسبت به بندگانش از دیدگاه قرآن ، احادیث ، حکما پرداخته و در فصل چهارم که فصل آخر این پژوهش است به اینکه چقدر دین در پیوند بین افراد جامعه و ایجاد مودت و اخوت مؤمنان تأثیر دارد و اینکه خود دین چیزی جز محبت و دوستی نیست به بیان این مطالب می پردازد. در تهیه ی این مجموعه با استفاده از روش کتابخانه ای، ضمن مطالعه و بررسی کتاب های متعدد که شامل کتاب های اسلامی و مذهبی، محبت و آثار آن به بیش از ده ها کتاب و سایت اینترنتی مرتبط با مودت مراجعه شده است.
مفهوم استغفار در قرآن و سنت، پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
آسیه شجاعی فروتقه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق، که با عنوان « مفهوم استغفار در قرآن و سنت و پیامدهای فردی و اجتماعی آن» انتخاب شده، مشتمل بر پنج فصل می باشد. که سعی شده در حد امکان در طی فصول به ارزش و اهمیت استغفار بپردازد نزدیکترین راه بازگشت و وصول به سوی حق را معرفی کند. فصل اول، به معنا و مفهوم استغفار می پردازد و بیان می کند که استغفار در لغت به معنی غفران خواستن و استغفرالله گفتن است و در اصطلاح به معنای طلب آمرزش از خداست و اصل آن به عنای پوشاندن و مستور کردن می باشد. در ادامه بحث به تفاوت توبه و استغفار اشاره می کند و اقوال مختلف علما و مفسران در خصوص تفاوت یا تشابه آن دو ( توبه و استغفار) بیان می شود ولی نظر مشهود بین مفسراان با به این صورت توضیحی می دهد که: استغفار طلب مغفرت از گناهان گذشته است، ولی توبه رجوع به خداوند است. و تعهد بر ترک گناهان گذشته و عود ننمودن به آنها و کلا استغفار، نخستین مرحله از توبه است و به منزله اولین گامی است که در راه توبه و جبران گذشته برداشته می شود. فصل دوم به ارکان و شرایط استغفار می پردازد شرایط استغفار را از دیدگاه حضرت علی ( ع): پشیمانی بر گذشته، عزم به بازنگشتن به سوی آن به طوردائم، ادای حق مخلوق، ادای حق خالق ( واجباتی که ضایع شده جبران کند) با حزن و اندوه آب کردن گوشت جرامی که روئیده و چشاندن درد عبادت را بر نفس، همانطورکه شیرینی گناه را چشیده بیان می کند. همچنین اعتقاد به ولایت و خلافت امیرالمؤمنین ( ع) را به عنوان مهمترین شرط پذیریش استغفار بیان می کند. به ارکان استغفار که شامل اصرار بر مسئلت، اقبال بر حاجت، حفظ استکانت و رجای اجابت می باشد اشاره می کند و در پایان فصل به توضحی موانع قبولی استغفار و نتیجه ترک استغفار می پردازد. فصل سوم: به برکات و آثار پربار استغفار اشاره کرده و برکات مادی و معنوی استغفار، که برکات مادی شامل ده مورد و برکات معنوی مشتمل بر چهارده مورد می باشد را توضح می دهد و تمام آن را با استفاده از آیات و روایات مزین می کند و از استغفار، به عنوان بهترین هدیه برای اموات و پدر و مادر یاد می کند. در نهایت رمز نزدیک شدن به استغفار به درگاه خدا و مقبول شدن آنرا شروع و ختم آن به صلوات معرفی می کند. فصل چهارم، برترین زمانها و اوقات استغفار را توضح داده و بیانی می کند که در هر شبانه روز چه ساعاتی و در طول هفته چه روزهایی و در سال چه ماه هایی برای استغفار برتر و با اهمیت تر است. همچنین انواع استغفار هایی که در این اوقات باید خوانده شود بیان می کند. فصل پنجم، معنای استغفار پیامبران و ائمه اطهار ( ع) را بیانی می کند که با وجود اینکه این بزرگان معصوم از گناه بوده اند، پس علت استغفار آنها چه بوده و چرا قرآن به پیامبر دستور به استغفار می دهد؟ در جواب آن سؤال به چند احتمال اشاره می کند از جمله اینکه: پیامبر کارهایی را که در ارتباط با خلق انجام می دادند اگر چه عبادت بودند ولی ایشان آنها را یک نوع جدایی بین خود و خدای خویش می دیددند و از این باب به استغفار می پرداختند و یا اینکه کت ایشان برای الگو گرفتن مردم بوده و اینکه مردم به اهمیت کت پی ببرند. همچنین ممکن است کت پیامبر به علت گناهان زیاد امت خود باشد زیرا گناه یک جمعیتی که معتقد به مکتب خاصی هستند به نام صاحب آن مکتب تمام می شود. به همین خاطر خداوند به پیامبر دستور به استغفار می دهد تا برای امت خود استغفار کند. در انتها به استغفار امام زمان ( ع) برای شیعیان خود اشاره می کند، و تقاضای استغفار از امام زمان را برای شیعیان نوعی وظیفه می داند. همچنین در پایان تحقیق به چند مورد از استغفار مستغفرین اشاره شده است. در انتهای سخن باید بیان کنم: به علت اینکه تمام مطالب این تحقیق مستند به آیات قرآن و روایات معصومین ( ع) می باشد از اختصاص فصل جداگانه ای به این مورد یعنی ( استغفار در قرآن و سنت) خودداری کردم تا از تکرار مطالب جلوگیری شود.
رفتار پیامبر با خانواده خود ( ص)
نویسنده:
طاهره بهرامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق به بررسی رفتار پیامبرصلی الله علیه و آله با خانواده خود پرداخته ام : خانواده پیامبر صلی الله علیه و آله شامل : پدر و مادر ، دایه های ایشان ، خواهر و برادر رضایی ( چرا که پیامبر ( صلی الله علیه و آله) خواهر و برادر اصلی نداشتند ) ، همسران ( حضرت خدیجه سلام الله علیها و دیگر همسران ایشان) و فرزندان ، خانواده اصلی ایشان که همان اهل بیت علیهم السلام است . همچنین محدودة خانوادة پیامبر صلی الله علیه وآله را مشخص کرده ام . 1- در بیان رفتار خانوادة خود قبل از ازدواج به بررسی و چگونگی رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله با پدر ومادر - دایه های ایشان – برادر و خواهر رضایی ایشان . در بیان خانوادة اصلی پیامبرصلی الله علیه و آله یعنی اهل بیت علیهم السلام به بررسی رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله با اهل بیتی علیهم السلام که در زمان حیات آن حضرت حضور داشتند – رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله با اهل بیتی علیهم السلام که در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله حضور نداشتند . 2- در بیان رفتار با همسران خود به بررسی رفتار ویژه ای که با حضرت خدیجه سلام الله علیها داشتند و مواردی که در مورد همسران دیگرش رعایت می کرد و به تربیت آنان می پرداخت ، می پردازم . در بیان رفتار با فرزندان به بررسی ، چگونگی تربیت فرزندان ( تشویق و تنبیه فرزندان و ...) و بر اساس روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله به بررسی مراحل تربیتی فرزندان می پردازیم .
حقوق اخلاقی والدین بر فرزندان
نویسنده:
مرضیه حجتی حوض سرخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق حقوق اخلاقی والدین بر فرزندان است که بر اساس آیات قرآن و احادیث معصومین به بیان این حقوق می پردازیم . این تحقیق مطالبی را در رابطه با مفاهیم حقوق ، اخلاق و تکلیف و رابطه هر کدام و در نتیجه تغییر پذیری اخلاق بیان می کند . همچنین حقوق مشترک والدین بر فرزندان و حقوق خاص مادر ، حقوق خاص پدر و حقوق والدین بعد از مرگ مورد بررسی قرار گرفته شده است . در این تحقیق برای تفهیم این حقوق از داستان های زیادی استفاده شده است . در صورت رعایت این حقوق استحکام بنیان خانواده و در نتیجه بنیان جامعه را در پی خواهد داشت . تحقیق بنیادی است و روش جمع آوری اطلاعات به شیوه ی کتابخانه ای بوده که به صورت فیش برداری مطالب جمع آوری شده است . این تحقیق به اعتبار ماهیت توصیفی می باشد و به اعتبار موضوع جزء موضوعات دینی ، اخلاقی است . در این تحقیق از منابع روایی مانند : بحارالانوار ، محمد باقر مجلسی و اصول کافی ابن جعفر محمد کلینی و از فرهنگ لغت هایی مانند : لغت نامه دهخدا علی اکبر دهخدا و کتاب های اخلاقی مانند سخنی در اخلاق و تربیت اسلامی ، حسین سجادی ؛ مبانی تربیت و اخلاق اسلامی ، علی فائزی ، محسن آشتیانی استفاده شده است . از جمله نتایج بدست آمده در این تحقیق این است که اخلاق تغییر پذیر است و همچنین اطاعت ، احترام و نیکی به والدین اثر خود را در دنیا و آخرت دارد . و اینکه حقوق والدین نه تنها منحصر در زندگی دنیایی نیست بلکه بعد از مرگ والدین نیز حقوق بر فرزندان در قبال والدین وجود دارد .
سیره اخلاقی امام خمینی (ره)
نویسنده:
حوزه علمیه خراسان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
موضوع این تحقیق، سیره ی اخلاقی امام خمینی است. این تحقیق با توجه به موضوع در نظر دارد به خصوصیات رفتاری امام خمینی در سه بعد فردی، خانوادگی، اجتماعی بپردازد. در بعد فردی به خصوصیات رفتاری امام خمینی از قبیل نظم، آراستگی، ساده زیستی، تواضع، صرفه جویی، مراعات حق الناس، شجاعت، آرامش قلبی می پردازد که در تمامی این خصوصیات امام از فضایل خاصی برخوردار بودند. در بعد سیره ی خانوادگی امام به چگونگی رفتار ایشان با همسر، فرزندان، عروس ها، دامادها، نوه ها، برادر بزرگشان و کارگرانشان اشاره می کند. در رفتار امام با همسرشان احترام، محبت و کمک به ایشان به وضوح نمایان است و نسبت به فرزندانشان ابراز علاقه ی خاصی داشتند و این علاقه در رفتار و گفتارشان نمایان بود و ایشان نسبت به تمامی اعضای خانواده حتی کارگرانشان توجه و محبت خاصی داشتند. درباره ی چگونگی رفتار امام با آحاد مردم و اجتماع باید گفت، ایشان علاقه ی خاصی نسبت به تمامی اقشار مختلف جامعه از قبیل تمامی مردم، خانواده ی شهدا، رزمندگان، محرومین، یاران، شاگردان، زنان و کودکان داشتند و خود را خادم مردم می دانستند و نسبت به تمامی آنها احساس مسئولیت می کردند. روش تحقیق به صورت کتابخانه ای است که از منابع مختلفی استفاده شده است. از منابع لغوی مانند فرهنگ لاروس ( عربی فارسی) به تألیف خلیل جر و ترجمه ی سید حمید طبیبیان و کتاب فرهنگ فشرده سخن به تألیف حسن انوری استفاده شده است. از منابعی که درباره ی سیره ی اخلاقی امام خمینی نوشته شده و در این تحقیق از آن ها استفاده شده می توان به کتاب در سایه آفتاب به تألیف محمدحسن رحیمیان و پابه پای آفتاب امیررضا ستوده اشاره کرد. کلید واژه: سیره، اخلاق، فردی، خانوادگی، اجتماعی.
خودسازی در اسلام
نویسنده:
فاطمه حسن زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
آنچه این نوشتار در پی آن است بیان ضرورت خودسازی در اسلام با بهره گیری از آداب و دستورات وارد شده در مضامین دینی است تا از این طریق گامی هرچند اندک در جهت سرعت بخشیدن به امر خودسازی در جامعه برداشته شود. گسترش فرهنگ خودسازی در سطح جامعه در تسریع ظهور ارزش های اخلاقی راه گشاست، عوامل متعددی در این زمینه نقش دارند اما از بین همه ی آنها راه حل قرآن یعنی مراقبت از خود و یاد خدا بیشترین نقش را دارا است. چرا که اگر فرد مراقب اعمال و رفتار و گفتار خود باشد و دائم خود را با معیار حق بسنجد هرگز از صراط مستقیم خارج نمی شود و از طرفی یاد خدا همانند، یک تابلوی ورد ممنوع در برابر گناهان و خطاهاست. البته راهکارهای اسلام می تواند از طرق متعدد به گسترش فرهنگ خودسازی کمک نماید ولی آنچه در این تحقیق مورد نظر است گام برداشتن در این وادی با استفاده از کارکرد و تلاش خود فرد تحت عنوان « خودسازی اسلامی» است. از این رو نگارنده در این زمینه به بیان ضرورت خودسازی و موانع آن و راههای مقابله با آن موانع می پردازد و در نهایت برنامه های عملی برای خودسازی ارائه می دهد. این نوشتار بر این مهم تأکید می کند که توجه بیشتر به روش های تربیتی دین مبین اسلام، آداب و دستورات دینی وارد شده در این زمینه موجب موفقیت کامل فرد در جهت خودسازی است. در تهیه این مجموعه از بررسی کتابهای متعدد اسلامی و مذهبی، اخلاقی، روانشناسی و مجله های مرتبط با موضوع استفاده شده است. واژگان کلیدی: خودسازی، خودشناسی.
  • تعداد رکورد ها : 24